Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1235
denne månden fikk jeg ikke hele lønnen i fra min gamle jobb som jegs kulle ha. De hadde glemt å regne med timer å betale overtid osv.. Jeg sendte mail å sa i fra hvilken dager jeg ikke hadde fått betalt for å overtid.

De sa de skulle se på. Etter noen dager sender jeg en til mail, å for en mail hvor de sier : Nei , vi har ikke tid til dette nå, tar det neste uke.

Hva f**n? det er jo ikke mitt problem av de ikke gjør jobben sinn å jeg ikke for betalt husleien. Kan de virkelig drøye det så lenge, det skulle ha vært betalt ut den 6 juni. ??? Noen som er flinke med lover?
Har du stempla/signerte kopier av aktuell timeliste? Uten den kommer du ikkje langt lovmessig. Er du medlem av et fagforbund? Isåfall er dette ein fin jobb for de.
Du står ihvertfall alltid fritt til å kontakte arbeidstilsynet, her finner du vel det du vil ha svar på;

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210
Er det ikke ganske standardisert hos de fleste bedrifter at evt. feil på lønn blir korrigert ved neste lønnskjøring?
Jeg har alltid sett det i mine arbeidskontrakter iallefall..
Som bashfoo sier så har jeg samme erfaringen når det kommer til lønnskorrigeringer.
Det er ingen lovmessig regulering av feil utbetalt, men sedvane tilsier at arbeidsgiver korrigerer på neste ordinære lønnskjøring. I ditt tilfelle, hvor dette skaper problemer med betaling av husleie og lignende er det i diverse veiledere ofte oppfordret til å utbetale beløpet utenom.

Det greieste vil antagelig være å sende dem en ny mail hvor du redegjør for at dette skaper problemer for deg og spør pent om de har mulighet til å prioritere deg.
Utover dette er ditt pressmiddel å true med konkursvarsel, men der har du visse formkrav som gjør at neste lønnskjøring er vel utført før du har fått sendt varselet uansett.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Er det ikke ganske standardisert hos de fleste bedrifter at evt. feil på lønn blir korrigert ved neste lønnskjøring?
Jeg har alltid sett det i mine arbeidskontrakter iallefall..
Vis hele sitatet...
Om det er bedriftens feil skal det ikke gå utover deg. Glemmer jeg å attestere timer må jeg vente. Er bedriften skyldig ordnes dette så fort som mulig.
Sitat av Baaaamse Vis innlegg
Om det er bedriftens feil skal det ikke gå utover deg. Glemmer jeg å attestere timer må jeg vente. Er bedriften skyldig ordnes dette så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Det er helt opp til bedriftens policy og prioriteringer. Som flere over sier er det ofte inntatt i arbeidskontrakten at justeringer gjøres på neste lønnskjøring, og det er ingen lovmessig regulering av disse forholdene.
Selv om det står korrigering skjer på neste lønnskjøring i min kontrakt så vet jeg også at iallefall min arbeidsgiver tilbyr seg å gi forskudd på neste lønning ved behov, så hvis dette hadde skjedd meg og jeg virkelig trengte pengene så hadde jeg nok kontakte HR og mast nok til å få det korrigert med en gang eller iallefall få forskudd med en gang.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Selv om det står korrigering skjer på neste lønnskjøring i min kontrakt så vet jeg også at iallefall min arbeidsgiver tilbyr seg å gi forskudd på neste lønning ved behov, så hvis dette hadde skjedd meg og jeg virkelig trengte pengene så hadde jeg nok kontakte HR og mast nok til å få det korrigert med en gang eller iallefall få forskudd med en gang.
Vis hele sitatet...
Du vil nok i veldig mange tilfeller få til en ordning, jeg ville bare understreke at det ikke er lovregulert og dermed også dårlig med muligheter til å "kreve" at pengene blir utbetalt umiddelbart.
Som nevnt, det vil ofte være mer virkningsfullt å forklare situasjonen og spørre pent enn å syte og klage.
Å prøve å true arbeidsgiver til å korrigere lønnskjøringen øyeblikkelig tror jeg nok alle her er enige om er en verre ide enn å spørre pent..
Om arbeidsgiver trenger ei uke på og korrigere feilen, kan jo du ringe og forklare situasjonen? Jeg har med mer en ett tilfelle, fått både 5000 og 10000kr kreditert, menst lønn venter.