Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 10566
Hei

Opplever nesten hver gang jeg drikker, eller ihvertfall hvis jeg har blitt ganske full og i form at jeg føler meg litt små deprimert dagene etterpå. Jeg får også skikkelig hangover og blir somregel bare sittende på PCen å loke hele dagen derpå fordi jeg rett og slett ikke orker annet. Jeg sliter også med lett angst dagene etterpå og det blir somregel værre jo mer jeg har drukket. Jeg får ikke panikanfall eller noe, men har en slags uro i kroppen. Går somregel over etter 1-2 dager og det hjelper ofte å bruke tid med familie, jobb og personer jeg er glad i.

Jeg drikker ikke spesielt ofte heller, kanskje 1 gang i måneden eller noe i snitt, men var oftere før når jeg var under 20 og da opplevde jeg aldri dette.

Sliter ikke med angst eller depresjon til vanlig, og sånn sett bortifra at jeg liker å eksprimentere med rus vil jeg si jeg har en ganske sunn livstil. Jeg trener 3-4 ganger i uken, har et sundt kosthold, godt forhold til familien, godt betalt jobb, splitter ny leilighet, en brukbar omgangskrets osv.

Noen som opplever det samme? Jeg kunne egentlig bare kuttet ut alkohol, men jeg liker det sosiale ved det og ta seg en fest og jeg drikker stort sett i forbindelse med bursdagsfester, innflytningsfester og julebord osv.

Er forresten 25 år nå.
Sist endret av Jungelbobo; 6. mars 2016 kl. 19:18.
Det kalles bakrus. Trodde igrunn alle opplevde dette etter en kveld med mye alkohol.
Derimot opplever jeg at de negative bivirkningene blir verre jo eldre man blir, noe de fleste andre jeg kjenner er enig i.
Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at det er noe galt med deg.
Man får ta alkohol for hva det er. Morsomt mens det pågår, så får man betale prisen et par dager etterpå.
Når du drikker låner du jo glede fra neste dag
Akuratt sånn du beskriver det er akuratt sånn det skal være,
I følge erowid en av de verste (vist ikke den verste) rus nedturen =)
Sist endret av Alge; 6. mars 2016 kl. 20:21.
Nervene dine og ditt generelle nervesystem blir mer og mer frønt. Etanol er en nervegift. Har du inntatt større mengder eksempelvis kokain, amfetamin, eller mdma i det siste? Spør av nysgjerrighet. Det du beskriver kalles forresten fylleangst. Det er veldig vanlig å få verre og verre nedtur av alkohol, spesielt da en kommer litt opp i 20 årene.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg fikk faktisk verst bakfyll når jeg var 14-18, og etter det har bakfylla bedret seg mer og mer. Nå føler jeg meg gjerne helt konge dagen derpå, får en slags "afterglow" som er helt nydelig og jeg er euforisk og motivert og finner alltid på masse kult dagen derpå. Iblant frister det å dra ut å drikke meg full om jeg skal gjøre noe viktig dagen etter pga jeg blir så jævlig konge i sosiale situasjoner og føler meg så sykt bra. Noen andre som har opplevd det samme?

Drikker jeg flere dager på rad derimot, da kan jeg bli totalt ødelagt på lik linje som når jeg var ungdom og drakk. Da er det ikke noe eufori og kongefølelse for å si det sånn.
Jeg fikk faktisk verst bakfyll når jeg var 14-18, og etter det har bakfylla bedret seg mer og mer. Nå føler jeg meg gjerne helt konge dagen derpå, får en slags "afterglow" som er helt nydelig og jeg er euforisk og motivert og finner alltid på masse kult dagen derpå. Iblant frister det å dra ut å drikke meg full om jeg skal gjøre noe viktig dagen etter pga jeg blir så jævlig konge i sosiale situasjoner og føler meg så sykt bra. Noen andre som har opplevd det samme?
Vis hele sitatet...
Jeg har opplevd det noen ganger før om jeg ikke har drukket veldig mye og fått i meg nok mat og drikk. Kan nevne at jeg ikke har passert tjue ennå, så kanskje kroppen min fortsatt tåler en del
Hei, jeg ser du beskriver symptomene på bakrus, men kanskje i litt større grad enn andre. Jeg selv drikker ganske sjeldent, kanskje en gang hver tredje måned og sliter forferdelig med angst dagen etterpå. Nå skal det sies at jeg sliter psykisk, så effekten blir større til meg etter å ha vært på fylla. Sist gang jeg drakk ble jeg så dårlig i nervene at jeg satt med suicidale tanker tre dager i strekk og var veldig nedstemt. En vond følelse jeg ikke unner min verste fiende.

