Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 14759
Krigen som har vart i 3 år har krevd mer enn 130 000 liv i Syria. De fleste av de sivile menesker. Denne krigen som startet som en demostrasjon mot jerngrepet som har vart i over 40 år endte på den verste tenkelige måten. Borgerkrig brøt ut.

Mennesker rundt om i verden begynte å støtte Free Syrian army i starten, men som det nå viser seg er de ikke noe bedre enn motparten. Dette er ikke lenger en krig om frihet. Dette er blitt en krig om makt.

Nå kommer det krigere fra hele verden; Al Qaida, Al Nusra, Hizbollah, forskjellige religiøse brigader fra Irak og Assad sin armè. Grunnen til at det er så mange utlandske krigere som kommer til landet er fordi de tror dette er et tegn på dommedagen. Som dere vet i Islam så er det mange tegn på dommedagen, blant annet en krig som vil bli utkjempet i midtøsten regionen. Med håpet om å kanskje komme til paradis reiser de ned dit for å krige. Men som jeg ser det, vil ingen av de så mye som puste inn luften til paradis. Hvor mange sivile blir ikke drept hver dag? Hvor mange barn, kvinner, eldre blir ikke torturert og voldatt av begge parter? Det verste er at alle skylder på alle. Det ble beskrevet at mennesker ble torturert på så forferdelige måter at de begynte å lage umenneskelige lyder på grunn av smerte. Dette er noe å tenke på når man ligger i sin myke seng trygt hjemme.

Nesten halvparten av Syrias 22 millioners befolkning sulter og uten hjem. Og en så stor utvandring som 3 millioner har ikke skjedd siden andre verdenskrig. Libanon, Jordan og Tyrkia blir presset til bristpunktet. Og i et knøttlite land som Libanon er det snart ikke plass til flere flyktninger. Ihvertfall ikke om de skal ha et humanitært sted å bo med vanntilfrørsel og mat.

Menneskeheten har sviktet Syria. Vi har sviktet et folk som er i ekstrem nød. Men hva kan vi gjøre for å ende krigen? Hvor lenge skal det Syriske folke lide før noe griper inn?

Men en dag vil rettferdigheten seire! De som har skapt et helvete skal selv oppleve helvete. Jeg håper bare straffen blir hard nok.

Godt nytt år.
En tråd til ettertanke. Skal lese meg opp på konflikten nå, har ærlig talt ingen peiling på hva som har skjedd og hvorfor. Du fikk meg interessert, urettferdighet på så stort nivå må legges merke til av alle og enhver. Godt nyttår!
At ikke noe er gjort med denne situasjonen enda er bare sykt, så utrolig sykt.
Norge liker å skryte av det humanitære arbeidet.. Men hva med å heller prøve og gjøre noe med all elendigheten som fører til det som lager behovet for humantært arbeid!?!?
Fockings world politics!
**bump thread!
Sist endret av Eyeamare; 1. januar 2014 kl. 14:28.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
At ikke noe er gjort med denne situasjonen enda er bare sykt, så utrolig sykt.
Norge liker å skryte av det humanitære arbeidet.. Men hva med å heller prøve og gjøre noe med all elendigheten som fører til det som lager behovet for humantært arbeid!?!?
**bump thread!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har nok bakgrunnskunnskap om konflikten til å si at det ikke er gjort noe med konflikten enda.

Konflikten har vært oppe i sikkerhetsrådet i FN, hvor Kina og Russland la ned veto mot en intervensjon og strenge sanksjoner mot Syria. Etterhvert var det bare Russland som la ned veto, på grunn av deres økonomiske interesser i Syria, mesteparten basert på våpenhandel.

Videre, så er det en internasjonal operasjon på gang for å få hentet ut og destruert alt av kjemiske våpen. Her bidrar Norge med store ressurser.


Og, la meg spør deg, hvordan i huleste skal du kunne stoppe det som skaper humanitær krise? I Aftenposten Innsikt, et par nummere tilbake, så kommer det klart frem at det ikke er en samlet opposisjon mot regjeringsmakten, men derimot en splittet og fragmentert opposisjon av religiøse opprørsgrupper som kriger. Det blir beskrevet at man ikke lenger vet hva man kjemper mot.

