Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2154
Fant noen rimelige flybiletter, har lyst å reise men ingen har anledning til å reise med meg. Er det en dum ide å reise alene? Noen som har gjort det samme og vil komme med noen tips?
Om du drar alene så slipper du å tenke på hva alle andre du er med vil og kan gjøre akkurat hva faen du har lyst til. Do it!
Vet om en som reise ned dit alene, han tok det som en bursdagsgave til seg selv, og han koste seg som faen. Det var en av hans beste ferieturer visstnok.
Lett å bli kjent med folk, men samtidig er det masse gøy du kan finne på alene.
Sist endret av dreamcave; 30. juli 2019 kl. 19:23.
Lite som er bedre enn å reise alene spør du meg.
Har vært der alene to ganger, er helt konge det! Vertfall om man bor på hostel da blir man kjent med folk så godt som med en gang! Var chill ellers og var a så på noen museer osv alene, sykt deilig å kunne gjøre akkurat det man vill og røyke en akkurat når det passer seg.
Sitat av Sozze Vis innlegg
Er det en dum ide å reise alene?
Vis hele sitatet...
Det kommer nok helt an på hvilken type person du er. Jeg hadde nok ikke kost meg noe spesielt på utenlands tur alene, tror det hadde vært mer stress enn kos for min del faktisk fordi jeg ikke trives alene på ukjente plasser og er heller ikke typen som blir fort kjent med ukjente sånn uten videre. Men igjen det kommer nok an på hvilken type du er, han litt over her f.eks sier jo at det er lite som slår å reise alene for han sin del.
Sitat av Sozze Vis innlegg
Noen som har gjort det samme og vil komme med noen tips?
Vis hele sitatet...
Kanskje tryggere og mer avslappet å reise sammen med noen?




https://www.sjomannskirken.no/n%C3%B8dnummer/
Fordelen er at du har frihet, minuset at du kan bli ensom, hvis du klarer å bli ensom på en kort ferie. Spørs hvor mye behov du har for sosial kontakt og om du lett blir kjent med folk. Noe som gjerne irriterer meg når jeg reiser alene er småting som dobesøk på en bar/kafe, må spørre ukjente om å passe på tingene mine eller slepe alt med meg. Ikke et enormt problem akkurat, men man er altså mer sårbar om noe skulle skje. Men nå er Amsterdam i Vest-Europa og et enkelt reisemål, hvis man reiser i f.eks. Sør-Amerika på øde plasser kan det være lurt å ha litt kontanter stappet i sokken, det gjorde jeg da jeg var der
Amsterdam er et bra valg å reise aleine til! Nederlendere er jevnt over veldig åpne og imøtekommende, utrolig lett å få kontakt og lære å kjenne både i Nederland og når man treffer dem i andre land. Man kan jo bruke apper og annet for å komme i kontakt med andre som reiser alene eller er selskapssyke, men ofte holder det med å sitte i en park eller på en café og se litt trivelig ut. Ser man en liten gruppe som sitter i parken og røyker eller tar en øl så er det etter min erfaring bare hyggelig å gå bort og spørre om man kan joine dem, eller si noe slikt som at det de røyker lukta så godt at du ikke kunne la være å si hei.
I butikker/cafeer/barer funker det ofte også spørre om tips til oppholdet, eller spørre videre om de kommenterer noe om været/valget av kaffe/antallet sykler på gaten og ikke bare betale og si takk og værsågod.
Hellas er ellers en gøy plass alene, kan anbefale Malta også.
Hei, det er ikke en dum idé å reise alene. Jeg har reist til andre land flere ganger uten andre folk med meg. De fleste gangene reiste jeg til Nederland, Østerrike og Norge (jeg er tysk). Det er litt avhengig av hva slags typ menneske du er, men jeg synes at hver typ kan kose seg i andre (europeiske byer) når man reiser alene. Du trenger ikke å tenke på andre folks meninger og blir veldig fort kjent med andre folk. Jeg tror at jeg aldri vil ha lært meg norsk på seriøst måte hvis jeg hadde tysk "baggasje" med meg. (kan man bruke baggasje som ord hvor tilhørende mennesker på norsk? Kjenner det fra nederlandsk og tysk)

Hvis du er partyfolk som er Amsterdam helt konge, man da kan jeg ikke fortelle noe om, det er ikke noe for meg.
Dersom du er interessert i museer kan jeg anbefale både Rijksmuseum og Van Gogh museum, spesielt det første er kjempefin. Hvis du hadde tenkt deg å besøke Anne Frank museet skal du glemme det om du ikke har reservert det flere uker i forhånd (museet selv er allikevel godt!).
Pass på syklister som er overalt og prøver å utfordre deg på hvert hjørne... Blomstertoget (tulipaner!) og kongeslottet er også fine. Men jeg tror ikke at man trenger å vite masse spesielle ting, gamlebyen til Amsterdam ser fantastisk ut, uavhengig hvor du er.
Kos deg!