Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4698
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som har noen gode titler blant filmer, dokumentarer og serier som vi i Norge kan relatere til? Innholdet jeg søker er hoverdsaklig gjengmiljø, kriminalitet, rus, smugling/dealing. Helst norsk da det er stor forskjell på miljøet som vi kjenner det og som det er i andre land pga vårt strenge lovverk!

På forhånd takk!
Johan Falk er ganske bra. Flere episoder hvor alle er som en film.
Izzat, film om pakistansk gjeng i Oslo på 90 tallet.
Nokas er en ganske ok film.
http://www.dplay.no/insider/

Versegod. Dplay har forørvrig nettopp blitt gratis.
Er vel bare to episoder som ligger ute gratis..?
https://www.vgtv.no/video/150810/gjenglederen

Så denne istad, veldig fin! Ikke så lærerik om miljøet, men vi blir bedre kjent med Rasool.
Sitat av Dreams Vis innlegg
Er vel bare to episoder som ligger ute gratis..?
Vis hele sitatet...
My bad. Trodde man kunne se alt der gratis mot reklame nå.

Uansett. Insider dekker veldig mye av det trådstarter etterspør, så kan anbefalle å betale 79 for en måned og skumme gjennom
Anbefaler "Junkies" (dokumentar fra 1998) av Trond Kvist.

Anmeldelse fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/kultur/junk...ertet/65476365
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Anbefaler "Junkies" (dokumentar fra 1998) av Trond Kvist.

Anmeldelse fra Dagbladet:

https://www.dagbladet.no/kultur/junk...ertet/65476365
Vis hele sitatet...
Høres fin ut, men hvor kan jeg se den ?
Sitat av downlow Vis innlegg
Høres fin ut, men hvor kan jeg se den ?
Vis hele sitatet...
Du må kanskje bruke litt energi på å finne den, tror ikke den ligger på
nett for å si det slik. Ser at Bergen Bibliotek har den på VHS, tror
også det fins en DVD-utgave, men er ikke helt sikker.

Men ditt nærmeste bibliotek er nok stedet å begynne.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Du må kanskje bruke litt energi på å finne den, tror ikke den ligger på
nett for å si det slik.
Vis hele sitatet...
Tja, si ikke det. Den norske filmen Himmel og Helvete ligger vel på tuben, den kan ha verdi for å se forbudpolitikk og moralisme i perspektiv fordi den vel er hinsides latterlig (ikke sett selv dog).

National Geographic-serien Drugs Inc har jeg funnet interessant. Ulike sesonger ser på både bestemt(e) stoffer og etterhvert stoff-miljø i diverse byer (en del merikansk, men også annet).
Har sett Hamilton's Pharmacopeia på Vice i det siste. Kom nettopp ny sesong. Anbefales!
Selv digger jeg den 4 episoder lange norske serien "Ran" som TV 2 sendte i 2005
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Selv digger jeg den 4 episoder lange norske serien "Ran" som TV 2 sendte i 2005
Vis hele sitatet...

Ja den var meget bra! hvor finner jeg den i dag?
sumo?
youtube?
Valkyrien syns jeg er bra da, ikke så mye med rus og gjøre.
Men du ender opp med lignende tanker holder man på for lenge xD
Litt annen vinkling, men kan likevel være verdt en titt.
Store gutter gråter ikke.

Filmarkivet skriver følgende:
I denne dokumentarfilmen møter vi åtte gutter i alderen 20 til 30 år. De soner alle lange fengselsstraffer og har søkt seg til C-3, en avdeling i Oslo kretsfengsel hvor Tyrilikollektivet og fengselet driver et unikt rehabiliteringsprosjekt. I sju måneder følger vi gutta gjennom seire og nederlag i fengselet, på permisjoner, på rømmen og på turer. De blir utsatt for tøffe utfordringer og konfrontert med sine egne problemer for sammen å kunne bryte med kriminalitet og rusmidler. "Store gutter gråter ikke" gir sterke inntrykk fra en virkelighet de fleste av oss ikke kjenner.

Kilde Filmarkivet
Hva med Snabba Cash filmene?
Snabba Cash, Johan Falk, Gåsmamman
Dope Dokumentar serie på Netflix. Veldig bra. Dog ikke Norsk.
Svensk serie - Torpederna
Den svenske dokumentaren "Jag vill inte leva detta livet" er bra!
Den siste revejakta
▼ ... over et år senere ... ▼
Lana del Rave
AndraDay's Avatar
«Engelen»

« Lea er heroinavhengig. Hun har en datter som hun måtte gi fra seg. Hennes far døde av kreft, mens moren tok inn en alkoholisert kvinnemishandler som plaster på såret. Lea vokste opp med omsorgssvikt, alkoholmisbruk og likegyldighet. Nå blir den gripende historien fortalt til oss, slik at vi bedre kan forstå det uforståelige.

Engelen er en svært personlig skildring av heroinmisbruk med både årsaker og dets ødeleggende effekter. Filmen er regissør Margreth Olins spillefilmdebut – fra før har hun lagd personlige dokumentarfilmer som Kroppen min og Dei mjuke hendene. Hun bidrar med fortellerstemme og trekker inn sin egen erfaring med venner eller bekjente som har opplevd tilsvarende det som skjer i filmen – og har lagd en knakende god film.»

