Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5454
Hei!

Har lest endel i forumet i mange år, men valgte i dag å registrere meg for å høre med dere om noen kjenner til det noe uvanlige jeg lurer på..

Skal være helt straight up ærlig med dere, slik at jeg vet at den som leser sitter med 100% riktig informasjon.

I 2011 hadde jeg gått med tannverk i mange måneder om var såpass intense at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Det var som en influensa hvor smertene kontrollerte hele døgnrytmen; hadde jeg vondt var jeg våken, hadde jeg ikke så sov jeg. Paracet & Ibux gikk som godteri, null effekt. Jeg har HEFTIG tannlege skrekk. Dette er noe jeg selv har tatt tak i og går til behandling for (ett steg om gangen, fobi er ikke noe å spøke med..) - Til slutt tok jeg kontakt med fastlegen som skrev ut en 20pk med Pinex Forte og 600mg Ibux. Jeg skulle ta 1-2 Pinex og 1 stk. Ibux. Ettersom at jeg hadde såpass vondt tok jeg 2 stk. Pinex og 1 stk. Ibux. Utrolig nok forsvant smertene av seg selv innen 5 minutt etter at jeg hadde tatt tablettene. Det var nok den "vanlige stupe-kurven" i smertene som jeg av og til fikk, som gjorde at jeg fikk slippe smertene en liten stund. Men så... Ca. 30 minutt etterpå kom den følelsen. Mellow, chill, euforisk. Ikke rusa, jeg tenkte klart, men en tingeling-følelse i magen av vell-behag.. (:

Jeg har hatt en ganske turbulent oppvekst, mye alkohol og rus involvert i familien. Barnevern, oppveksthjem, forsterhjem etc.. Men aldri noe rus. Jeg har prøvd hasj flere ganger, men hater det. Hater generelt sett å være rusa. Det samme gjelder med alkoholen. Slik har jeg alltid vært, så jeg er en temmelig nøktern person (one of those!)

Tilbake til spørsmålet! Litt greit med litt forhistorie (:

Det er ikke til å føye under teppet at jeg faktisk likte den roen Pinex'en ga meg. I senere tid er dette altså blitt til Paralgin Forte (same shit, differnt brand) - Jeg har nå gått på disse i over 6 år og er _blod avhengig_ av dem. Om jeg ikke tar en og det overskrider 6 timer, starter symtomene som IKKE er noe behaglige. Vi er såpass nære den siste tannbehandlingen slik at smerter er borte, at det begynner å bli på tide å kvitte seg med avhengigheten. Det skal bli godt, samtidig vondt.

Jeg har vært ærlig med fastlegen min og fortalt det rett ut. Avhengigheten kom og tok meg uten at jeg "ønsket det" (d'uh, hvem ønsker vell noe sånn?) - Saken er den, at jeg var EKSTREMT forsiktig i børjan og tok KUN anbefalt dosering. Til slutt ble jeg hook'd, men det merka jeg ikke før det var ALT for sent (tok 1-2 stk. hver 6. time hver eneste dag i over 1 år før jeg plutselig var tom en dag. Da smalt det.)

Men, etter at jeg la alle kort på bordet har jeg virkelig følt at de Paralginene jeg henter ut IKKE er som de jeg pleide å få. Jeg er IKKE noe "illuminati" tenker og tror kun på rasjonell tankegang, men.. Jeg klarer liksom ikke å riste av meg tanken av at jeg blir "lurt" av fastlegen. Jeg vet at det finnes prodsedyrer på diverse behandlingshjem hvor folk som nekter å ta det de er satt på som tvangsmedisinering får det knust og servert på brødskiva uten at de engang vet det (strengt tilltak, men det skjer) - Kan det være at jeg får 20% av innholdet og resten i sukkerpiller? Det som gjorde at jeg begynte å lure, er at jeg fikk noen av ei veninne en fredag jeg var tom og ikke hadde ny resept før på mandagen. Hennes virka tilsynelatende _eksakt_ som jeg husker dem. Med de jeg henter ut må jeg ta 1.. null effekt, hiver innpå én til etter bare ~1 time. Så én til. Så én til.. Som om de ikke har noe futt i det hele tatt. Alle tablettene er like, rosa med W'en på, de jeg fikk av veninna mi og de jeg henter ut. Men det virker som om mine er svada uten effekt i det hele tatt. Hele kropps-systemet mitt er ute etter kodeinen/opiodene, men det virker rett og slett som om det ikke er noe der..

