Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2977
Hei,

Har tenkt tanken på å utforske vårt eget land i bil, da dette er det enkleste for å komme seg dit man vil. Tog kan også være mulighet på visse strekninger.

Har sjekket ut leiebil en mnd og det ligger på rundt 20.000 uten bensin.

Det vi tenker er å kjøre fra Molde (hvor vi bor) og nordover, før vi drar sørover igjen og kjører fra Trondheim til Oslo og videre rundt sørlandet og tilbake til Molde.

Tog/fly kan jo da være en mulighet f.eks nordfra til Trondheim.


Det jeg lurer på er:

1. Noen med erfaringer rundt bilferie i Norge som kan si litt om deres tur?
2. Hvor mye penger vil du anslå at man trenger?
3. Har dere forslag til hva man burde få med seg? Finnes det skjulte perler blant naturen, restauranter etc?
Har dere vurdert leia av bobil? Det koster ca 1100,- pr dag for en bil med 4 sengeplasser, så slipper dere hotellutgifter, og kan sove der dere har lyst.
Gjorde dette selv for noen år siden, og friheten man får i en bobil var en god opplevelse i seg selv.
Har vært mye på bilferier i Norge, så og si alle feriene med familien når jeg vokste opp samt mye kjøring til festivaler o.l i voksen alder.
Jeg anbefaler dere å reise om sommeren, selv om den norske vinteren er utrolig vakker er det mye mer å se og oppleve sommerhalvåret.
Dere kan ta med et skikkelig telt og bo på diverse campingplasser, det er billig og sosialt men skal dere være på veien i en mnd kan det være greit med noen netter på hotell, om dere f.esk er i byer og vil smake på litt uteliv. Er dere glad i å fiske så ta med stang, mange fine fiskevann her til lands.

Her er noen tips om ting i det langstrakte land som er verdt å se/oppleve:
-Hurtigrutemuseet i nordland
-Ishavskatedralen i Tromsø
-Pickup kafé (50's diner i Vuddudalen, Levanger)
-Falstad fangeleir (norsk konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig, ligger i skogn ikke langt fra levanger. Museum i dag)
-Trondheim
-Røros
-Galdhøpiggen (topptur om dere er into sånt)
-Trollstigen (Jævlig stilig å kjøre)
-Geiranger
-Tusenfryd
-Sommarland i Bø
-Sølvgruvene i Kongsberg
-Kristiansand (dyreparken?)
Sist endret av fesk_; 26. mars 2018 kl. 22:13.
Kommer med en del forslag hvis du vil i løpet av dagen?
Anbefaler å sjekke ut Nasjonale Turistveger, mange fine veier og småattraksjoner.
Sitat av Myggen Vis innlegg
Kommer med en del forslag hvis du vil i løpet av dagen?
Vis hele sitatet...
Ja, gjerne!

Sitter å planlegger steder i hvert eneste fylke, jo mer å velge i jo bedre

Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Anbefaler å sjekke ut Nasjonale Turistveger, mange fine veier og småattraksjoner.
Vis hele sitatet...
Takk for tips.

Sitat av fesk_ Vis innlegg
Har vært mye på bilferier i Norge, så og si alle feriene med familien når jeg vokste opp samt mye kjøring til festivaler o.l i voksen alder.
Jeg anbefaler dere å reise om sommeren, selv om den norske vinteren er utrolig vakker er det mye mer å se og oppleve sommerhalvåret.
Dere kan ta med et skikkelig telt og bo på diverse campingplasser, det er billig og sosialt men skal dere være på veien i en mnd kan det være greit med noen netter på hotell, om dere f.esk er i byer og vil smake på litt uteliv. Er dere glad i å fiske så ta med stang, mange fine fiskevann her til lands.

Her er noen tips om ting i det langstrakte land som er verdt å se/oppleve:
-Hurtigrutemuseet i nordland
-Ishavskatedralen i Tromsø
-Pickup kafé (50's diner i Vuddudalen, Levanger)
-Falstad fangeleir (norsk konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig, ligger i skogn ikke langt fra levanger. Museum i dag)
-Trondheim
-Røros
-Galdhøpiggen (topptur om dere er into sånt)
-Trollstigen (Jævlig stilig å kjøre)
-Geiranger
-Tusenfryd
-Sommarland i Bø
-Sølvgruvene i Kongsberg
-Kristiansand (dyreparken?)
Vis hele sitatet...
Strålende, takk for gode tips!

