Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 11387
Heisann!

Jeg har etter rundt 1 års tid oppdaget at jeg får feil timeslønn og lurer på om jeg har krav på å få etterbetalt den?

Jeg har fått 9,70 kroner feil i timen helt siden jeg begynte i september i fjor og oppdaget dette ved en tilfeldighet. For jeg har aldri tenkt på ansiennitet osv. Men det viser seg da at jeg har fått "begynnerlønn" i yrket mitt når jeg egentlig har jobbet over 4 år i bransjen. Jeg har også fått vite av en jeg jobber sammen med at han har fått den lønnen han har krav på med ansienitet. Og de visste jo de også hvilken bakgrunn jeg hadde på det tidspunktet lønna ble satt.

Jeg har forsåvidt klart å lese meg frem til at jeg i utgangspunktet har krav på å få etterbetalt alt det jeg mangler i inntil 3 år etterpå. Noe som skal være rundt 20 000 kroner før skatt så langt.

Er det noen her som har peiling på dette?
Hva legger du i begrepet 4 år i bransjen? Har du jobbet 37,5 time hver uke i denne perioden? Hvor godt er de 4 årene dokumentert?

Det med 3 år skal stemme, med mindre reglene er endret.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hva legger du i begrepet 4 år i bransjen? Har du jobbet 37,5 time hver uke i denne perioden? Hvor godt er de 4 årene dokumentert?

Det med 3 år skal stemme, med mindre reglene er endret.
Vis hele sitatet...
Reglene er ikke endret.

TS: Ring LO.
Snakk med sjefen din og forklar situasjonen. Han må da ta kontakt med dem som har med lønn å gjøre for så å forklare feilen å etterregulere lønnen.

Hadde et lignende tilfelle her hvor jeg jobber å da ble alt etterbetalt.
Min nåværende sjef var ikke sjef på det tidspunktet arbeidskontrakt ble underskrevet, så at det ble begått en feil på det tidspunktet kan min sjef ikke klandres for.

Jeg har innhentet dokumentasjon de siste ukene fra tidligere arbeidsgivere.

Jeg ville bare vite detda jeg skal i et møte etterpå angående dette. Har prøvd å ringe jusshjelpen osv for å få vite at jeg har rett i denne saken, men har ikke fått svar derfra ennå.

Jeg regner med at vi får ordnet opp. Sjefen min er opptatt av at alt skal være i orden, men ville bare vite at jeg har mitt på det tørre når jeg nå forlanger etterbetalt lønn så jeg ikke "dummer" meg ut.
Sist endret av JackDaniels; 4. november 2013 kl. 12:12.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Har du fått den lønnen kontrakten din sier? Hvis du har fått mindre lønn enn det kontrakten din sier at du skal ha har du mulighet for å få dette etterbetalt, ja.
Nei. Det som er feil at jeg har fått feil tarifflønn på kontrakten. Altså 147 og ikke 156 som er tariffen etter over 4 år i bransjen.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Da har du nok ikke rett på noen etterbetaling, men du har alltid muligheten til å be om en lønnsøkning hvis du mener du blir lønnet for dårlig. Bedriften har ingen plikt til å gi deg dette, og det er heller ingen automatikk i dette. Du nevner tarifflønn. Har dere tariffavtale i bedriften? Ta evt. kontakt med din lokale tillitsvalgt i fagforeningen du er medlem av for å få avklart dette på et mer lokalt nivå.
Jeg har krav på etterbetaling i den forstand at det er arbeidsgiver som har begått en feil. Og det er de som blir sett på som den profesjonelle parten i en evt rettssammenheng. Det er hvertfall slik jeg har forstått det etter mye lesning om saken. For jeg har arbeidet i god tro om at jeg har fått riktig lønn da jeg ikke har visst noe om hvordan tarifflønn fungerer i tidligere jobbsammenhenger. Det er jo kollegaer va meg som har fått høyere lønn basert på ansienititet. Og dette fikk jeg først høre om da han fortalte det og jeg selv sjekket opp hvordan det fungerer.

Dette er nok en diskusjon man kan dra langt, men hvis man skal se på det med loven til bakgrunn, så har jeg nok krav på de pengene vil jeg tro.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Men du har ikke rett på noe høyere lønn enn det du har gått med på å jobbe for, og det er den summen som står oppgitt i kontrakten din, uavhengig av hva alle andre i samme selskap tjener. Du snakker om tarifflønn. Står det i kontrakten din at du skal lønnes etter tariff? Har dere tariffavtale? Sjekk i så tilfelle tariffavtalen og se om den nevner noe om lønn.
http://www.nhoreiseliv.no/wp-content...atser-2013.pdf

der har du tariffavtalen. Vi har 35,5 timer i uken. Jeg har ikke fagbrev, men over 4 års erfaring i bransjen. Lønnen jeg har fått er begynnerlønn for arbeidstakere over 20 år.
Men tariffavtaler gjelder bare for bedrifter som har godtatt den. Altså må du finne ut om bedriften du jobber for har tariffavtale, ikke om bransjen du jobber i har det.
Sist endret av Mith; 4. november 2013 kl. 13:04.