Så, hva skal det internasjonale samfunnet gjøre når Russland legger ned veto, og det heller ikke er klare parter i konflikten? Det er ikke så lett som at Norge putter inn flere titalls millioner kroner i bistand eller sender FSK på drapstokt etter presidenten i landet.



Jeg mener personlig at et samlet sikkerhetsråd er det beste delmålet man kan ha for Syria. Med et langsiktig perspektiv håper jeg at presidenten går av, og at det blir satt i gang gjenoppbygging med støtte fra det internasjonale samfunnet. Man må også få på plass en religiøst nøytral regjering og skape et fungerende statsapparat.
Jeg prøver igjen, siden mitt forige svar ble slettet.

world politics..

Skjønner ikke hvorfor du skal akkudere på noe som er helt innlysende.
Det er krig og elendighet, ufattelige lidelser.
Hvorfor går ikke andre land inn å gjør noe med situasjonen, som skaper nødvendigheten for humanitært arbeid?
World politics..
Delmål å jatting innenfor landsstyrer hjelper da ingen! mens de drikker kaffe å diskuterer
blir folk slaktet ned.
Sist endret av Eyeamare; 1. januar 2014 kl. 14:54.
Sitat av Quasar Vis innlegg
En tråd til ettertanke. Skal lese meg opp på konflikten nå, har ærlig talt ingen peiling på hva som har skjedd og hvorfor. Du fikk meg interessert, urettferdighet på så stort nivå må legges merke til av alle og enhver. Godt nyttår!
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg å starteher.

Var en artikkel i aftonposten. Her. Den gir et bilde av situasjonen der nede.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Jeg prøver igjen, siden mitt forige svar ble slettet.

world politics..

Skjønner ikke hvorfor du skal akkudere på noe som er helt innlysende.
Det er krig og elendighet, ufattelige lidelser.
Hvorfor går ikke andre land inn å gjør noe med situasjonen, som skaper nødvendigheten for humanitært arbeid?
World politics..
Delmål å jatting innenfor landsstyrer hjelper da ingen! mens de drikker kaffe å diskuterer
blir folk slaktet ned.
Vis hele sitatet...
I syria er det sunni og shiamuslimer som sloss.
Det startet som et bredt opprør mot Assad som raskt gikk over i en ren sunni/shiakrig.
Det samme skjer i irak, amerikanerne fjernet Saddam og shia/sunnikrigen restartet.

At ikkemuslimer skal ha et ansvar for å stanse denne krigen som startet ved profetens død for 1300 år siden er for meg helt ufattelig.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Jeg tror ikke du har nok bakgrunnskunnskap om konflikten til å si at det ikke er gjort noe med konflikten enda.

Konflikten har vært oppe i sikkerhetsrådet i FN, hvor Kina og Russland la ned veto mot en intervensjon og strenge sanksjoner mot Syria. Etterhvert var det bare Russland som la ned veto, på grunn av deres økonomiske interesser i Syria, mesteparten basert på våpenhandel.
Vis hele sitatet...

Det er ikke Russland og Kina som har en finger med i spillet. Iran og Saudi Arabia har også mye å si. Blant annet støtter Iran den Shia muslimske Hizbollah mens Saudi Arabia støtter Sunni muslimske krigere. Nylig ga Saudi Arabia 3 milliarder dollar til den libanesiske armè som et direkte svar mot Hizbollahs større kontroll i Libanon.

Så lenge Iran, Russland og Kina støtter Assad regimet mens resten av verden "støtter" den andre opposisjonen er det ingen som tør å gjøre noe i frykt for at det bryter ut verdenskrig. De maktsyke menneskene i verden kommer aldri til å komme til enighet.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
I syria er det sunni og shiamuslimer som sloss.
Det startet som et bredt opprør mot Assad som raskt gikk over i en ren sunni/shiakrig.
Det samme skjer i irak, amerikanerne fjernet Saddam og shia/sunnikrigen restartet.

At ikkemuslimer skal ha et ansvar for å stanse denne krigen som startet ved profetens død for 1300 år siden er for meg helt ufattelig.
Vis hele sitatet...
Men muslimer emigrer til andre land i folkeflukt, da blir det vel kanskje noe å tenke over?
Det må da bety at de trenger hjelp?
Sitat av bajjaz Vis innlegg
I syria er det sunni og shiamuslimer som sloss.
Det startet som et bredt opprør mot Assad som raskt gikk over i en ren sunni/shiakrig.
Det samme skjer i irak, amerikanerne fjernet Saddam og shia/sunnikrigen restartet.

