Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1378
Hey!

Har en mikrofon (røde NT1-A) og et eksternt lydkort (M-Audio Fasttrack). Jeg bruker DxTory til å ta opp lyd og bilde. Har Razer Naga og Razer Blackwidow tastaturet.

Selv om jeg setter gain på 0 på lydkortet mitt, hører man fortsatt alt jeg gjøre med hendene. Bare jeg løfter armen.
Mikrofonen har jeg 10cm unna ansiktet, men pop-filter i mellom. Jeg vet at Blackwidow ikke er et stille tastatur, men mikrofonen tar opp lyden til alle tastaturene jeg har. Uansett hvor stille de er...

Noen som har en kul løsning på hvordan jeg kan få fikset dette på?
Slik er det med kondensatormikrofoner. For det første kan jeg tenke meg at rommet du sitter i er et problem. Mye overklang som kommer fra veggene og inn i mikrofonen. Men jeg synes fortsatt at det er rart at den plukker opp såpass mye lyd med gain på null.

Så ved mindre du vil bruke masse tid og penger på refleksjonsdemping, kanskje du skulle ha prøvd en annen mikrofon? Jeg vil tro at en dynamisk mikrofon vil passe deg og det du driver med bedre. Ta en titt på Shure SM58. Det er en god mikrofon som ikke koster mer enn en tusenlapp.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Slik er det med kondensatormikrofoner. For det første kan jeg tenke meg at rommet du sitter i er et problem. Mye overklang som kommer fra veggene og inn i mikrofonen. Men jeg synes fortsatt at det er rart at den plukker opp såpass mye lyd med gain på null.

Så ved mindre du vil bruke masse tid og penger på refleksjonsdemping, kanskje du skulle ha prøvd en annen mikrofon? Jeg vil tro at en dynamisk mikrofon vil passe deg og det du driver med bedre. Ta en titt på Shure SM58. Det er en god mikrofon som ikke koster mer enn en tusenlapp.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke brukt 2000 kroner på en mikrofon, for så å bytte den ut før jeg i det hele tatt får brukt den.

Testet nettopp, og med gain på null registrere den at jeg går i andre siden av leiligheten.. 3 rom unna..

Mikrofonen du linket til er heller ikke et alternativ da jeg bruker mikrofonen til live-commentary på spill..
Blitt anbefalt denne mikrofonen av en kjent Youtuber som ikke har noe problem med det her. Der hører man kun stemmen hans og intet annet.
Drev med musikkinnspilling tidligere og brukte ofte gate. Det finnes både hardware og software. Kanskje det kan hjelpe:

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_gate

Med høyt treshold tar den opp når du snakker, slik at lavere lyder blir ignorert.
Sist endret av Villere; 18. desember 2012 kl. 23:52.
Sitat av Villere Vis innlegg
Drev med musikkinnspilling tidligere og brukte ofte gate. Det finnes både hardware og software. Kanskje det kan hjelpe:

http://en.wikipedia.org/wiki/Noise_gate
Vis hele sitatet...
Skal definitivt testes! Har du noe software å anbefale?

Er dette noe som vil fungere sammen med DxTory?
Har brukt noe alla dettehttp://www.musikklink.no/Produkter/S...000050747.aspx, men det er neppe aktuelt for deg. Det finnes helt sikkert software-løsninger for ditt bruk(er dessverre ikke så bevandret der).
Sitat av Villere Vis innlegg
Har brukt noe alla dettehttp://www.musikklink.no/Produkter/S...000050747.aspx, men det er neppe aktuelt for deg. Det finnes helt sikkert software-løsninger for ditt bruk(er dessverre ikke så bevandret der).
Vis hele sitatet...
Såpass ja.. er ikke dette noe det eksterne lydkortet jeg har skal ta seg av? Det er ikke store greiene, men det burde vel fungere?
Hvis kan redigere lyden etterpå er det lettere. De fleste lydredigeringsprogrammer har noise gate-funksjon innebygd.
Har Vegas Pro 12 denne funksjonen? Kan prøve der og se om det hjelper!
Det der fungerte dårlig.
Enten så hører man ingenting, eller så hører man bare tastene enda bedre..
Sitat av Claryn Vis innlegg
Det der fungerte dårlig.
Enten så hører man ingenting, eller så hører man bare tastene enda bedre..
Vis hele sitatet...
Fungerer fint det om du gjør det riktig, eksemplet du fikk er en annen litt mer komplisert problemstilling. Begynn med det grunnleggene i en noise gate. Få den til å kutte lyden under ett visst nivå på stemmen din uten bruk av filtere. Etterpå kan du også bruke keyfilter for at den skal åpne seg på gitte frekvenser i stemmen, setter du denne til typisk lav mellomtone skal du i teorien kunne dundre løs på tastene ( høye frekvenser ) uten at den åpner seg. Du har jo virkelig kjøpt feil mik til formålet uavhengig av hva noen wannabeyoutubeguder måtte mene, så enten må du gjøre noen tiltak eller bytte mik. Mikrofonen virker helt utmerket sånn den skal.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Fungerer fint det om du gjør det riktig, eksemplet du fikk er en annen litt mer komplisert problemstilling. Begynn med det grunnleggene i en noise gate. Få den til å kutte lyden under ett visst nivå på stemmen din uten bruk av filtere. Etterpå kan du også bruke keyfilter for at den skal åpne seg på gitte frekvenser i stemmen, setter du denne til typisk lav mellomtone skal du i teorien kunne dundre løs på tastene ( høye frekvenser ) uten at den åpner seg. Du har jo virkelig kjøpt feil mik til formålet uavhengig av hva noen wannabeyoutubeguder måtte mene, så enten må du gjøre noen tiltak eller bytte mik. Mikrofonen virker helt utmerket sånn den skal.
Vis hele sitatet...
Tipset kom fra en med over 170k subs. For han fungerer det helt perfekt uten noen noise gate.
Sikker på at Windows ikke har skrudd på boost funksjonen sin?