Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2729
Av "Smart hus løsninger" så har ikke jeg fått med meg så mye.

Jeg kjøpt et KASA kamera til å overvåke leiligheten. (Den er helt genial forresten og skikkelig bra i forhold til pris(Jeg kjøpte den på tilbud), og ikke noe plastikk dritt, merker at det er kvalitet) Men anyway, det er jo en del av KASA sitt smart hus system.

Men jeg har ikke funnet noe løsninger som er interessante for meg. Lys kontroll og av/på støpsel, ha klar kaffen om morgenen osv. ikke noe for meg. Eller spørre en dings om den kan vekke meg kl. 7. eller slå av lysene. (???)

Som nevnt så har jeg ikke fått med meg så mye av hva man kan gjøre med en slik Google Home f eks eller hva den heter.

Så det jeg er ute etter er hva dere som har smart-hus løsniger hva dere har og bruker.

Nå har jeg også en SONOS Play :5 som er en nettverkshøyttaler, (Hifi) som med SONOS app man kan styre lyden i forskjellige rom osv. via WiFi om man har div. SONOS høyttalere. (Ikke intr. for meg) og tungvindt å bruke appen for man må gjennom appen for å så å komme inn på evt din Tidal.(Ikke Bluetooth, men AUX inn så ved hjelp av H/K BT adapter så har jeg gjort det litt enklere)

Det er det jeg har fått med meg av smart hus løsninger og eneste intr. for meg er overvåkingskameraet som laster opp evt. klipp til en cloud.

Sjek ut kamerat forresten det er helt genialt.

- TP-link Kasa Cam KC120
Vi har:

1. Google homes her og der. Praktisk for småsaker (e.g. "legg til ting i huskelisten", "spill av nyheter", "hvordan er X/Y/Z" etc.)

2. En Xiaomi roborock robotstøvsuger - anbefales på det aller høyeste

3. Smartpærer fra Ikea + Philips. For moro.

4. "smart" alarm + "smart" dørlås - denne er den jeg er mest usikker på. Digg med notifikasjon hvis alarmen går, men jeg hadde klart meg uten den smarte delen av dørlåsen.
Jeg har Home Assistant kjørende på en Raspberry Pi, med tilkoblet tellstick og z-wave-antenne.

Tilkoblet dette har jeg
  • Trådløst termometer i stua
  • 2 z-wave stikk for å styre taklys
  • Mill-panelovn på soverom (styrer ovn og får temperatur på soverommet)
  • Utetemperatur fra YR
  • Nest røykvarsler

I tillegg brukes mobilen som "presence detection" så jeg kan lage automatiseringer basert på om jeg er hjemme eller ikke.

Har planer om å utvide med Trådfri + Philips Hue i fremtiden.
Sist endret av Yochi; 7. august 2019 kl. 08:59.
Jeg bruker også Home Assistant som jeg kjører på en Pi (Ikke HASS).

Jeg har Ikea Trådfri for lys, Mill panelovner og diverse data om vær. Har også Netatmo værstasjon.

Jeg digger Home Assistant, og det å ha det på en Pi. Kjører Influx DB for å samle alle data, og jeg lager visualisering med dashbord i Grafana.

Skal nå utvide med plantesensorer som sender meg en SMS når de må vannes. Bruker egen SMS gateway, så jeg får SMS-varsler på det jeg ønsker, eksempelvis når jeg må sette ut søppeldunk eller hvis temperaturen stiger brått og mye i et rom.

En automatisering som er enkel og som jeg liker er at lys i stuen dimmes til "TV-lys" automatisk når jeg caster til Chromecast.

Home Assistant er en fantastisk løsning hvis du vil ha alt på et sted! Jeg var lei av å ha en app for alt:

- Mill panelovnstyring
- IKEA lysstyring
- Netatmo værstasjon
- YR
- Min renovasjon
- Google familiekalender
- Styring av DAB/internett radio

Alt dette fikk jeg samlet i en og samme løsning og "app". Og det er helt gratis ��
Nå er det lenge siden jeg har sysla med dette selv, men hvis man ønsker å sende varsler til telefonen i stedet for SMS, har jeg tidligere brukt Pushover. Det eneste man trenger å gjøre er å sende en request til Pushover. Det finnes også mange ferdige plugins til populære tjenester som IFTTT etc. Anbefales å sjekke ut!

Edit: Home Assistant har innebygget støtte for Pushover.
Sist endret av steili; 7. august 2019 kl. 11:53.
Kona kjøpte en smart ringeklokke. Såkalt Intelligent Device, med kamera, app på telefon og bevegelsessensor. Skeptisk, men ble montert fredags ettermiddag.

