Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3915
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, har per i dag et kredittkort der jeg skylder 20k og et forbrukslån der jeg skylder 23k. Disse lånene er det veldig høy rente på, men jeg klarer fint å nedbetale på begge lånene.
Men tenker det ville vært fint å refinansiere lånene for å betale ned raskere og billigere. Og jeg har en inntekt som gjør at jeg har mulighet til å betale ned et lån på 50k på 5mnd, men da må jeg leve litt strammere enn normalen. Så dermed vil jeg betale ned over en litt lenger periode.

Men jeg får ikke godkjent refinansiering noen plass, og begrunnelsen er at det er mange faktorer som spiller inn..
Har ingen betalingsanmerkninger, ikke noe til inkasso. Har ingen store utgifter og sitter igjen med 16k i mnd etter leie, lån og regninger er betalt.
Altså 16 tusen og bruke på mat og meg selv.
Har dere tips til hva jeg kan gjøre?
Uvaksinert 👍
Spare i 5 mnd og så betale ned alt på en gang?

Eller bare betale mer enn misntebeløpet, du kan jo betale inn akkurat så mye du ønsker over minstebeløpet.
Sist endret av daffe; 26. mai 2017 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Spare i 5 mnd og så betale ned alt på en gang?
Vis hele sitatet...
Kva ligg bak den tankegangen?
Det å spare i 5mnd for så å betale ned gir ingen mening.
Sist endret av monax94; 26. mai 2017 kl. 11:47.
Vil tro noe av problemet ditt er at du ikke har noen sikkerhet å stille - dermed er alternativet ditt refinansiering via forbrukslån uten sikkerhet, men dette gjør neppe store utslag på renten.
For 43000 over 8 måneder sparer du i underkant av 1000 kroner på å redusere renten med 5% - men dette må jo også motregnes av eventuelle kostnader ved å flytte lånet.
Jeg regner med at kredittkortet har noe høyere rente enn forbrukslånet, stemmer dette? Uansett, dette er relativt lave lånebeløp, og dersom du har planer om å betale ned på 5 mnd, tror jeg ikke du vil spare mye på å samle de begge i et forbrukslån (med omtrent samme rente). Bare etableringsgebyret på et nytt lån vil overstige renteforskjellen på så kort tid.

Betal ned kredittkortet først. Deretter betal ned forbrukslånet. Du kan evt betale på rentene på forbrukslånet samtidig som du betaler avdragene på kredittkortet, slik at det ikke vokser (selv om det antageligvis er snakk om noen hundrelapper på 3 mnd).
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Tanker er ikke å betale ned på 5mnd, men at jeg har muligheten til det om jeg vil.. Noe jeg helst vil unngå da det betyr at jeg må leve veldig trangt i noen mnd.
Vil heller kunne betale ned en god sum vær mnd på et lån, istedenfor og betale ned på 2. Dermed har jeg bedre oversikt og en rente og følge.
Dersom du kun har deg selv å forsørge, og sitter igjen med 16.000 etter faste utgifter, klarer du fint å betale dette ned rimelig raskt. Regner med du er i fast arbeid, neste mnd kommer mulig feriepenger du kan smelle inn en god del på. Du spør etter tips: mitt tips er soleklart å nedbetale kredittkortet fort og ikke refinansiere bare for å få en rente og ett lån.
Uvaksinert 👍
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva ligg bak den tankegangen?
Vis hele sitatet...
TS sier han sitter igjen med 16.000,- etter at alt er betalt og han har lån på litt over 40.000 lapper som han vurderer å refinansiere, men så klager han over at han ikke får noen refinansiering. Da kan han sette tilside nok penger på de 5 mnd han sparer til å betale ned det som da står igjen. Det med at jeg sa sparing var vel egentlig fordi at dette jo bare er fillebeløp og hvis han ikke allerede skjønte selv at han jo bare kan dytte inn så mye han vil over minstebeløpet selv så kanskje det er enklere å skjønne det med sparing.

Det er ikke for å være frekk jeg sa det, men det er faktisk mange som ikke vet at man kan betale inn mer på ett lån enn det som trekkes (med unntak av binding ved fastrente så står man helt fritt til å betale inn mer og dermed betale ned raskere).
Sist endret av daffe; 26. mai 2017 kl. 13:19.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
TS sier han sitter igjen med 16.000,- etter at alt er betalt og han har lån på litt over 40.000 lapper som han vurderer å refinansiere, men så klager han over at han ikke får noen refinansiering. Da kan han sette tilside nok penger på de 5 mnd han sparer til å betale ned det som da står igjen. Det med at jeg sa sparing var vel egentlig fordi at dette jo bare er fillebeløp og hvis han ikke allerede skjønte selv at han jo bare kan dytte inn så mye han vil over minstebeløpet selv så kanskje det er enklere å skjønne det med sparing.

Det er ikke for å være frekk jeg sa det, men det er faktisk mange som ikke vet at man kan betale inn mer på ett lån enn det som trekkes (med unntak av binding ved fastrente så står man helt fritt til å betale inn mer og dermed betale ned raskere).
Vis hele sitatet...
Hei, jeg betaler ned mer i mnd enn det lånet tilsier at jeg skal betale.
Men jeg vil fortsette å betale den summen i mnd, bare at det blir billigere og går fortere. Kan selvfølgelig betale enda mer, men det er ikke det jeg er ute etter
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
TS sier han sitter igjen med 16.000,- etter at alt er betalt og han har lån på litt over 40.000 lapper som han vurderer å refinansiere, men så klager han over at han ikke får noen refinansiering. Da kan han sette tilside nok penger på de 5 mnd han sparer til å betale ned det som da står igjen.
Vis hele sitatet...
Men det gjev ikkje meining. Du betaler fortløpande renter på uteståande beløp. Dvs. at renteomkostningane fell når hovedstolen vert mindre.

Det gunstigaste på lån med løpande rente er alltid å betale ned så fort som råd er, og ikkje i bolker.

Uansett forstår eg ikkje heitl kvifor du vil refinansiere dei. Det er relativt små lån, og om du kan betale det ned på fem månader så vil eg påstå at du har lite eller ingenting igjen for å refinansiere det, fordi usikra lån uansett får rimeleg høg rente.

Summa summarum: betal ned det du makter. Om du bruker eit halvår er ikkje det verdas undergang.
Sist endret av vidarlo; 26. mai 2017 kl. 17:03.