Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 9682
Tidlig i sommer, når jeg var ute å fisket i oslofjorden kom jeg til å falle over bord rett ned i sjøen med mobil og alt mulig på meg.

Telefonen var ikke til å redde, den ble skyldt i ferskvann kort tid etter, og lagt i et glass med ris når jeg kom hjem. Men den ville ikke slå seg på igjen. Har jeg noen mulighet her, dyp DIY for å få ut data? Har ingen ting å si om telefonen i seg selv blir helt ødelagt, om så jeg må brekke den opp med tang.
Du kan enten skjekke om iCloud eller iTunes har tatt backup av filene fra før av, eller laste ned data recovery verktøy.

De har også godt dokumentert hva man skal gjøre i din situasjon: How to Recover Data from Water Damaged iPhone
Takk for link, det er en iphone 5s glemte å nevne det.

Tingen er at jeg ikke har noen form for backup, det er år og dag siden den ble syncet med itunes/icloud. Jeg hadde håpet på det. Spørsmålet er hvordan jeg henter ut chipen fra telefonen. Vil det da muligens fungere å bruke denne i en annen iphone 5?
Ikke sjans. De brikkene er for små og helintegrerte til at de kan flyttes over med mindre du har tilgang til veldig dyrt utstyr og eksperter på området.

Dette er grunnen til at folk sier backup er viktig.
Dam. Nå skal det sies at jeg ikke vet hvilken del av telefonen som er ødelagt, hva med batteri-bytte? Når jeg kom meg opp i båten min igjen etter full panikk(var omringet av brennmaneter) Fikk jeg white-screen på telefonen, som da man starter den opp.

Mest sannsynlig er det er dødt løp, ja. Men hadde vært fantastisk å få hentet ut bildene, selvom jeg har skjønt dette skal godt gjøres...
Har hørt om folk som har klart å fått mobilen tilbake som den var etter å ha mistet den i vann. De putta telefonen i ris som du gjorde og ventet med å skru den på.

Kanskje om du tørker den litt lengere, om et mirakel kan skje.
Vann (eller annen ledende væske) er vell noe av det værste elektronikk kan komme borti.
Jeg har også hørt at det skal gå an å skylle hele telefonen med renset vann for å få bort saltbelegget, for så å tørke den på nytt i ris / på varmekabler. Men jeg ville forhørt meg med noen først.
Har hatt suksess med batteri bytte. Men som regel må du ta løs alle kontakter og vaske med sprit eller el rens. Å mange tider så tar skjermen kvelden. men får du gjort ren lade porten og får slått den på så kan du få henta ut bilder.
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Har hatt suksess med batteri bytte. Men som regel må du ta løs alle kontakter og vaske med sprit eller el rens. Å mange tider så tar skjermen kvelden. men får du gjort ren lade porten og får slått den på så kan du få henta ut bilder.
Vis hele sitatet...
Du får vel ikke hentet ut bildene om skjermen har tatt kvelden? Du må skrive inn passkoden for å kunne få gjort noe i det hele tatt.
Kommer jo Ann på om han har koden aktivert
Tror nok telefonen er kill gitt, får ikke hentet ut en dritt. Vurderer dog batteribytte men husker egentlig ikke hvilke bilder jeg har lagret på den, og om det er verdt det.

Det er jo touch kode, men telefonen må vel godkjennes manuelt uansett, så det skal vel godt gjøres. For å åpne telefonen fysisk trenger man jo en skrutrekker så liten at selv en pygme ville hatt problemer. Ikke tør jeg levere denne inn for noen mobilpant heller, mtp hvilke bilder som kan ligge der)) Så ender vel med at jeg går ut en søndags morgen å skyter den i fillebiter med hagla.
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Tror nok telefonen er kill gitt, får ikke hentet ut en dritt. Vurderer dog batteribytte men husker egentlig ikke hvilke bilder jeg har lagret på den, og om det er verdt det.

Det er jo touch kode, men telefonen må vel godkjennes manuelt uansett, så det skal vel godt gjøres. For å åpne telefonen fysisk trenger man jo en skrutrekker så liten at selv en pygme ville hatt problemer. Ikke tør jeg levere denne inn for noen mobilpant heller, mtp hvilke bilder som kan ligge der)) Så ender vel med at jeg går ut en søndags morgen å skyter den i fillebiter med hagla.
Vis hele sitatet...
Kjøpte Dette her for litt siden, og har virket på de fleste elektroniske enheter jeg har prøvd på.