Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2941
Har aldri hatt førerkort, og nå er det bare noen måneder igjen til sperrefristen går ut. lurer om jeg kan kjøre opp når den er utløpt.

I løpet av 2017 møtte jeg på politiet gjentatte ganger når jeg var ute på byen. ble kjørt hjem noen ganger da jeg var overstadig beruset.
Ble tatt for drikking på offentlig sted.
Ble også siktet for promillekjøring sommeren 2017.
I slutten av 2017 noen uker før jeg skulle ta oppkjøringen så fikk jeg brev fra politiet om at søknaden min om førerkort var avslått, da jeg ikke var edruelig nok til å inneha førerett.

Ble igjen siktet for promillekjøring Mai 2018.
Tiltale ble tatt ut for kjøringen som fant sted i 2017 og 2018. Og i Mars 2019 gikk jeg for tilståelsesdom. Fikk to års sperrefrist (har forstått det slik at denne gjelder fra siste hendelse, og ikke fra datoen jeg ble dømt.).

Så spørsmålet er om de fortsatt vil nekte meg å kjøre opp på grunn av "edruelighet". Og om jeg bare burde starte med totalavhold og PETH prøver for å få helseattest?
Sist endret av Vinkelrett; 24. november 2019 kl. 08:12. Grunn: Skriveleif
Tippe det bare er og starte med prøver for å bevise edrulighet
De kommer til å nekte deg å kjøre opp igjen fram til du har bevist at du er edru med tester i 6 mnd. Deretter får du førerkort i 1 år av gangen med fortsatt uanmeldte prøver i 3 år. Når du har hatt førerkortet i 3 år kan du få en 5års periode med førerkort uten tester. Hvis du ikke gjør noe dumt den tiden, som feks bli tatt med fyllekjøring så kan du få førerkort på livstid.

Har du flaks og har en sikkelig grei lege som vil skrive helseattest til deg på at du er edruelig og ikke trenger prøver og at føreretr anbefales så slipper du unna.
Sist endret av Snusmus; 24. november 2019 kl. 21:37.
Så om jeg får helseattest hos legen så har ikke politiet noen måte å nekte meg førerkort på?

Føles litt urettferdig at de kan fortsette å nekte meg å kjøre opp når jeg har gjennomført straffen min.
Kanskje finne ut av først, hva motivasjonen din for å skaffe førerkortet er?

Når det er på det rene, burde du ikke "bare starte med totalavhold og PETH for helseattest", men ta et standpunkt hvorvidt du skal drikke punktum, om du samtidig planlegger å ha lappen.

Når du har utvist så til de grader svak dømmekraft tidligere, synes jeg du skal ta et valg mellom sertifikatet og drikkingen. Om du klarer det, har du egentlig svaret ditt samtidig. Velger du 1 er det jo bare å iverksette, velger du 2 har du ikke lenger et problem med sperrefrister.

Det er ingen menneskerett å ha førerkortet. Om du føler deg urettferdig behandlet for at de ga deg sperrefrist får du ta deg sammen.

Du promillekjørte uten lappen, sommeren rett før du skulle kjøre opp, ble tatt og fikk sperrefrist.. så presterte du å gjøre det igjen noen få mnd etter? Du skal jo faktisk ikke være på veien..

Lykke til.
Sist endret av theimplication; 25. november 2019 kl. 13:37.
Du hører ikke hjemme på veien i det hele tatt. Jeg skal faktisk dra det så langt som å si at jeg håper du ikke får lappen på veeeldig lenge. Fyll bak rattet dreper. Ikke bare deg selv, men også uskyldige barne familier. Skam deg.
Jeg hørtes kanskje litt surkete ut i forrige post. Sperrefristen og resten av straffen er velfortjent, det jeg mente var dette med å måtte være helt avholds for å få en helseattest.
Sperrefristen fikk jeg for begge hendelsene i en samlet dom i år. ikke at det gjør noen forskjell da.
Men ja har hatt utrolig dårlig dømmekraft, pleide å bare drikke nedpå til flaskene var tomme. ting hadde en tendens til å komme helt ut av kontroll.

Var avholds i et halvår fordi jeg trodde jeg ikke kunne klare å drikke med måte. hadde egentlig ikke noe problem med det, men savnet å kunne være med på feiringer og det sosiale med å dra ut med venner.
Så bestemte meg tidligere i år for å ta tak i ting og drikke med måte og oppføre meg. krevde litt viljestyrke i starten, men etterhvert så ble det bare en vane.

Så hadde bare håpet å kunne ha lappen og kunne dra ut av og til.
Men om det ikke lar seg gjøre så er jo ganske klart at førerkortet er prioritert.
Sist endret av Vinkelrett; 25. november 2019 kl. 15:09.
Høres jo ut som om du har tatt tak i drikkingen din. Og det er bra.
Men politiet blæser i det, så er nok bare og være forberedt på at de vil at du skal ta tisseprøver.

Men de som er bets egnet til dette er jo politiet, ta kontakt med dem og hør.
Sitat av Vinkelrett Vis innlegg
Så om jeg får helseattest hos legen så har ikke politiet noen måte å nekte meg førerkort på?

Føles litt urettferdig at de kan fortsette å nekte meg å kjøre opp når jeg har gjennomført straffen min.
Vis hele sitatet...
De kan ikke nekte deg å kjøre opp hvis legen gir deg attest på at du er edruelig.

Det føles sikkert urettferdig, men sånn er systemet for å sikre at folk med et alkoholproblem ikke kommer i trafikken.