Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5318
God kveld alle sammen!

Jeg har drivet å sett litt rundt over alt, spesielt på phs.no og politiet's videokanal for mer informasjon om opptakene. Jeg vet allerede kravene men det er et spørsmål jeg har.

Jeg sjekket facebook siden til "Bli politi" og der så jeg litt informasjon om konkurransepoeng og jeg går jo ikke på videregående skole enda, men i 10ende klasse. Jeg skal prøve å få meg inn på Studiespesialisering, deretter gå PHS om jeg får meg inn. Jeg tok kalkulatoren fra ung.no sine sider og sjekket hva jeg kanskje ville ha fått som konkurransepoeng. Jeg har ikke forstått det med Studiespesialisering men denne siden sjekket jeg fjorårets et eller annet, der kommer spørsmålet. Er det de minste konkurransepoeng, gjennosnitt eller det høyeste den som søkte hadde? Blir forvirret når jeg leser det som står der.

Link til siden; http://www.phs.no/Studietilbud/Bache...iserte-sokere/

Der står det følgende:

Sted Hovedopptak Slutt (supplering)
Oslo 47,6 47,4
Bodø 41,5 41,5
Kongsvinger 43,5 43,5
Stavern 45,4 45,4

Jeg sjekket kalkulatoren og da satset jeg stort altså, kun firere og femmere noe jeg tviler på at jeg kommer til å få. Jeg la til spansk I og II, inkludert muntlig for begge. (Ikke realfag) Matte 1P og Matte 2P inkludert muntlig for begge, visste ikke at man hadde muntlig i matte. Så jeg forstår ikke at de forventer at folk med så mange poeng er de eneste som kan komme inn. Kan hende jeg har tatt helt feil og misforstått alt, men hjelp! Vet ikke om jeg plasserte denne tråden på riktig sted eller om jeg forklarte godt nok, håper det


Poenggrensene ved de forskjellige studiestedene, er antallet konkurransepoeng den lavest rangerte søkeren som fikk tilbud om opptak hadde.
Vis hele sitatet...
De vil si at den med lavest konkurranse poeng kom inn med det som står i listen? Oh god, will never become a cop.

Hva har man i studiespesialisering? Jeg har tenkt å søke på det, kommer jeg inn vil jeg helst unngå vanskelige ting. Tenkte på P matte og S matte, vet ikke andre fag untatt språk siden jeg har hatt engelsk fordypning, så må jeg ha 3 år med spansk. Hva mer har man? Hva kan man velge 2 året og 3 året?
Sist endret av Hargrave; 18. oktober 2013 kl. 18:45.
Etter at du har gått ferdig vgs og dekket fagkravene for å få generell studiekompetanse tar man et gjennomsnitt av standpunkt og eksamenskarakterene dine. Dette gjennomsnittet ganger du med 10, og da får du karakterpoengene dine.

Har du karakter 4 i snitt vil det si at du har 40 karakterpoeng. Har du valgt realfag eller språk som VALGFAG får du ekstrapoeng som heter realfagspoeng / språkpoeng. Du kan få maks 4 realfags-/språkpoeng.

Det vil si at hvis du har 40 i snitt og dermed har 40 karakterpoeng, og i tillegg har 3 realfags-/språkpoeng så har du oppnådd 43 skolepoeng.

I tillegg til dette kan du oppnå diverse tilleggspoeng. Du får 2ekstra poeng for fullført førstegangtjeneste ELLER siviltjeneste ELLER folkehøgskole ELLER annen høyere utdanning. Utover dette får du 2 alderspoeng per år fra og med det året du fyller 20 år. Du kan maks oppnå åtte alderspoeng.

Det vil si at hvis du sitter med 43 skolepoeng og trenger 47 konkurransepoeng for å komme inn på politihøyskolen så kan du for eksempel ta et år i militæret. Da kan du plusse på 2 poeng for førstegangtjeneste og 2 alderspoeng som vil gi det en total på 47 konkurransepoeng

Jeg håper dette var til hjelp. Lykke til! : )
Trådstarter
45 1
Oi tusen takk, forstår det nå. Godt forklart!

