Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2551
Heisann!

Realiserte for en tid tilbake en gevinst i kryptovaluta og kjøpte meg umidellbart inn i en annen coin.
Gevinsten må selvfølgelig skattes av.
Selger jeg igjen nå vil det medføre tap som jeg da kan sette opp som fradrag.
Vil bare sjekke at følgende tankegang stemmer:
Selger jeg for tap nå og umidellbart kjøper meg inn igjen vil det kunne skrives som fradrag (pga tap) og vil dermed kunne trekke fra tapet fra den oppringelige gevinsten?
Forstår at man da selvfølgelig vil få en ny lavere inngangspris og eventuelt ny realisering vil bli kalkulert ut fra denne. N
Det er ikke slik at skatteetaten har noe imot at man gjør det slik?
Håper det var formulert forståelig
Jeg mener å ha lest at man må ta en reel kursrisiko for å kunne kreve fradag. Dvs at om du selger med tap, og så umiddelbart kjøper tilbake, så kan fradraget underkjennes.
Husker ikke hvor jeg leste en god gjennomgang av dette, men fant denne:
https://e24.no/privatoekonomi/i/dOGz...r-foer-nyttaar
Hva om jeg realisere gevinst i USDC, er det skattepliktig?
Sitat av alphamale1 Vis innlegg
Hva om jeg realisere gevinst i USDC, er det skattepliktig?
Vis hele sitatet...
Ja. Uansett hva du konverterer til som USDT, USDC, osv... vil det utløse en skattbar hendelse.

Sitat av cazber Vis innlegg
Jeg mener å ha lest at man må ta en reel kursrisiko for å kunne kreve fradag. Dvs at om du selger med tap, og så umiddelbart kjøper tilbake, så kan fradraget underkjennes.
Husker ikke hvor jeg leste en god gjennomgang av dette, men fant denne:
https://e24.no/privatoekonomi/i/dOGz...r-foer-nyttaar
Vis hele sitatet...
Det var en nyttig artikkel, takk! Var dette jeg hadde hørt om, så derfor jeg var litt usikker.
Sist endret av PS3HACKER; 17. desember 2021 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.