Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3198
Hei, har søkt litt på forumet og fant ingenting relevant om dette.

Først vil jeg si jeg vurderer å søke "Informatikk: tekniske og naturvitenskapelige anvendelser" på UiO, noen som har gått denne vegen/studerer nå?

Det eneste som holder meg litt tilbake er mattefagene, det er litt mye. Tror det er nokså standard mattefag. Er de vanskelige? Har tenkt å legge inn en del arbeid i fagene, og jeg vet det ikke går å bare cruise gjennom.
Fagene som har med matematikk å gjøre er MAT1100 - Kalkulus, MAT-INF1100 - Modellering og beregninger, MAT1110 - Kalkulus og lineær algebra, STK1100 - Sannsynlighetsregning og statistisk modellering og MAT1120 - Lineær algebra.

Kan tilføye at jeg ligger på en firer i S-matte på VGS.
Sist endret av mopdo; 10. mars 2011 kl. 11:22.
Med nok arbeid er ingen mattefag vanskelige :-).

Men noen synes matte er en rusletur i parken mens andre aldri får hodet sitt rundt det. Hvor du er på den skalaen er det vel bare du som vet. Det eneste jeg kan tilføye er vel å si at man blir ikke en veldig god datatekiker uten en viss kontroll på matematikken, informatiker kan man alltids bli.

Det kommer vel litt an på ambisjonene og anvendelsen av dette datafaget, hvis du skal i nat.vit.-retning så er matematikk et viktig arbeidsredskap.
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Du sier noe der MrBlaine

Jeg er vel en av de som skjønner matematikken om man bare setter seg ordentlig ned med det. Har dog litt problemer med konsentrasjon når det gjelder matte. Det hjelper nok å få flytta ut og sitte alene på et rom å jobbe da.

Noen erfaringer med disse fagene folks?
Har erfaring med lignende mattefag og statistikkfaget, men dog fra en annen høyskole, men tipper det er ganske likt.
Hva er spørsmålet egentlig?

Dersom du ikke er flink i matte fra før, så vil jeg tro du ikke kan cruise gjennom.
Du må nok følge med og gjøre en del oppgaver i mattefaget. Jeg vil tippe den første mattebolken går mest på å integrere og derivere, samt vektor- og matriseregning.
Statistikkfaget er ikke så vanskelig slik matematisk sett. Der går det mer på å tenke litt logisk og kunne skille på forskjellige fordelingsmetoder (normal, poisson, student t..) og litt generell sannsynlighetsregning. Men det er ikke dermed sagt at det er "lett" bare fordi det er enklere matte

Men noen som har tatt de aktuelle fagene på UiO kan sikkert si hvordan fagene faktisk var.
Sist endret av Grimdoc; 10. mars 2011 kl. 13:37.
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Spørsmålet er vel egentlig om man må være over middels god i matte for å klare å bestå uten å jobbe seg ihjel.

Jeg ser den, man skal jo ikke få det helt gratis heller. Har ikke hatt vektor- og matriseregning osv fra før, men regner med vi begynner fra scratch.

Ja, kult om noen som går på informatikk på UiO kunne svart her, er ikke så mye info å få tak i, og har noen spørsmål
One of the good guys
2rs1's Avatar
Jeg har hatt alle sammen. MAT1100-MAT1120 er absolutt tunge mattefag som krever masse arbeid. Jeg jobba dårlig og kom meg igjennom MAT1100, men strøk med glans på MAT1110 og måtte ta det opp igjen. MAT1120 er litt lettere igjen. Gikk ut vgs med 3/4 i skriftlig/muntlig etter et lite givende sisteår på vgs. De tre er en standard pakke man har i en eller annen form på de fleste universiteter (og sikkert noe høgskoler) hvor matte er sentralt. Gjør du alle ukesoppgaver og jobber godt med de obligatoriske oppgavene, så går det greit for de fleste. Men hvis du har en innstilling på at matte er noe drit, så er det like så godt å velge noe annet.

