Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 6329
Hei har no fått jobb som maskinpasser på fraktebåt. Blir 4 uker på og 4 uker av.

Har 2 små barn, og lurer på om noen med erfaring fra reisejobb og småbarn kan fortelle hvordan deres erfaring med dette er?

Min samboer er glad for at jeg nå har fått denne jobben pga familiens økonomi osv. Men er selv litt skeptisk med tanke på å være borte fra ungene i 4 uker i slengen. Noen her inne med lignende erfaringer som kan fortelle hvordan det har gått med dere, i lignende situasjoner?

Setter pris på svar.
Jobber 2-4 men har jobbet 4-4 tidligere.

Negativt:
Du er borte fra barn og samboer halve livet.
Du går glipp av bursdager, syke barn og andre viktige hendelser
Din samboer står for det meste alene med alt av husvask, matlaging og oppdragelse alene når du er borte
4 uker hjemme er over på et blunk før du er offshore igjen. Tiden flyr..

Positivt:
-Du er hjemme halve livet
- En god økonomisk situasjon for familien
-Du kan være 100% tilstede for familien når du er hjemme. Da tenker jeg på at du faktisk har overskudd til å yte maks for barna dine og konen din.



Lov henne og være en mann som vasker hus, lager maten klar og gjør alle dagens gjøremål klar til kone og barn kommer hjem fra skole/arbeid når du har friperiode ����
Om du ikke gjør dette er nok faren for er samlivsbrudd stor da din kone vil mest sannsynligvis vil være utslitt når du kommer hjem fra jobb.
Mange som går i den fella.
Man kan ikke tro at man kan komme hjem etter 4 uker på jobb og ta helt fri med små barn i hus.

Er du en god man lager du opp middager som kan fryses og gjør unna så mange gjøremål som mulig for samboer så tiden alene skal gå LITT lettere.


Hadde med et par år på land når der var oljekrisen og takker Gud for at jeg fikk tilbake 2-4 turnusen min. Blir fort avhengig av pengene og fritiden som hører med i en slik bransje.

2-4 og 4-4 er stor forskjell tidsmessig men det føles like lenge ut da det er hjemreise datoen man ser opp mot når man først har kommet ut.
Den første uka på jobb går treigt, men før du vet ordet av det er du hjemme igjen. Når du kommer hjem er du ødelagt sliten i 3-4 dager, så kan du være (som nevnt over) der 100% for familien din. Det virker som om tiden går raskere når man jobber turnus.

Liker du jobb og familie, så går det enda fortere, for da har du glede av begge sider av hverdagen din

Jeg har kun jobbet 2-2, men (igjen nevnt over), man blir avhengig av fritiden sin. Veldig deilig å kunne gjøre akkurat det du vil på dagtid mens alle er på jobb/barnehage/skole.

Mitt største tips er å gjøre noe de dagene du har fri. Rydde, vaske, lage mat, gå deg en tur, gjør en hobby, osv osv.
Spørs jo hva man verdsetter mest her i livet.. Økonomisk frihet, eller være tilstede med familien og oppleve at barna vokser opp.
Jeg syntes ihvertfall hvis man tar det steget å jobbe såpass mye borte, så kan det være lurt å investere en del i årene som kommer, så man kan jobbe mindre i 40-50 årene og gå av med tidlig pensjon.

Personlig hadde jeg heller hatt en jobb i nærheten av hjemmet med mulighet for overtidsjobbing, så styrer man mer sjøl når man ønsker å jobbe ekstra.
Kommer helt ann på samboeren. Jeg har jobbet 4-4 og 6-6 i 12 år. Har nå hatt 2-4 turnus i halvannet år, og det setter hun hjemme pris på. Hun hadde nok ikke gått med på 4-4 nå. Happy wife happy life.
Har ikke barn selv. Men jobbet mye på sjøen. Og mange av mine kollegaer har godt familieliv, virker det som. Kommer litt an på deg som person.

Både du og familien din blir vandt til situasjonen. Kjenner jeg savner å jobbe på sjøen nå.
Ja familielivet offshore kan fungere utmerket. Men det kommer veldig ann på samboeren hvor selvstendig hun er når man er borte. Happy wife, happy life som noen over sier

Ikke kjekt å være på jobb om det bare er elendigheten hjemme. For man får ikke gjort noe med det når man er offshore.
Sist endret av Riskremen; 22. april 2021 kl. 15:22.
Sitat av iColdman Vis innlegg
Har ikke barn selv. Men jobbet mye på sjøen. Og mange av mine kollegaer har godt familieliv, virker det som. Kommer litt an på deg som person.

Både du og familien din blir vandt til situasjonen. Kjenner jeg savner å jobbe på sjøen nå.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det. Man blir vant til det. Få foreldre som kan gi så mye av seg selv i 6 måneder av året som man kan ved turnus. Men igjen, det er veldig mye man vil gå glipp av. Viktige dager og ikke minst harde/triste dager hvor familien gjerne skulle hatt deg der.

Blir det krise, så setter nok kapteinen deg av ved første mulighet Om det er en hyggelig person da
Kjør på, det går kommer til å gå helt fint. Skulle det være slik at du eller familien mistrives, så kan du vel si opp? Da kan du ikke angre for ikke å ha prøvd hvertfall.

Tenker tilbake noen tiår og hvor vanlig det var å være til sjøs i mange måneder, om ikke år =)
Sist endret av Ringen365; 22. april 2021 kl. 17:02.
Om disse barna er nyfødte kan det bli ganske kjipt å være 6mnd vekk da barn vokser så UTROLIG kjapt 0-6 år vil jeg si.

Dog kan jo dette filmes og fotograferes, blir ikke det samme.

Det er også utrolig godt betalt å jobbe på båt så jeg hadde tatt en prat med dama/kona jeg.

Sett deg ned, ja hun sa hun ble glad for at du fikk den.
Sett deg ned å fortell dine sider med at du er lenge borte osv og hva hu tenker om dere begge er enige så tar du den.. Helse, Familie også penger er ett av mine mange mottoer(?)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Dette er et valg med et visst statistisk vedheng. Det er en viss støtte for økt forekomst av samlivsbrudd og alkoholisme i en sånn jobb.

Det er en spesiell rytme, ofte i praksis 15-16t dager, uten noe å bruke penger på eller mye annet enn å hvile på fritiden.

Når man kommer hjem har man sin fri, men en småbarnsfar har ikke fri når han er hjemme fra jobb, som regel. Da passer han barn eller begår husarbeid.

Det er flere fallgruver her, men det kan jo godt hende at akkurat du og din familie er godt tilpasset dette, og at du vil handtere det godt

Lønna og tilleggene er gode argumenter,og noen foretrekker hard jobb og "hard" fri
Sist endret av meaculpaUIO; 22. april 2021 kl. 22:59.