Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2100
Jeg har sittet og undret over noe her.
maniskdepresive beveger humøret seg i bølger hvor de kan være overlykklige eller helt på bånn som sikkert mange kjenner til.
men hvis en slik bruker hasj/ canabis for medesinering er det da mulig og "flate" ut disse bølgene hvis man brukte en dose hasj istedenfor andre mediakanter?

ville da hasjen virket på samme måte som en antidepresive?

er ikke oppfordring til noen og droppe medesinene for og gå inn i en fjern tilværelse for resten av livet!
Vil ikke anbefale deg å begynne å røyke fast, da det kan fort slå tilbake. Men....
Det finnes strains som skal hjelpe på depresjon, men tvilsomt at du finner disse i gatehasjen. Så alternativet må bli å dyrke selv viss du vil prøve dette. Tror mandela har noen strains som skal hjelpe på depresjon, men sikkert noen som vet mer om det enn meg.
Nei, det fungerer ikke sånn du tror. Cannabis er ikke et godt anti-depressiva/angst. Det er mange forskjellige psykoaktive stoffer i cannabis hvor noen forverrer angst (THC) og andre forbedrer (CBD).

http://en.wikipedia.org/wiki/Treatme...r#Cannabinoids

Cannabis kan hos manisk depressive forårsake psykose. Hvis en skal behandles med cannabinoider bør det i så fall være syntetiske, rene for de andre cannabinoidene. Og du skal ALDRI prøve å selvmedisinere med cannabis, selvdyrket eller kjøpt. Det er ikke blitt gjort nok forskning i det og du besitter ikke de kunnskapene.

De medisinene som brukes mot manisk depressive er langt bedre enn cannabis er. Bruk dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har bipolar 1 og har brukt hasj mye mot depresjon, og føler som oftest at det hjelper. Ting som anti-depressiva og alkohol gjør meg manisk, men hasj gjør meg bare stein. Tror selve hasjrusen virker forebyggende mot mani, siden man tenker og fokuserer så intenst på ting at man på den måten beholder beina på bakken. Har hatt et par psykoser som antagelig ble utløst av hasjen, men stort sett vært stabil.
Sitat av Librium Vis innlegg
Jeg har bipolar 1 og har brukt hasj mye mot depresjon, og føler som oftest at det hjelper. Ting som anti-depressiva og alkohol gjør meg manisk, men hasj gjør meg bare stein. Tror selve hasjrusen virker forebyggende mot mani, siden man tenker og fokuserer så intenst på ting at man på den måten beholder beina på bakken. Har hatt et par psykoser som antagelig ble utløst av hasjen, men stort sett vært stabil.
Vis hele sitatet...
Nå! Endelig noen som kan svare.
Psykose og realitetsvregning er noe jeg har virkelig intressert meg i den siste tiden, der jeg har røyket mye hasj, kjørt noen dager på makka, røyka Salvia Divinorum osv.

Når innser du, at du er i en psykose? Er dette først når du er kommet ut av den? Hva er dine kjenneteng til at en psykose er på tur?

Er dette for direkte spørsmål må jeg bare beklage, og forstår om du ikke ønsker å svare
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Nå! Endelig noen som kan svare.
Psykose og realitetsvregning er noe jeg har virkelig intressert meg i den siste tiden, der jeg har røyket mye hasj, kjørt noen dager på makka, røyka Salvia Divinorum osv.

Når innser du, at du er i en psykose? Er dette først når du er kommet ut av den? Hva er dine kjenneteng til at en psykose er på tur?

Er dette for direkte spørsmål må jeg bare beklage, og forstår om du ikke ønsker å svare
Vis hele sitatet...
En psykose er vel kort fortalt tap av virkelighetsoppfattelse. F.eks. i form av vrangforestillinger eller hallusinasjoner.

Vet ikke om det kan kalles en "skikkelig" psykose om man vet at man er psykotisk, men f.eks. hvis jeg ser at det begynner å kravle edderkopper rundt på veggene (som forsvinner når jeg fokuserer blikket på dem), eller hvis det ser ut som Salvador Dali har lagd en animasjonsfilm inni hodet mitt når jeg lukker øynene - så er jeg jo heller ikke riktig frisk.