At ikkemuslimer skal ha et ansvar for å stanse denne krigen som startet ved profetens død for 1300 år siden er for meg helt ufattelig.
Vis hele sitatet...
Det er så mange sekter innen for Islam som mener de er den rette, og det står svart på hvit i koranen at "Følg ikke de som deler religionen opp i sekter". Denne Shia/sunni krigen kommer til å fortsette i lang tid, og jeg ser ikke at den kommer til å stoppe heller.

Det er det samme som hvordan Kristne protestanter og katolikker regelrett slaktet hverandre på 16 og 17 hundre tallet.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Men muslimer emigrer til andre land i folkeflukt, da blir det vel kanskje noe å tenke over?
Det må da bety at de trenger hjelp?
Vis hele sitatet...
Absolutt!
Men de som må tenke er sunni og shiamuslimer som har kriget i 1300 år, ikke vi som ikke liker krig.

Det første de bør tenke over er om "profeten" virkelig fløy på et bevinget muldyr med kvinneansikt, ikke hvem som skal ha skylda for missæren de selv har skapt.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Absolutt!
Men de som må tenke er sunni og shiamuslimer som har kriget i 1300 år, ikke vi som ikke liker krig.

Det første de bør tenke over er om "profeten" virkelig fløy på et bevinget muldyr med kvinneansikt, ikke hvem som skal ha skylda for missæren de selv har skapt.
Vis hele sitatet...
sant så sant!

Å krige i religionens navn, bør være like avleggs som troen på at jorda er flat.
Sist endret av Eyeamare; 1. januar 2014 kl. 15:21.
Føler bare på håpløshet hva angår krigen i Syria. Og jeg skjønner ikke hvordan det skal bli fred der før det har gått lang lang tid. Har chatta litt syrere på nettet, og skjønner såpass at det har bygget seg opp et enormt hat, som jeg tviler på lar seg stagge. Blodhevn kreves..

Av diverse intervju jeg har sett med tilreisende islamske krigere - ser det også ut som om syrias framtid er av liten interesse. Hovedårsaken til å dra til Syria for å kjempe virker for mange å være et indre kall om å kjeme jihad. Uten noen plan eller ide om hvordan syrias framtid ser ut (foruten den typiske lage en "islamsk stat" bygd på sharia). Syria ble også pekt ut av Muhammed som et land hvor det er bra å kjempe jihad. (husker ikke om dette er fra en hadith eller fra Koranen. En kriger spør Muhammed hvor han kan kjempe Jihad - og Muhammed sier han bør dra til hva som idag er Syria/Irak).

Veldig trist. Forvirrende hva slags side man bør støtte i denne konflikten, om noen. Det eneste vi kan bidra med er humanitær hjelp - slik jeg ser det...
Sist endret av Bearass; 1. januar 2014 kl. 15:51.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Av diverse intervju jeg har sett med tilreisende islamske krigere - ser det også ut som om syrias framtid er av liten interesse. Hovedårsaken til å dra til Syria for å kjempe virker for mange å være et indre kall om å kjeme jihad. Uten noen plan eller ide om hvordan syrias framtid ser ut (foruten den typiske lage en "islamsk stat" bygd på sharia). Syria ble også pekt ut av Muhammed som et land hvor det er bra å kjempe jihad. (husker ikke om dette er fra en hadith eller fra Koranen. En kriger spør Muhammed hvor han kan kjempe Jihad - og Muhammed sier han bør dra til hva som idag er Syria/Irak).
Vis hele sitatet...

Krigerne som kommer fra andre land mener at denne krigen er et av tegnene på dommedagen. Profeten sa at en armè vil masjere fra Khorasan bærende på svarte bannere og de vil masjere til Al Quds. Og de vil vinne krigen for Imam Mahdi. (Søk opp Imam Mahid. Veldig interessant lesing).
Hva slags flagg bærer krigerne Al Nusra, Al Qaida, Al Shabab og Taliban? Jo, svarte bannere. Og det ble sagt at de skal kunne masjere fra Khorasan, som er nådagens Iran og Afghanistan, og til Al Quds uten å bli stoppet av noen stat.

Hvis noen hadde sagt dette for 20 år siden ville folk ledd av de, men se hva som skjer der nede nå. Irak? I ruiner. Syria? I ruiner.