Jeg er litt sånn newbie i alt dette, førstegangtjeneste og siviltjeneste, dette er noe man får i militæret eller? Jeg har lest over alt og sett at de fleste kommer ikke inn på første forsøk, men på andre eller tredje. Man har totalt 3 forsøk, gjelder dette fortsatt? Jeg lå på rundt 3,6 i karakter i niende og skal prøve å forbedre meg det siste året jeg har igjen, deretter prøve å få meg inn på Studiespesialisering. Det med valgfag, gjelder dette kun for de som hadde spansk, tysk, franks etc på ungdomsskolen eller gjelder det også for de som har hatt engelsk fordypning på ungdomsskolen og velger spansk på VGS? Jeg vurderer å ikke ta realfag siden det ser ut til å være ganske vanskelig, så får nok ingen poeng der. Om jeg klarer å få 4 i snitt på VGS, MP eller et eller annet i militæret, får kanskje språkpoeng siden jeg valgte spansk da jeg begynte på VGS (må ha det i tre år siden jeg hadde engelsk fordypning på u-skolen).

Er det stor forskjell mellom realfag og samfunn ting?

Om jeg da tar realfag får jeg 3 poeng da, eller må jeg ha både realfag og språkpoeng for å få 3 poeng?
Realfag er Matte r2, kjemi 1&2, fysikk 1&2 + it, biologi (flere?) Er du flink på skolen og er motivert så bør du ta realfag. Ja, det vil gi deg mange utfordringer, men tror det vil være verdt det. Jeg går 3 klasse realfag nå Spansk III er vel ikke vits. For å si det slik ; tar du Spansk III i tredjeklasse vil du få det så j**** travelt.

Du begynner å tenke tidlig på utdanning, gutt!
Lykke til.
Jeg har ikke så mye kunnskap om reglene vedrørende fremmedsspråk, så jeg anbefaler deg å ta kontakt med rådgiver på skolen din. De skal vite slikt.

Du skal vel ha så mange forsøk du selv ønsker. Hvis du ikke kommer inn på ønsket studie i år så er det ingenting som stopper deg fra å søke igjen neste år.

Jeg, personlig, har full fordypning i realfag matematikk (R1+R2), samt fysikk (FYS1) og informasjonsteknologi (IT1+IT2). Dette gir meg 3 realfagspoeng. Realfagene krever en del arbeid.

Jeg har også tatt Markedsføring ledelse 1 og 2. Dette er samfunnsretta valgfag. Her fikk jeg femmer på eksamen i begge fag, med minimal lesing.

Så min erfaring er at samfunsfagene er lettere, men alt er jo subjektivt og mye det viktigste er at du er motivert for å legge inn arbeidet som kreves uansett om det er samfunn, språk eller realfag.

Du kan få totalt 4 ekstra poeng fra realfag/språk. Jeg anbefaler deg å lese denne linken, den forteller kort hvordan poengsystemet fungerer og lister opp hvor mange +poeng du får per fag. http://www.samordnaopptak.no/info/op...eng/index.html

Lykke til!
Trådstarter
45 1
Dere som søkte på Studiespesialisering; hva fikk dere i gjennomsnitt eller på vitnemålet i 10ende klasse? Jeg vet at det varierer fra skole til skole, men jeg hadde likt å visst det finner ingen sånn statistikk på hva gjennomsnittet lå på i år ved min skole, så derfor spør jeg hva dere fikk
Sitat av Hargrave Vis innlegg
Dere som søkte på Studiespesialisering; hva fikk dere i gjennomsnitt eller på vitnemålet i 10ende klasse? Jeg vet at det varierer fra skole til skole, men jeg hadde likt å visst det finner ingen sånn statistikk på hva gjennomsnittet lå på i år ved min skole, så derfor spør jeg hva dere fikk
Vis hele sitatet...
Hadde 5 på alt.. Men, dette varierer fra skole til skole. Den skolen jeg søkte på så kom alle som søkte inn. Uansett om de hadde 2 i snitt eller 6
Trådstarter
45 1
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hadde 5 på alt.. Men, dette varierer fra skole til skole. Den skolen jeg søkte på så kom alle som søkte inn. Uansett om de hadde 2 i snitt eller 6
Vis hele sitatet...
Holy crap, du har ingen øvings teknikker til prøver også videre eller? (a)
Til OP, regner med at rådgiver på skolen eller eventuelt UV lærer kan forklare dette nærmere, de har god peiling på dette
Sist endret av RabbitPen; 18. oktober 2013 kl. 21:10.
Trådstarter
45 1
Sitat av fatfro Vis innlegg
Til OP, regner med at rådgiver på skolen eller eventuelt UV lærer kan forklare dette nærmere, de har god peiling på dette
Vis hele sitatet...
OP, UV? Alright jeg er ikke den smarteste personen ;p

UV - undervisning?

