Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1300
Jeg har sett på google, men er enda usikker om hvilket linux jeg burde ha.
Jeg har en gammel HP pavilion PC med ca 500 MHz prosessor og 256 RAM og lurer på hvilket gratis Linux som passer best.
Jeg skal bare bruke Pc'n som server (lagringsplass, cs-server og andre ting etterhvert som jeg lærer hva jeg kan bruke den til )

Det må være muligt å koble til med den andre pc'n min som kjører windows, såvidt jeg vet bruker man SAMBA til det?

-Kan windows pc'er hente filer osv fra den gamle linux-serveren (på LAN) siden det er linux filsystem på serveren?

Takk på forhånd
Sist endret av Downy; 16. juni 2007 kl. 13:12.
ubuntu linux er en grei distrubusjon for nybegynere.
ja, du kan hente filer osv fra den ene pc'n til den andre.
Bare adde dem i samme workgroup og sette riktig permissions.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_feisty_no

søk neste gang.. masse på forumet om dette allerede.

edit:
er vel ikke den beste pc'n å bruke til server kanskje?
Sist endret av lsrr; 16. juni 2007 kl. 13:19.
Trådstarter
Cd-rommen i denne pc'n suger så det går vilt tregt med live cd'en, det hadde sikkert tatt 3 timer før instalasjonen hadde blitt ferdig, med mindre det hadde klikket.....
Edit: (iallefall som jeg har oppfattet det med ubuntu så må man først boote Os'et med live cd'en og deretter innstalerer Ubuntu )


-Vet det, men har ingen andre, det er egentlig bare for gøy, og håper jeg kan bruke den som cs-server.
[/quote]
Sist endret av Downy; 16. juni 2007 kl. 13:25.
hmm.
du kan jo eventuelt koble på en annen cd rom som er raskere og boote med den i stedet.
tror ikke du kommer unna den live cd'n hvis du ikke tar nettverksinstallasjon som bare er for avanserte brukere, og du virket ikke som den typen.
er ikke sikker på om det går med ubuntu en gang..
du kan gjøre det med fedora hvertfall.

sett på en film eller noe mens du kjører setupen, da merker du ikke engang at tiden går
Trådstarter
Sitat av zitcon
hmm.
du kan jo eventuelt koble på en annen cd rom som er raskere og boote med den i stedet.
tror ikke du kommer unna den live cd'n hvis du ikke tar nettverksinstallasjon som bare er for avanserte brukere, og du virket ikke som den typen.
er ikke sikker på om det går med ubuntu en gang..
du kan gjøre det med fedora hvertfall.

sett på en film eller noe mens du kjører setupen, da merker du ikke engang at tiden går
Vis hele sitatet...
Genialt
Neutral Good
Mith's Avatar
Var jeg deg ville jeg valgt debian.
Det er en godt dokumentert distro, du finner veldig mange pakker og det er ikke veldig vanskelig å lære seg. Ubuntu er bygd på debian.
Når det gjelder vanskelighetsgrad: Klarer du ikke å legge inn debian og få apt til å funke så tror jeg nesten du bør gi opp linux. Det burde funke out of the box, har ihvertfall gjort det på alle mine testmaskiner.
På en så gammel pc som du skal bruke som server trenger du heller ikke gnome, så legg inn xfce, openbox eller en annen lettvekter om du trenger x i det hele tatt. Det kan jo være greit siden du er ny i gamet.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sier som mith, gå for debian i dette tilfellet.

Men kjøre CS-server med 256RAM? Det blir isåfall med 3 spillere før den kneler
Med "ubuntu-server"installasjon trenger man ikke noe hissig hardware. Da får du ikke noe grafisk grensesnitt, men det er så mye info om oppsettet rundtomkring så jeg tror du vil få det til.

http://www.tnldp.org/index.php/Den_p...r-installasjon
Sist endret av Halalgeir; 16. juni 2007 kl. 23:10.
Dersom du skal ha en distro som virkelig klarer å hente det meste ut av hardwaren du har beskrevet; er DSL et veldig godt alternativ.
Jeg kjører FreeBSD på min. Det var et helvette å få opp første gangen. Uansett så egner ikke den maskinen seg til å holde oppe en cs-server. Jeg kjørte det på min 800Mhz (med 256MB ram) og det begynte å gå litt nedover når vi var ca. 10 spillere. Det gikk men, folk hadde rundt 30++ i ping ulikt før da dem hadde 3-10.

Har ikke prøvd så mye annet, men hvis du har litt erfaring fra før av er FreeBSD å annbefale mener jeg.
Jeg foreslår sabayon linux, som er basert på gentoo.

http://www.sabayonlinux.org/

Denne distrubisjonen er media basert og auto-installerer de fleste grafikk kort under installasjon. Medfølger compiz og beryl.

Utseendet er ekstremt bra syns jeg. Kan faktisk holde på det.

Installasjons messig er den veldig enkel, enklere enn ubuntu ville jeg sagt.
Vis du gidder og lesse litt så klarer du og sette opp slackware da... da får du også peil på systemet osv..

!!! NB: DET ER IKKE VANSKELIG VIS DU HAR LEST OM DET NB !!!!!!!
Sitat av Arath.inc
Jeg foreslår sabayon linux, som er basert på gentoo.
Vis hele sitatet...
Kanskje litt off topic, men jeg tviler på det sterkeste at du får Sabayon til å kjøre på den hardwareen han har beskrevet i først post ...
Last ned, Brenn og boot en linux live cd (Knoppix) og se hvordan maskina di reagerer...
Ubuntu er vell det letteste å starte med. Det finnes masse informasjon og guider på nettet til denne distroen.

Prøv Server versjonen så får du ikke GUI =)
www.ubuntu.com
www.ubuntuguide.org