Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2463
Hei for og gjør historien kort, jeg ble tatt for dyrking av mindre mengder ca 30 planter. Ble stoppa tidlig en morning når jeg sko på jobb, "tilfeldig" kontroll der dem mente jeg så rusa ut, hadde røyka ca 8-9 timer før men var ikke rust. Bare trøtt! Ble tatt med inn på stasjonen så videre til legevakt der lege konstanterte at jeg ikke var ruset. Blodprøve tatt, fikk igjen 4 uker etter blodprøven viste 0,0002 ette eller annet. Mistet førerkotet i 1 år. Etter 3mnd får jeg brev om at jeg må pisse i 1år for å få lappen tilbake. Bruker litt tid på og skjerpe meg så 3 mnd etter at jeg fikk beksjed om å pisse er jeg endelig rein. Var Hos legen i dag, der han sa at jeg må gå ca 6mnd før jeg kan søke om klasse b. MEN det værste var at han snakka om at jeg må pisse i 3 år før jeg kan få klasse C Noen som har vært borti dette før ? Eller vett om det er sjangs og søke før og få den igjen ?!

Har bestemt meg for og ikke røyke før jeg har fått lappen igjen !
Anonym bruker
"Klein Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
https://helsedirektoratet.no/retning...-til-førerkort)

Du kan få igjen førerkort gruppe 1 (Bil, MC, Moped) etter 6 måneder, du må fortsatt belage deg på å bli kaldt inn på uanmeldte kvartalvise kontroller neste 3 år før du slipper ytterligere testing.

Du kan få igjen førerkort gruppe 2 (Klasse C som du nevner) etter 3 år med dokumentert rusfrihet, her gjelder også ytterligere 3 år med uanmeldte prøver hvert kvartal i ytterlige 3 år. Deretter får du ha førerkortet som vanlig med fornyelse hvert 5. år.
Tror du er mulighet for og få den før ? tenker om dem "glømmer" det ut, at dem kan holde det så lenge ? Har hørt dem har glemt og ta lappen i fra andre før, når dem burde ? Eller går det an og skrive brev og fortelle at du har forandre syn på ting og vil gå til prøver i ny og ne vist du får klasse 2 igjen ? Eller at du kommer til og miste jobben vist du ikke får klasse 2 til bake før det har gått 3 år ! Noe jeg tror jeg faktisk gjør, dem klarte og svelge 1 år men neppe 2 til !
Jeg fikk muntlig beskjed fra min fastlege at det er ett år som gjelder for tyngre klasser, og 6 måneder for de andre. Du vil med stor sannsynlighet slippe 3 år, men prøver må du ta. Du kunne egentlig startet før du var helt ren og, så lenge de ser synkende verdier. Gå 6 måneder på prøvene og deretter bytt fastlege.
Men det som verre er, det er at når du får igjen førerkortet, gjelder det bare for en begrenset tidsperiode før du må ha ny legeattest. Før måtte man søke til fylkeslegen også, men det tror jeg ikke man behøver lengre?
Fikk først igjen førerkortet for ett år, så for to nye, før jeg endelig fikk med ordinær gyldighet. Så du risikerer å pisse i årevis hvis legen bestemmer seg for det.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Låner tråden litt. Etter 2-3 timer burde verdiene være lave nok. Å for en første gangs brukere burde 5 timer med edruhet være nok til å beholde lappen. Nå kan disse hurtigtest ene ta deg i fra 24-36 timer etter bruk å med omregningene til politiet så har du promille i minst 20 timer mulig 40 for kroniske brukere.

På tide å gjøre ett oppgjør med staten
Om du røyker og kjører tyngre kjøretøy så bør du faen ikke sitte bak ett ratt i det heletatt. Så "å vente med å røyke" til du har fått lappen igjen er mer enn nok til å se at du bør bare holde deg til moped eller ett par joggesko. Håper du aldri får kjøre klasse 2 igjen.
Du veit ikke hva du snakker om, så ro deg helt ned ! Har aldri kjørt noe og røyka da ! Gikk 8 timer fra jeg røyka en joint til jeg satte meg bak et ratt da. Men når du røyker litt over gjennomsnittet så har du vist høyere verdier lenger i blodet, men er langt i fra rusa !