Så ja, dette er grunnen til at de fleste er der nede å kriger.

Anbefaler deg å se denne. Spol til 13:35 om du bare vil høre det jeg skrev rett over. Eller se igjennom hele. Veldig interessant.
Det at ett folkeslag tenker på og hjelper ett annet folkeslag er uhørt i verdenshistorien. Utenom de siste få ti-årene etter andre verdenskrig. ( Vel. ca.)
Så det at ikke så mange gjør noe...det burde egentlig ikke overraske noe særlig.

På en annen side vil det nok overraske mange også. Spess unge mennesker. Som ikke ennå har erfaring nok til å temperere den hysterisk politisk korrekte lærdomen fra skolen.
Sist endret av Arex_x; 1. januar 2014 kl. 17:17.
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Men en dag vil rettferdigheten seire! De som har skapt et helvete skal selv oppleve helvete.
Vis hele sitatet...

Hva mener du? Kan du utdype?
Fant hadithen som jeg mener mange jihadister støtter seg til for å dra til nettopp Syria for å kjempe Jihad
Narrated Ibn Hawalah: The Prophet (peace_be_upon_him) said: It will turn out that you will be armed troops, one is Syria, one in the Yemen and one in Iraq. Ibn Hawalah said: Choose for me, Apostle of Allah, if I reach that time. He replied: Go to Syria, for it is Allah's chosen land, to which his best servants will be gathered, but if you are unwilling, go to your Yemen, and draw water from your tanks, for Allah has on my account taken special charge of Syria and its people
Vis hele sitatet...
http://www.searchtruth.com/book_disp...4&translator=3 Mener det var marokkanske jihadister (som kommer i store antall) som dro fram dette verset da dem ble intervjuet angående deres jihad i Syria og hvorfor Syria var så attraktivt for jihad-krig. Ellers virket dem som ble intervjuet rimelig blanke angående Syrias framtid og styre og stell. Mange gir blanke faen. Det viktige er den "åndelige opplevelsen" av å kjempe jihad. Følge sitt indre kall etc.

Men det er sikkert mange grunner til at folk drar dit. Og dommedag profetien som du viser til sprer seg garantert som ild i tørt gress. Konspirasjonsteorier og profetier har en tendens til å blusse voldsomt opp i midtøsten.
Sist endret av Bearass; 1. januar 2014 kl. 17:36.
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Jeg prøver igjen, siden mitt forige svar ble slettet.

world politics..

Skjønner ikke hvorfor du skal akkudere på noe som er helt innlysende.
Det er krig og elendighet, ufattelige lidelser.
Hvorfor går ikke andre land inn å gjør noe med situasjonen, som skaper nødvendigheten for humanitært arbeid?
World politics..
Delmål å jatting innenfor landsstyrer hjelper da ingen! mens de drikker kaffe å diskuterer
blir folk slaktet ned.
Vis hele sitatet...
Tror du det er noen fasit på hvordan du skaper fred i et land med borgerkrig og splittede geriljagrupper? Det er svært vanskelig, spesielt med stormakter som sier nei til militær intervensjon. Diplomatiske diskusjoner har vært tilnærmet umulig, og har gitt ikke-nevneverdige resultater. Kofi Annan prøvde seg som spesialutsending - gikk regelrett adundas.

Ja, det ser bare ut som om FNs sikkerhetsråd, deres spesialutsendinger, deres inspektører for kjemiske våpen, og så videre, bare sitter å drikker kaffe sant? Voks opp. Diplomatiske internasjonale avtaler kan man ikke bare bryte, og det er i all hovedsak grunnen til at det enda ikke er gjort noe mer i forhold til Syria.

Sitat av Thraxes Vis innlegg
Det er ikke Russland og Kina som har en finger med i spillet. Iran og Saudi Arabia har også mye å si. Blant annet støtter Iran den Shia muslimske Hizbollah mens Saudi Arabia støtter Sunni muslimske krigere. Nylig ga Saudi Arabia 3 milliarder dollar til den libanesiske armè som et direkte svar mot Hizbollahs større kontroll i Libanon.