Kilder: tek.no


«Schpaa»

Schpaaa er historien om Jonas, bestevennen Emir, og resten av gjengen deres: Jack, Ali og Lille-Jan. Gutta er under den kriminelle lavalder og respekten for politiet er liten. Gjengen gjør det stort i det småkriminelle, og får en dag en kombinert torpedo/dopleveranse-jobb for en jugoslavisk bande. Gjengen roter til jobben. Plutselig er alt snudd på hodet og de jages av en bande som ikke går av veien for noe.
Vi følger guttene gjennom seks døgn fylt av dramatiske hendelser; Jack er desperat etter penger, Ali og Lille-Jan dilter bare med, Emirs aggresivitet øker og han blir mer og mer voldelig. Filmen handler om "tapet av uskylden". Om lojalitet og Illojalitet.
rundt Oslo City.»

Kilder: filmweb.no

«Døden på Oslo S»

« Ungdomsfilm basert på Ingvar Ambjørnsens roman med samme navn i den populære serien om radarparet Pelle og Proffen. Sammen med Pelle og Proffen får vi et blikk inn i tilværelsen til ungdom som lever livene sine på gata og i kondemnerte gårder med stoffmisbruk og prostitusjon. Filla og Stein vanker i miljøet, men bor på et guttehjem der forstanderen har skumle opplegg på gang. Pelle treffer Lena og forelsker seg. Men Lena har et problem, et stort problem, og en dag forsvinner hun. Sammen står Pelle og Proffen foran nye mysterier. Og med god støtte i Pelles foreldre greier de også å hjelpe Lena. Døden på Oslo S er en film om vennskap og om å ta ansvar for hverandre.

Kilder: filmarkivet.no
Så nylig 'Ben: Diary of a Heroin Addict'. Finnes her: https://www.youtube.com/watch?v=7thZbHTvZIQ

Ganske usminka og brutal dokumentar på noen måter.
Enemy of the snut
Sitat av Brukernavn1230 Vis innlegg
«Engelen»

« Lea er heroinavhengig. Hun har en datter som hun måtte gi fra seg. Hennes far døde av kreft, mens moren tok inn en alkoholisert kvinnemishandler som plaster på såret. Lea vokste opp med omsorgssvikt, alkoholmisbruk og likegyldighet. Nå blir den gripende historien fortalt til oss, slik at vi bedre kan forstå det uforståelige.

Engelen er en svært personlig skildring av heroinmisbruk med både årsaker og dets ødeleggende effekter. Filmen er regissør Margreth Olins spillefilmdebut – fra før har hun lagd personlige dokumentarfilmer som Kroppen min og Dei mjuke hendene. Hun bidrar med fortellerstemme og trekker inn sin egen erfaring med venner eller bekjente som har opplevd tilsvarende det som skjer i filmen – og har lagd en knakende god film.»

Kilder: tek.no


«Schpaa»

Schpaaa er historien om Jonas, bestevennen Emir, og resten av gjengen deres: Jack, Ali og Lille-Jan. Gutta er under den kriminelle lavalder og respekten for politiet er liten. Gjengen gjør det stort i det småkriminelle, og får en dag en kombinert torpedo/dopleveranse-jobb for en jugoslavisk bande. Gjengen roter til jobben. Plutselig er alt snudd på hodet og de jages av en bande som ikke går av veien for noe.
Vi følger guttene gjennom seks døgn fylt av dramatiske hendelser; Jack er desperat etter penger, Ali og Lille-Jan dilter bare med, Emirs aggresivitet øker og han blir mer og mer voldelig. Filmen handler om "tapet av uskylden". Om lojalitet og Illojalitet.
rundt Oslo City.»

Kilder: filmweb.no

«Døden på Oslo S»

« Ungdomsfilm basert på Ingvar Ambjørnsens roman med samme navn i den populære serien om radarparet Pelle og Proffen. Sammen med Pelle og Proffen får vi et blikk inn i tilværelsen til ungdom som lever livene sine på gata og i kondemnerte gårder med stoffmisbruk og prostitusjon. Filla og Stein vanker i miljøet, men bor på et guttehjem der forstanderen har skumle opplegg på gang. Pelle treffer Lena og forelsker seg. Men Lena har et problem, et stort problem, og en dag forsvinner hun. Sammen står Pelle og Proffen foran nye mysterier. Og med god støtte i Pelles foreldre greier de også å hjelpe Lena. Døden på Oslo S er en film om vennskap og om å ta ansvar for hverandre.

Kilder: filmarkivet.no
Vis hele sitatet...
Hvor kan jeg få sett/tak i disse filmene??

Sitat av Tytjepelk Vis innlegg
Hvor kan jeg få sett/tak i disse filmene??
Vis hele sitatet...
Edit: har funnet 2 av 3; Døden på Oslo S og Schpaa men finner ikke Engelen. Ønsker å streame selvfølgelig, eller laste ned.
Sist endret av Tytjepelk; 3. august 2019 kl. 15:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Reflektert Hærorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Pusher-trilogien må nevnes
Siden mange av the classics allerede er nevnt ville jeg bare legge til denne dokumentarperlen fra TV2, de fredløse, en dokumentar om motorsykkelklubben OUtlaw MC. Mens programmer som Insider osv i større grad tar for seg folka som vet hva de driver med tar denne dokumentaren for seg den stereotype taperen du gikk i klasse med som skulle tøffe seg. Mye humor i denne dokumentaren, dog mest ufrivillig og man ler stort sett av og ikke med disse gutta. Ligger på Youtube i sin helhet, men av en eller annen grunn stopper filmen midt i halvveis en liten stund så man må bare spole litt så fortsetter den igjen, kanskje fordi den er tatt opp mens den gikk på TV og derav reklamepause. Anyways, her er den!

https://www.youtube.com/watch?v=47hh...&frags=pl%2Cwn