MAT-INF1100 (som også er 1. semester) er også masse matte, men med en informatikk-vinkling. Taylorrekker og differensialligninger kommer i dette faget. INF1100 (også 1. semester). Her lærer du python-programmering, men med en matematisk vinkling, et veldig bra fag som bruker mye av det du lærer i de to andre.

STK1100, statistikk må du uansett ha for en bachelor på universitetet, dette er den vanskeligste av den typen alle må ha. Klarer du MAT-kursa, så er ikke dette noe problem, så lenge man jobber med det.
Hvorfor valgte du "tekniske og naturvitenskapelige anvendelser"? Jeg mistenker at de andre informatikk-variantene ikke har så tung matte.
Sist endret av ymgve; 10. mars 2011 kl. 14:28.
Sitat av mopdo Vis innlegg
Hei, har søkt litt på forumet og fant ingenting relevant om dette.

Først vil jeg si jeg vurderer å søke "Informatikk: tekniske og naturvitenskapelige anvendelser" på UiO, noen som har gått denne vegen/studerer nå?

Det eneste som holder meg litt tilbake er mattefagene, det er litt mye. Tror det er nokså standard mattefag. Er de vanskelige? Har tenkt å legge inn en del arbeid i fagene, og jeg vet det ikke går å bare cruise gjennom.
Fagene som har med matematikk å gjøre er MAT1100 - Kalkulus, MAT-INF1100 - Modellering og beregninger, MAT1110 - Kalkulus og lineær algebra, STK1100 - Sannsynlighetsregning og statistisk modellering og MAT1120 - Lineær algebra.

Kan tilføye at jeg ligger på en firer i S-matte på VGS.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke utenom matte når du skal studere informatikk.

På universitetet i Bergen må alle på MAT-NAT ha enten mat 101 eller 111 (101 er det enkleste, MAT 111 kreves til enkelte fag, f.eks Datavitenskap)

Velger du Datateknologi på UIB, kommer du unna med bare Mat 101 og MNF130 (Diskre strukturer, mye det samme som mate).

Ellers kan du slippe matte dersom du studerer Informasjonsvitenskap ( http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO#introduksjon )

Men dette er ikke i nærheten det samme som Datateknologi eller Datavitenskap. Studiet er uansett rimelig ettertraktet, og det har litt programmering.
Sist endret av Spelly; 10. mars 2011 kl. 14:40.
Eller, for å spørre et litt annet spørsmål, hva er det du vil bli når du blir stor? :P Ser at UiO har fem forskjellige retninger innen bachelor Informatikk, med veldig varierende studieløp. Teknisk og Natur er den absolutt mest mattetunge retningen.
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Sitat av 2rs1 Vis innlegg
Jeg har hatt alle sammen. MAT1100-MAT1120 er absolutt tunge mattefag som krever masse arbeid. Jeg jobba dårlig og kom meg igjennom MAT1100, men strøk med glans på MAT1110 og måtte ta det opp igjen. MAT1120 er litt lettere igjen. Gikk ut vgs med 3/4 i skriftlig/muntlig etter et lite givende sisteår på vgs. De tre er en standard pakke man har i en eller annen form på de fleste universiteter (og sikkert noe høgskoler) hvor matte er sentralt. Gjør du alle ukesoppgaver og jobber godt med de obligatoriske oppgavene, så går det greit for de fleste. Men hvis du har en innstilling på at matte er noe drit, så er det like så godt å velge noe annet.

MAT-INF1100 (som også er 1. semester) er også masse matte, men med en informatikk-vinkling. Taylorrekker og differensialligninger kommer i dette faget. INF1100 (også 1. semester). Her lærer du python-programmering, men med en matematisk vinkling, et veldig bra fag som bruker mye av det du lærer i de to andre.