Noen av de værste psykosene mine har vært uten sykdomsinnsikt, f.eks. en gang jeg trodde jeg var dømt til helvete og brukte natten på å sitte på gulvet og klore meg i ansiktet og gråte. Men har også hatt vrangforestillinger som f.eks. at jeg var en vampyr (100% overbevist, var til og med så lur at jeg fortalte det til en venn jeg hadde) som ikke var ubehagelig der og da, men i ettertid derimot... og før jeg begynte på medisiner gled manier lett inn i uvirkelighet der jeg kunne rable ned noen meningsløse linjer på et ark, bli helt fra meg av en ekstatisk eufori og være overbevist over hvor genial jeg var.

Så, ja, tap av virkelighetssans.
Tusen takk for et fantastisk svar!

At å oppnå disse vragsforestillingene, virker for meg høyst intressant. .
Jeg har persjonlig hatt vrangsforestillinger som ble til av 0 søvn og mat, men kun svart kaffe over en lang perriode.

Der jeg egentlig ikke husker noe fra det, men jeg minnes å prate med folk jeg ikke kjente, om ting jeg ikke husker, jeg anntok helt absurde ting, og hele sitvasjonen er helt uforklarlig.
Men at dette kan bli kaldt psykose er noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke.
For meg har dette vært "Effekten av å ikke sove samt drikke for mye kaffe" ganske svart hvit.
Denne hendelsen har ikke plaget meg i senere tid heller, bare at jeg vet jeg hadde en litt spessiel opplevelse.

Samt etter noen dager på makka har jeg sett ting i sidesynet som kunne minne om skygger, insekter, dyr osv.
Var på nippet til å starte diskusjon med mezz tv en gang. Ut i fra det du forteller nå, har jeg faktisk sniffet inne på dette området med min egen hjerne.
Jeg finner det skremmende at jeg ikke har sett på disse hedelsene som noe såpass psykisk alvorlig, men jeg finner det heller ikke avskrekkende, noe jeg igjen finner enda mere skremmende : /

Edit; Context
Er det mulig at jeg har en psyke som er hardfør? Eller er jeg allerede på tur rett inn i lala land?!
Sist endret av Themosthigh; 15. juni 2010 kl. 01:06.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Eller er jeg allerede på tur rett inn i lala land?!
Vis hele sitatet...
Det virker jo som du er i stand til å kommunisere normalt, så tror ikke du er på vei til lala land nei
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Tusen takk for et fantastisk svar!

At å oppnå disse vragsforestillingene, virker for meg høyst intressant. .
Jeg har persjonlig hatt vrangsforestillinger som ble til av 0 søvn og mat, men kun svart kaffe over en lang perriode.

Der jeg egentlig ikke husker noe fra det, men jeg minnes å prate med folk jeg ikke kjente, om ting jeg ikke husker, jeg anntok helt absurde ting, og hele sitvasjonen er helt uforklarlig.
Men at dette kan bli kaldt psykose er noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tolke.
For meg har dette vært "Effekten av å ikke sove samt drikke for mye kaffe" ganske svart hvit.
Denne hendelsen har ikke plaget meg i senere tid heller, bare at jeg vet jeg hadde en litt spessiel opplevelse.

Samt etter noen dager på makka har jeg sett ting i sidesynet som kunne minne om skygger, insekter, dyr osv.
Var på nippet til å starte diskusjon med mezz tv en gang. Ut i fra det du forteller nå, har jeg faktisk sniffet inne på dette området med min egen hjerne.
Jeg finner det skremmende at jeg ikke har sett på disse hedelsene som noe såpass psykisk alvorlig, men jeg finner det heller ikke avskrekkende, noe jeg igjen finner enda mere skremmende : /

Edit; Context
Er det mulig at jeg har en psyke som er hardfør? Eller er jeg allerede på tur rett inn i lala land?!
Vis hele sitatet...
Ingen søvn vil etterhvert få deg til å hallusinere og gjøre deg psykotisk. Psykiatriske institusjoner flommer over av mennesker som har tatt speed i mange dager på rad, ikke sovet og gått inn i psykose. Ganske mange av disse psykosene er av kortvarig karakter - selv om noen kan vare lengre. Mennesker som blir psykotiske av amfetaminbruk kan også få vrangforestillinger av svært paranoid art.