Våkna grytidlig lørdags morgen av et helvetes leven fra alle husets telefoner og iPader. Sjølsagt, avisbudet hadde jo gjort jobben sin. Dere skal jobbe godt for å overtale meg til å få mere av dette jævelskapet i mitt hus!
Jeg har enda ikke helt "skjønt" det, jeg datt litt av livet en stund pga rus. Gått på LAR en stund nå og begynner å våkne tilbake til den jeg var før om jeg får litt benzo i meg. Og det var jo PC, dingser og div. gadgets som intr. meg, i tilegg til kjøring da

Det kameraet mitt støtter google assistant men skjønner ikke hvordan og hva...? (Hjelp)

Tenkte å kjøpe en google nest, er det lurt? Likte det at det er en hub med skjerm.

Når jeg spør Google om å åpne kasa appen så søker den på nette etter casa.
Sist endret av Naturgrønn; 8. august 2019 kl. 02:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Streit Vis innlegg
Kona kjøpte en smart ringeklokke. Såkalt Intelligent Device, med kamera, app på telefon og bevegelsessensor. Skeptisk, men ble montert fredags ettermiddag.

Våkna grytidlig lørdags morgen av et helvetes leven fra alle husets telefoner og iPader. Sjølsagt, avisbudet hadde jo gjort jobben sin. Dere skal jobbe godt for å overtale meg til å få mere av dette jævelskapet i mitt hus!
Vis hele sitatet...
Det helvetes avisbudet, her er det vel ikke annet å gjøre enn å sende inn klage. Drive på den måten der da, skulle løpt etter h*n

Kanskje en litt uheldig opplevelse men kan jo ikke la seg avskrekke av den grunn. Bevegelsesensorer er greie de, så lenge de brukes rett. Helt ærlig, hva hadde dere egentlig forventet? Setter en opp en sensor utendørs uten noen form for begrensninger i det hele tatt...

I motsetning til deg så har jeg en helt annen erfaring med bevegelsesensorer. Lyset slår seg automatisk på på vaskerommet, kjøkkenet, badet og yttergangen. Helt genialt Enkelte av lysene (uten sensor) slår seg på av seg selv i ukedagene 0630 og slås av kl 0830 da det ikke er nødvendig å ha på lys når ungene er på skolen. Nattmodus blir aktivert i 2.etg (etasjen hvor ungene har soverom) kl 2300. Det er eneste vi har så langt, en blanding mellom Philips Hue og Ikea trådfri. Hadde jeg skulle valgt igjen hadde jeg kun forholdt meg til Philips Hue.

Nå styrer stort seg lysene, varmen og internettet seg selv. Selv om ikke alt faller innunder smarthus så er det i alle fall ett praktisk hus.

Neste vi blir å få tak i er ny dørlås. Tja, de kaller det vel smartlås men vi får tak i den for ungene kan låse seg inn med chip i stedet for nøkkel, noe som er veldig praktisk. Har også vært inne på ringeklokke men hvor kamera trigges av at en ringer på holder i massevis for oss. Robotstøvsuger kunne også vært kjekt å ha men i og med at vi har hund så har ikke dette vært aktuelt.

Tror en må se på det praktiske av en funksjon før en handler det inn. Handle noe slikt inn pga talekommandoer i seg selv å tro at det er en dans på roser, så burde en undersøke litt nærmere før innkjøp. Det er en grunn til at "open the door" reklamen er/var til

Ønsker deg lykke til med ditt neste kjøp Det tar sikkert ikke så lang tid som du tror

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Når jeg spør Google om å åpne kasa appen så søker den på nette etter casa.
Vis hele sitatet...
Ja, dette. Er det ikke praktisk?
Sist endret av Jens1; 8. august 2019 kl. 09:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bruker Philips Hue, Elko ESH, Ring Doorbell og ID Lock 150.

Philips Hue fungerer utmerket som stand-alone produkt. Må ikke ha smarthub for å utnytte potensialet som Hue systemet har.
Systemet støtter astrour funksjon basert på geo-lokasjon, så systemet styrer selv solnedgang/soloppgang basert på jordklodens posisjon i forhold til solen. Man kan også bruke Philips sin egen motion sensor som også har lux sensor og temperaturmåler.

På alle downlights og gulvtermostater i huset bruker jeg Elko ESH. Systemet her er ganske begrenset av hva som gjelder funksjonalitet.
Kommer til å gå bort ifra Elko Hub'en og heller gå for en annen smarthub for å samle alle smarthus komponenter jeg har i huset.

Ring Doorbell gir varsel til telefon om det er noen som ringer på. Bevegelsesensor har jeg skrudd av på denne da jeg ikke har behovet for det.

Til ytterdøren har jeg montert ID Lock 150. Denne kan man også installere en z-wave modul på. Jeg har ikke gjort dette foreløpig.

Har ikke helt bestemt meg for hvilken smarthub løsning jeg skal gå for, men holder en knapp for Athom Homey, som er den smarthuben på markedet som støtter flest protokoller for øyeblikket. Zigbee og Z-Wave er et minimum av hva en smarthub bør støtte.