Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1415
Hei hei

Har nå gått 3 år på studiespesialiserende på videregående.
Har etter som tiden har gått tenkt til å bli mekaniker, men dette er jo i utgangspunktet ikke retning etter studie linjen.
Et alternativ hadde vært å gå starte på nytt å gå TIP, noen som har noen andre gode tips?
Det eneste andre alternativet er vel å gå 4 år i lære hos en bedrift. Jeg kjenner flere som har gjort dette, men de gjorde det rett etter ungdomsskolen.
Du kan jo starte på scratch igjen på videregående, eller visst du har kontakter som er villig til å la deg gå et 5 års løp i læretid som mekaniker. I og med at du har studiespesialisering så kan du også velge å ta maskinist linje på høyskolen. Da vil du etter 3 år få mulighet til å jobbe på mange forskjellige skip, oljerigger og instalasjoner og til å med på sykehus med drift og vedlikehold av nødgeneratorer
▼ ... over en uke senere ... ▼
Edge!'s Avatar
Trådstarter
77 1
Problemet ligger jo i at det er vanskelig å skaffe seg lærlingplass uten hjelp fra kontakter eller fra skolen.
Men å gå maskinist linje hørtes ut som et godt alternativ

Takker for svar
Hva slags mekaniker har du tenkt å bli? har du noe relevant erfaring som det?

Siden du allerede har 3 år på studiespesialisering ville jeg nok funnet meg en relevant høgskole utdanning.

Hvis du skal få jobb slik at du kan jobbe deg til fagbrev burde du enten kjenne noen der eller få en sommerjobb for å bli kjent+gjør et godt inntrykk.

Det kommer litt ann på hvor i landet du bor da, hvis noen bedrifter ikke har skaffet seg lærlinger enda i år ville jeg tatt kontakt med de.
Sist endret av SJefen; 22. juni 2013 kl. 12:13.
Sitat av Edge! Vis innlegg
Problemet ligger jo i at det er vanskelig å skaffe seg lærlingplass uten hjelp fra kontakter eller fra skolen.
Men å gå maskinist linje hørtes ut som et godt alternativ

Takker for svar
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som bare har gått førsteåret TIP og så tar de ett år ekstra i lære i stedet. Og du som har tatt alle fellesfagene fra før av kan jo bare laxe gjennom hele skoleåret
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Man må først være motormann før man kan gå maskinist skole, dette krever 2 år lærling og 2 år fagskole før du er maskinist. Motormann er 1 årig utanning. ontopic. Er mulig å høre med rådgiver om du kan hoppe rett på andreåret på ønsket linje, og så ta de 2-3 andre fagene som privastist om det ikke er mulig å hoppe rett på.