Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2665
Hey!

Var oppe på loftet og fant en gammel mynt. Boksen den lå i står det gullsmed alf pedersen lillehammer. Mynten er en 5 øre fra 1902.

Tenkte med en gang penger! Er jo mange samlere rundt omkring som sikkert vil ha en slik mynt.

Spørsmålet er, hvor mye kan man få får en slik mynt?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det vet din nærmeste bank.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Neppe mykje. 1905 er 100 år siden. Det er ikkje spesielt lenge sidan, og 5-øring var neppe den uvanlegaste mynten. Dersom den er i perfekt stand (ingen riper o.l.) kan den kanskje vere verdt litt, men har den vore i sirkulasjon er det vel tvilsomt om den passerer 50-lappen i verdi.

For et nøyaktig svar oppsøker du en mynthandler.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg har dusinvis med 5-ører, 2-ører, 1-ører og 1-kroner med gamle motiver (ulver og sånt).

De er ikke sjeldne, og ikke mye verdt. De er derimot fine pyntegjenstander.
Sist endret av Moff; 13. august 2007 kl. 18:03.
Trådstarter
Okei! Trodde såpass gamle mynter var litt skjeldne, men kan ta kontakt med en bank etc. Så kan de ta en titt på mynten også!

Tnx får svar!
Sånne gamle mynter ikke særlig sjeldne blant samlere. Men det er flere faktorer so spiller inn, for eksempel hvis mynten er fra et år det ble produsert få mynter, hvilken stand den er i, etc. besøk en mynthandler for å sjekke, men du får neppe mer enn, vet ikke, kansje 15- 20 kroner for den. Ikke oppsøk en bank, for de har ikke peiling på sånt. Jeg lurer på om de kanskje også er pliktet til å konfiskere mynter som ikke er i bruk lengre...
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Kommer an på myntens kvalitet, men som pyramide sier kan man ikke forvente mer en 15-20 kroner. Siden man da må pusse den i forkant av salget er det ikke verdt bryet å selge den. Man kan kjøpe en kilo med slik og lignende mynt for rundt 1500,- om jeg ikke tar helt feil.
Sitat av z0p
Kommer an på myntens kvalitet, men som pyramide sier kan man ikke forvente mer en 15-20 kroner. Siden man da må pusse den i forkant av salget er det ikke verdt bryet å selge den. Man kan kjøpe en kilo med slik og lignende mynt for rundt 1500,- om jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
mynter må for alldel ikke pusses av ukyndige, da går verdien kraftig ned....det beste er å bare børste av dem det værste, sølvmynter som det har vert brukt sølvpuss på, er mye mindre verdt enn de kunne ha vært.
Sitat av Moff
Jeg har dusinvis med 5-ører, 2-ører, 1-ører og 1-kroner med gamle motiver (ulver og sånt).

De er ikke sjeldne, og ikke mye verdt. De er derimot fine pyntegjenstander.
Vis hele sitatet...
Sjekk om du har en 1-øring som har bia speilvendt på!
De skal visst være verdt en liten pen sum!
eneste måten en femøring kan være verdt en del er hvis den er produsert ett år hvor det er laget lite mynter, som en sa tidligere. hvis du er veldig heldig kan du nok få 50-70kr for den.

EDIT: sjekk det med to samlere
Sist endret av random13798; 15. august 2007 kl. 02:56.
Myntene morfaren min har som er fra 1700 tallet er nok verdt litt. De har ikke kant engang.
Check it out:

En liten artikkel hos nettavisen om gamle mynter.. Og det er listet opp en del verdier på gamle 50-øringer og.

http://www.nettavisen.no/okonomi/pri...cle1286223.ece
Sitat av pyramide
Sånne gamle mynter ikke særlig sjeldne blant samlere. Men det er flere faktorer so spiller inn, for eksempel hvis mynten er fra et år det ble produsert få mynter, hvilken stand den er i, etc. besøk en mynthandler for å sjekke, men du får neppe mer enn, vet ikke, kansje 15- 20 kroner for den. Ikke oppsøk en bank, for de har ikke peiling på sånt. Jeg lurer på om de kanskje også er pliktet til å konfiskere mynter som ikke er i bruk lengre...
Vis hele sitatet...
Konfiskere mynten? Når ble det ulovelig og være myntsamler da? Hadde noen prøvd og konfiskere mine mynter hadde jeg ringt politiet! Banken har ingen myndighet til å drive og inndra myntene til folk for de at de ikke er bruk!
Sist jeg så en 5 øring fra 1902 til salgs var prisen følgende:

'5 ØRE', 1902, '1/1+', ' ', kr. 65,-. '5 ØRE', 1902, '1', ' ', kr. 30,-. '5 ØRE', 1902, '1/1-', ' ', kr. 20,-. '5 ØRE', 1902, '1-', ' ', kr. 10,-

Hvor 1/1+ er tilnærmet perfekt, 1 er helt grei, osv.

Edit: Glemte 0, som er i perfekt stand, og dersom du fant den på loftet er den neppe på dette nivået.
Sist endret av |fatman|; 15. august 2007 kl. 09:44.