Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3798
Går per dags dato på et 3-årig studium, på et av universitetene i Norge, hvor jeg studerer økonomi. Har akkurat begynt og kommer dermed rett fra videregående.

Det som er tingen, er at jeg også er innkalt til militæret (som jeg i utgangspunktet ønsker å utsette, midlertidig). Om jeg velger å utføre denne militærtjenesten med en gang, vil jeg få militærpoeng samt alderspoeng for to år, noe som fører til at jeg vil klare å komme inn på NHH.

Har dog kun 49 studiepoeng rett fra videregående, noe som fører til at jeg må ta opp et par fag, da i tillegg til de 4 alderspoengene og 2 militærpoengene jeg får.

Slik jeg ser det:

Ulemper:
To studieår som går bort.

Fordeler:
Høyere prestisje - bedre mulighet for gode jobber
Mulighet for å skaffe 200.000 i mellomtiden

Noen synspunkter?
Tidsmisbruker
Slaps's Avatar
Do it! Du er fortsatt 20. Du har god tid
Tja, hvis du kun går for Bachelor har du rett i at du bør komme deg til NHH. Bachelor på universitet blir i stor grad bare sett på som en forberedelse til masteren, og er ikke mye verdt i seg selv når det kommer til jobbsøking.

Om du går for en Master derimot vil et godt universitet være minst like prestisjefullt som NHH.

Både NHH og handelshøyskolen er dog fullt av go-gettere, godt med vestkantfolk (det vi av en eller annen grunn kaller øvre middelklasse istedenfor for overklasse) og folk som har et sterkt ønske om å slå igjennom i næringslivet. Vennene og studiekameratene du får på NHH kommer til å være særdeles mye mer verdt enn tilsvarende på noe universitet.

På generelt grunnlag er det ingen dum ide å utsette å studere litt, da jo mer livserfaring du har jo mer får du ut av undervisningen. Jo mer livserfaring du har, jo sikrere blir du på at du starter på et studie du faktisk har lyst til å fullføre også.. kontra å bare starte på det som er forventet som de aller fleste gjør.

Jeg mener jo bestemt også at 6 måneders backpacking tur før man starter på studier burde være obligatorisk for alle også.. lære litt om hvordan verden fungerer så man får litt perspektiv på hva man holder på med. Altfor mange som starter på universitet nå om dagen er skikkelig, skikkelig mammaunger fortsatt
Sist endret av DumDiDum; 21. august 2013 kl. 00:18.
Jeg har gått ett år på sivøk-linja til BI, nå går jeg på NHH. Start på NHH! Det er så utrolig mye bedre. Og BI er vel sånn ca nest best? Det kommer an på hva man vektlegger. Andre universiteter har jeg ikke erfaring med, annet enn at jeg har studert samfunnsøkonomi på NTNU, og vært litt på UiO. Alt handler om hvem du går med = studiemiljø.Kan forklare mer i morgen. Spør hvis det er noe spesielt du lurer på. Må legge meg nå, imorgen er det forelesning med Alexander Cappelen. Forrige uke var det Victor Norman...
Vel, jeg har selv gått økonomi på NTNU som Chronic420, og tar dette delvis fortsatt. Jeg hadde sterkt anbefalt deg å fullføre økonomistudiet på universitetet hvis du evt egentlig ikke vil til førstegangstjeneste.. Her er jeg også ganske uenig med DumDiDum i at det er nødvendigvis bedre nettverks-muligheter på NHH vs de andre (store) universitetene som UiO og NTNU. Derimot ganske riktig at en master i økonomi fra universitetet gir vel så gode karrieremuligheter som NHH.

Det manglet ikke veldig på karriererelevante bedriftspresentasjoner da jeg gikk på Dragvoll (NTNU), og du får massevis av det også på UiO og NHH, særlig NHH da (bedriftene liker Nhhere vet jeg ).

