Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1273
Hei freaks, dette er enda et tråd som handler om utdanning og hvilke veier enkelte av oss skal ta.

Jeg har nå generell studiekompetanse, etter å ha tatt 2 år service og samferdsel og 1 år påbygg til studiekompetanse. Dette året skal jeg ta fri og arbeide på den lokale jokern, noe jeg ser fram til. I løpet av året tenkte jeg også å ta opp R1 matte ettersom det er et sentralt fag innen de fleste informatikk linjene videre utdanning tilbyr. Det spørsmålet jeg kommer til dere med er følgende:
Etter å forhåpentligvis ha bestått R1, hvor skal jeg søke meg inn til neste år? Det skal være IT og jeg tenker på linja "Informatikk: Programmering og nettverk" på UiOslo. Uansett tenkte jeg at jeg burde sjekke med dere. Er det noen andre høgskoler eller universitet i Norge som er anbefalt spesielt innenfor IT? Hva er forskjellen på høgskole og universitet?
Et siste spørsmål jeg har er om jeg må søke med andregangsvitnemål visst jeg tar opp R1 som privatist nå som jeg er ferdig med vgs?
Skulle også gjerne visst om en nettside som samler opp alle studier i Norge og linker til forskjellige skoler som tilbyr linjen

TLDR/oppsamlede spørsmål:
*Trenger anbefalinger på høgskoler/universitet som tilbyr gode IT linjer
*Er det en nettside som samler opp alle studier i Norge og linker til forskjellige skoler som tilbyr linjen?
*Hva er forskjellen på høgskole og universitet?
*Må jeg søke med andregangsvitnemål visst jeg tar opp R1 matte etter vgs?

Takker på forhånd for alle eventuelle svar

Edit:
Etter litt research vet jeg nå at forskjellen på høgskole og universitet er liten, det er for eksempel noen studier som høgskoler ikke tilbyr.
Jeg fant også en wikipedia side som inneholder en liste over alle skoler i Norge:
http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...skoler_i_Norge

Her ble jeg litt interessert i Høgskolen i Oslo sitt Informatikk studie
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Er det en nettside som samler opp alle studier i Norge og linker til forskjellige skoler som tilbyr linjen?
Vis hele sitatet...
Det beste alternativet er sannsynligvis listen til Samordna opptak. Du kan velge å se studiene ved spesifikke læresteder, eller du kan søke etter bestemte stikkord som «data».

Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Må jeg søke med andregangsvitnemål visst jeg tar opp R1 matte etter vgs?
Vis hele sitatet...
Ja, du havner i ordinær kvote dersom du tar nye fag etter å ha fullført videregående.

Mer nyttig informasjon her.