Sorry for lang tråd uten mye mål&mening. Men å bare spørre spørsmålet rett ut kan fort få folk å tenke det mest obvious; "Uhm.. du er jo avhengig, såklart toleransen din går opp..?" - Jeg er svært, svært klar over toleransenivået mitt. Men når ikke 3-4-5 på MEGET kort tid gjør nytten, så er det på tide å lure litt..

Takk for at du tok deg tiden, håper noen har noen innspill her
Medisiner du henter ut på norske apotek er 100% det som står på pakken. Det er ingen som gir deg placebo piller. Det er nok bare hjernen din som spiller deg et puss her.
Må ikke doseringen av opiater generelt økes for lik effekt ved lengre tids behandling pga. toleranseoppbygging?
Trådstarter
6 0
Sitat av downlow Vis innlegg
Medisiner du henter ut på norske apotek er 100% det som står på pakken. Det er ingen som gir deg placebo piller. Det er nok bare hjernen din som spiller deg et puss her.
Vis hele sitatet...
Håper det.. Som sagt, jeg er en som tenker rasjonellt. Er bare så innmari merkelig at veninna mi sine fungerer helt fint. Én av disse, og jeg er "mett". Mens mine må jeg knaske en hel haug av..

Sitat av tihihihi Vis innlegg
Må ikke doseringen av opiater generelt økes for lik effekt ved lengre tids behandling pga. toleranseoppbygging?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i slutten av innlegget mitt; Jeg er klar over toleransen. Jeg kan helt klart ta flere i dag enn jeg kunne når jeg starta på dem. Tok jeg mer enn 2 ble jeg helt satt ut av kvalme/kaldsvette og måtte bare legge meg nedpå.. Det må bare så ekstremt mye til for at jeg skal bli tilfreds med de jeg henter ut.. Derfor jeg blir litt sånn "what?"
Kan det hende medisinen din har vert utsatt for varme en stund? Og derfor svekket effekt?
Da Betty jobbet på sykehjem i Oslo på åtti tallet fantes det placebo piller av ulike slag.
Gamle fru Hansen, som var glad i rødvin, fikk rosa valium med null virkning. Jeg måtte også dele ut Paralgin forte uten virkning. Det var svært ubehagelig, men siden jeg var så ung turte jeg ikke å si noe.
Dette er jo veldig lenge siden, tviler sterkt på at norske leger har anledning til å skrive ut slike medisiner nå.
Mine Paralgin forte virker helt som de pleier.
Klem fra Betty
Trådstarter
6 0
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Kan det hende medisinen din har vert utsatt for varme en stund? Og derfor svekket effekt?
Vis hele sitatet...
Det er noe som kunne vært, hadde det ikke vært for at det har skjedd med de siste 4-5 utskrivingene.. Første gang tenkte jeg "meh.. sikkert en skikkelig dårlig batch" - men nå har det pågått såpass lenge..

Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Da Betty jobbet på sykehjem i Oslo på åtti tallet fantes det placebo piller av ulike slag.
Gamle fru Hansen, som var glad i rødvin, fikk rosa valium med null virkning. Jeg måtte også dele ut Paralgin forte uten virkning. Det var svært ubehagelig, men siden jeg var så ung turte jeg ikke å si noe.
Dette er jo veldig lenge siden, tviler sterkt på at norske leger har anledning til å skrive ut slike medisiner nå.
Mine Paralgin forte virker helt som de pleier.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Får egentlig krysse fingrene for at dette ikke er tilfellet.. Jeg ser ikke helt vitsen med det dersom det skulle være slik, men.. Kan godt hende det er avvending baktanke med det, i håp om at den fysiske avhengigheten skal jekke seg ned.. Ikke vet jeg, håper egentlig bare på at hodet spiller meg et puss..
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Da Betty jobbet på sykehjem i Oslo på åtti tallet fantes det placebo piller av ulike slag.
Gamle fru Hansen, som var glad i rødvin, fikk rosa valium med null virkning. Jeg måtte også dele ut Paralgin forte uten virkning. Det var svært ubehagelig, men siden jeg var så ung turte jeg ikke å si noe.
Dette er jo veldig lenge siden, tviler sterkt på at norske leger har anledning til å skrive ut slike medisiner nå.
Mine Paralgin forte virker helt som de pleier.
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Stjeler tråden litt
Dette er jo ganske sykt, ikke at du ga ut medisiner uten virkning, men det at det faktisk er lov å si at noe er smertestillende uten at det virkelig er det og at Norge har gått med på det . Hvilke pasienter var det som ble gitt slik "medisin"? Var det til pasienter legene ikke trodde hadde virkelige smerter/problemer dette ble gitt til? Veldig interessant, om du finner ut noe mer må du bare sende meg en pm, hadde vert veldig spennende å spørt noen som jobber på sykehus om det nå. Har noen I familien som jobber i helsevesenet, skal spørre vedkommende om det I morgen. Ha en fin kveld!
Det beste er vel å få noen andre til å prøve dine pf og se om de funker.
Kan gjerne sende de til meg, jeg har god erfaring Alltid hyggelig å hjelpe litt
Vet du hva?
Dette har jeg skrevet om tidligere. PF har ovehode INGEN virkning på meg. Jeg testet for en tid tilbake med å skylle ned 10 stk med whisky.. Merket NADA! Derimot funker for eksempel Nobligan / Tramadol 100%!
En helt annen ting er at PF ikke NØDVENDIGVIS er rett preparat for tannpine. Ibux anbefales av mange og jeg er en av de som er enig!
Sjekk her: http://www.kk.no/helse/ibux-og-parac...ellen-68184247
1 av 10 er immun mot kodein sa legen min.
Sist endret av ID-Brikke; 17. september 2017 kl. 01:37.
Trådstarter
6 0
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Det beste er vel å få noen andre til å prøve dine pf og se om de funker.
Kan gjerne sende de til meg, jeg har god erfaring Alltid hyggelig å hjelpe litt
Vis hele sitatet...
Dét hadde kanskje vært no!

Sitat av woff Vis innlegg
Vet du hva?
Dette har jeg skrevet om tidligere. PF har ovehode INGEN virkning på meg. Jeg testet for en tid tilbake med å skylle ned 10 stk med whisky.. Merket NADA! Derimot funker for eksempel Nobligan / Tramadol 100%!
En helt annen ting er at PF ikke NØDVENDIGVIS er rett preparat for tannpine. Ibux anbefales av mange og jeg er en av de som er enig!
Sjekk her: http://www.kk.no/helse/ibux-og-parac...ellen-68184247
Vis hele sitatet...
PF har fungert PERFEKT på meg i alle år. Ibux+PF kombinert er det som fungerer absolutt aller best, ihvertfall på meg. Har tidligere fått tilbud om å bytte til andre preparater, slik som Tramadol/Nobligan etc. men har selv takket nei ettersom at PF har vært midt i blinken. Det var først da jeg var ærlig og åpen om avhengigheten, at dette starta.. Så noe sier meg at legen prøver å gi meg et "push" i riktig retning..

Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
1 av 10 er immun mot kodein sa legen min.
Vis hele sitatet...
Hadde det ikke vært for at jeg har gått på dem i 6 år med perfekt virkning, både "buzz" og smertelindring, så hadde det vært en annen sak.. :/
Gi noen av de til venninna di, og be hun "servere" deg uten at du vet om du får dine egne eller hennes piller. Gjenta dette noen ganger, og sjekk om du klarer å skille de. Hun må jo selvfølgelig sitte med fasiten
Trådstarter
6 0
Sitat av børre Vis innlegg
Gi noen av de til venninna di, og be hun "servere" deg uten at du vet om du får dine egne eller hennes piller. Gjenta dette noen ganger, og sjekk om du klarer å skille de. Hun må jo selvfølgelig sitte med fasiten
Vis hele sitatet...
Det der var faktisk en jævla god idé
Tror jeg skal gå for denne.

Å bare så det er sagt; Det er ikke snakk om den _smertestillende_ effekten. Det er snakk om rusen kodeinen gir. Eller, "rusen".. Den lille "tinkeling" feelingen i magen og "good feel-en" som den gir som er totalt borte i den siste tiden..
Tror fortsatt det er snakk om tilvenning. Det er relativt svake tabletter som du har gått på veldig lenge.
Jobber selv i helsevesenet. Det er VELDIG strengt for å tvangsmedisinere noen slik som du skriver med medisiner på brødskiva. Eneste gang jeg har gitt noen medisiner som kanskje var placebo, var fordi pasienten deltok i et forskningsprosjekt.
Henter du ut medisiner på apotek selv så er de nok 100% ekte. Aldri hørt om at man kan gi folk placebopreparater uten at de vet om det nå til dags.
Trådstarter
6 0
Sitat av krsP Vis innlegg
Jobber selv i helsevesenet. Det er VELDIG strengt for å tvangsmedisinere noen slik som du skriver med medisiner på brødskiva. Eneste gang jeg har gitt noen medisiner som kanskje var placebo, var fordi pasienten deltok i et forskningsprosjekt.
Henter du ut medisiner på apotek selv så er de nok 100% ekte. Aldri hørt om at man kan gi folk placebopreparater uten at de vet om det nå til dags.
Vis hele sitatet...
Betryggende. Og som jeg skrev i OT og flere ganger; jeg er en relativt "våken" person som tenker rasjonelt. Men, når slik skjer, begynner man *virkelig* å undre.
Nå er det vel sånn at placeboeffekten sikkert virker begge veier, kombinert med at du har gått på disse pillene ganske lenge nå.
Jeg kan nesten ikke ta PF mer enn 3 dager på rad før jeg ikke merker en dritt til det.
Synes kodein-toleransen kommer mye fortere enn på f.eks tramadol.
Innspist? Så kanskje noen pillefri dager før du fikk piller fra din venn? Forsøk å klare deg uten noen dager, eller helst uker så kanskje de begynner å virke igjen. Kroppen venner seg til det meste.
Jeg lurer faktisk på om paralgin forte har gitt ut pakninger uten rett styrke. Jeg har kodein på resept og de er samme styrke som paralgin forte. Kodein virker veldig bra mot smertene mine. Når apoteket fikk leveringsproblem måtte jeg få paralgin forte men de har jeg ingen effekt av.. Veldig rart, har tatt paralgin forte tidligere etter operasjon og da funket det. Så kan virke som det er noe selektiv scamming hos paralgin forte, hører jo aldri om noen som sender inn for analyse på styrken. Og ja det er ikke toleranse som gjør at paralgin forte ikke funker hos meg.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Jeg lurer faktisk på om paralgin forte har gitt ut pakninger uten rett styrke. Jeg har kodein på resept og de er samme styrke som paralgin forte. Kodein virker veldig bra mot smertene mine. Når apoteket fikk leveringsproblem måtte jeg få paralgin forte men de har jeg ingen effekt av.. Veldig rart, har tatt paralgin forte tidligere etter operasjon og da funket det. Så kan virke som det er noe selektiv scamming hos paralgin forte, hører jo aldri om noen som sender inn for analyse på styrken. Og ja det er ikke toleranse som gjør at paralgin forte ikke funker hos meg.
Vis hele sitatet...
Dette er ingen ny problemstilling. Har vært en lang diskusjon med diazepam, hva fungerer besst? Stesolid, vival eller valium. Disse skal inneholde nøyaktig det samme. Jeg synes stesolid faktisk er bedre, selvom det ikke gir noen mening da innholdet er identisk de andre.