Så lenge Iran, Russland og Kina støtter Assad regimet mens resten av verden "støtter" den andre opposisjonen er det ingen som tør å gjøre noe i frykt for at det bryter ut verdenskrig. De maktsyke menneskene i verden kommer aldri til å komme til enighet.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant at Iran og Saudi-Arabia har mye å si i regionen, men de har ikke noe de skulle ha sagt i forhold til en militær intervensjon eller ei. Det er det bare sikkerhetsrådet som bestemmer, hvor det er fem faste medlem med hver sin vetorett.
Naturligvis er det problematisk at de to landene har et såpass nært forhold til Russland, da det, som du sier, vil være fare for at konflikten eskalerer om det blir to allianser med Nato på en side og Iran, Russland, og Saudi-Arabia på andre.

Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Å krige i religionens navn, bør være like avleggs som troen på at jorda er flat.
Vis hele sitatet...
Å krige i religionens navn er jo bare tøv og spill for galleriet. Det eneste såkalte "hellige krigere" ønsker å oppnå, er jo makt gjennom religion.
Sitat av Zabbath Vis innlegg
Hva mener du? Kan du utdype?
Vis hele sitatet...
I islam blir alle mennesker dømt etter handlingene deres. Hvis noen torturterer, dreper og plyndrer uskyldige er det ikke paradis og 72 jomfruer de får.

Før eller senere vil de som kjemper for frihet og rettferdighet vinne! Men tviler på at det skjer i nærmeste fremtid. Det er mange folk som må lide før den tid.

Sitat av fisk23 Vis innlegg

Å krige i religionens navn er jo bare tøv og spill for galleriet. Det eneste såkalte "hellige krigere" ønsker å oppnå, er jo makt gjennom religion.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv! Kp for den!
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Å krige i religionens navn er jo bare tøv og spill for galleriet. Det eneste såkalte "hellige krigere" ønsker å oppnå, er jo makt gjennom religion.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i denne forenklingen, og følte for å peke det ut siden trådstarter også synes å være hjertens enig.

Hellige krigere kommer til f.eks Syria av ett utall grunner. Som jeg har pekt på kommer mange bare av den enkle grunn at dem har ett "kall". Dem ønsker å kjempe Jihad, og Syria synes som en fin destinasjon. Om dem lever eller dør har lite å si. Å ta selvmord hvisker ut hele ideen om makt. Man forsvinner fra pusleriet. Det eneste man oppnår på jorden er litt "ære" blandt medjihadister.

MAnge kommer pga ett brennende hat til Assad og hans krigere. Dem har sett sjokkerende filmer på nettet og ønsker å ta knekken på Assad (uten å ha den fjerneste anelse om hva som skal erstatte Assad etter at han drar. Dette er heller ikke viktig for dem)

Religion er virkelig i midtøsten. Tror dette er viktig å forstå. En jihadist leker ikke religiøs. Dem er religiøse inn til margen.

At mennesker i maktsituasjoner er som andre mennesker i maktsituasjoner tror jeg nesten at land i midtøsten må oppleve før dem tror det (vi så tendenser i Egypt). Fordi man skriker Allah eller Islam - så betyr ikke dette at man er et bedre rustet til å styre et land.

For meg virker det helt utrolig rart å kjempe for at andre skal få en tvangstrøye over hodet.. Det er ingen land i verden som hindrer en muslim i å leve etter sharia. Likevel er det så utrolig viktig for disse jihadistene at andre skal leve etter sharia. Andre mennesker. Dette gjør forskjellen liksom. Hva med å konsentrere seg om egen livsførsel, og være et godt eksempel?
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
At ikke noe er gjort med denne situasjonen enda er bare sykt, så utrolig sykt.
Norge liker å skryte av det humanitære arbeidet.. Men hva med å heller prøve og gjøre noe med all elendigheten som fører til det som lager behovet for humantært arbeid!?!?
Fockings world politics!
**bump thread!
Vis hele sitatet...
Ingen løfter så mye som et øyelokk av å høre om en eller annen menneskemasse som har blitt massakrert i ett eller annet gudsforlatt sted på andre siden av jordkloden. Det er simpelthen ingen som bryr seg. Flere milliarder mennesker lever i ekstrem fattigdom uten rent drikkevann eller mulighet til utdannelse. Meslinger og malaria dreper fremdeles millioner av mennesker hvert år selv om effektive medisiner har eksistert i flere tiår.