Noe annet jeg sterkt anbefaler er å styre langt vekk unna BI Nydalen i Oslo!! Beryktet for sitt miljø, for sine krumspring hos studentene, litt sære undervisningsopplegg, jævla mas med å være "posh" hele tiden, etc etc etc..
Én ting til; du har ikke nevnt hvilke universitet du tar økonomi /samfunnsøkonomi på, ...hvilket er det om du vil svare? Tenker iom at jeg kan svare litt nærmere på om du dermed bør vurdere militæret og i sin tur NHH...

..fordi hvis det er UiO(Blindern) eller NTNU(Dragvoll eller Indøk) så er begge gode. Obs obs; forøvrig så må jeg bare si at indøk-linja på NTNU er den hardeste og kanskje beste økonomirelaterte utdanningen i hele Norge (selv om de får mye tyn av de andre sivingstudentene). Samfunnsøkonomi og hele siviløkonomutdanningen på NHH følger like etter indøk-NTNU.
BI er gode på sine felt - men faller bak i kvalitet, bak de jeg nevnte nå. Dog betyr det ikke at BI Nydalen er dårlig, for direkte dårlige er de på ingen måte. Protip; sjekk ut diskusjon.no's Jobb og Utdanning-seksjon i.f.m dette - mange liknende tråder der!

..................
Altså; gå ferdig på universitetet eller eventuelt ta militæret og kom deg etterhvert på NHH. Jeg hadde gått for universitetet, gevinsten med NHH er ikke nødvendigvis *så* stor - og du kan søke deg til NHH med bachelor i samfunnsøkonomi f.eks. Styr unna BI generelt, men hvis du absolutt (eventuelt) skulle havne på BI gå dermed BI Nydalen (mennesker som Paradise-Maren går der..). Styr langt faen vekk økonomilinjene de mindre høyskolene, med mindre det er TØH i Trondheim som er faktisk ganske flinke.

Tilslutt, hvis det er sånn at du bare er 20 da hadde jeg ikke bekymret meg særlig, tro meg du har nok tid!
Sist endret av aeon_illuminate; 21. august 2013 kl. 01:45.
Sitat av OnkelJ Vis innlegg
Går per dags dato på et 3-årig studium, på et av universitetene i Norge, hvor jeg studerer økonomi. Har akkurat begynt og kommer dermed rett fra videregående.

Det som er tingen, er at jeg også er innkalt til militæret (som jeg i utgangspunktet ønsker å utsette, midlertidig). Om jeg velger å utføre denne militærtjenesten med en gang, vil jeg få militærpoeng samt alderspoeng for to år, noe som fører til at jeg vil klare å komme inn på NHH.

Har dog kun 49 studiepoeng rett fra videregående, noe som fører til at jeg må ta opp et par fag, da i tillegg til de 4 alderspoengene og 2 militærpoengene jeg får.

Slik jeg ser det:

Ulemper:
To studieår som går bort.

Fordeler:
Høyere prestisje - bedre mulighet for gode jobber
Mulighet for å skaffe 200.000 i mellomtiden

Noen synspunkter?
Vis hele sitatet...
Er i tilnærmet samme situasjon som deg

Jeg valgte
2013/14: Study Abroad/førstegangstjeneste
2014/15: førstegangstjeneste/jobb+ta opp fag
2015--->NHH

Anbefaler å ta study abroad, sitter akkurat nå på stranda i Australia med en kopp kaffe og venter på forelesning klokka 12. 5 mnd studie på study abroad gir 30 studiepoeng som tilsvarer 1 tilleggspoeng på ordinærvitnemålet ditt fra VGS. Snakkes på NHH i 2015!
Sist endret av Gave; 21. august 2013 kl. 02:13.
Du kan også ta opp de fagene du ønsker mens du er i militæret, de dekker alle kostnader så lenge du står
Trådstarter
19 2
Takk for mange gode svar!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Én ting til; du har ikke nevnt hvilke universitet du tar økonomi /samfunnsøkonomi på, ...hvilket er det om du vil svare? Tenker iom at jeg kan svare litt nærmere på om du dermed bør vurdere militæret og i sin tur NHH...
Vis hele sitatet...
Går økonomi og administrasjon på Universitet for miljø- og biovitenskap, noe som er med på å forsterke tvilen! Men det er vel kanskje slik at om jeg fullfører dette halvåret, før jeg eventuelt drar inn i militæret, at jeg får 1 studiepoeng her og?

