Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1700
Hei!
Jeg har lekt litt med Linux i det siste, prøvd ut GenToo, Knoppix, Fedora Core 5 og back track 2.

Jeg har en Stasjoner PC som jeg bruker kun til Gaming stort sett, også har jeg en Laptop som jeg bruker til å utforske med, drive med Hacking, Cracking, og kjører Office på. Jeg vet ikke hva dere syns, men jeg har lyst til å kjøre Linux på Begge PCene, hva burde jeg velge til de forskjellige PCene?

Eller syns dere jeg skulle bare beholde WinXP?

Jeg har litt erfaring med Linux, men ikke så mye (lærer raskt! )

[COLOR=Red]PS: Fint om dere gir eksempler til begge PCene. [/COLOR]
Sist endret av isars; 9. april 2007 kl. 20:34.
Jeg syntes du burde prøve deg på debian, er veldig greit som desktop system alt kjører finfint, har heller ikke hatt noen problemer med å sette opp wine/cedega for spilling (bortsett fra at steam kan krangle endel)
Hvis du virkelig vil lære, er det bare Gentoo som gjelder.
Hvis du bare vil få noe sammen som funker greit, prøv fedora eller suse eller noe sånt.
Fedora Core er jo ganske bra for nybegynnere.
isars's Avatar
Trådstarter
Jeg prøvde en gang Fedora Core men syns den hadde for lite fungsjoner, og hadde for stygt utsene. Mulig det kan endres, men nei tror ikke jeg vil gå for Fedora Core
Jeg har testet Linux distroen kalt ubuntu. Jeg synes denne distroen er veldig bra om du skal ha et alternativ til windows. Men på en annen side må jeg si meg skuffet fordi denne distroen aldri har støttet noen av mine trådløse nettverkskort, noe som gjør det meningsløst å bruke den for meg. Jeg har prøvd den ut på tre forskjellige maskiner og ingen av nettverkskortene ble støttet.

Derimot så installerte jeg den nyeste versionen (Fiesty Fawn?) på min gamle maskin og det virker merkelig stabilt. Det eneste som (typisk nok) ikke er støttet er nettverkskortet. Dette blir nå løst ved at jeg kobler den med en TP kabel til denne maskinen og deler nettverket.

Tilbake til distroen så synes jeg ubuntu er veldig brukervennlig og i nyere tid synes jeg den har blitt bedre når det kommer til GUI enn den var da jeg prøvde for et år siden. Jeg slipper å bruke kommandoer for å installere de forskjellige, vanlige programmene som ofte blir brukt og den går lett som FTP server (Det jeg bruker den til). Spilling tror jeg skal gå bra om du får inn en virtuall windows maskin (Nå husker ikke jeg navnet, men det er et program til linux som virtualiserer windows på en måte). Selv om jeg ikke har prøvd det selv, har jeg hørt at det funker bra.

Om du ikke har brukt Linux før, tror jeg at Ubuntu er den mest brukervennlige å starte med.
Det var en KLiKK episode fra Itavisen som testet "PCLinuxOS", som er en relativt ny distro..
http://www.itavisen.no/klikk/?id=4
isars's Avatar
Trådstarter
Sitat av Gisse
Jeg har testet Linux distroen kalt ubuntu. Jeg synes denne distroen er veldig bra om du skal ha et alternativ til windows. Men på en annen side må jeg si meg skuffet fordi denne distroen aldri har støttet noen av mine trådløse nettverkskort, noe som gjør det meningsløst å bruke den for meg. Jeg har prøvd den ut på tre forskjellige maskiner og ingen av nettverkskortene ble støttet.

Derimot så installerte jeg den nyeste versionen (Fiesty Fawn?) på min gamle maskin og det virker merkelig stabilt. Det eneste som (typisk nok) ikke er støttet er nettverkskortet. Dette blir nå løst ved at jeg kobler den med en TP kabel til denne maskinen og deler nettverket.