Men det er få (om noen) som gjør noe aktivt for å hindre dette. Å komme med all verdens statistikk og tall hjelper ikke det aller minste. Verden reagerer ikke uansett. Det er først i det øyeblikk at en israelsk stridsvogn kjører over en palestinsk familie som du kjenner personlig at du kommer deg opp av sofaen for å gjøre noe...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Thraxes Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg tror faktisk også dette er toppen av isfjellet når det gjelder mishandlinger og massakrer i Syria..

Jeg mener, det må være en logisk grunn bak majoritetsbefolkningens (les sunnienes) voldsomme opprør i Syria og intense hat mot Assad.
Samtidig på en annen side, så føler jeg at vestlige medier ikke forteller engang halve sannheten om jihadistenes herjinger og jævelskap og hvorfor de sloss mot _både_ FSA og Assad, og hvem som forsyner dem.


I grunn, vi får såpass lite korrekt og objektiv informasjon (selv if.t steder som Afghanistan og Irak), at det er vanskelig å danne seg et konkret og nøyaktig bilde av hva situasjonen er per dags dato.
Uten tvil er denne krigen en av desidert styggeste og blodigste borgerkriger verden har sett. Og stormaktene kjekler seg i mellom som om det var et sjakk-spill..

Om krigen allerede har kostet over 130000 livet, så er min antagelse dessverre at sånn omlag over 200K mennesker vil dø før vi vil se noen reelle fredsforhandlinger.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. januar 2014 kl. 00:52.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg mener, det må være en logisk grunn bak majoritetsbefolkningens (les sunnienes) voldsomme opprør i Syria og intense hat mot Assad.
Vis hele sitatet...
Det er en kombinasjon av flere rimelig eksplosive grunner. Den første er at det hemmelige politiet i Syria er/var vel kjent for å være mange, mange hakk verre enn i andre arabiske land. I skarp motsetning til Kina, Irak under Saddam og tilogmed i motsetning til dagens Iran levde faktisk den jevne syrier med en reell frykt for det hemmelige politiet i daglivet. Herregud, jeg møtte dem selv. De var overalt og kunne ta hvem de ville når de ville.

Den andre hovedgrunnen har jeg skrivi om før; kombinasjonen av bedriten økonomi og absolutt ingen muligheter til jobb (og skulle du mot formoding skape noe var du en trussel og ble tatt ut), massiv befolkningseksplosjonen er ille nok til å vippe et hvilket som helst land av pinnen og Syria hadde begge disse faktorene i mye, mye større grad enn noe annet arabisk land. Kombiner det med eskalerende høye medgifter for å faktisk bli gift og et sosialt system hvor man ikke kan ha kontakt med damer utenfor familien.. vel, da har du ett land med massevis av 20-30-åringer som ikke en gang har holdt ei dame i hånda noensinne, og etter all sannsynlighet aldri noensinne kommer til å få ei dame utenom voldtekt eller prostitusjon. Jeg har faktisk aldri noensinne sett noe i nærheten av et sosial system som er så helt for jævli konterproduktivt.

Den tredje er at Syria er et delt land. Nord-delen har alltid hatt identiten og handelen mot Tyrkia og Iran, imens sørvest-delen alltid har vært rettet mot den arabiske verden ( sør-øst er kun ørken). I tillegg til at man totalt har manglet en felles kulturell identitet har de i tillegg et sammensurium av klaner, etnisiteter og religioner som gjør det mer eller mindre umulig for utenforstående å forstå noe som helst av hva som stoler på hvem.

Samtidig på en annen side, så føler jeg at vestlige medier ikke forteller engang halve sannheten om jihadistenes herjinger og jævelskap og hvorfor de sloss mot _både_ FSA og Assad, og hvem som forsyner dem.
Vis hele sitatet...
BBC news har endel gode artikler (start med denne). Jeg har ikke klart å finne tegn til bias i artiklene deres, og jeg er rimelig vàr for det (noe som åpenbart ikke betyr at det ikke finnes, men jeg har liten tro på at det skal være noe systematisk bias og det virker som de iallefall forsøker å rapportere ærlig).

Om du med vestlige medier derimot mener norske medier har du et veldig, veldig godt poeng. Den norske dekningen har vært veldig.. interessant. Det har vært veldig spesielt å se hvor ensrettet og systematisk den har vært. Skremmer egentlig vannet av meg, for jeg overhodet ikke vant til å måtte lese nyhetene her hjemme med såpass sterk mistro som man trenger her.

