Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1609
hei jeg har et par spørsmål her.

1: de dagene jeg er fast bestemt på og ha vært på jobb og har registrert i smartdok har blitt endret til fravær.. er dette lov?

2. jeg har fått 7000 Kr mindre i lønn enn jeg skulle hatt.

hvordan går jeg fram, hva kan jeg eventuelt gjør? og er det i det hele tatt noe jeg kan gjøre?

jobbet selvfølgelig på kontrakt.
Tror det går an å snakke med NAV om det.

Men først burde du snakke med arbeidsgiveren din om det.
Sist endret av Labruzzo; 5. juni 2013 kl. 03:12.
Trådstarter
3 1
okei ja skal selvsagt snakke med dem jeg jobbet for. bare trengte litt support på om det i det hele tatt er lov og endre timer jeg har skrevet til fravær?
Sitat av kongla91 Vis innlegg
okei ja skal selvsagt snakke med dem jeg jobbet for. bare trengte litt support på om det i det hele tatt er lov og endre timer jeg har skrevet til fravær?
Vis hele sitatet...
feil kan skje overallt , ring å hør om hva som er skjedd blir det noe tull kan du rettslig kreve inn pengene

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210
Sitat av kongla91 Vis innlegg
okei ja skal selvsagt snakke med dem jeg jobbet for. bare trengte litt support på om det i det hele tatt er lov og endre timer jeg har skrevet til fravær?
Vis hele sitatet...
Det sier seg vel selv, gjør det ikke? Hadde det vært lov hadde det ikke vært normalt å få lønn i Norge. Spør deg selv om du har lov til å skrive opp timer du ikke har jobbet, er det lov mon tro?
Hei,

Her er mitt råd til deg, som forutsetter at det du utfører i løpet av en arbeidsdag er målbart:

1: Be bedriften dokumentere fraværet. En dokumentasjon må være mer enn bare at "VI DOKUMENTERER HERVED"
Dokumentasjonen må være i form av synlig fravær og ikke utførte arbeidsoppgaver.
2: Innhent din egen dokumentasjon UTENFOR ditt eget timeregistreringsystem. Det er kun du som fører dine timer og ingen andre skal røre dem (i teorien)..
4: Send et rekomandert brev til arbeidsgiver der du fremmer ditt krav, legg ved din egen dokumentasjon og krev bekreftelse på at dette vil bli utført. Husk å ta kopi av brevet (Helst rett kopi med datoannføring fra offentlig kontor.)
5: Ta kontakt med din arbeidstakerorganisasjon. Hvis du ikke er organisert må du ta dette til en advokat selv.
6:??????
7: Helvete er løst.

Bakdelen med dette er at du kan komme til å tape mer enn det gagner deg i saksomkostninger etc.

Hovedregel 1 er dokumentasjon dokumentasjon dokumentasjon.. på ALT

Sørg for å få alle samtaler med arb.giver fremover protokollført og signert utstedt i to eksemplar fremover.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hej!

Jag har också problemer med lønn fra min tidligare arbeidsgiver.
Jag har haft kontakt med dem och det føles som om dem gør allt før att jag inte ska få den ersættningen som jag ska få.

Tingen ær den att jag sa upp mitt jobb efter 2,5 år som fast ansatt.
Førsta året som jag blev ansatt så hade jag ingen chanse att få 5 uker ferie da di sier att jag må arbeta 1 år før att sedan få 5 uker ferie att ta ut året efter.

Hør hær,

Jag sa upp den 31 april og har uppsægningstid på 3 månader (helt normalt).
Jag gick då till min chef och sammen kom vi fram till att jag bara tagit ut kun 7 dagar ferie år 2013.
Jag spørr då honom viss jag kan ta ut den resterande ferien sista månaden som jag må jobbe før føretaget.
D.v.s. att jag jobbar hela mai, hela juni og tar ut den resterande ferien i juli.
Han återkommer og sier att jag inte har nok ferie så jag kan jobba till 3:e juli og sen gå og ta ut ferie resten av juli.
Då ska jag væl sælvfølgeligt få min sista lønn den 25:e augusti (eftersom jag har tagit ut ferie i juli) og fått godkænt att gå fra jobb den 3:e juli.
Då har jag kun jobbat 2 månader og 3 dager av uppsigningtiden, resten ær min inarbetade ferie.

Fredagen den 23:e augusti kommer det ingen lønn.

Siden dess har jag diskutert med arbeidsgiver, chefer og lønnekontoret og dem sier att jag fick den lønnen i juli?

Jag har timelister fra hele året og det ær inga feriedagar som jag har tagit ut på noen av listerna, kun vanlig grundlønn. Har æven en slutattest dær min chef har skrivit under att jag har jobbat som fast ansatt i 2,5 år och min sista dag ær 31:a juli.

