Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 12167
Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv og noen av mine nærmeste så lenge jeg kan huske men har enda ikke fått et konkret svar.
Ja vi lever i en tøff verden, noen av oss har opplevd motgang som folk flest ikke en gang kunne forestilt seg og noen har kanskje en bedre unnskyldning enn andre til å gi etter for substansen men spørsmålet står fortsatt. Med den kunnskapen vi har, viten om hvor farlig det er og viten om hvor man mest sannsynligvis vil ende opp ved å misbruke dette stoffet.. Jeg har en klar formening om at enhver forbruker vet fordømt godt hva de gjør når de sitter den første sprøyta. INGEN tvang deg, det var åpenbart et bevisst valg du gjorde og jeg er umåtelig nysgjerrig på hvorfor.

Mitt anstrengte forhold til heroin stammer fra at jeg vokste opp i Bergen sentrum, Nygårdsparken innen gå-avstand fra leiligheten hvor jeg bodde og jeg har streng talt hvert omringa av forbrukere hele livet. Jeg har blitt slått ned, forsøkt rana og blitt tilbudt tjenester jeg ikke vil snakke høyt om av heroinister som desperat prøver å råd til neste skudd. Min bestevenn fra barndommen døde av overdose i februar etter å ha blitt funnet innelåst på toalettet med to sprøyter i armen. Han var en ambisiøs ung mann med en lovende fremtid foran seg før han ble introdusert for heroin. De siste tre årene var han ikke til å kjenne igjen. Selv moren klarte ikke nå frem til han, det eneste han var opptatt av var sitt neste skudd.

Jeg er ikke fremmed for konseptet med å unnslippe virkeligheten, det er mye alkoholisme i familien og jeg drikker selv mer enn jeg vil innrømme. Min far døde i bilulykke da jeg var 5 år gammel og min mor er alkoholiker på fulltid. Ble mobba store deler av barndommen og jeg har hvert skremmende nærmt å begå selvmord flere ganger enn jeg kan telle. Mitt liv har ikke akkurat hvert noen dans på roser men jeg konstaterer dog at jeg aldri, og da mener jeg ALDRI har vurdert heroin som en løsning på mine problemer!! Viten om hvordan det ville påvirket meg selv og mine nærmeste har jeg ikke samvittighet til å gjøre noe så egoistisk og jeg sliter med å forstå hvordan denne tvers igjennom forkastelige substansen kan appellere til en eneste sjel.

Forklar, vil gjerne vite.
Anonym bruker
"Pensjonert Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syns posten din bærer veldig preg av å se ned på heroinister og er full av selvhevdelse hvor du liksom er sterkere og tøffere enn andre.

Noen blir heroinister pga de allerede er avhengige før de blir født, eller etter operasjon, spesielt de i 60-70 åra nå tilhører den generasjonen mange ble narkomane pga uforsvarlig morfinbruk på sykehus. Noe blir heroinister med oppriktig tro på at de bare skal prøve en gang og aldri igjen, mens andre er på et sted i livet de er påvirket av press, eller gir faen. Det fins ikke noe som gjør noen andre dårligere eller svakere enn andre fordi man tydde til heroin..
Anonym bruker
"Pensjonert Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen skylder deg noen forklaring og istedet for å komme med den a klagende tonen der og en befaling om å forklare syns jeg du skal være mye mer ydmyk og spørre ikke kreve, det er trossalt traumene sine du ber folk dele her og det kan være veldig krevende og triggende og skal møtes med forsiktighet og støtte
Anonym bruker
"Pensjonert Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anklagende tonen*
Jeg liker det bare. Tar heller heroin enn å drikke noen pills alene
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syns posten din bærer veldig preg av å se ned på heroinister og er full av selvhevdelse hvor du liksom er sterkere og tøffere enn andre.

Noen blir heroinister pga de allerede er avhengige før de blir født, eller etter operasjon, spesielt de i 60-70 åra nå tilhører den generasjonen mange ble narkomane pga uforsvarlig morfinbruk på sykehus. Noe blir heroinister med oppriktig tro på at de bare skal prøve en gang og aldri igjen, mens andre er på et sted i livet de er påvirket av press, eller gir faen. Det fins ikke noe som gjør noen andre dårligere eller svakere enn andre fordi man tydde til heroin..
Vis hele sitatet...
Jeg ser ned på heroinister, nekter ikke på det. Sliter med å ha noen form for empati med folk som er feig nok til å avskrive seg alt ansvar og bli en eneste stor byrde for samfunnet. Ingen skylder meg en forklaring, det har jeg aldri sagt. Er bare en god mix av nysgjerrighet, irritasjon og sinne som gjør at jeg spørr.