Neste gang du drar ut på byen, så kan du prøve med bare vin og øl. Kanskje du er som meg og reagerer på sprit.
Trådstarter
2 1
Tok MDMA på nyttårsaften, men var ikke ekstreme doser. 150mg fordelt på to drops. Jeg har hatt noen ville fester der vi kanskje har tatt litt mye sentralstimulerende, men har aldri gått over til noe mer enn helgebruk og det har stort sett vært noen måneder mellom hver gang. Nå har jeg ikke tatt hverken kokain eller amfetamin på nesten 1 år.

Jeg får heller ingen nedtur på sentralstimulerende, selv ikke amfetamin selv om jeg bare har prøvd det et par ganger.

Jeg drikker vanligvis bare øl, så tror ikke det er spriten som er problemet.
Jeg har utviklet det samme med åra, får ekstremt med angst et i et par dager etter fylla. Tror det har noe med generell depresjon å gjøre, fordi da jeg var yngre ble jeg bare litt sliten, ikkenoe angst. Eneste som hjelper er benzo.
Det er veldig lurt å få i seg vann og mat før man vender kompasset mot senga. Jeg ble sjeldent fyllesjuk før, i senere tid har jeg slitt med litt angst. Denne forverres kraftig i dagene etter. Nervesystemet er ubalanse og det er en stor påkjenning. Dette gjelder kun hvis jeg drikker mye, gjerne to dager på rad som det så ofte blir. Jeg drikker aldri ofte, dog når jeg først drikker er det få som drikker mer.

Det som faktisk hjelper er å komme seg ut. Uansett hvor jævlig man føler seg. Om det så er å oppsøke den lokale søndagsåpne butikken eller bare en tur.


Ta et oppgjør med "fylleangsten" i en halvtime og takle den.

Gift enkelt og greit, slik er ikke bra for kropp og sinn.

heartslava.
Hvorfor fyllesyken blir verre med årene? Enkelt. Fordi vi er eldre! Etter at vi har fylt tjuefem modnes hjernen og den «prefrontale barken» ferdigutvikles. Samt at «stressystemet» tar over for belønningssystemet vårt. Det skjer jo store endringer i kroppen ellers også. Det er blant annet veldig mange som opplever at muskler erstattes med mer fett etterhvert som man blir eldre. Som vi vet er jo muskler alkohol-drivende, mens fett ikke har samme virkning. Kroppen blir langsommere og bruker lenger tid på å forbrenne alkoholen. Og ikke minst, leveren vår jobber ikke like godt med å forbrenne acetaldehyd videre til edikksyre. Det er Acetaldehyd som fremkaller bakrusen. Det kan også ligge mye i at man gjerne ikke drikker like ofte lenger, og da er det ikke like lett å unngå problemet slik som før. Kort fortalt. Folkens, vi er blitt gamliser.

Har forøvrig ikke hatt denne berømte fylleangsten som folk snakker om selv. Sliten, småkvalm og litt vondt i hodet men sjeldent noe utover det. Det som hjelper på kvalmen for min del er Afipran, frisk luft, riktig næring og en joint.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hvorfor fyllesyken blir verre med årene? Enkelt. Fordi vi er eldre!
Vis hele sitatet...
Hva med oss som opplever at fyllesyken blir mildere og mildere jo eldre vi blir, selv om vi drikker tyngre og mer enn tidligere? Nå kan jo tilogmed fyllesyken min være såpass euforisk og behagelig at det kan grense til hypomani.
Sist endret av Dongerino; 9. mars 2016 kl. 20:28.
Jeg er enig i at det blir verre jo eldre en blir. Det er nok en sammenheng mellom muskler og fett, samt vekt.
Tidligere fikk jeg stor virketrang og vasket hele huset etter en skikkelig kule. Nå sitter jeg i sofaen hele dagen og ønsker at jeg var død. Det kommer seg i seks-tiden da jeg kan åpne en boks øl
Klem fra Betty
Alkohol forsterker angst og depresjon. Hvis du ikke er plaget med det fra før kan alkoholen (eller nærmere bestemt acetaldehyd, som er giftproduktet etter nedbrytningen i leveren) utløse det. Det eneste du kan gjøre for å unngå det er å la være å drikke.