Tilbake til distroen så synes jeg ubuntu er veldig brukervennlig og i nyere tid synes jeg den har blitt bedre når det kommer til GUI enn den var da jeg prøvde for et år siden. Jeg slipper å bruke kommandoer for å installere de forskjellige, vanlige programmene som ofte blir brukt og den går lett som FTP server (Det jeg bruker den til). Spilling tror jeg skal gå bra om du får inn en virtuall windows maskin (Nå husker ikke jeg navnet, men det er et program til linux som virtualiserer windows på en måte). Selv om jeg ikke har prøvd det selv, har jeg hørt at det funker bra.

Om du ikke har brukt Linux før, tror jeg at Ubuntu er den mest brukervennlige å starte med.
Vis hele sitatet...

1000 takk for en vellskrevet post 1KP for det, jeg er avhengi av Trådløst så jeg blir nødt til å browse litt etter en eller annen driver, men eller mange takk skal teste ut ubuntu lest det skal være bra!
Sitat av Gisse
.... Men på en annen side må jeg si meg skuffet fordi denne distroen aldri har støttet noen av mine trådløse nettverkskort, noe som gjør det meningsløst å bruke den for meg. Jeg har prøvd den ut på tre forskjellige maskiner og ingen av nettverkskortene ble støttet.
Vis hele sitatet...

Dette kommer nok av at netverkskortet kjører med lukkede drivere. Men slike ting lar seg lett fikse dersom man er villig til å lese litt, Ndiswrapper er kjent for å klare å gjøre det meste for deg, dvs du må forteller den hva den skal gjøre

Her er en kort howto om akkurat ndiswrapper på Ubuntu.

Sitat av isars
Jeg har en Stasjoner PC som jeg bruker kun til Gaming stort sett,
[color=Red][/color]
Vis hele sitatet...
Det finnes to svar til dette spørsmålet; det korte er GLEM DET. Det litt lengere innebærer Cedega og WINE. De forskjeliige distroene har egen dokumentasjon om det meste, evt les på siden til Cedega og Wine. Cedega kommer i ny versjon nå og så vidt jeg har lest skal denne være i stand til å støtte «det meste» (Men sikkert mye dårlig reklame i den setningen).

Sitat av isars
... også har jeg en Laptop som jeg bruker til å utforske med, drive med Hacking, Cracking, og kjører Office på. Jeg vet ikke hva dere syns, men jeg har lyst til å kjøre Linux på Begge PCene, hva burde jeg velge til de forskjellige PCene?
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt dersom du virkelig skal lære noe er Gentoo å anbefale. Ellers har vi de «nybegynner» distroene som OpenSUSE, Mandriva, *Ubuntu. Hva du velger er egentlig opp til deg selv. Du får lese litt om de forskjellige og bestemme deg.
Det er ingen rette eller gale valg egentlig; de forskjellige distroene har forskjellig brukere og forskjellig nivå på forumene sine for hjelp etc.
*Ubuntu er vel den raskest voksende distroen med en god del informasjon på veven, Gentoo har, etter min mening, verdens beste forum for å få hjelp.

Angående MS Office, bør du kanskje se på alternativet OpenOffice, som de fleste distroene har tilgjengelig. Gjør «nesten» samme jobben. Dog er MS Office bedre på mange måter.
isars's Avatar
Trådstarter
1000 TAKK! |fatman|
Jeg personlig mener at Fedora Core har for få funksjoner, og den er jo helt sinnsykt stygg.. Kanskje du ikke bryr om akkurat det, men uansett anbefaler jeg deg ikke Fedora Core
Sitat av minisel
Jeg personlig mener at Fedora Core har for få funksjoner, og den er jo helt sinnsykt stygg..
Vis hele sitatet...
Før du sier sånt burde du undersøkte ting litt nærmere.
Fedora har/kan ha nøyaktig de samme funksjonene som alle andre distroer og kan se nøyaktig lik ut.
Sitat av Goophy
Før du sier sånt burde du undersøkte ting litt nærmere.
Fedora har/kan ha nøyaktig de samme funksjonene som alle andre distroer og kan se nøyaktig lik ut.
Vis hele sitatet...
Det støggeste i Fedora Core er vel likheten med Windows,
og det nest støggeste er at den er RPM basert...
Linux blir ikke styggere enn du lager selv, og det har akkurat de funksjonene du har lyst på. Så sånn er det. Du kan velge mellom flere brukergrensesnitt, du kan intallere de pakker du vil hvis du kompilerer dem selv, finner rpms eller andre pakketyper. Standardoppsettet i KDE og Gnome på de fleste distroer er ikke serlig pent, men det kan du bare forandre på. Det er mye større frihet for å tilpasse absolutt alt i Linux, i forhold til i windows.

