Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1893
Hei!

Er opprinnelig innkalt til garden, men har allikevel valgt å starte studier. Søkte dermed utsettelse, noe jeg fikk godkjent.

Nå begynner jeg å tenke på om jeg kanskje burde fullført militærtjenesten en gang for alle, nå og ikke fem år fram i tid. For det er tross alt gode muligheter for å bli innkalt senere?

Er en disiplinert person og har gjort det relativt bra på videregående, men føler meg helt fortapt på universitetet, noe som har ført til at motivasjonen har sunket ganske kraftig. Er selvfølgelig klar over at det er mye større tyngde på universitetet, men er redd for at jeg om 5 år ser at jeg kunne hatt bedre karakterer, ved å prioritere annerledes, da ved å ta militæret først.

Er forøvrig nylig ansatte (midlertidig kontrakt, 6 mnd), som jeg tror kan ryke om jeg velger å hoppe av til fordel for militæret.

Noen tanker?
Du er vel ikke den første som går på en "helt fortapt" i førsteåret på universitetet. For de flest går det over, en pause er vel ikke nødvendigvis galt - men det blir ikke nødvendigvis automatisk lettere senere.

Hvis du gjør ferdig 5 år utdanning (med andre ord ikke helsepersonell?) så kan du være ganske sikkert på at forsvaret ikke vil ha deg - det er alt for mange andre som er yngre de heller kan ta. Hvis du nå studerer til helsepersonell så kan du være ganske sikker på at de vil ha deg hvis du har sagt i fra hva du studerer.

Jeg dro i militæret før jeg studerte, det var nok veldig rett for meg (i Garden forøvrig) - men det er lenge siden. Jeg synes det var en flott opplevelse (i allefall i ettertid) og lærte ganske mye som jeg har tatt med meg inn i arbeidslivet etterpå.
Jeg hadde sagt om spørsmålet ditt at; hvis du vet at det venter deg en interessant og givende tjeneste i militæret - så hadde ihvertfall jeg personlig gått for militæret/førstegangstjeneste glatt. Militæret får du "sjansen" til første, andre - og muligens kanskje tredje eller fjerde året etter VGS. IKKE særlig etter fjerdeåret. Mao, har du mulighet, ta det NÅ.

.. Derimot, har du ikke særlig lyst på militæret - og du er (evt) iblant veldig, veldig mange der, ja så dropp det om du kan - og studér og vær glad som student.

.. Men, hvis du er i mellom de to øverste, hadde jeg sagt "velg heller studier om du ikke er særlig keen".. FOrdi, førstegangstjenesten har mistet mer og mer relevans, både CV-messig og for mange andre ting. Hadde du riktignok søkt og kommet opp til befalsskole eller UB, hadde jeg sagt noe annerledes.

Likevel, Garden er et flott sted å ha fgtj (førstegangstjeneste)! Kommer ut kjempegode folk derfra som er ferdige soldater. Men Garden er også en relativt tøff førstegangstjeneste, særlig i rekrutten har jeg hørt.
Men en utfordring er alltid bra, ikke sant?
Sist endret av aeon_illuminate; 29. september 2013 kl. 22:06.
Jeg gikk inn i militæret rett etter videregående. Ikke noe vits å utsette det. Du bare piner deg selv. Like greit å bare gå og fullføre plikten din. Bare 1 år som du mister uansett selv om du utsetter det.

Jeg ble plassert i Nord Norge. Fy faen det var kaldt. Måtte stikke en pinne i rompa om vinteren og jammen det var ikke morsomt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mister10 Vis innlegg
For det er tross alt gode muligheter for å bli innkalt senere?
Vis hele sitatet...
Om du ikkje vil inn, så kan du søke siviltenste (siviltenesteadministrasjonen er nedlagt, så det får du ikkje), og sleppe, eller møte opp og indikere tydleg at du ikkje er motivert for fem flate øre.

TL;DR: vil du ikkje inn, slepp du unna i dag.
Jeg slapp å stikke pinner i rompa - men militærlegen trua med noe liknende hvis jeg ikke tok en sånn (jævla) pille den rektale veien den gangen jeg var heavy syk under rekrutten. Da lå jeg med de andre gærningene i sykeavdelingen, ..og vi fikk ikke lov til å gjøre stort. Fy fader, dét var tider, på både godt og vondt!