Alphanio, Det stemmer det du sier her, finnes mye forskning på det der ! Bare så Synd at norsk politi bruker en rapport fra slutten av 80 tallet dem forholder seg til! Du har jo også et program der folk prøver forskjellige rusmiddler og kjører en bil på lukket bane etter på! Alle kjører elendigt uten om han som har røyka, han tok det bare med ro :P. Ikke at jeg oppfordrer til å ta seg en joint og kjøre im just saying !
Sist endret av ThaswampMan; 13. september 2017 kl. 20:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Låner tråden litt. Etter 2-3 timer burde verdiene være lave nok. Å for en første gangs brukere burde 5 timer med edruhet være nok til å beholde lappen. Nå kan disse hurtigtest ene ta deg i fra 24-36 timer etter bruk å med omregningene til politiet så har du promille i minst 20 timer mulig 40 for kroniske brukere.

På tide å gjøre ett oppgjør med staten
Vis hele sitatet...
Håper virkelig ikke at det er du som skal ta noen avgjørelse på at en førstegangsbruker kan sette seg bak rattet og kjøre 50 tonn langs smale veier i dette land. Greit at enkelte synes reglene er stramme men det får virkelig finnes grenser.... Burde ikke målet være friske, raske og overvåkende sjåfører? Med 3 barn i bilen var det det jeg ville satset på å møtt rundt neste sving fremfor en som hadde røyka seg en joint/bøtte/pipe for 3-5 timer siden.

Holder heller en knapp på staten i dette tilfellet. At du har fått KP for ett slikt forslag er ganske så urovekkende.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Med 3 barn i bilen var det det jeg ville satset på å møtt rundt neste sving fremfor en som hadde røyka seg en joint/bøtte/pipe for 3-5 timer siden.
Vis hele sitatet...
Jeg er imot alt av rus bak rattet, enten det er bil, traktor eller i en gravemaskin.

Men vi har diskriminerende lover.
Jeg snakket med en politimann å han påstod at for eksempelvis amfetamin har de høyere grenseverdier for en missbruker enn en førstegangs bruker.

Jeg snakker kun om de minste grenseverdiene er feil i forhold til et bestemt rusmiddel.

Blodprøver er faktisk ikke godt nok.
..

Om det da er snakk om en yrkes sjåfør som kjører til utlandet er vekke i 3 uker å har 1 uke fri. Burde ikke han få lov å nyte en joint eller to i den uken han har fri?.

Nei, han må faktisk begynne å røyke før han har komet hjem slik att man ikke blir tatt på neste tur!??

Tror du det samme gjelder alkohol?
Sist endret av Alphanio; 13. september 2017 kl. 23:35.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Jeg er imot alt av rus bak rattet, enten det er bil, traktor eller i en gravemaskin.

Men vi har diskriminerende lover.
Jeg snakket med en politimann å han påstod at for eksempelvis amfetamin har de høyere grenseverdier for en missbruker enn en førstegangs bruker.

Jeg snakker kun om de minste grenseverdiene er feil i forhold til et bestemt rusmiddel.

Blodprøver er faktisk ikke godt nok.
..

Om det da er snakk om en yrkes sjåfør som kjører til utlandet er vekke i 3 uker å har 1 uke fri. Burde ikke han få lov å nyte en joint eller to i den uken han har fri?.

Nei, han må faktisk begynne å røyke før han har komet hjem slik att man ikke blir tatt på neste tur!??

Tror du det samme gjelder alkohol?
Vis hele sitatet...
Det er knekkende likegyldig om en skal kjøre en time eller 3 uker. At en fyrer opp en fæit en 3 timer før en setter seg bak rattet er jeg absolutt helt imot.

Det handler ikke om å synes synd på noen som ikke får ta seg en blås før han setter seg bak rattet, men hvor trafikksikkert dette er. Hvis det er slik at du kom med helt idiotiske eksempler tidligere (3 og 5 timer) og ikke kan stå bak det argumentet så er det en helt annen sak..
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du kunne egentlig startet før du var helt ren og, så lenge de ser synkende verdier. Gå 6 måneder på prøvene og deretter bytt fastlege.
Vis hele sitatet...
Litt off topic, men hvorfor anbefaler du og bytte fastlege etter sirkuset?