Det kan kanskje ha noe med hjelpestoffene i tabletten å gjøre, veldig usikker. Placebo er veldig sannsynlig. det KAN være feil i produksjon, selvom dette er lite sannsynlig. Dagsform kan være en mulig faktor, selv anser jeg rundt 30% av tablettene jeg tar som effektløse. Virker som de bare glir rett gjennom kroppen. Hvilken kodein brukte du, fra hvilken produsent?
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Dette er ingen ny problemstilling. Har vært en lang diskusjon med diazepam, hva fungerer besst? Stesolid, vival eller valium. Disse skal inneholde nøyaktig det samme. Jeg synes stesolid faktisk er bedre, selvom det ikke gir noen mening da innholdet er identisk de andre.

Det kan kanskje ha noe med hjelpestoffene i tabletten å gjøre, veldig usikker. Placebo er veldig sannsynlig. det KAN være feil i produksjon, selvom dette er lite sannsynlig. Dagsform kan være en mulig faktor, selv anser jeg rundt 30% av tablettene jeg tar som effektløse. Virker som de bare glir rett gjennom kroppen. Hvilken kodein brukte du, fra hvilken produsent?
Vis hele sitatet...
Stjeler tråden litt, hva er det som gjør at jeg ikke føler meg så bra mens jeg er på vival? Ser noen skriver de elsker det og andre skjønner ikke hva hypen er. Skal legge til at alkohol gjør en god kombo, men uten kjenner jeg ikke mye, tar jeg flere sovner jeg bare haha
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Stjeler tråden litt, hva er det som gjør at jeg ikke føler meg så bra mens jeg er på vival? Ser noen skriver de elsker det og andre skjønner ikke hva hypen er. Skal legge til at alkohol gjør en god kombo, men uten kjenner jeg ikke mye, tar jeg flere sovner jeg bare haha
Vis hele sitatet...
Hva legger du i " ikke føler meg bra" At du ikke merker den beroligende effekten? Hvilke doseringer har du tatt? De færreste vil ikke få noe sterk beroligende, og følelse av velvære på 5mg, kanskje de første 2-3 gangene. Svaret er rett og slett bare at alle reagerer forskjellig på, tja alt.

Har selv brukt diazepam i forskjellige doser i sikkert 7 år, og har aldri fått dette selv, tar jeg 20mg føler jeg bare en mild ro, blir bare litt småslapp. Skal jeg føle noe løft i humør gjør alprazolam eller nitrazepam susen for meg, nitrazepam er helt klart min favoritt.
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Dette er ingen ny problemstilling. Har vært en lang diskusjon med diazepam, hva fungerer besst? Stesolid, vival eller valium. Disse skal inneholde nøyaktig det samme. Jeg synes stesolid faktisk er bedre, selvom det ikke gir noen mening da innholdet er identisk de andre.