Takk for mange gode svar!

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
På generelt grunnlag er det ingen dum ide å utsette å studere litt, da jo mer livserfaring du har jo mer får du ut av undervisningen. Jo mer livserfaring du har, jo sikrere blir du på at du starter på et studie du faktisk har lyst til å fullføre også.. kontra å bare starte på det som er forventet som de aller fleste gjør.
Vis hele sitatet...
Definitivt noe jeg tenker på! Merker jo at det stor overgang fra videregående og selv om jeg har gode arbeidsvaner, merker jeg at må legge om studieteknikken for å kunne oppnå gode karakterer. Sikkert vanlig følelse, men per i dag føler jeg meg ikke helt optimal!
Sitat av OnkelJ Vis innlegg
Går økonomi og administrasjon på Universitet for miljø- og biovitenskap, noe som er med på å forsterke tvilen! Men det er vel kanskje slik at om jeg fullfører dette halvåret, før jeg eventuelt drar inn i militæret, at jeg får 1 studiepoeng her og?
Vis hele sitatet...
Hvis du går på landsbrukshøyskolen på Ås, som av en eller annen misvisende grunn blir kallt for universitet for tiden, skjønner jeg godt at du er kritisk. Dette er nok av mennesker som kommer til å gjøre som meg; å rynke litt på nesen og tenke "åja".

Hvis du skal ta Master er dog hvor bacheloren din er fra ikke spesielt viktig. Får du gode karakter på Ås og får tatt en Master på UIO har du fortsatt en særdeles god utdannelse.

En bachelor fra Ås derimot er rimelig langt ned på skalaen.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
En bachelor fra Ås derimot er rimelig langt ned på skalaen.
Vis hele sitatet...
Kilder? Hva vet du om dette? Meg bekjent er UMB en meget respektert skole, spesielt når det kommer til energi.

Går ikke på Ås, og vet mindre om hvordan det fungerer der, men begynner å bli lei å se mennesker med null innsikt kommentere at ting som "en teknologiutdanning fra andre steder enn NTNU er verdt null" og "skal du bli lege, må du gå i Oslo" når min erfaring er at man kan lykkes fra alle innfallsvinkler hvis man gjør det godt.
kjedelig streiting
Det beste må vel være å fullføre bacheloren, og heller gå for en master? Når det kommer til de 200 000 så er det sikkert fristende når du evt. starter på studier igjen, men det vil jo også bety at du begynner i en god jobb to år senere, og da taper du fort over det tredobbelte.
Sitat av Znusken Vis innlegg
Kilder? Hva vet du om dette? Meg bekjent er UMB en meget respektert skole, spesielt når det kommer til energi.

Går ikke på Ås, og vet mindre om hvordan det fungerer der, men begynner å bli lei å se mennesker med null innsikt kommentere at ting som "en teknologiutdanning fra andre steder enn NTNU er verdt null" og "skal du bli lege, må du gå i Oslo" når min erfaring er at man kan lykkes fra alle innfallsvinkler hvis man gjør det godt.
Vis hele sitatet...
Sukk. Da foreslå jeg at du lærer å lese nøyere hva som faktisk blir påstått.

Nå var ikke spørsmålet som var stillt om utdannelsen var god eller om de driver godt pedagogisk. Det har jeg verken kunnskap eller meninger om, utover at min erfaring er at små universiteter ofte driver bedre pedagogisk enn større.

Spørsmålet var om prestisje; og det er rent subjektivt. Videre dreier dette også seg i stor grad om hva folk over 30 synes, gjerne også over 40, fordi det er disse som er i posisjon til å ansette mennesker. På godt og vondt så tenker vi primært på det som landsbrukshøyskolen på Ås, bare med nytt navn, fortsatt. Landbrukshøyskolen var overhodet ikke dårlig ansett, men de drev smalt og var kun interessert i biologi, økologi og regelrett landbruk.