Men seriøst, som jeg sa ta militæret nå når du kan, det er ikke gøy å være 24-25-26 under FGTJ. Derimot hvis det slik at du egentlig ikke er veldig motivert for studier akkurat nå, ta så militæret til våren/sommeren eller under et januar/februar-opptak etter jul. Da søker du også permisjon fra studiet ditt.

Jeg tok militæret etter Vgs, og det passet meg i etterkant. Var usikker på om jeg skulle før jeg dro inn, og er forsåvidt usikker akkurat nå på om jeg hadde vært et år i forkant i studieløpet hadde jeg valgt å studere, eller ikke. Men _du_ vet best selv, - bruk tida nå på å skaffe informasjon og finne hva du vil mest.

Dette er veldig individuelt, og vanskelig å ha noeslags "fasit" som passer alle. Men man kan si med en viss sikkerhet, at flere folk tar militæret først og deretter studerer etterpå, når de er blitt litt mer modne.

(merk også siste setningen til slashdot - vil du _ikke_ nå i 2013/14, så slipper du forholdsvis lett. )
Sist endret av aeon_illuminate; 29. september 2013 kl. 22:27.
Takk for mange gode innspill. Jeg var i utgangspunktet ganske negativ til militærtjenesten, da jeg ble innkalt i en periode som førte til at to potensielle studieår gikk tapt. Om jeg skal være ærlig med meg selv, har jeg ikke utrolig lyst til å tjenestegjøre, men tenker (spesielt nå), at det kan være en god erfaring å ha med seg videre, en god mulighet til disiplin og det å komme i form, samt det å få et avbrekk fra å studere. Jeg liker heller ikke tanken på plutselig å bli innkalt etter tre år, for det er kun tre år jeg har fått godkjent utsettelse. Fikk beskjed om at jeg ikke ville få utsettelse etter disse tre årene, om jeg ble innkalt, nettopp fordi det da var planlagt. Jeg studerer forøvrig samfunnsøkonomi.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du ikkje vil inn, så kan du søke siviltenste (siviltenesteadministrasjonen er nedlagt, så det får du ikkje), og sleppe, eller møte opp og indikere tydleg at du ikkje er motivert for fem flate øre.

TL;DR: vil du ikkje inn, slepp du unna i dag.
Vis hele sitatet...
På grunnlag av at jeg ikke ønsket at to potensielle studieår skulle gå bort, sa jeg klart ifra på del to, at jeg ikke hadde noe motivasjon for tjenestegjøring. Har også en rekke allergier, noe som tydeligvis ikke hadde noe å si. Dette i kombinasjon med at jeg ikke gjorde det noe særlig bedre enn gjennomsnittet på de ulike testene. Likevel fikk jeg klar beskjed om jeg skulle INN!
Sist endret av Mister10; 29. september 2013 kl. 22:37.
Hva er målet ditt i livet? Hva er det viktigste for deg? Hva må til for at du når dit raskest og på en best mulig måte?

Tror du det vil tjene deg på veien til målet, å tjenestegjøre? Vil du lære noe der som du kan ha nytte av på veien til målet?

Hvis du sliter med motivasjonen, så er det ofte fordi målet og drømmen er blitt utydelig. Ofte er det også at vi ikke har vært flinke nok til å kombinere arbeid med belønninger av oss selv. Det kan også ha med at du ikke har folk som motiverer deg rundt deg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mister10 Vis innlegg
På grunnlag av at jeg ikke ønsket at to potensielle studieår skulle gå bort, sa jeg klart ifra på del to, at jeg ikke hadde noe motivasjon for tjenestegjøring.
Vis hele sitatet...
Vent på innkalling. Om du faktisk får det (fair sjans for at du får brev om at du er fritatt), så går du enten til legen, og får attest på allergier og fanden og has oldemor, eller sender søknad om sivilteneste, og får et sorgfyllt brev frå VPV tilbake, der essensen er at sivilteneste desverre ikkje er innvilga, og at du er fritatt frå mililtærteneste i fredstid.