Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2090
Hei

Jeg har brukt Melatonin mot innsovning, men får mareritt om jeg bruker den i lengre perioder. Fikk utskrevet Vallergan fra fastlegen, men sover bare vanvittig lenge på den. Funker ikke så bra mot selve innsovningen.

Hva funker hos dere på innsovning? Gjerne noe uten mye bivirkninger
Jeg bruker imovane. Funker kjapt og har null hangover eller noe spess andre bivirkninger jeg har merka. Kanskje litt rar smak i munnen dagen derpå.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg bruker imovane. Funker kjapt og har null hangover eller noe spess andre bivirkninger jeg har merka. Kanskje litt rar smak i munnen dagen derpå.
Vis hele sitatet...
Takk! Skal undersøkes
Jeg har også benyttet melatonin over en lang periode (ca 4 år) og har nå prøvd forskjellige behandlingsformer sammen med fastlegen for å slippe dette.

For øyeblikket holder jeg på med en behandlingsform som heter Søvnrestriksjon. Dette er en behandlingsform som er veldig tung å følge, da den baserer seg på at du skal strupe inn hvor mye du sover, slik at du over tid har søvnmangel og sovner fortere. Jeg har enda ikke holdt på så lenge at jeg kan si med sikkerhet om det fungerer eller ikke - men jeg har troen. Du kan lese mer om det her.

Tidligere har jeg blant annet prøvd lysbehandling osv. Dette var langt mer behagelig behandling, men gjorde ingen endring på utfordringene mine.

Når det gjelder medikamenter ønsker jeg ikke å starte med dette (annet enn melatonin), da jeg er redd jeg fort blir avhengig av det. Men har hørt at Imovane skal være noe av det bedre man kan få mot søvnproblemer.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jeg har også benyttet melatonin over en lang periode (ca 4 år) og har nå prøvd forskjellige behandlingsformer sammen med fastlegen for å slippe dette.

For øyeblikket holder jeg på med en behandlingsform som heter Søvnrestriksjon. Dette er en behandlingsform som er veldig tung å følge, da den baserer seg på at du skal strupe inn hvor mye du sover, slik at du over tid har søvnmangel og sovner fortere. Jeg har enda ikke holdt på så lenge at jeg kan si med sikkerhet om det fungerer eller ikke - men jeg har troen. Du kan lese mer om det her.

Tidligere har jeg blant annet prøvd lysbehandling osv. Dette var langt mer behagelig behandling, men gjorde ingen endring på utfordringene mine.

Når det gjelder medikamenter ønsker jeg ikke å starte med dette (annet enn melatonin), da jeg er redd jeg fort blir avhengig av det. Men har hørt at Imovane skal være noe av det bedre man kan få mot søvnproblemer.
Vis hele sitatet...
Hei

Takk for svar, skal definitiv sjekke ut linken du sendte

Tror jeg har prøvd det meste. Det som funker litt for meg iværtfall er å lese bok 1 time før leggetid, ikke bruke mobil og gå til sengs samme tid, hele den regla der.

Opplevde du bivirkninger på melatonin bruken?
Opplever ingen bivirkninger av melatonin, men ikke alltid jeg opplever en virkning heller.
I tillegg har tollen nå begynt å beslaglegge melatoninen jeg kjøper og jeg må evt hente resept og kjøpe i Norge. I Norge koster det like mye for 15 tabletter som jeg betaler for 150 fra USA..
Waffaz, er enkelt og få det på resept. Er forskjellige priser, orifarm melatonin 3mg betalte jeg 97kr for på apoteket. Står på felleskatalogen at det koster 200.

Fikk en annen en i dag som er 5mg, aner ikke hva den heter men kosta hinnsides mye.
Nå var det jo i utgangspunktet ikke melatonin det skulle handle om i tråden her; men får svare likevel.
Jeg har selv fått resept på Orifarm 3mg som jeg har hentet ut. Fikk da 30 tabletter for ca 200. Merkelig om du har betalt 97?