Søvn er svært viktig for å holde sinnet ditt balansert. Uten søvn blir det fort rot og kjemien blir i ubalanse = psykose.

Jeg har personlig erfaring med å jobbe på psykiatrisk institusjon. Denne erfaringen har gjørt meg veldig klar over viktigheten av søvn for å ha en god mental helse. Noe annet som også blir svært klart er at amfetamin er et dritt-stoff som ødelegger mange menneskers mentale helse.
Sist endret av Bearass; 15. juni 2010 kl. 01:56.
Det som jeg finner skremmende, er hvordan min tankegang fungerer her.
Når disse små psykosene inntreffer, ser jeg bare på det som en bieffekt av det jeg gjør.
Jeg er inneforstått med at dette kan hende, å hva jeg evt har å forvente i de neste dagene.

Men med en gang jeg får litt søvn i kroppen virker det som jeg er helt "resatt"

Jeg har aldri sett på slike situasjoner som såpass alvorlige hendelser, noe jeg nå innser at jeg må ta over meg
å svelge.

Men, bedre sent en aldri.,.. ;D
Det å få en psykose vil jeg absolutt ikke beskrive som noe å trakte etter. Slik jeg forstod det her, var det noen som ønsket å oppnå nettopp det? Jo lengre hjernen befinner seg i en psykose, jo mer sannsynlig er det at man vil kunne få en psykose igjen senere, eller at man sliter med å komme seg ut av psykosen man befinner seg i. Psykoser er ikke noe morsomt, noe de fleste som har observert en person i psykose nok kan skrive under på. Den er ofte preget av angst, mulighet for skade på selv eller andre, og alvorlige vrangforestillinger.
Ja, søvnmangel over flere dager, eller en lenger periode kan trigge en psykose.

Tro meg, psykose er ikke noe du vil oppleve, og ikke en risiko du burde leke med. Det kan gå ut over livet til deg og dine nære.

Cannabis use has been identified as an environmental risk factor for a persistent psychotic disorder. Although most people who use cannabis do not develop a psychotic disorder, the risk is increased about 4-fold for people who use cannabis at a young age, or who are habitual users. Paradoxically, patients with psychotic disorders may report that acute use is associated with reduction of psychosis severity or of anxiety. Some studies report improvement in negative symptoms. [2] However, there is a clear relationship between cannabis use and psychotic relapse. [2]
Vis hele sitatet...
Mye fornuftig som blir skrevet her, vil derimot slå fast at dersom man har opplevd en psykotisk tilstand så er det ingen grunn til å få panikk. Vet av egen erfaring at sinnsykdom-angst ofte mer ubehagelig enn å få noen hallisser. Men det er viktig å være føre var og se alvorlig på sånne hendelser og gjøre det man kan for å forebygge dem. Altså at hvis man opplever å se rosa elefanter av å ta seg en blås, så burde man vurdere hvor viktig cannabis er for livet. For jeg har sett venner skli inn i schizofreni av cannabis alene, og det er ikke noe behagelig å se hvordan et menneske går fra å være livsglad og full av energi till å bli en innadvent grønnsak som ikke lenger har evnen til å kommunisere normalt.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Det å få en psykose vil jeg absolutt ikke beskrive som noe å trakte etter. Slik jeg forstod det her, var det noen som ønsket å oppnå nettopp det? Jo lengre hjernen befinner seg i en psykose, jo mer sannsynlig er det at man vil kunne få en psykose igjen senere, eller at man sliter med å komme seg ut av psykosen man befinner seg i. Psykoser er ikke noe morsomt, noe de fleste som har observert en person i psykose nok kan skrive under på. Den er ofte preget av angst, mulighet for skade på selv eller andre, og alvorlige vrangforestillinger.
Ja, søvnmangel over flere dager, eller en lenger periode kan trigge en psykose.