Grader utenfor dette vil fortsatt være grader, men de vil ikke ha samme kvalitetstempelet. Dette er endel av vurderingsgrunnlaget når man sitter og vurderer CV'er.. uansett om du vil eller ikke.
Sist endret av DumDiDum; 21. august 2013 kl. 14:44.
DumDiDum, kjapt spørsmål: har'u vært med som intervjuer selv, eller? - i ansettelse av teknologer/økonomer? Fordi ut ifra det du skriver/hvordan du skriver så virker det litt slik.

(ellers litt enig med både Znusken og særlig DumDIdum; Ås / UMB _er_ bra altså. Mye bra innen biologi, bio-/teknologi og selve økonomihøyskolen. Kjenner folk som har gått der, og aldri hørt noe dumt. Men det går ikke an å se bort fra faktumet at en (god) master i økonomi/teknologi/informatikk fra Nhh/Ntnu veier særdeles, særdeles tungt. Forøvrig er henholdsvis Bergen og (i særlig grad) Trondheim de beste studentbyene i landet. << Subjektiv mening ja, men mange mener det samme som meg.)
Sist endret av aeon_illuminate; 21. august 2013 kl. 14:56.
Trådstarter
19 2
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det beste må vel være å fullføre bacheloren, og heller gå for en master? Når det kommer til de 200 000 så er det sikkert fristende når du evt. starter på studier igjen, men det vil jo også bety at du begynner i en god jobb to år senere, og da taper du fort over det tredobbelte.
Vis hele sitatet...
Litt av tingen er det at jeg må inn i militæret nå eller rett etter de tre årene, noe som fører til at 2 år går bort uansett. Spørsmålet da er om det er smart å gå rett på UMB nå, for å så stikke til militæret kontra stikke til militæret, for å så komme inn på NHH, basert på de alderspoengene og militærpoengene jeg får.

På den måten er jeg sikra 5 år skoleplass, fullført min førstegangstjeneste, opparbeida 200.000 som for øvrig kommer til å stå på sparekonto. Da slipper jeg brudd i utdanningen min og om karakterene mine ikke skulle være gode nok til NHH (basert på å søke fra en annen skole), vil jeg likevel være sikra en plass.

Håpet er jo at dette kan gi meg en bedre karrièremulighet senere, noe som forhåpentligvis gir uttelling og på lang sikt kan gjøre de to årene med militæret lønnsomt.
Da hadde jeg gått for militæret nå og NHH etterpå , nå som du har gitt mer info om saken. Og du er jo bare 20.., 20 er absolutt på ingen måte høy alder i.f.t førstegangstjeneste.

Veldig greit å få fullført førstegangstjenesten før studiene, og de fleste oppbygger seg en del gode rutiner og selvdisiplin etter en periode i militæret.
Du bør vurdere dette litt selv.

Jeg anbefaler førstegangstjenesten til alle, du får et år som du aldri får mulighet til å oppleve igjen. Om du drar inn med instillingen at det blir et kjipt år, så blir det mest sannsynlig kjipt. Du får kanskje bare ca 150 spenn dagen, men har det noe å si når den dagen ble tilbragt på perm/skytebanen?
Om du drar inn kun for å få tjenestebevis, må du vurdere saken selv. Jeg personlig hadde ikke gjort det kun for tjenestebeviset, ikke opplevelsene.

Skolen har du god tid på å fullføre enda, og å ta seg ett/to år der man gjør noe annet, vil bare være positivt. Han eldste som startet på min skole nå, var godt over 40, så du trenger ikke bekymre deg
Også, siden det blir litt "dødtid" kan du skaffe deg jobb i den, noe som er gull verdt med litt oppsparte penger for en student.

Lite hint; kjenner en del som er i kystvakta nå, de valgte seg dit grunnet mye perm, også jobber de i permen
Om du vil i militæret må du finne ut av selv egentlig. Hvis du ikke har noe i mot det, ville jeg gått for det. Jeg kunne aldri ha tenkt meg det; det varierer fra person til person. Og ja, du får 1 ekstrapoeng for 30 studiepoeng.