Det kan kanskje ha noe med hjelpestoffene i tabletten å gjøre, veldig usikker. Placebo er veldig sannsynlig. det KAN være feil i produksjon, selvom dette er lite sannsynlig. Dagsform kan være en mulig faktor, selv anser jeg rundt 30% av tablettene jeg tar som effektløse. Virker som de bare glir rett gjennom kroppen. Hvilken kodein brukte du, fra hvilken produsent?
Vis hele sitatet...
Kodein 25mg fra Takeda. Tror det er de eneste "rene" kodein produktet i Norge.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Kodein 25mg fra Takeda. Tror det er de eneste "rene" kodein produktet i Norge.
Vis hele sitatet...
Ja det er veldig rart, også mtp at dette produktet er svakere enn feks. paralgin. Takedas kodein er bare 25 mg, så det gir rett og slett ingen mening overhode. Du kan jo prøve å ekstraktere en paralgin forte og se om det blir noen forskjell, selvom det er helt meningsløst hvis du bare spiser 1 paralgin forte om gangen, vet virkelig ikke.
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Ja det er veldig rart, også mtp at dette produktet er svakere enn feks. paralgin. Takedas kodein er bare 25 mg, så det gir rett og slett ingen mening overhode. Du kan jo prøve å ekstraktere en paralgin forte og se om det blir noen forskjell, selvom det er helt meningsløst hvis du bare spiser 1 paralgin forte om gangen, vet virkelig ikke.
Vis hele sitatet...
Tar 2-3 om gangen. Kjenner det når jeg tar kodein da.
Kanskje Paracet har noe med det å gjøre, Paracet virker ikke for meg.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Tar 2-3 om gangen. Kjenner det når jeg tar kodein da.
Kanskje Paracet har noe med det å gjøre, Paracet virker ikke for meg.
Vis hele sitatet...
Hmm. Nei det er veldig vanskelig å si mollypolly, er det først og fremst mot smerte, eller for rusens skyld? Du er ikke immun mot paracet, og den skal ikke interakte med kodeinen. Har du prøvd å ta det med en enzym-hemmer før?
Sitat av Ellipsis Vis innlegg
Hmm. Nei det er veldig vanskelig å si mollypolly, er det først og fremst mot smerte, eller for rusens skyld? Du er ikke immun mot paracet, og den skal ikke interakte med kodeinen. Har du prøvd å ta det med en enzym-hemmer før?
Vis hele sitatet...
Først og fremst mot smerte ja, men for god nok funk for det så kjenner man det. Kodein har alltid funket, paralgin forte kan jeg ikke stole på..
Har ikke prøvd med enzym hemmer nei tror jeg, hva er det?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Numb all the way
Freakyme71's Avatar
41 7
Sitat av Medival Vis innlegg
Betryggende. Og som jeg skrev i OT og flere ganger; jeg er en relativt "våken" person som tenker rasjonelt. Men, når slik skjer, begynner man *virkelig* å undre.
Vis hele sitatet...
Det kan rett og slett være hjernen som spiller et puss. Er uvanlig å kjenne samme rus på PF etter så mange år, til slutt dabber det bare av. Kan være det som har skjedd med deg. Men hodet vårt er merkelig.. når du fikk tablettene hos venninna di kan det hende du hadde økte forventninger og var i godt humør. Jeg opplever støtt og stadig at ting slutter å gi rus, eller at rusen uteblir ofte. Enkelte dager sier det bam.. Og andre ikke. Prøv den testen foreslått over. Og det kan være verdt å høre med apoteket. Men de pleier si i fra. Om ingen andre klager og har smertestillende effekt av dem så det ikke tablettene det er noe galt med.

Sitat av slappegodt Vis innlegg
Stjeler tråden litt, hva er det som gjør at jeg ikke føler meg så bra mens jeg er på vival? Ser noen skriver de elsker det og andre skjønner ikke hva hypen er. Skal legge til at alkohol gjør en god kombo, men uten kjenner jeg ikke mye, tar jeg flere sovner jeg bare haha
Vis hele sitatet...

Det er veldig individuelt det der. Alle har et eller annet stoff som fungerer best for dem eller er deres favoritt. For meg fungerer det ikke ta en 5 mg tablett med vival/valium/stesolid- jeg må ta flere. Og jeg blir innspist etter noen dager. Moro å blande med Imovane da. Men blir fort innspist der og :-)
Sist endret av Freakyme71; 21. oktober 2017 kl. 11:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Imponert Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje du allerede hadde høy toleranse og de siste årene så har du ligget på placeboe'n istedetet for at det er omvendt.