Når jeg kjøper fra usa betaler jeg 170kr ink frakt for 150 5mg tabletter.
Avslappa og våken;)
Hasjoman02's Avatar
Sitat av perulv291 Vis innlegg
Hei

Jeg har brukt Melatonin mot innsovning, men får mareritt om jeg bruker den i lengre perioder. Fikk utskrevet Vallergan fra fastlegen, men sover bare vanvittig lenge på den. Funker ikke så bra mot selve innsovningen.

Hva funker hos dere på innsovning? Gjerne noe uten mye bivirkninger
Vis hele sitatet...
Spør legen om å prøve ut Stilnoct eller Imovane, kan være vanskelig å få dette på resept som fastmedisin siden disse er b-preparater (vanedannende) så tipper legen skriver ut en 7 eller 10 pakning for bruk kun ved behov. Det fine med disse er at det fikser innsovningsvansker med null hangover dagen etter. Ordentlig benzo funker enda bedre etter min erfaring, apodorm og stesolid brukes fortsatt for søvn.
Det finnes en rekke c-preperater legen kanskje har lyst til at du skal forsøke først men for mange gir disse pillene negative bivirkninger/hangover. Eldre antihistaminer som Vallergan, Phenergan og Zonat, antipsykotika som Seroquel, Truxal og Nozinan og antidepressiva som Remeron, Tolvon og Sarotex brukes mye for søvnproblemer. Det kan hende du må innom legen en del ganger før du får noe som faktisk hjelper.
Å røyke en feit nattings funker også fjell
Lykke til
Sitat av Hasjoman02 Vis innlegg
Spør legen om å prøve ut Stilnoct eller Imovane, kan være vanskelig å få dette på resept som fastmedisin siden disse er b-preparater (vanedannende) så tipper legen skriver ut en 7 eller 10 pakning for bruk kun ved behov. Det fine med disse er at det fikser innsovningsvansker med null hangover dagen etter. Ordentlig benzo funker enda bedre etter min erfaring, apodorm og stesolid brukes fortsatt for søvn.
Det finnes en rekke c-preperater legen kanskje har lyst til at du skal forsøke først men for mange gir disse pillene negative bivirkninger/hangover. Eldre antihistaminer som Vallergan, Phenergan og Zonat, antipsykotika som Seroquel, Truxal og Nozinan og antidepressiva som Remeron, Tolvon og Sarotex brukes mye for søvnproblemer. Det kan hende du må innom legen en del ganger før du får noe som faktisk hjelper.
Å røyke en feit nattings funker også fjell
Lykke til
Vis hele sitatet...
Aha, takk for svar!
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Imovane funket utmerket for meg, sovnet lett 45min etter inntak. Ingen hangover dagen etter. Men hvis du vokner opp midt på natta er du fucked, da hjelper ikke imovane.
Jeg gikk på Imovane 7.5mg daglig i 5 måneder, hadde null rusfølelse av de å følte meg ikke avhengig, så trodde ikke det skulle bli noe problem å slutte, men der tok jeg feil. Trappet ned til 3,75mg i samråd med lege, men det ble helt jævlig så måtte opp til 5mg i 2 uker, før jeg trappet ned til 3,75mg i 2 uker før jeg var pillefri.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Quetiapine. Veldig effektivt i 1,5 års tid men mistet mye av effekten nå. Før var det umulig å holde øya oppe etter 30-40 min, helt fantastisk. Nå kan det ta en time eller to. Ikke rus eller ruspotensial, man blir bare rolig i hodet og steiketrøtt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Quetiapine. Veldig effektivt i 1,5 års tid men mistet mye av effekten nå. Før var det umulig å holde øya oppe etter 30-40 min, helt fantastisk. Nå kan det ta en time eller to. Ikke rus eller ruspotensial, man blir bare rolig i hodet og steiketrøtt.
Vis hele sitatet...
Hos meg var det motsatt, i starten brukte det 2-3t på å kicke inn og ettervært som jeg ble vandt med det ca bare 30-40min