Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 741
Jeg hadde et sammenbrudd i går, endte opp på legevakt å så frivillig innleggelse på sykehuset.
Ble skrevet ut i dag, da jeg er tungt deprimert men ikke aktivt ønsker å ta liv av meg.
Jeg skal inn på en ny innleggelse på torsdag i noen uker.

Men i lag med min depresjon har det vært til tider en selvmedisinering med opiater. Dette brukte jeg (malfin/dolcotin 10 mg) 1 gang om dagen noen dager forrige uke. For å nevne det er dette noe jeg vil slutte med, og trenger ikke hjelp av helsevesenet til det.

Da jeg kom inn på sykehuset i går skulle de utføre mye tester jeg ikke var forberedt på da jeg aldri har vært innlagt før. Blodtrykk og puls er jeg med på. Men så kom promille test, fingen på nesen testen og balansere på tærne. Samt lyse meg i øynene.

De spurte meg om jeg ruste meg, og da svarte jeg nei. Jeg kan ikke miste lappen, og få det russtempelet som det norske helsevesen opererer med på meg.
Dagen etter på spør de om de kan ta en blodprøve. Det sa jeg nei til, da jeg ikke takler sprøyter.
Så kom de med et glass jeg skulle pisse i. Heldigvis slapp jeg dette - for da kom legen for en samtale hvor det endte opp med utskrivelse og de glemte prøven.

Så til mitt spm. Når jeg skal på DPS frivillig på en døgnåpen post, kommer de til å ville ha eventuelle blod/urin prøve av meg der?
Kan jeg nekte? Er klar over at nekting vil jo bare føre til at de blir suspekt. Men igjen de har ikke bevis.

Om jeg må ta urinprøve så tok jeg min siste smertestillende søndagsmorgen i går. Da vil det ha gått 5 dager, og håper det er ute av systemet. Det er snakk om malfin(kjent som dolcontin?), som jeg leser på nettet er et opiat.
Jeg får Paralgin Forte på resept. Hvis det vises utslag på opiat, så kan de ikke spesifikt vite hvilke preparat det gjelder og jeg kan skylde på Paralgin Forte?
Ble aldri tatt noen slike prøver når jeg har vært innlagt. Da jeg ble skrevet inn var jeg dog ærlig og sa at jeg røyket cannabis innimellom. Var aldri noe problematikk med "lappen" i etterkant.

Om du skal få god, adekvat behandling som kan gi ønskede resultat er mitt stalltips å være 100% ærlig på alt.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var innlagt for mange år siden. Da de kom med koppen sa jeg at jeg ikke ville avlevere urinprøve av prinsipp. Hun ble furten og sa at det var mistenkelig, men det fikk ingen konsekvenser for oppholdet.
Takker alltid nei til det av prinsipp. Får ikke pes.
Trådstarter
8 0
Jeg spurte hvorfor de ville ta urinprøven i dag tidlig. Da svarte pleier pga kartlegging av rus. Holder selvfølgelig ikke med at jeg hadde sagt at jeg ikke brukte noe.
Men dette var jo en post for selvmord observasjon - så forstår de vil komme til bunns i alle mulige årsaker som kan medvirke eller utløse en slik tilstand hos pasienter.

Jeg forstår virkelig at de ønsker å vite det - og behandlingen kunne kanskje vært bedre - men dette ønsker jeg ikke da det kan komme mye konsekvenser.

Nei takk, av prinsipp.

Kan jeg si det? Blir jeg ikke på en måte stemplet da? Overtenker veldig på dette.
Sist endret av aliente; 14. desember 2020 kl. 21:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Stø Gjedde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei som jeg kjenner til tar de ikke urinprøve eller blodprøve for å se etter rusmidler.

På meg tok de blodprøve en av fem innleggelser, men det var for å sjekke vitamin nivåer. Aldri hørt om noen som ved innleggelse har måttet ta urinprøve for rus med mindre det er rusrehab man skal på.