Sitat av LilPeep Vis innlegg
Har dere vurdert leia av bobil? Det koster ca 1100,- pr dag for en bil med 4 sengeplasser, så slipper dere hotellutgifter, og kan sove der dere har lyst.
Gjorde dette selv for noen år siden, og friheten man får i en bobil var en god opplevelse i seg selv.
Vis hele sitatet...

Nei, men skal absolutt ta en kikk på det!
Sist endret av supergunners10; 27. mars 2018 kl. 13:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei igjen.Er helt enig med fesk om at sommermånedene er de mest optimale månedene å reise på.Når du vurderer bobil vs hotell eventuelt så står du mer friere med bobil men det koster også mer(les ferjer og bompenger)Vi har stort sett brukt hotell og booket tidlig for å få best pris men det kan bli litt stress med ut og inn bookinger fra reisemål til reisemål.Du kan jo eventuelt kombinere dette med telt og en og annen hotell overnatting.Deilig med hotell frokost(les Thon)og en dusj innimellom.Av bucket thing to doo er Flåm et must og da særlig flåmsbanen,ta gjerne en ferje der også fra tettsted til tettsted.Geiranger er i samme gata sånn naturmessig og anbefaler hotel grande der.Der tok vi også en tur med ferje i Geirangerfjorden og anbefales.Her har du også masse muligheter med utflukter fra private aktører så sjekk dette på nettet.Nordover har jeg ikke vært men tror jeg ville hatt med meg Lofoten og kysten spesielt.Rundt i ditt område er det Atlanterhavsveien og særlig Bud som var fascinerende.Molde litt kjedelig egentlig men et stort pluss for hurtigruta og Seilet hotell.Videre har vi Vestlandet med Bergen og bryggene,Stavanger og bryggene,disse byene må du få med deg.Sørlandet er jo bare sjarmerende så kjør innom byene her,Kristiansand,Lillesand,Gimstad osv,bare velge å vrake i disse sørlandsbyene.Glemte Hardangerfjorden og spesielt Eidfjord,ta gjerne et døgn eller to der,fantastisk sted og må oppleves.Kjør også over Hardangervidda og ta en stopp for litt fiske.Telemark er også verdt et besøk,spesielt Dalen og Morgedal.Vestfold hvor jeg kommer fra har vel egentlig ikke så mange attraksjoner men Horten(Åsgårdstrand)er et lite stykke Sørlandet og ta en tur til sommerhuset til Edvard Munch,omvisning på sommeren.Oslo kan bli litt stimete på sommeren men Holmenkollen er et bra mål.Også videre oppover Lillehammer til OL anleggene er verdt et titt.Som sagt bare å Google før du drar og litt planlegging så blir det en kjempetur og ikke stress, hvis det er mer spesifikt du lurer på så bare spør.Uansett ha en god tur i vårt vakre og unike land
Kjør ruta igjennom Lofoten og Vesterålen. Måp av vakker natur!
Har satt sammen en liten rute ut ifra tips osv jeg har fått, ser slik ut foreløpig:

1. Etappe: Kirkenes - Finland - Karasjok - Honningsvåg
2. Etappe: Honningsvåg - Nordkapp - Hammerfest - Alta
3. Etappe: Alta - Tromsø
4. Etappe: Tromsø - Gryllefjord - Andenes
5. Etappe: Andenes - Harstad - Narvik - Skutvik - Svolvær
6. Etappe: Svolvær - Moskenes - Bodæ - Inndyr
7. Etappe: Inndyr - Sandnessjøen
8. Etappe: Sandnessjøen - Namsos
9. Etappe: Namsos - Stiklestad - Røros
10. Etappe: Røros - Folldal - Lillehammer - Trysil
11. Etappe: Trysil - Kongsvinger - Ørje - Halden
12. Etappe: Halden - Moss - Horten - Kongseberg - Seljord (Innom Morgedal også)
13. Etappe: Seljord - Skien - Tønsberg - Kragerø
14. Etappe: Kragerø - Lindesnes - Flekkefjord (Orket ikke nevne alle byene nedover kysten)
15. Etappe: Flekkefjord - Egersund - Bryne - Lysebotn/Stavanger
16. Etappe: Lysebotn/Stavanger - Prekestolen - Røldal - Odda
17. Etappe: Odda - Geilo - Flåm
18. Etappe: Flåm - Sogndal - Galdhøpiggen (Spiterstulen)
19. Etappe: Spiterstulen - Fossbegom
20. Etappe: Fossbegom - Hellesylt - Geiranger
21. Etappe: Geiranger - Åndalsnes - Molde

Dette er da med maksfart, vi har lagt inn ekstradager sånn i tilfelle noe skjer på veien eller vi har lyst å være et sted lengre enn planlagt.

