Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2858
Tenker å kjøpe bil i nærmeste fremtid men er litt usikker på hvor dyrt det faktisk kommer til å være.

F.eks en elektrisk bil til 220 000kr, årsmodell 2016/2017 og brukt selvfølgelig. Hva er det man må tenke på når det kommer til pris? Tenkte selv å ta et grønt billån med egen kapital på 50 000 muligens. Da må jeg tenke på lån, ansvar / kasko forsikring, service, og diverse andre småting. Hvor dyrt blir dette i året cirka?
Du må ha fullkasko på en bil som du låner penger på, da banken «eier» bilen.
Er dyrt med bil ja.
Lån
Forsikring
Drivstoff
Dekk
Service
Deler som ryker
Vasking
Eu godkjenning
Bommer
Med en så ny bil vil du ikke ha så mye utgifter annet enn
Forsikring/årsavgift..
Legger du av 500kr i mnd til lading/slitedeler så bør du være innafor..

Forsikring/årsavgift er fortvekk 15000 i året om du ikke har noe bonus
Har selv kjørt en Leaf i to år nå og har praktisk talt ingen utgifter på den kontra fossilbilene jeg tidligere har eid.

Hadde 50k i egenkapital og kjøpte en Leaf 2014 til 150k, m.a.o 100k i lån. Lånet kostet meg 1900,- i måneden tatt over 5 år.

Forsikring 2700,- i året for full kasko (75% bonus).

Kjører ca 12.000 km i året. Bruker da strøm for 170,- i måneden om man regner 1 kr pr kW og en Leaf bruker ca 1.7 kW pr mil
Hurtiglading gjør jeg aldri da jeg ikke har behovet. Hurtiglading i Norge er ekstremt dyrt da man betaler pr minutt, og ikke pr kW, som man f.eks gjør i Sverige.

Service en gang i året varierer mellom 2000,- og 3000,- avhengig om man trenger kontroll av bremsesystemet eller ikke.

Eu-kontroll annen hvert år. Koster meg 590,-

0,- i årsavgift på elbil

Om vi samler sammen alle utgifter, så kostet den bilen meg ca 2500,- pr måned totalt sett.
Det var ca like mye jeg brukte i bare drivstoff og bompenger på fossilbilen jeg hadde tidligere.

Var såpass fornøyd med den Leafen etter å ha kjørt den i to år, at jeg forrige uke byttet den inn og hentet ut en splitter ny Leaf 2019 modell.
Kommer veldig an på deg og bilen. Ikke så veldig relevant. Men en kamerat hadde fult regnskap på bilen sin og brukte totalt 3000 kroner i vedlikehold/reparasjoner på 5 år med sin 90 talls Toyota Corolla. Du skal jo ha nyere elbil, så da er ikke serviceutgiftene særlig store. Kjøper du bruktbil gjennom forhandler kan disse gjerne gi deg en meget gunstig pris på forsikring i 6-12 måneder. Er du ung/ikke hatt bil før kan det være veldig mye å spare på det.
Ikke kjøp forsikring på bil fra forhandler. Du har 5års reklamasjonsrett uansett. garantier er svindel.
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Har selv kjørt en Leaf i to år nå og har praktisk talt ingen utgifter på den kontra fossilbilene jeg tidligere har eid.

Hadde 50k i egenkapital og kjøpte en Leaf 2014 til 150k, m.a.o 100k i lån. Lånet kostet meg 1900,- i måneden tatt over 5 år.

Forsikring 2700,- i året for full kasko (75% bonus).

Kjører ca 12.000 km i året. Bruker da strøm for 170,- i måneden om man regner 1 kr pr kW og en Leaf bruker ca 1.7 kW pr mil
Hurtiglading gjør jeg aldri da jeg ikke har behovet. Hurtiglading i Norge er ekstremt dyrt da man betaler pr minutt, og ikke pr kW, som man f.eks gjør i Sverige.

Service en gang i året varierer mellom 2000,- og 3000,- avhengig om man trenger kontroll av bremsesystemet eller ikke.

Eu-kontroll annen hvert år. Koster meg 590,-

0,- i årsavgift på elbil

Om vi samler sammen alle utgifter, så kostet den bilen meg ca 2500,- pr måned totalt sett.
Det var ca like mye jeg brukte i bare drivstoff og bompenger på fossilbilen jeg hadde tidligere.