STK1100, statistikk må du uansett ha for en bachelor på universitetet, dette er den vanskeligste av den typen alle må ha. Klarer du MAT-kursa, så er ikke dette noe problem, så lenge man jobber med det.
Vis hele sitatet...
Takk for bra svar. Jeg har egentlig likt matte veldig godt frem til nå, men har gått litt skolelei mot slutten, og karakterene blir deretter. Skal ha et år i militæret før jeg begynner på skole igjen. Blir nok bra med et litt annerledes år.

Hvilket studie har du tatt, om jeg får lov å spørre? Noe erfaring med it på UiO?

Hvorfor valgte du "tekniske og naturvitenskapelige anvendelser"? Jeg mistenker at de andre informatikk-variantene ikke har så tung matte.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker på å velge denne retningen mtp jobbmuligheter og hva jeg interesserer meg for. Hardcore programmering, og bare det, som du finner i retningen "programmering og nettverk" blir ikke like interessant. Og språk og kommunikasjon finner jeg heller ikke like interessant.

Sitat av spelley Vis innlegg
Du kommer ikke utenom matte når du skal studere informatikk.

På universitetet i Bergen må alle på MAT-NAT ha enten mat 101 eller 111 (101 er det enkleste, MAT 111 kreves til enkelte fag, f.eks Datavitenskap)

Velger du Datateknologi på UIB, kommer du unna med bare Mat 101 og MNF130 (Diskre strukturer, mye det samme som mate).

Ellers kan du slippe matte dersom du studerer Informasjonsvitenskap ( http://www.uib.no/studieprogram/BASV-INFO#introduksjon )

Men dette er ikke i nærheten det samme som Datateknologi eller Datavitenskap. Studiet er uansett rimelig ettertraktet, og det har litt programmering.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner litt matte må til om man skal studere informatikk, og det er jeg forberedt på. Har lyst å studere noe som er litt mer teknisk rettet ja, som f.eks datateknologi. Har sett på det studiet på UiB tidligere, men jeg med karakterene nå så ligger jeg ca. 0,2 i snitt for lavt til å komme inn. Men med eksamenene som kommer, kan jeg jo trekke meg opp forsåvidt
Sitat av mopdo Vis innlegg
Takk for bra svar. Jeg har egentlig likt matte veldig godt frem til nå, men har gått litt skolelei mot slutten, og karakterene blir deretter. Skal ha et år i militæret før jeg begynner på skole igjen. Blir nok bra med et litt annerledes år.

Hvilket studie har du tatt, om jeg får lov å spørre? Noe erfaring med it på UiO?



Jeg tenker på å velge denne retningen mtp jobbmuligheter og hva jeg interesserer meg for. Hardcore programmering, og bare det, som du finner i retningen "programmering og nettverk" blir ikke like interessant. Og språk og kommunikasjon finner jeg heller ikke like interessant.



Jeg skjønner litt matte må til om man skal studere informatikk, og det er jeg forberedt på. Har lyst å studere noe som er litt mer teknisk rettet ja, som f.eks datateknologi. Har sett på det studiet på UiB tidligere, men jeg med karakterene nå så ligger jeg ca. 0,2 i snitt for lavt til å komme inn. Men med eksamenene som kommer, kan jeg jo trekke meg opp forsåvidt
Vis hele sitatet...
Du må ikke se på snittet i fjord, det har ingenting å si!
Året før kom alle kvalifiserte søkere inn.

Det er bare å søke på studiet, eventuelt kan du søke deg inn på Datavitenskap og søke om intern overgang til Datateknologi andre semester (samme fag det første semesteret)
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Takk for svar spelley. Har du gått på noe av dette selv ?
Noe mer info in that case?
Jeg går selv på Datateknologi. Foreleserne jeg har hatt hittil har alle vært/er ekstremt flinke, i de fleste fagene er det de som har laget bøkene vi bruker som foreleser.
Sist endret av Spelly; 10. mars 2011 kl. 15:26.
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Sitat av spelley Vis innlegg
Jeg går selv på Datateknologi. Foreleserne jeg har hatt hittil har alle vært/er ekstremt flinke, i de fleste fagene er det de som har laget bøkene vi bruker som foreleser.
Vis hele sitatet...
Aha, kult! Kunne du fortelle litt om hva dere har lært og sånn? Og hva er det som gjør datateknologi så forskjellig fra ta f.eks IT og informasjonssystemer på UiA? Og hvordan blir jobbtilbudene, de samme, eller blir du tilbudt med teknisk dype jobber?
No er det fortsatt litt igjen til jeg er ferdig med studiet. Men fagene som inngår i studiet er:

