Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 781
Hei! jeg kjøpte melatonin på sunkost for en ukes tid siden, og har merket god effekt av dette. Pleier å ta 1mg, 1 time for jeg skal sove, og da sovner jeg fort. Våkner ikke underveis i søvnen heller.
Har gjennom hele livet hatt problemer med å sovne når jeg skal sovne, også når jeg var liten.
Det jeg har merket når jeg bruker dette, er at jeg sover mye lenger (10 timer) og at jeg føler meg mye mer våken om dagen. Er også en fin måte å justere tilbake en dårlig døgnrytme på for min del. Har ikke merket noen negative effekter ved bruk av dette. Er det noen catch her?
Kommer kroppen min til å slutte å produsere melatonin naturlig ved bruk av dette? Er det noen andre bivirkninger ved bruk av dette? Er det mye placebo i bildet? Virker nesten for godt til å være sant.
Vil gjerne høre erfaringer fra andre ved bruk av dette.
uten å ha lest om akk det kan jeg garantere at å supplementere kroppen med et hormon vil påvirke (svekke) den naturlige produksjonen av det hormonet. høres ut som du traff spikeren på hodet med hva som var i kjemisk ubalanse hos deg spør du meg, så bare vær obs på det og ta etter behov, og gratulerer med bedret tilværelse!
Nei, kroppen din kommer ikke til å slutte å produsere melatonin.
Nei, det er ikke placebo.

Bruk av melatonin i de doser som er studert, har ikke resultert i rapporter om alvorlige bivirkninger eller toksisitet. Bivirkninger som er assosiert med melatonin er sedasjon, døsighet, tretthet, svimmelhet, forvirring, kvalme, hodepine, hypotermi, forverring av kollagenindusert artritt, hemming av ovulasjonen, magesmerter, endret søvnmønster, dysfori, kløe og irritabilitet.
Du vil også kunne oppleve økt drømmeaktivitet.

Dro selv på Life og kjøpte flytende melatonin rett før jul og har brukt det siden da, sovner mye fortere enn hva jeg vanligvis ville gjort.
Normalt så kan jeg feks legge meg klokken 23.00, men ligge våken til 06.00, med melatonin så tar det meg 30min-1time før jeg sover istedenfor flere timer, eneste negative jeg har opplevd er at jeg sover lenger og drømmer mer.
ah, egne erfaringer er at det ikke har gjort noenting, også store doser enkeltvis eller daglig, ingen effekt, ingen merkbar bieffekt, nada (circadin).
Sitat av Munted Artist Vis innlegg
ah, egne erfaringer er at det ikke har gjort noenting, også store doser enkeltvis eller daglig, ingen effekt, ingen merkbar bieffekt, nada (circadin).
Vis hele sitatet...
Er jo ikke alt som funker på alle selvfølgelig, men om melatonin som er kroppens eget søvnhormon ikke funker så kan det være andre årsaker til søvnproblemene dine.
tips for å styre våkninga på melatonin er å få lys. du kan få egne lamper for dette via legen om du har dokumentert problem, el kjøpe en selv, men sollys er like bra.
-fra søvnspesialist ved lovisenberg

Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Er jo ikke alt som funker på alle selvfølgelig, men om melatonin som er kroppens eget søvnhormon ikke funker så kan det være andre årsaker til søvnproblemene dine.
Vis hele sitatet...
ja jeg er fullt klar over dette, derfor jeg gratulerte TS med hans suksess ved bruk av noe så harmløst
Sist endret av Munted Artist; 19. februar 2020 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det fungerer ihvertfall veldig bra for meg, og i følge google så reduserer det ikke den naturlige produksjonen av melatonin. Det er ganske overraskende. Anyways, kommer nok til å fortsette å bruke det så lenge det gir såpass gode resultater for meg(hittil). Kanskje jeg burde kjøpe et wake-up-light for å stå opp, fordi det har jeg slitt mye med. Sover ofte over alarmer og slik, selvom jeg har sovet lenge.
Sitat av Anonym112598 Vis innlegg
Det fungerer ihvertfall veldig bra for meg, og i følge google så reduserer det ikke den naturlige produksjonen av melatonin. Det er ganske overraskende. Anyways, kommer nok til å fortsette å bruke det så lenge det gir såpass gode resultater for meg(hittil). Kanskje jeg burde kjøpe et wake-up-light for å stå opp, fordi det har jeg slitt mye med. Sover ofte over alarmer og slik, selvom jeg har sovet lenge.
Vis hele sitatet...
søkte litt nå og finner ikkeno jeg anser som legit som sier kroppen vil produsere mindre heller. merkelig synes jeg, vet vi om andre hormoner vi kan ta som ikke nedregulerer vår naturlige produksjon av samme hormon..? noen som vet?

men ja, fortsett å bruk det siden det gir deg så gode effekter. hold deg til dosene og ta de 2-4t før senga, og sku det komme no bivirkninger tar du det bare med legen din. selv med litt bivirkninger og midlertidig nedsatt naturlig produksjon ville det jo være verdt det for de fleste i din situasjon :P
Sist endret av meitemark; 22. november 2023 kl. 01:50.