Ås er bra, det! Har på følelsen av at det er bedre enn Ålesund osv, og kanskje også Stavanger? Nei, jeg vet ikke. Det er skolene som aeon_illuminate nevner som er bra. TØH feks er veldig bra! MEN! De første tre årene er bare basic fag, og alle økonomistudenter har for det meste samme pensum. Dog vet jeg at økad-linjen på BI har (ganske mye) lettere pensum enn sivøk-linjen, og den er på nivå med HiOA (litt varierende; noen fag kan være veldig vanskelige på HiOA har jeg hørt av kompiser hvertfall). Nivået spriker kanskje bittelitt, men absolutt ingenting som hindrer deg i å ta en tipp topp master fra NHH! Og som DumDiDum sier så er bachelor høyskole + master NHH veldig tilnærmet lik det å ha gått på NHH i fem år, hvertfall det jeg har fått inntrykk av. Det er nok ikke så veldig, veldig sentralt hvilken skole du har gått på. Det er ihvertfall det jeg har hørt av Econa, diverse artikler, på forum og av arbeidsgivere; de ser på helheten - deg som person, erfaring, karakterer o.l. Du mister ikke drømmejobben fordi du har gått på landbrukshøgskolen.

En annen ting som kanskje kan være litt viktig, er hvor du kan utveksle. NHH er den beste på sitt felt her, ettersom den er trippel kreditert: CEMS, EQUIS og PIM. Det gjør at du kan utveksle til Colombia og Berkeley (BI utveksler bare til sociology på Berkeley, NHH til economics). Du har litt flere muligheter!

Nå har jeg ikke gått så veldig lenge på NHH, slik at jeg strengt tatt ikke kan si så veldig mye. Men det er en eliteskole, og det at alle elevene har over fem i snitt har en del å si. Det gjør noe med nivået og miljøet. Vi har veldig flinke forelesere, men det har også BI og sikkert andre skoler. Bøkene er jo nesten de samme overalt. Så min erfaring er at studentene har mye å si. På BI ble jeg veldig frustrert over at ingen var interessert i faget, alle skulle bare «bli rik». Vi hadde ingen interessante diskusjoner i klassen, og ingen rakk noensinne opp hånda. Hvis foreleser gikk fem minutter over tiden ble alle rastløse, irriterte og bare gikk ut av salen.

Og når det gjelder det med at «du er ung, ikke stress» osv, så er det også, etter min erfaring, individuelt. Jeg har stresset veldig med å bli ferdig med utdannelsen, og få best mulig utdannelse, og nå - etter to år - stresser jeg egentlig like mye. Det er noe jeg trives med. Jeg vil bli voksen og få meg et stabilt liv, det er slik personligheten min er. Du må føle på selv hva du vil. Det er som kjent diskusjon.no som er best på utdanning, så du burde kanskje sjekke ut der. Jeg skrev denne tråden feks. I etterkant angrer jeg på at jeg gikk på BI, det ble litt dyrt. Da er det bedre å gå et år på offentlig høyskole, uansett hvilken.

Beklager litt rotete innlegg. Lykke til!
Sist endret av Chronic420; 21. august 2013 kl. 23:39.
Fullfør en Bachelor - 200000 er lommerusk - Du blir ikke noe flinkere av studiepoeng.
Skaff deg heller inntekter på si ved å praktisere dine nye kunnskaper.
Kanskje kan du ta en Master i London og blir plukket opp av en kjekk overklassedame -
Militærtjenesten forsvinner i tåkeheimen når det blir trangt med penger til nye jagerfly.
Mye kan skje på 3-5 år.
Plutselig er du gift og har 2 barn.
Og nei - du Ikke god tid - du har allerede somlet bort 3 år på videregående.
Norge er bare en andedam på planeten jorden - En planet i endetarmen på en galakse utenfor allfarvei.