Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1575
Hvis jeg vil ha en distro full av grafiske goder som kan imponere venner og vise dem at linux ikke bare er dritt.
Er Beryl best eller finnes det bedre?
lettest og enklest måte.
Innstaler Ubuntu. Og bruk pakkeprogrammet som følger med til å laste ned og installere Beryl.

edit: Ehm. hva har mer grafisk goder å gjøre med at linux er dritt?
Så viss man har en desktop som ikkje ser bra ut så er linux dritt?
It´s all about the performance and terminal
Sist endret av Iminzilion; 5. august 2007 kl. 07:12. Grunn: mer info
Ikke for enkelte folk...
Sitat av Iminzilion
edit: Ehm. hva har mer grafisk goder å gjøre med at linux er dritt?
Så viss man har en desktop som ikkje ser bra ut så er linux dritt?
It´s all about the performance and terminal
Vis hele sitatet...
Nei, men som sagt, hvis man skal inponere noen som er skeptiske til linux fra før kan det være et bra sted og begynne.

Har et spørsmål her

Nå har jeg 5GB upartioned space.
Nå skal jeg formatere den.
NTFS, Linux EXT 2, Linux Swap er noen av alternativene mine.
Hva er det forskjelige og hva skal jeg velge?

Vill gjerne kunne velge hva jeg skal kjøre når jeg starter opp datan
Sist endret av torsken; 5. august 2007 kl. 20:55.
Velg Linux EXT2. Og hvis du har en Windows-installasjon fra før så ordner det seg nok, installeren vil mest sannsynlig finne den andre installasjonen.
Sitat av jonarnev
Velg Linux EXT2. Og hvis du har en Windows-installasjon fra før så ordner det seg nok, installeren vil mest sannsynlig finne den andre installasjonen.
Vis hele sitatet...
Okay, tusen takk
Ikke for og mase men men heter det EXT2 fordi det secundære OS'et?
Er det, det samme som NTFS?
Og får jeg muligheten til og velge hva jeg skal boote opp når jeg starter datan?
Eller må jeg lage en Linux Swap partition da?

HAr klart og miste alt av data på pc'en før ved og drite meg ut så vill gjærne være sikker
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ext2 står for second extended file system, nr 2 fordi det er andre versjon av systemet, man har vanlig ext og ext3, det har ingenting med at det er det sekundære os'et og det eneste det har til felles med NTFS er at de begge er filsystemer.

Linux installasjonen kommer til å legge merke til windows installasjonen din og kommer til å lage en oppstartsmeny for deg der du velger mellom de to.

En linux swap partition har ingenting med å ha flere OS på maskinen.
Sitat av Dodecha
Ext2 står for second extended file system, nr 2 fordi det er andre versjon av systemet, man har vanlig ext og ext3, det har ingenting med at det er det sekundære os'et og det eneste det har til felles med NTFS er at de begge er filsystemer.

Linux installasjonen kommer til å legge merke til windows installasjonen din og kommer til å lage en oppstartsmeny for deg der du velger mellom de to.

En linux swap partition har ingenting med å ha flere OS på maskinen.
Vis hele sitatet...
Ok, da ble jeg litt klokere
Men hva med ext3, det er den 3. versionen, er ikke den bedre?
Kan man instalere Linux på NTFS?
Og hva er en Lnux Swap partition ment for egentlig?

Hjertelig takk for at dere deler deres viten med meg
Sist endret av torsken; 6. august 2007 kl. 00:48.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
ext2 raskt og bra nok om du absolutt ikke MÅ ha journalføringen som ext3 gjør, ext2 er også godkjent som en standard i 'benkpress tester', såkallt benchmarking.

Linux kan ikke installeres på NTFS i det hele tatt tror jeg, NTFS er laget av microsoft, og de deler ikke sin teknologi til verden på samme måte som gnu/linux og mange andre gjør.
Så den eneste måten å lese/bruke NTFS uten windows er å kjøpe tredjepartsprogramvare som kan lese det.

