Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3920
Hei

Hvis man er dømt til 5 mnd ubetinget fengsel, er det noen som vet hvor lenge man egentlig er i fengsel? Slipper man ikke ut mye tidligere hvis man har god oppførsel?
Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager.
Du slipper ut etter sånn 3 og en halv måned hvis du har god oppførsel og ikke noe tull.
100 dager.

En fengselsmåne er 30 dager. 5*30*(2/3) = 100.

I praksis blir det 99 døgn siden du slipper ut om morgenen den 100. dagen hvis du ikke har gitt dem noen grunn til å holde deg lenger.
God oppførsel er jo også litt diffust. Det er store forskjeller fra fengsel til fengsel. Noen gir nesten alle 2/3, mens noen er nede i bare 40%.

Hvor jeg nettopp sonet var kriteriet at det måtte være sikkerhetsmessig forsvarlig (selvsagt), ingen annen soning siste 24 mnd, ingen nye saker hos politiet, ett sted å bo og inntekt til å forsørge deg selv. I tillegg til diverse særvilkår for domstype.
Sitat av apekatt2 Vis innlegg
God oppførsel er jo også litt diffust. Det er store forskjeller fra fengsel til fengsel. Noen gir nesten alle 2/3, mens noen er nede i bare 40%.

Hvor jeg nettopp sonet var kriteriet at det måtte være sikkerhetsmessig forsvarlig (selvsagt), ingen annen soning siste 24 mnd, ingen nye saker hos politiet, ett sted å bo og inntekt til å forsørge deg selv. I tillegg til diverse særvilkår for domstype.
Vis hele sitatet...
Du snakker om en dom på 24 mnd++, mens TS har fått en dom på 5 mnd. Ganske stor forskjell på kravene for prøveløslatelse på de to dommene. God oppførsel er vel ikke så alt for diffust. Bare ikke havn på lukka for rus eller slossing, så er du good.
Sitat av brennesle Vis innlegg
Du snakker om en dom på 24 mnd++, mens TS har fått en dom på 5 mnd. Ganske stor forskjell på kravene for prøveløslatelse på de to dommene. God oppførsel er vel ikke så alt for diffust. Bare ikke havn på lukka for rus eller slossing, så er du good.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg forklarte meg dårlig, det jeg mente var forhold 2 år tilbake i tid, ikke dom på 24 mnd.

Se for øvrig "
Retningslinjer til straffegjennomføringsloven", så står det greit forklart.