I grunn, vi får såpass lite korrekt og objektiv informasjon (selv if.t steder som Afghanistan og Irak), at det er vanskelig å danne seg et konkret og nøyaktig bilde av hva situasjonen er per dags dato.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror man har godt med grunnlag for å si den store, store majoriteten av oppørere ligger imellom såkalt moderate islamister (tilsvarende prestestyret i Iran / dagens regjering i Tyrkia.. altså mennesker som ønsker fungerende samfunn, bare basert på rimelig annerledes verdier enn våres) til klin gærne jihadister (tilsvarende Taliban som ikke bare gir fanden i hvordan folk har det, men mer eller mindre aktivt gjør folks liv verre). Det er ingen tvil om at de brutale jævler du ikke vil skal ha makten.

Det er derimot heller ikke liten tvil om at Assad er en person man ikke vil skal ha makten. Jeg har også mistrodd mange av rapportene som har kommet, men de siste avsløringene av massedrap (cnn) ser ut til å holde vann hittils; de virker veldokumenrte, henger på greip og passer inn i bildet av hva vi allerede vet om det syriske regimet.. selv om det er mye verre enn de fleste av så for oss. Veldig synd, fordi det minsker mulighetene for en løsning ganske dramatisk.
Uten tvil er denne krigen en av desidert styggeste og blodigste borgerkriger verden har sett. Og stormaktene kjekler seg i mellom som om det var et sjakk-spill..
Vis hele sitatet...
Kanskje.. men det er vi som tar feil. Syria er i en mye verre posisjon enn Libya noensinne var, mye høyere andel Jihadister, mye svakere felles identitet og ett komplett fravær av idealisme og politisk opprør. Sannsynlighetene for at Syria desintegrerer på samme måte som Libya er overveldende, og sannsynligheten for at det går mye, mye verre er også tilstede. Det er flere grunner til at det virkelig, virkelig burde skremme vannet av oss. Når Libya desintegrerte fikk vi jo som kjent angrepet i Algerie mot statoil (basert fra Libya), thuareg leiesoldater som tidligere kjempet for Ghadaffi og kom tilbake Mali var en grunnene til at Mali eksploderte (artikkel), flyktningestrømmen til Lampedusa og jævlighetene de blir utsatt for har blitt tusen ganger verre nå som Libya ikke lenger har noe fungerende politi eller sentralstat og uten Ghadaffi som stabiliserende innflytelse har også Chad og SAR eksplodert i intern krigføring...


Vel, Syria har grense mot Israel (som har atomvåpen), grense mot Tyrkia som lenge har kriget med kurderene langs grensa, i tillegg til at de også øker sjansene for at Tjetsjenia og Dagestan eksploderer i ansiktet på Russland igjen. Jordan sliter allerede sterkt under flyktningestrømmen og har sine interne stridigheter, og Irak er ikke akkurat stabilt heller. Særlig tanken på Israel i krig mot en araberstat burde virkelig, virkelig skremme vannet av oss.

.. i det hele tatt, om Syria desintegrerer til lovløshet kan dette virkelig sette verden i flammer. Ironisk nok, så er Norge, som et av de større olje-eksportlandene i vesten kanskje det eneste vestlige landene som kan komme ganske godt ut av en større regional arabisk krig dog.
Sist endret av DumDiDum; 22. januar 2014 kl. 02:47.
Ok DumDiDum. Jeg for min del lenge mistenkte FSA for å ha en skjult agenda og for å egentlig være kraftige islamister (men langt unna Nusra-nivå seff), og at Assad var jo en sånn fin moderne mann, og uten skjegg som kjemper for seg og sine.

Bildet er nok mer komplisert enn det.. Utviklingen blir interessant, om en kan si det på den måten.


Apropos også en kort kommentar ift noe annet -vel, muligens dette er rimelig offtopic i lys av at vi diskuterer selve Syria, men læll: Hva er det muslimske brorskapet? (nrk) << Disse totalitære jævlene har bygd ideologien som ligger under mange av de jihadistene som herjer Syria og mange andre steder ( i særlig grad da Al Nusra-fronten og Islamsk Irak & Syria ).