En swap partisjon brukes til virituellt minne, kort og godt er det hardiskplass den bruker som ram minne (midlertidig mine for programmer etc).
For å holde mer orden på det (unngå programkræsj) så valgte man å ha dette på en egen partisjon.
Sist endret av Dodecha; 6. august 2007 kl. 00:54.
hva med sabayon linux? masse oyegodteri der. bruker forovrig beryl. sabayonlinux.org
Sitat av Dodecha
Linux kan ikke installeres på NTFS i det hele tatt tror jeg, NTFS er laget av microsoft, og de deler ikke sin teknologi til verden på samme måte som gnu/linux og mange andre gjør.
Så den eneste måten å lese/bruke NTFS uten windows er å kjøpe tredjepartsprogramvare som kan lese det.
Vis hele sitatet...

En aldri så liten og rask kommentar ang NTFS. Det finnes drivere for GNU/linux som gjør brukeren i stand til både lesing og skriving til NTFS, du finner den her: http://www.ntfs-3g.org/
Nå er det en stund siden jeg testet den sist og den er fortsatt i en beta, dog veldig stabil beta, utgave. Verd et forsøk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisann, nå er jeg tilbake med enda et problem

Jeg begynte og instalere Sabayon Linux som jeg hadde bestilt fra nettet og fikk i posten idag.
Før jeg begynte og instalere fikk jeg beskjed om at jeg ville få dårlig ytelse pga at jeg ikke hadde noen swap partition
Og midt under instalasjonen fikk jeg en feil melding, kanskje det var pga lite diskplass da jeg bare har en partition på 5GB til Linux Sabayon, og før instalasjonen startet sa den det kunne være litt lite, får bare prøve på nytt ang den.

Men ang. linux swap partition, hvordan går jeg fram med den og hvor stor burde den være, jeg har partition manager og vet hvordan jeg skal lage en linux swap partition.

Thanks!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Swap partisjon er ofte ram * 2, så om du har 1gb ram, lag en 2gb swap partisjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg vil sei at den regelen er idiotisk i dag. Har swappartisjon som er lik RAM, men har aldri opplevd å bruke meir enn 2-300MB av den. Så eg ville satt swap til 512MB eller 1GB.
Ok, satt den til 2GB istad.
Jeg satset på at instaleringen fant den automatisk noe jeg tror den gjorde men fikk feilmelding 54% inn i instalasjonen igjen
Vet ikke hva det skyldes, men skal prøve og gi enda 4 GB til linux partisjonen.
Hadde vært lettere å hjelpe om vi fikk vite hvilken feilmelding du fikk.

ang swap fant jeg denne https://www.redhat.com/archives/redh.../msg00057.html
Der sier han dårlig oversatt og dårlig videreformidlet:
jo mere ram du har, mindre swap trenger du. Har du 1gig ram trenger du ikke mer enn 2-300mb swap. Ram er dyrt, Hd er billig.

Jeg vet ikke hva du skal bruke den pcen du har satt opp til, men er det mye filoverføring,flytting av mye data eller ting som krever mye ram generelt, da burde du kjøre en del swap. Men skal du bruke den til en psybnc og en irssi, da trenger du ikke like mye swap.
Sist endret av JuZt3r; 13. august 2007 kl. 22:47.
Sikkerhetsklarert
Hva sier feilmeldingen?

Ang Swap, så bil jo den bli unødvendig stor hvis man skal følge ram*2.

De med mye ram vil jo trenge mindre swap.
Jeg skal ta og reinstalere nå og se hva feilmeldingen sier, bare det at jeg bare får valget om og skrive den til flopyy, hehe.
Men skal skrive det ned, må bare gjøre partisjonen støre for og se om det var problemet.
Sitat av JuZt3r
Ram er dyrt, Hd er billig.
Vis hele sitatet...
På komplett får du 2GB til 625,-..

RAM er billig.
Veeel, ram er kanskje ikke så dyrt. Nå tenkte jeg i forhold til hverandre da.

2GB til 625,- 2048 / 625 = 3.27 Mbram pr kr.
400GB til 795,- 409600 / 795 = 515.22 MbHD prkr
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332072


Jeg vil si du får mer hd for pengene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Få deg ubuntu, lær deg masse hacking eller cracking av forskjellige ting. feks knekke WEP key.