Back to topic, har jeg forstått det rett så har man fysisk opptak, intervju også ett eller annet FØR man kommer inn på politihøgskolen, eller er det siste året?
Sist endret av Hargrave; 18. oktober 2013 kl. 21:15.
Sitat av Hargrave Vis innlegg
OP, UV? Alright jeg er ikke den smarteste personen ;p

UV - undervisning?
Vis hele sitatet...
UV står for utdanningsvalg, og har vært ett obligatorisk fag siden 2008. Har dere ikke dette?

http://no.wikipedia.org/wiki/Utdanningsvalg
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=641279

Hvis dere av en eller annen grunn ikke har dette, så bør dere vel ha en rådgiver som kan gi deg gode svar på dette
Trådstarter
45 1
Sitat av fatfro Vis innlegg
UV står for utdanningsvalg, og har vært ett obligatorisk fag siden 2008. Har dere ikke dette?

http://no.wikipedia.org/wiki/Utdanningsvalg
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...html?id=641279

Hvis dere av en eller annen grunn ikke har dette, så bør dere vel ha en rådgiver som kan gi deg gode svar på dette
Vis hele sitatet...
Selvsagt har vi det la til et til spørsmål over svaret ditt, vet ikke om du merka det men - vet du svaret på det? )
Sitat av Hargrave Vis innlegg
Holy crap, du har ingen øvings teknikker til prøver også videre eller? (a)
Vis hele sitatet...
Haha, jeg var egentlig ganske sløv på u-skolen. Eneste som ga meg bra karakterer var at jeg gadd lese igjennom kapittlene før prøven.
Trådstarter
45 1
.. har jeg forstått det rett så har man fysisk opptak, intervju også ett eller annet FØR man kommer inn på politihøgskolen, eller er det siste året?
Vis hele sitatet...
Korrekt eller hvordan er det, har du noe peiling?
Sitat av Hargrave Vis innlegg
Korrekt eller hvordan er det, har du noe peiling?
Vis hele sitatet...
Hvorfor satser du ikke heller på befalskole?
Trådstarter
45 1
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvorfor satser du ikke heller på befalskole?
Vis hele sitatet...
Altså jeg har lyst til å bli politi. Så vidt jeg vet så er befalskole ting om man vil bli noe innen militæret? Er ikke helt sikker, men det jeg TROR jeg vet er at man får 2 konkurranse poeng ved å fullføre et år i militæret, uansett hva man går. Er det korrekt?
Har hørt det er jævlig mye jus og lovverkpugging.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
45 1
Om man kommer inn på politihøgskolen.. er det slik at de har alt det samme som vanlig skole sånn som naturfag, norsk, matematikk, engelsk, tysk/fransk/spansk også videre eller hva slags fag har de egentlig?
PHS egne sider

Er nok litt mer "politirettet" enn ungdomsskolen ja.
Sitat av Hargrave Vis innlegg
Om man kommer inn på politihøgskolen.. er det slik at de har alt det samme som vanlig skole sånn som naturfag, norsk, matematikk, engelsk, tysk/fransk/spansk også videre eller hva slags fag har de egentlig?
Vis hele sitatet...
Høyere utdanning skiller seg fra ungdomsskole/videregående vet at man spesialiserer seg. Om du søker deg på phs, medisin, psykologi, juss, engelsk, tysk, eller hva det måtte være har du de fagene. Du har ingen fellesfag som matematikk osv som man har på grunnskolen/VGS.

Eksempel, Ole vil studere matematikk når han er ferdig på videregående og søker seg derfor inn på et matematikkstudie på et universitet han ønsker å gå på. Ole vil ikke ha norsk, engelsk, samfunnsfag og gym under sine studier, kun matematikkrelaterte fag.
Om du får spørsmålet "hvor vil du studere" på opptaket, svar;
Samme det, bare jeg blir politi.
Dette viser at du kan flytte på deg, noe som er viktig i yrket.
Du vil få fag som juss, våpentrening, nærkamp, arreststasjonsteknik, kjøreundervisning, førstehjelp.

1 året er kun teoretisk. 2. Året skal du utsjekkes/ha eksamen i våpen og kjøring før du får hele resten av året i ett politidistrikt hvor du skal være og jobbe det året. 3 året er mer teori samt bacheloroppgave.

Jeg jobber i ambulansen nå og skal søke politihøgskolen om 2 år når min samboer er ferdig student.
De har eget treningsopplegg du burde følge minimum ett år før du søker. Det er på de fysiske kravene man kommet inn til slutt (samt være oppegående interjuv rundene) det er stor forskjell på best og dårligst score på en fysisk test. Toppscore på alt uten om push ups feks kan gjøre at du ikke kommer inn.
Sitat av Hargrave Vis innlegg
OP, UV? Alright jeg er ikke den smarteste personen ;p
Vis hele sitatet...
Du kommer til å passe veldig bra som politi! Lykke til!