Var såpass fornøyd med den Leafen etter å ha kjørt den i to år, at jeg forrige uke byttet den inn og hentet ut en splitter ny Leaf 2019 modell.
Vis hele sitatet...
Hvordan er verdi taper per år på elbil vs fossilbil ?
Og for 2500kr mnd hvor lenge regner du med du skal ha bilden ?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvordan er verdi taper per år på elbil vs fossilbil ?
Og for 2500kr mnd hvor lenge regner du med du skal ha bilden ?
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte den som sagt for 150k i Februar 2017.
På bruktmarkedet i dag, så ser jeg at tilsvarende modell går for mellom 120-130k avhengig av tilstand.

Jeg kjøpte den med tanke på at jeg skulle ha den i 5 år, men bedring av økonomien gjorde at jeg nylig kjøpte meg en helt ny Leaf.

Før dette hadde jeg vanligvis billigbiler i 20-30k klassen.
Med disse hadde jeg stadig problemer som alt fra elektriske feil til mekaniske problemer.

Jeg endte opp med å kjøre hver av de i to-tre år, før jeg sendte de til skroten med de problemene de måtte ha, som oftest kostet mer å reparere enn hva bilene var verdt.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Ikke kjøp forsikring på bil fra forhandler. Du har 5års reklamasjonsrett uansett. garantier er svindel.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell mellom reklamasjon og garanti.. på en såpass ny bil så vil du nok ha nybilgaranti fortsatt, så det slipper du å tenke på.

Å kjøpe forsikring fra forhandler er også en smart ting, de har ofte intro tilbud som du får i 3-x mnd. Kjøpte en brukt golf med fullkasko som de fikset, og fikk halv pris på forsikring i 6mnd. Ingen andre selskaper kunne komme i nærheten av den prisen for min del
Jeg har siste seks årene blitt oppringt av iallefall 5 store forsikringsselskaper (som alle tydeligvis driter i Brønnøysundregistrene sin liste over hvem som ikke ønsker å bli oppringt), og hver eneste gang jeg nevner forsikringen jeg har (som jeg fikk grunnet kjøp av nybil) så gir de opp umiddelbart. Det er en av veldig få goder som følger med å kjøper med nybil. Verditapet på nybil er selvfølgelig i en helt annen skala, men det er iallefall en kjapp måte å bli kvitt telefonselgerene på, siden de hører navnet (som man ikke kan få uten å kjøpe nybil) og gir opp uten noe mer.
Drift av bilen koster deg lommepenger, bom, forsikring, etc. Det som derimot koster flesk er verditapet på bilen.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Jeg har siste seks årene blitt oppringt av iallefall 5 store forsikringsselskaper (som alle tydeligvis driter i Brønnøysundregistrene sin liste over hvem som ikke ønsker å bli oppringt), og hver eneste gang jeg nevner forsikringen jeg har (som jeg fikk grunnet kjøp av nybil) så gir de opp umiddelbart. Det er en av veldig få goder som følger med å kjøper med nybil. Verditapet på nybil er selvfølgelig i en helt annen skala, men det er iallefall en kjapp måte å bli kvitt telefonselgerene på, siden de hører navnet (som man ikke kan få uten å kjøpe nybil) og gir opp uten noe mer.
Vis hele sitatet...
vært morro og vist hvem du har forsikring hos.

Eller si bil modell, alder og km stand og pris
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
vært morro og vist hvem du har forsikring hos.

Eller si bil modell, alder og km stand og pris
Vis hele sitatet...
Jobbet med salg av forsikring før og det eneste selskapet jeg ikke gadd å regne ut pris på (med mindre kumden ønsket det) er JBF.

De du får av bilforhandlere er som regel av enter forsikring, dette er ett møkkaselskap, og i alle tilfeller vært dyrere enn prisen jeg har kunne gitt.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jobbet med salg av forsikring før og det eneste selskapet jeg ikke gadd å regne ut pris på (med mindre kumden ønsket det) er JBF.

De du får av bilforhandlere er som regel av enter forsikring, dette er ett møkkaselskap, og i alle tilfeller vært dyrere enn prisen jeg har kunne gitt.
Vis hele sitatet...
Hadde for mange år siden Enter som selskap, aldri igjen. makan til oppførsel på mange av de rådgiverne der. Gikk fint det første og det andre året, men så skulle jeg opp 10% i bonus igjen, ( full bonus for lengst nå) ,men når regning kom for hele året ble det heller 15% dyrere. jeg ringte å sa hva er dette for noe, kjørt skadfritt osv. nei du må betale for vi har hatt mange skadesaker i det siste.
Hva sier jeg? det godtar jeg ikke. da ble hu kjerringa frekk i munnen osv. aldri enter igjen
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Har selv kjørt en Leaf i to år nå og har praktisk talt ingen utgifter på den kontra fossilbilene jeg tidligere har eid.