Når det gjelder overnatting så blir det telt og noen netter på hoteller/turisthytter som vi har planlagt.
Mat blir stort sett laget selv, men vi kommer nok til å unne oss et restaurantbesøk en gang i blant.
Når det gjelder transport, altså bil, så er det der den store kostnaden kommer. Har regnet ut ca 30.000 inkl drivstoff.

Totalt vil vi nok måtte bruke opp mot 50.000 på turen sånn jeg ser det. Prøvde å få til noe 20% rabatt via fjordpass, men det funka dårlig da jeg bare fikk opp at det var stengt alle datoer.

Blir ikke Oslo/Trondheim/Bergen på oss - Har vært der så mange ganger allerede. Reisen går i sommermåneden Juni/Juli når det evt skulle skje.

Hva tenker dere?

Fant nettopp ut at vi kan spare 20.000,- ved å kjøre fra Molde og levere bil der, så da blir det en 3-4-5 dagers kjøring opp til Kirkenes først også. Absolutt verdt det med en slik prisforskjell.

Da får vi samtidig sett litt mer av Nordland og ikke minst en ekstra tur inn i Finland.
Sist endret av supergunners10; 27. mars 2018 kl. 23:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Mitt inntrykk er at du gaper ekstremt høgt. Eg ville brukt mindre tid på å forflytte meg, og meir tid på å sjå meg rundt. Det der er grunnleggande sett tre uker i bil, frå nord til sør også nordover igjen. Eg hadde heller brukt tre uker i Finnmark og Troms enn å køyre rundt på det viset der. Men ein av fordelane med bilferie er jo at du står fritt til å justere under vegs. Så eg hadde tatt fly til Tromsø eller noko i den stilen, køyrt nordover, og returnert til Tromsø.

Edit: det er forøvrig konsensus mellom meg og blåskimmelost at det der er optimistisk. Og vi har ved enkelte høve kjørt femti mil på en søndag for å kjøre femti mil på en søndag.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2018 kl. 00:10.
Folk har forskjellig mål med feriene sine, men i mitt hodet ser det der ut som et mareritt. altfor mye kjøring, ingen tid til å være i nærheten av å bli kjent med et sted eller å oppleve noe anner enn å haste fra museum til attraksjon og tilbake igjen.

På 3 uker ville jeg valgt meg 6-7 steder, maks, og brukt noen dager på hver plass.

Feks noe slikt:
Dag 1 og 2 Honningsvåg m/ Nordkapp
Dag 3 og 4 Kjøring til Alta og oppleve Alta
Dag 5, 6 og 7 Kjøring til Tromsø og oppleve Tromsø inkludert Sommarøy.
Dag 8 og 9 Ferge Sommarøy-Senja, samt oppleve Senja
Dag 10, 11 og 12 Kjøre til Lofoten og oppleve Lofoten.
Dag 13 og 14 Ferge/Kjøre til Bodø - Oppleve Saltstraumen og Kjerringøy
Dag 15 og 16 Kystriksvegen til Sandnessjøen og Dønna.
Dag 17, 18 og 19 Kjøre til Trondheim og oppleve Trondheim og omegn
Dag 20 og 21 Kjøre til Molde vi Kristiansund og Atlanterhavsvegen

Tenker kjøring første dag på hver - altså rett til ny lokasjon. Her ble det vel 9 stopp, personlig hadde jeg vel barbert det ned et par til, dette var bare en grov skisse. Heller ikke sikkert jeg hadde prioritert byene. Vet ikke om jeg ville brukt 4-5 dager i Finnmark feks.

Men alle har jo sin måte å feriere på, ikke noe rett eller galt
Hei Supergunner,Den liste du har laget blir for min del bare stress.Hadde jeg valgt meg tur til Nordland og nordover er valget enkelt:lei deg en bobil til dette turopplegget.Sør for Nordland altså vest,øst,sørlandet og trønderfylkene hadde jeg da valgt personbil som sagt med kombinasjon av telt pga av økonomi og en og annen hotell natt.
Vurder også å få med deg Rondane men hold deg da på øst siden av vidda.Altså ikke kjør e6 men småveiene øst.Fantastisk naturopplevelse.Bare et tips.Planlegging er nesten halve turen i seg selv for å få en fin tur....