Tro meg, psykose er ikke noe du vil oppleve, og ikke en risiko du burde leke med. Det kan gå ut over livet til deg og dine nære.
Vis hele sitatet...
Missforstå meg rett. Jeg er ikke intressert i å stuke/røyke på meg psykose just for the hell of it.
Men hele konseptet fassinerer meg veldig, kansje fordi jeg også har en stor interesse for psykadelia, der jeg har inntatt Salvia Divinorum, og hatt en meget spesiell opplevelse, som overhode ikke har påvirket meg negativt.

Når jeg leser om hvor heavy tripps enkelte forumbrukere har, kan dette glatt katogoriseres som psykose. Noe som jeg igjen finner meget intressant, der det spekuleres i at tiden religion ble til, var det mye sopp spising bland prester, sjamaner osv.

Menneskets hjerne er utrolig fassinerende, der jeg ser på psykadelia som en nøkkel til større forståelse av alt og inget. Egodød som nå blir diskutert flittig her på forumet er en av mine 10things to do before i die, ved siden av å drikke ekte irsk øl på en irsk bar, i Irland og en forhåpentlig vis mild sopptur i høst, ute i naturen på verdens fineste plass.
Definisjon på psykose

Psychosis is a neurological syndrome associated with abnormal functioning of the frontal and temporal lobes and the dopaminergic projections to these areas. Symptoms develop when a threshold level of damage is reached, or changes occur in these areas of the brain. People with psychosis may experience hallucinations, delusions, disorganised thoughts and actions, and may have personality changes. Psychosis can be due to primary disorders or may have secondary causes. [1] Primary psychotic disorders include schizophrenia, delusional disorder, schizoaffective disorder, schizophreniform disorder, and brief psychotic disorder. Secondary psychosis has many causes, including psychoactive drugs and general medical conditions. It may also accompany another psychiatric condition.
Vis hele sitatet...
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Når jeg leser om hvor heavy tripps enkelte forumbrukere har, kan dette glatt katogoriseres som psykose.
Vis hele sitatet...
Som regel er psykoser noe ubehagelig og skremmende, og tror jeg på den måten kan skilles fra og kalles "rusopplevelser" når det er snakk om hallusinasjoner og tap av virkelighetssans som man kan oppleve ved bruk av psykoativiserende rusmidler, som ofte føles positive, til og med avhengighetsdannenende. F.eks. kan ikke en rustilstand brukes som unnskyldning for kriminelle ting som blir begått, men en psykose utløst av psykiske problemer kan det. Men helt generellt sett vil jeg tro at det dreier seg om det samme, at man aktiviserer deler av psyken som ikke er aktivt til vanlig, får tilgang til noe ubevisst e.l. At det er de samme mekanismene som blir utløst i hjernen. Vil tro en hjernekirurg e.l. kunne utdypet alt dette
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nei, det fungerer ikke sånn du tror. Cannabis er ikke et godt anti-depressiva/angst. Det er mange forskjellige psykoaktive stoffer i cannabis hvor noen forverrer angst (THC) og andre forbedrer (CBD).

http://en.wikipedia.org/wiki/Treatme...r#Cannabinoids

Cannabis kan hos manisk depressive forårsake psykose. Hvis en skal behandles med cannabinoider bør det i så fall være syntetiske, rene for de andre cannabinoidene. Og du skal ALDRI prøve å selvmedisinere med cannabis, selvdyrket eller kjøpt. Det er ikke blitt gjort nok forskning i det og du besitter ikke de kunnskapene.