Hadde 50k i egenkapital og kjøpte en Leaf 2014 til 150k, m.a.o 100k i lån. Lånet kostet meg 1900,- i måneden tatt over 5 år.

Forsikring 2700,- i året for full kasko (75% bonus).

Kjører ca 12.000 km i året. Bruker da strøm for 170,- i måneden om man regner 1 kr pr kW og en Leaf bruker ca 1.7 kW pr mil
Hurtiglading gjør jeg aldri da jeg ikke har behovet. Hurtiglading i Norge er ekstremt dyrt da man betaler pr minutt, og ikke pr kW, som man f.eks gjør i Sverige.

Service en gang i året varierer mellom 2000,- og 3000,- avhengig om man trenger kontroll av bremsesystemet eller ikke.

Eu-kontroll annen hvert år. Koster meg 590,-

0,- i årsavgift på elbil

Om vi samler sammen alle utgifter, så kostet den bilen meg ca 2500,- pr måned totalt sett.
Det var ca like mye jeg brukte i bare drivstoff og bompenger på fossilbilen jeg hadde tidligere.

Var såpass fornøyd med den Leafen etter å ha kjørt den i to år, at jeg forrige uke byttet den inn og hentet ut en splitter ny Leaf 2019 modell.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Virker ikke så gærent det her utenom at jeg må betale ca. 17000,- i året på kasko forsikring men det er overkommelig. Må si jeg også ble litt nysgjerrig på å kjøpe en Leaf nå

Angående Leaf, hvordan var rekkevidden på din 2014 modell? Ble den noen gang til hinder? Og det med lading, hadde / har du ladeboks hjemme?
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Takk for utfyllende svar! Virker ikke så gærent det her utenom at jeg må betale ca. 17000,- i året på kasko forsikring men det er overkommelig. Må si jeg også ble litt nysgjerrig på å kjøpe en Leaf nå

Angående Leaf, hvordan var rekkevidden på din 2014 modell? Ble den noen gang til hinder? Og det med lading, hadde / har du ladeboks hjemme?
Vis hele sitatet...
Du må sette opp ladestajon hjemme, å lade elbil med vanlig stikk er rett å slett brannfarlig. er mange uvitende som gjør det.
Sitat av Raging Vlad Vis innlegg
Takk for utfyllende svar! Virker ikke så gærent det her utenom at jeg må betale ca. 17000,- i året på kasko forsikring men det er overkommelig. Må si jeg også ble litt nysgjerrig på å kjøpe en Leaf nå

Angående Leaf, hvordan var rekkevidden på din 2014 modell? Ble den noen gang til hinder? Og det med lading, hadde / har du ladeboks hjemme?
Vis hele sitatet...
Bør være mulig å få det billigere. Leaf er normalt sett en billig bil å forsikre.

Utgaven jeg hadde, hadde en kapasitet på 24 kWh.
På sommeren så holdt det til 12-13 mil med blandet kjøring, men hovedsaklig mest motorvei med hastighet på 100-105 km/t.
Til bykjøring hadde den nok klart 15-16 mil.
På vinteren med varmepumpa på full guffe klarte den rundt 9-10 mil.

Man får også 1. Gen Leaf med 30 kWh kapasitet, men den koster en god del mer enn 24 kWh utgaven. Gjerne 40-50k+

2. Gen kommer med 40 og 62 kWh.

1. Gen er ikke akkurat en direkte vakker bil, men den er utrolig behagelig å kjøre. Etter en prøvetur forstår man godt hvorfor den selger så bra.

Jeg ladet den med ladekladden som følgte med bilen.
Koblet til schuko kontakt med Type B jordfeilvern fra sikringsskapet i garasjen.
Da ladet den med 10 amper, som holdt til å full-lade den over natten.
Alt i alt er det billigste du kan gjøre og kjøpe deg en liten bil i 10 000 kr klassen og kjøre den til den ikke er mer, og kjøpe ny bil er uansett det du taper mest penger på