Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1524
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Har seg da slik at jeg har greid å pådra meg en ganske så solid toleranse i løpet av siste halvåret.

Har lyst på toleransepause, men kommer jo faen ikke ut av senga uten. Hvor lenge burde det ta å f.eks halvere toleransen? Føler jo ikke en dritt lenger, vil ikke begynne å sluke i meg pillebrett...

Er vel kanskje ikke en alt for konkret tråd, men setter pris på å høre hva slags erfaringer folk her har med toleranse (og gjerne seponeringseffekter) ved daglig bruk av sentralstimulerende stoffer, gjerne litt råd og.
Er det ren dex (Attentin osv) du bruker? Eller er det lisdex? (Aduvanz, Elvanse osv)

Får du det på resept? Og hvor mye bruker du om dagen?

Hvis du sliter med å komme deg ut av senga uten amf så burde du bruke litt tid på nedtrapping før pausen. Hvor lang tid du burde bruke på nedtrapping og hvilke seponerings symptomer du får kommer an på hvor høy dags dosen er og hvor lenge du har stått på medisinen.

Bruker du dette som medisin og bruker en middels terapeutisk dose så får man vanligvis ikke store problemer i form av abstinenser ved nedtrapping og slutt, men det trenger ikke nødvendigvis være så voldsomt behagelig heller, det har jeg selv erfart. Men har du misbrukt dette i store doser over lenger tid så kan det være ganske horribelt å slutte, særlig om du bråstopper.

Spør du meg burde du ha en pause på hvertfall 2 måneder om du ønsker å få tilbake god effekt. Når du da starter opp igjen burde du legge deg på lavest mulig effektiv dose for å så trappe opp når effekten daler. Dette for å holde toleranse utvikling så treg som mulig. Jeg tar nå utgangspunkt i at du bruker dette som medisin for ADHD, men det samme gjelder jo på en måte selv om du tenker å misbruke dette regelmessig over tid, noe jeg absolutt ikke anbefaler å gjøre.

Dette er min erfaring og noe jeg selv har snakket med min lege om. Får du dette på resept så burde du gå å snakke med legen din i stedet for å være egen lege og ta tips du får på freak for god fisk, særlig når du er så usikker som du er. For alt jeg vet så kan det godt hende en lege ville trappet deg opp i stedet for ned på nåværende tidspunkt og det er derfor du burde snakke med lege som kjenner deg og din situasjon.
Sist endret av Alge; 26. februar 2021 kl. 06:45.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Burde vel ha formulert meg bedre, har vært oppe i 3-4 døgn nå så er vel på tide at jeg tar meg en blund før jeg gir det enda et forsøk
Ta deg no c-vitamin, magnesium og en multivitamin.

også få i deg noe melantonin og eller innsovningsmedisin.

Sov maks 9 timer.

Ta noen dager off hvor du får i deg rikelig med næring og magnesium osv.

Hjelper mye på toleranse.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Burde vel ha formulert meg bedre, har vært oppe i 3-4 døgn nå så er vel på tide at jeg tar meg en blund før jeg gir det enda et forsøk
Vis hele sitatet...
Oki, det gjelder altså ikke medisinsk bruk?

Vel, det samme gjelder forsåvidt uansett. Altså trappe ned og ta en pause. Til lenger pausen er jo bedre er det for helsen din og jo lenger pausen er jo lavere toleranse. 2 - 3 uker å toleransen er gått betraktelig ned, men skal du helt tilbake til baseline så må du nok ta en lenger pause enn det om du har hatt ett heavy bruk over lang tid.

Det jeg ser går igjen på folk med abstinenser på stimulanter er kraftige og til tider ganske langdratte depresjoner. Ikke noe å spøke med så vær litt obs på det, jeg ville virkelig trappet meg ned før jeg tok en pause om bruken har vært stor.

Sov godt man
Jeg tar pause 1-2 dager i uka når jeg ikke jobber og i ferier. Peiser på med koffein etc på pausedager, går greit å toleransen blir lavere enn om jeg går på det hver dag som jeg gjorde før.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Oki, det gjelder altså ikke medisinsk bruk?

Vel, det samme gjelder forsåvidt uansett. Altså trappe ned og ta en pause. Til lenger pausen er jo bedre er det for helsen din og jo lenger pausen er jo lavere toleranse. 2 - 3 uker å toleransen er gått betraktelig ned, men skal du helt tilbake til baseline så må du nok ta en lenger pause enn det om du har hatt ett heavy bruk over lang tid.

Det jeg ser går igjen på folk med abstinenser på stimulanter er kraftige og til tider ganske langdratte depresjoner. Ikke noe å spøke med så vær litt obs på det, jeg ville virkelig trappet meg ned før jeg tok en pause om bruken har vært stor.

Sov godt man
Vis hele sitatet...
Er medisinsk bruk som da har utviklet seg til rekreasjonell bruk. Er jo helvete å ta pause da, mer enn 2 dager uten blir jeg fullstendig ubrukelig, limt til senga.

Blir jo faen samme onde sirkelen dag inn og dag ut - Oppe i 2-4 dager, så sover jeg i 1-2 døgn. Er for bra til å slutte med det lssm, selv om jeg er klar over hvor skadelig det er for meg på langsikt.
Sist endret av kamelia; 27. februar 2021 kl. 13:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kamelia Vis innlegg
Er medisinsk bruk som da har utviklet seg til rekreasjonell bruk. Er jo helvete å ta pause da, mer enn 2 dager uten blir jeg fullstendig ubrukelig, limt til senga.

Blir jo faen samme onde sirkelen dag inn og dag ut - Oppe i 2-4 dager, så sover jeg i 1-2 døgn. Er for bra til å slutte med det lssm, selv om jeg er klar over hvor skadelig det er for meg på langsikt.
Vis hele sitatet...
Du blir da nesten nødt til å velge mellom ''the best of two evils''. Altså enten tar du den pausen, eller så fortsetter du med toleransen du har utviklet.