- Programmering
- Algoritmer og datastrukturer
- Funksjonell Webdesign
- Systemkonstruksjon
- Datanett
- Diskre strukturer
- Statistikk

Har ikke tatt Statistikk eller Datanett enda. Statistikk skal være rimelig elementært.

Jeg vet ikke hva forskjellen på fagene på UiA kontra UIB, vet ikke hvilke studier innen informasjonsteknologi UiA tilbyr.

Datateknologi virker for meg som et yrke hvor det er veldig lett å få seg jobb, har vært på karrièremesse, der nærmest haiket de til seg studenter fra institutt for informatikk. Du vil kunne få rimelig teknisk dype jobber etter du har studert Datateknologi.
Sist endret av Spelly; 10. mars 2011 kl. 23:17.
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Okei, høres bra ut! Takker for gode svar så langt!
Tenkte egentlig forskjellen på datateknologistudiet og et vanlig informasjonsteknologi studie, og forskjellene på arbeidsdagene ute i arbeidslivet?
Kort og småsluskete oppsummert så inkluderer informatikk det som er på utsiden av maskinen mens datateknikk er mer konsentrert på det som foregår på innsiden (software og hardware).

Informatikk tar også opp i seg elementer som menneske-maskin interaksjon, informasjonsteknologi og informasjonsvitenskap - mens datateknikk går mer på teknologiutvikling (det som ofte kalles "hardcore programmering" - søketeknologi, algoritmer og datastrukturer, software engineering, etc).

I praksis så flyter det ganske fritt mellom disse feltene og de færreste arbeidsgivere skiller vel veldig mellom disse to (selv om det definitivt ikke er de samme menneskene som fyller begge hattene). Det er vel helst i akademia at man er mer streng på forskjellen,
klovn
mopdo's Avatar
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Kort og småsluskete oppsummert så inkluderer informatikk det som er på utsiden av maskinen mens datateknikk er mer konsentrert på det som foregår på innsiden (software og hardware).

Informatikk tar også opp i seg elementer som menneske-maskin interaksjon, informasjonsteknologi og informasjonsvitenskap - mens datateknikk går mer på teknologiutvikling (det som ofte kalles "hardcore programmering" - søketeknologi, algoritmer og datastrukturer, software engineering, etc).

I praksis så flyter det ganske fritt mellom disse feltene og de færreste arbeidsgivere skiller vel veldig mellom disse to (selv om det definitivt ikke er de samme menneskene som fyller begge hattene). Det er vel helst i akademia at man er mer streng på forskjellen,
Vis hele sitatet...

Jepp, det var noe sånn jeg hadde fått med meg
Er egentlig mer interessert i teknologien bak og ikke hvordan den påvirker oss mennesker og diverse annet dekadent vås. Har vært litt interessert i hardware og hvordan faktisk elektronikken bak det fungerer. Men om jeg skal inn på sånt må jeg vel gå en ingeniørlinje, elektronikk/dataingeniør kanskje? Har ikke spesiell studiekompetanse så. Men til nå høres en bachelor i Informatikk: tekniske og naturvitenskapelige anvendelser veldig interessant ut. Tror man kan få mye ut av en litt mer spesialisert it-utdanning, spesielt en såpass ny retning som denne. Det er en del mattefag, 20 studiepoeng består av matte det ene semesteret. Men jeg skal nok klare å bestå