Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2271
Hei 😊

Er i starten av et prosjekt, kort fortalt handler det om å bosette seg i skogen ett stykke fra folk og fe!

I den sammenheng tror jeg en hund må til, da der kan være en del rovdyr i området. Hovedsakelig må det være hund som vil varsle om der kommer rovdyr (spesielt ulv!). Flott om hunden også tåler å trekke litt vekt, bør tåle minusgrader utendørs.
Den vil jo også måtte være med meg om jeg skal avgårde på besøk, så ett godt lynne må nesten til da jeg har barn/andre husdyr i familien og blant venner. Vil ikke ha en kjempe dominerende hund, ei heller skal den brukes til jakt.

Har hatt hund tidligere, men aldeles ikke av denne typen. Vil tro jeg også vil trenge en del hjelp i form av trening osv.. Adopsjon hadde jo vært det beste.

Er nok noen måneder til jeg flytter, så har heldigvis god tid til å finne den perfekte rasen. Håper noen kan være behjelpelige med råd, tips osv
Thank you all!
den vil ikke akk kunne trekke no spes vekt, men norsk buhund.
smarte, lett å trene, tåler veldig god kulde og sier ifra om hver minste ting. også lett å ha rundt både barn og andre dyr.
Hvis du uroer deg for rovdyr er det best å ikke ha hund. Ulven vil oppfatte hunden din som en trussel og kanskje til og med prøve og kverke den.

Hunder som er i stand til å jage ulv er oftest krevende hunder. Tror ikke du får et lettere liv med en slik hund.

Dessuten opplever du sikkert ofte opplevelser som er mye farligere enn å møte ulv.
Er du skikkelig paranoid kan du kjøpe deg sånn signalpistol og ladde med knallskudd. Du får kjøpt det i Sverige
Alaskan malamute eller husky høres ut som kravspeken din. Ingen av disse er nødvendigvis kosedyr, og krever mye, men det jeg kan komme på som ligger nærmest opp mot det du vil ha.

Edit, så først ut som du mente hunden skulle sove ute om natta, men om så ikke er tilfelle kan jo feks en rottweiler være aktuell. Det er jo litt mer familiehund.
Sist endret av Bored; 29. oktober 2019 kl. 18:17. Grunn: Edit, så først ut som du mente hunden skulle sove ute om natta, men om så ikke er tilfelle kan jo feks en rottweiler være akt
Men polarhunder har jo masse instinkter i forhold til rovdyr. Det er minst like stor sjangs for at en slik hund er fornuftig nok til å holde en veldig lav profil hvis gråbein tusler i området. Den vil mest sannynlig ikke varsle om rovdyr altså.

Jeg ville gått for noe som bråker jævlig og har forstand til å holde seg langt unna farer.
Finsk spets muligens eller kanskje elghund.
Hvis kløv er i kravspeken blir det noe komplisert. Polarhunder er jo kjent for å varsle. Jeg tror jeg ville gått for en diger rottweiler som både varsler, bærer, er stødig rundt barn, og som teoretisk kan hamle opp med vargen, eller i det minste få han til å holde seg vekk.
Rottweiler har en ytre revirgrense på 40 meter. Halvparten av det andre hunder har. Den vil varsle litt sent. En eller flere ulver vil kunne hamle opp med en rotweiler rimelig kjapt. De veier det samme og er mye raskere.
Tror de fleste hunder med jakttinnsink vil varsle om det kommer ulv eller andre dyr i nærheten. Vet iallefall at mine hunder på både 3kg og 48kg ville begge varslet om det var en ulv i området. Spørsmålet er om du tenker at hunden skal stå lenket alene utenfor telt/hytte, isåfall ville jeg sett på hunder med litt pels og som er laget for å stå alene. Men hvis du tenker å være sammen med hunden hele tiden og bare ha den som en "varsler" for at du skal kunne være oppmerksom på og kunne jage bort ulven vil jeg tro at alle jakthunder med litt pels og størrelse vil være brukbare.

Et tips hvis du ønsker en som skal kunne vokte alene kan være å se på hunderaser som er laget for å passe på husdyr, disse er laget for å beskytte flokken mot både ulv, bjørn og andre rovdyr, ofte i flokk. (F.eks: Pyreneerhund, kangal) Det som er viktig å tenke på hvis du går for en stor rase er at den trenger god og riktig oppdragelse for at den ikke skal være til fare for både deg og andre.
Sist endret av HuskaIkke; 29. oktober 2019 kl. 19:16.
Ville tro Samoyed er den perfekte rasen for din del. De ble brukt til å passe på reinsdyr mot rovdyr, er utrolig god og vennlige mot sine venner/familie, og bjeffer på alt som nærmer seg. De er også utrolig smarte og lette å trene.
Har selv en samoyed, skriker når rever og slikt er innforbi hans område, utrolig sterk på tur, jaktinstinkt samt veldig trofast. Står ute hele dagen og natten, og vil helst det også, selv på vinteren. Og ikke minst, så er det veldig lekne og kosete.
Husky eller elghund (:
norsk elghund. finner du deg en ukastrert hannhund så kommer ikkje myggen i nærheten uten at helvete er løs, de bjeffer så jævli når noe nærmer seg.

https://www.nkk.no/raser/norsk-elghu...e8348-815.html
Sist endret av mr.roundtree; 29. oktober 2019 kl. 20:36.
Sarplaninac (Molloser) utrolige trofaste hunder som jeg har personlig erfaring med.
Holder unna både bjørn og ulv. De har kjempetjukk pels så tåler både bitt og kulde.

Eneste - er at de spiser som fy.
+ søte bamser.
Lars Monsen hade vel huskyer med seg på sin tur over Alaska. Husker han måtte overlate to av dem til sin skjebne da de satte ivei etter noen reinsdyr i et område hvor han ikke kunne følge etter dem.
Du kan starte med å slå fra deg denne ulvefantasien med mindre du skal slå leir midt i reviret til en ulveflokk.

Du skriver ikke noe om du vil ha en hund som kan gå løs. Huskyer o.l. Kan du bare glemme å slippe med mindre du ikke vil se de igjen.

Uansett tynt kriterie å velge hund etter at det kan være rovdyr i områdeT. Vi bor i Norge.
Enda en som har sett primitive technology, eller kanskje my self reliance eller andre bushcraft-kanaler på youtube og fant ut det så såpass enkelt ut at du vil prøve selv? Fett det, men har du satt deg inn i hva som må til for å "bosette seg i skogen et stykke fra folk og fe"? Grunnen til at jeg spør er jo fordi du er redd for ulv, noe som kan tyde på litt dårlig kunnskap om norsk natur generelt? En hund vil uansett være fint for et sånn prosjekt da, men mest pga. selskap eller eventuelt til jakt om du planlegger å skaffe deg mat på den måten.
Skulle jeg gått løs på et slikt prosjekt hadde jeg valgt finsk spets eller vestsibirsk laika alt ettersom hvilken type småviltjakt jeg var ute etter.

Laikaen er en såkalt primitiv jakthund. Den lærer hva den skal jakte gjenom å følge deg på jakt. Den kan også brukes som trekkhund.
Til småviltjakt ville jeg kjøpt en hund i utlandet siden den vesibirske laikaen i Norge er avlet for elgjakt og holder seg for langt borte fra eieren.

Personlig ville jeg aldri brukt hunder til vakthold. Det er for stor sjanse til at noe går galt. At hunder blir skadet eller at jeg får problemer med politiet fordi omstendighetene er uklare.