De medisinene som brukes mot manisk depressive er langt bedre enn cannabis er. Bruk dem.
Vis hele sitatet...
I California deler de ut respepter i hytt og pine på cannabis til folk som er deprimerte sliter med angst samt bipolare personer. Ved riktig oppfølgning av lege skal dette gå fint men anbefaler ikke å gjøre det på egenhånd.
Sitat av Themosthigh Vis innlegg
Missforstå meg rett. Jeg er ikke intressert i å stuke/røyke på meg psykose just for the hell of it.
Men hele konseptet fassinerer meg veldig, kansje fordi jeg også har en stor interesse for psykadelia, der jeg har inntatt Salvia Divinorum, og hatt en meget spesiell opplevelse, som overhode ikke har påvirket meg negativt.

Når jeg leser om hvor heavy tripps enkelte forumbrukere har, kan dette glatt katogoriseres som psykose. Noe som jeg igjen finner meget intressant, der det spekuleres i at tiden religion ble til, var det mye sopp spising bland prester, sjamaner osv.

Menneskets hjerne er utrolig fassinerende, der jeg ser på psykadelia som en nøkkel til større forståelse av alt og inget. Egodød som nå blir diskutert flittig her på forumet er en av mine 10things to do before i die, ved siden av å drikke ekte irsk øl på en irsk bar, i Irland og en forhåpentlig vis mild sopptur i høst, ute i naturen på verdens fineste plass.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke forkaste tanken på at psykose kan minne om en tripp. Jeg har selv aldri opplevd en psykose og kan sånn sett ikke uttale meg. Det eneste jeg kan si er at observert fra utsiden virker det ikke å være helt det samme. En ganske enkel defisjon på psykose kan være å "drømme våken". Det minner altså mere om delirisk psyke enn hva man oppnår på psykedelika. En Datura-tripp (beskrevet her på forumet), som er en delerisk tripp, virker å ha mye likt med enkelte typer psykoser.

Sopp/LSD/Meskalin fører ikke normalt til halliser av typen å se ting som ikke er der. I en psykose er dette svært vanlig. Den våkenheten og klarheten som ofte kommer med psykedelia har jeg ikke sett at noen i psykose oppviser - så regner med at det er svært sjeldent - selv om jeg ikke skal forkaste det.

Er synsing fra min side dette. Men tror som sagt at psykose og psykedelisk erfaring er meget forskjellig. Psykedelisk erfaring minner heller om hva man kan oppnå ved dyp meditasjon osv.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg skal ikke forkaste tanken på at psykose kan minne om en tripp. Jeg har selv aldri opplevd en psykose og kan sånn sett ikke uttale meg. Det eneste jeg kan si er at observert fra utsiden virker det ikke å være helt det samme. En ganske enkel defisjon på psykose kan være å "drømme våken". Det minner altså mere om delirisk psyke enn hva man oppnår på psykedelika. En Datura-tripp (beskrevet her på forumet), som er en delerisk tripp, virker å ha mye likt med enkelte typer psykoser.

Sopp/LSD/Meskalin fører ikke normalt til halliser av typen å se ting som ikke er der. I en psykose er dette svært vanlig. Den våkenheten og klarheten som ofte kommer med psykedelia har jeg ikke sett at noen i psykose oppviser - så regner med at det er svært sjeldent - selv om jeg ikke skal forkaste det.

Er synsing fra min side dette. Men tror som sagt at psykose og psykedelisk erfaring er meget forskjellig. Psykedelisk erfaring minner heller om hva man kan oppnå ved dyp meditasjon osv.
Vis hele sitatet...
Dette har blitt VELDIG off topic;D

Men ja, er helt enig med det du sier, alt jeg sier er at disse sinnstilstandene foruten om vår normale virkelighetsoppfatning er uhyre intressante.
Ut i fra det som har blitt sagt tidligere, virker det tydelig at psykoser er betydelig mer negativt ladet, kontra psykadelia.

Men å gå inn i et tripp hvor virkeligheten blir revet bort, der man ikke har noen kontroll over ens egen fysiske og psykiske tilstand, hva kalles da den? Ruset? Vil tro det blir kaldt en psykotisk tilstand? Men dog psykotisk er vel det samme som å kalle all musikk lik? Der jeg ser man har manisk, dilerium, deppresiv, angst.