Verdt å se! Dog noe usikker hvor korrekt/nøytral den er.
Sist endret av aeon_illuminate; 22. januar 2014 kl. 05:22.
Ok DumDiDum. Jeg for min del lenge mistenkte FSA for å ha en skjult agenda og for å egentlig være kraftige islamister (men langt unna Nusra-nivå seff), og at Assad var jo en sånn fin moderne mann, og uten skjegg som kjemper for seg og sine.

Bildet er nok mer komplisert enn det.. Utviklingen blir interessant, om en kan si det på den måten.
Vis hele sitatet...
Tja, som en kortversjon av virkeligheten høres ikke det helt urimelig nei

Regner med du leste :
[.. ] , however observers have said the FSA is simply a loose network of brigades rather than a unified fighting force. Brigades supposedly report through the chain of command to Gen Idris, but he is yet to assert operational control and serves more as a spokesman and conduit for foreign funding and arms shipments. SMC-aligned brigades retain separate identities, agendas and commands. Some work with hardline Islamist groups that alarm the West, such as Ahrar al-Sham, and al-Qaeda-linked jihadists.
Vis hele sitatet...



Hva er det muslimske brorskapet? (nrk).

Verdt å se! Dog noe usikker hvor korrekt/nøytral den er.
Vis hele sitatet...
Takk! Interessant og virker rimelig etterrettlig på meg.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitter og leser noe om det som skjer i Raqqa nå. IS er på vei til å bli drevet ut, og man skulle tro dette burde være nyheter som føyer seg inn blant store begivenheter i verden. Men hva f er det som skjer? Hvorfor blir ikke dette slått stort på på nyhetene? Hvorfor våkner vi ikke og retter øynene mot Syria? Er det terrorangrep i Europa er det ekstra nyheter, eviglange sendinger på alle kanaler. Jeg kan ikke skjønne at krigen ikke har bredere dekning. Vi kan gå en framtid i møte der IS blir knekt. Er ikke folk interessert? Gir vi jevnt over blaffen eller hva skjer.
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Sitter og leser noe om det som skjer i Raqqa nå. IS er på vei til å bli drevet ut, og man skulle tro dette burde være nyheter som føyer seg inn blant store begivenheter i verden. Men hva f er det som skjer? Hvorfor blir ikke dette slått stort på på nyhetene? Hvorfor våkner vi ikke og retter øynene mot Syria? Er det terrorangrep i Europa er det ekstra nyheter, eviglange sendinger på alle kanaler. Jeg kan ikke skjønne at krigen ikke har bredere dekning. Vi kan gå en framtid i møte der IS blir knekt. Er ikke folk interessert? Gir vi jevnt over blaffen eller hva skjer.
Vis hele sitatet...
Det har vært artikler om det, her har du en som snakker om situasjonen du prater om, og en analyse gjort av Urix. Faktum er at IS ikke lenger er den store trusselen de en gang var, og får følgelig mindre oppmerksomhet. I tillegg har vi aftenposten og vg, så det er tre av norges største aviser, og nå gidder jeg ikke søke gjennom flere forsider.
IS var aldri en trussel. Ikke engang har de evnen til å koordinere noe med terrorangrepene de siste to årene i vesten, men de har aldri vært mye av en trussel i midtøsten heller. Områdene de kontrollerte hadde de kun gjennom klanrelasjoner, og de fleste sunni-muslimer i Irak er fullt klar over at hele IS episoden bare er et resultat av sunni klanenes interne kamper etter Saddams nedfall. Det er bare å slå opp et kart over områdene IS kontrollerte og et med den demografiske fordelingen i Syria og Irak og du vil raskt legge merke til hvorfor de kom så langt som de gjorde. De fikk oppmerksomheten de hadde fordi de, imotsetning til andre halshuggende terrorister i Syria, ikke tjente interessen til Saudi-Arabia, Tyrkia og vesten, kun en gjeng med frustrerte tredje og fjerde generasjons diasporaunger fra islamofobiske land som Frankrike, Storbrittania og selvsagt oppfinnerne av selve begrepet frihet; USA.

Det er klart de fleste av disse landa nå har innsett at de har destabilisert hele regionen og åpnet veien for millionvis av flyktninger som har vokst opp med Hollywoodfilmer som viser vesten som et perfekt paradis og ikke lenger er såpass interessert i å bli kvitt Assad, men det har vært langt verre grupper i Syria - forskjellen er bare at de koordinerte med den utenlandske interessen og ikke hadde profesjonelle film crews hver gang de skulle drepe noen.