Viss min sista dag ær den 31:a juli, ska det då inte komma en lønn efter det?

Viss jag inte hade fått ta ut ferie sista månaden så hade dem kunnat tvinga mig att jobba hela juli, skulle jag inte fått lønn då heller?

Di vrider og vænder och sæger att jag har uppfattat detta fel, jag står utan makt og har papirer svart på vitt. Vad ska jag vænda mig nu viss di driter i mig?

Eftersom jag sa upp sjælv så får jag heller ingen hjælp fra NAV i den hær situationen, det tar 8 uker efter att jag har registrert mig p.g.a. att jag sa upp sjælv.

Tingen ær också att føretaget miste sin kontrakt og var tvungna att varsla folk nån månad etter jag hade læmnat in uppsigelse.

Æven om jag førklarat hela min situatiion att jag inte fått min slutlønn så vill dem heller inte skriva en papir att jag blivit varslad så att NAV då kunde hjælpt mig med en gang viss jag har uppfattat denna situationen fel.

Men det har jag ju inte! Jag har ju full rætt till min sista lønn!?


Sykt maktløs man kænner sig nå!
Sitat av RobinLiv Vis innlegg
Hej!

Jag har också problemer med lønn fra min tidligare arbeidsgiver.
Jag har haft kontakt med dem och det føles som om dem gør allt før att jag inte ska få den ersættningen som jag ska få.

Tingen ær den att jag sa upp mitt jobb efter 2,5 år som fast ansatt.
Førsta året som jag blev ansatt så hade jag ingen chanse att få 5 uker ferie da di sier att jag må arbeta 1 år før att sedan få 5 uker ferie att ta ut året efter.

Hør hær,

Jag sa upp den 31 april og har uppsægningstid på 3 månader (helt normalt).
Jag gick då till min chef och sammen kom vi fram till att jag bara tagit ut kun 7 dagar ferie år 2013.
Jag spørr då honom viss jag kan ta ut den resterande ferien sista månaden som jag må jobbe før føretaget.
D.v.s. att jag jobbar hela mai, hela juni og tar ut den resterande ferien i juli.
Han återkommer og sier att jag inte har nok ferie så jag kan jobba till 3:e juli og sen gå og ta ut ferie resten av juli.
Då ska jag væl sælvfølgeligt få min sista lønn den 25:e augusti (eftersom jag har tagit ut ferie i juli) og fått godkænt att gå fra jobb den 3:e juli.
Då har jag kun jobbat 2 månader og 3 dager av uppsigningtiden, resten ær min inarbetade ferie.

Fredagen den 23:e augusti kommer det ingen lønn.

Siden dess har jag diskutert med arbeidsgiver, chefer og lønnekontoret og dem sier att jag fick den lønnen i juli?

Jag har timelister fra hele året og det ær inga feriedagar som jag har tagit ut på noen av listerna, kun vanlig grundlønn. Har æven en slutattest dær min chef har skrivit under att jag har jobbat som fast ansatt i 2,5 år och min sista dag ær 31:a juli.

Viss min sista dag ær den 31:a juli, ska det då inte komma en lønn efter det?

Viss jag inte hade fått ta ut ferie sista månaden så hade dem kunnat tvinga mig att jobba hela juli, skulle jag inte fått lønn då heller?

Di vrider og vænder och sæger att jag har uppfattat detta fel, jag står utan makt og har papirer svart på vitt. Vad ska jag vænda mig nu viss di driter i mig?

Eftersom jag sa upp sjælv så får jag heller ingen hjælp fra NAV i den hær situationen, det tar 8 uker efter att jag har registrert mig p.g.a. att jag sa upp sjælv.

Tingen ær också att føretaget miste sin kontrakt og var tvungna att varsla folk nån månad etter jag hade læmnat in uppsigelse.

Æven om jag førklarat hela min situatiion att jag inte fått min slutlønn så vill dem heller inte skriva en papir att jag blivit varslad så att NAV då kunde hjælpt mig med en gang viss jag har uppfattat denna situationen fel.

Men det har jag ju inte! Jag har ju full rætt till min sista lønn!?


Sykt maktløs man kænner sig nå!
Vis hele sitatet...
Det er som regel ikke betalt ferie i Norge. Man får feriepenger isteden.
Utifra det du skriver så tror jeg bedriften har rett og at du misforstår.

At de ikke vil juge til NAV om at du sa opp frivilig forstår jeg godt.
Det kan skape problemer for de i etterkant.

Du har nok ingen sak her etter min mening.
Sitat av kongla91 Vis innlegg
hei jeg har et par spørsmål her.
Vis hele sitatet...
Da har jeg noen spm til deg da.

Hva slags jobb har du gjort, eller hvilket yrke? Har du lest gjennom kontrakten ordentlig, spesielt der det står om lønnsbestemmelser? Er du fagorganisert?