En grei distro for nybegynnere er Open Suse 10.2. Se www.opensuse.org
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis man bare skal hacke da? har bara prøvd RedHat ellernoe sånn..
har prøvd Ubuntu Kubuntu og Xubuntu. de er jo nesten det samme men jeg syns det er gode OS
men passer ikke for meg siden at jeg spiller mye
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
Sitat av Ter3
Hvis man bare skal hacke da? har bara prøvd RedHat ellernoe sånn..
Vis hele sitatet...
Sett deg på en ubuntu distro du. Ubuntu er søtt og fint, pluss at det er veldig funksjonelt!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Personlig har jeg kjørt Fedora Core 2 som desktop i nesten 2 år, dersom du trenger spillstøtte er det fine og enkle tools som "Click2play" og lignende, dog eneste grunnen til jeg byttet tilbake til windows var for å kunne drive med videoredigering
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
FC2 er jo rimelig gammalt etter kvart. Eg ville gått for ei nyare utgåve, slik som FC5 istadenfor, om det er snakk om nyinstallasjon.
Sitat av vidarlo
FC2 er jo rimelig gammalt etter kvart. Eg ville gått for ei nyare utgåve, slik som FC5 istadenfor, om det er snakk om nyinstallasjon.
Vis hele sitatet...
Fedora 6 er jo ute og har vært det en god stund. Nå er FC7 i siste test. Kan hentes her: http://fedoraproject.org/wiki/
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Gisse
Jeg har testet Linux distroen kalt ubuntu. Jeg synes denne distroen er veldig bra om du skal ha et alternativ til windows. Men på en annen side må jeg si meg skuffet fordi denne distroen aldri har støttet noen av mine trådløse nettverkskort, noe som gjør det meningsløst å bruke den for meg.
Vis hele sitatet...

Er enig i at Ubuntu er flott, men må sei meg uenig i det med trådlause nettverkskort. Eg har prøvd det på mine to bærbare (Dell), ingen av dei hadde problem med det trådlause nettet. Er mulig det berre er Dell som er gode med Linux. Dei har jo no begynt å selge maskiner med ferdiginnstallert Linux. Hurra for Dell
Jeg hadde ingen problemer med noen ting i Ubuntu (sett bort fra suspend, som alltid er et problem). Men noe jeg merket var at driverene til Intel sine trådløse nettverkskort var helt elendige. Lå gjevnt over på 50% tilkoblingsstyrke (fikk rundt 30kbps) når jeg satt 2-3m fra AP. Ikke akseptabelt i det hele tatt!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er rart, Deezire. Eg opplever veldig god dekning med Intel sine drivere, og alle andre eg kjenner regner intel sine drivere for å vere veldig høg kvalitet. Ingen ustabilitet, og dekning som gruser folk med windows på samme modell. Så da vil eg sei du har rart oppsett.
Må si meg enig med Vidarlo her, Intel sine drivere er og har, nesten, alltid vært stabil og med ufattelig høy kvalitet. Broadcom derimot ....
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg hiver meg på gleden med intel @ linux, det eneste som fungerer akseptabelt synes jeg er Intelkort, broadcom og dlink derimot har jeg hatt... dårlige erfaringer med.