Og jeg har aldri møtt folk i 60-70 åra som gir etter for heroin eller blir avhengig før de blir født. Tror du har sett for mye film og du er ikke riktig person til å argumentere her.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er eneste alternativet til selvmord for min del
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det man ser i bybildet av heroinister er ikke nødvendigvis representativt for heroinbruker. Er utrolig nok masse folk som er oppegående som klarer å bruke det som en ting de gjør istedenfor fylla feks.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker heroin, Gnarve. Jeg har eget firma, eget hus, alt på stell. Jeg er nok rikere enn deg og jeg ser ned på fattiglus som deg
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker heroin, Gnarve. Jeg har eget firma, eget hus, alt på stell. Jeg er nok rikere enn deg og jeg ser ned på fattiglus som deg
Vis hele sitatet...
Du vet ingen ting om min finansielle status. Og jeg tror deg ikke. Heroin er ikke noen man bruker i moderate og kontrollerte mengder, ikke slik det fungerer.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker heroin, Gnarve. Jeg har eget firma, eget hus, alt på stell. Jeg er nok rikere enn deg og jeg ser ned på fattiglus som deg
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har dette gått greit?
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor lenge har dette gått greit?
Vis hele sitatet...
3 år nå, still going strong. Trener til vanlig også. Er ikke noe jeg oppfordrer til, men om man har livet på stell så ender man ikke opp som junkie på pur f. Det skal dog sies at jeg ikke skyter. Hadde jeg skutt hero hadde nok jeg slitt ja
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
3 år nå, still going strong. Trener til vanlig også. Er ikke noe jeg oppfordrer til, men om man har livet på stell så ender man ikke opp som junkie på pur f. Det skal dog sies at jeg ikke skyter. Hadde jeg skutt hero hadde nok jeg slitt ja
Vis hele sitatet...
Bra det går fint da. Jeg tviler ikke på at noen kan klare å balanser dette sammen med ett vanlig liv.

Samtidig har kjent og sett veldig mange som begynner oppgjennom og det overasker meg like mye hver gang hvor sikre
de er i starten på at dette skal gå bra og at de mestrer det.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bra det går fint da. Jeg tviler ikke på at noen kan klare å balanser dette sammen med ett vanlig liv.

Samtidig har kjent og sett veldig mange som begynner oppgjennom og det overasker meg like mye hver gang hvor sikre
de er i starten på at dette skal gå bra og at de mestrer det.
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel alt. Tilogmed Cannabis. Folk røyker på seg psykoser pga daglig bruk.
Anonym bruker
"Lysten Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har testet heroin noen ganger og det gir en behagelig følelse på en skikkelig dose. Jerry Garcia beskrev at heroin reduserer verdens største problem til en bitteliten prikk. Hvorfor noen begynner med det er enten nysgjerrighet eller at de gir faen. En kamerat som slet skikkelig med heroin, og ikke lever lenger frarådet meg sterkt å eksperimentere videre med stoffet. Jeg svarte at jeg ga faen, noe jeg også gjorde på det tidspunktet. Han sa ikke gi faen ****** (sett inn mitt navn), et godt råd fra meg. Han var en veldig ålreit gutt det hadde skjært seg for, og jeg valgte å høre på han. Det er jeg takknemlig for og tenker fortsatt på det 30-40 år etterpå, har klart meg bra.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg prøvde heroin for nysgjerrighetens skyld. Starta først med å sniffe det. Etter en stund prøvde jeg å røyke det og til slutt begynte jeg å injisere det. Så gadd jeg ikke mer og har ikke rørt det på evigheter. Ble aldri avhengig. Men historier som mine lar seg ikke gjøre like godt som klikkinnbringende avisoppslag, og jeg var aldri heroinbrukeren folk så når de var på vei til jobb en mandags morgen.
Har du et problem med andre er det du som har problemer.
Begynte med heroin når jeg var 17, hadde nettopp mistet moren min. Tror ikke jeg tenkte over hva jeg gikk til der og da, ikke brydde jeg meg heller da jeg såg på verden som ødelagt etter det uansett.

Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Har du et problem med andre er det du som har problemer.
Vis hele sitatet...
''Jeg er ikke fremmed for konseptet med å unnslippe virkeligheten, det er mye alkoholisme i familien og jeg drikker selv mer enn jeg vil innrømme. Min far døde i bilulykke da jeg var 5 år gammel og min mor er alkoholiker på fulltid. Ble mobba store deler av barndommen og jeg har hvert skremmende nærmt å begå selvmord flere ganger enn jeg kan telle. Mitt liv har ikke akkurat hvert noen dans på roser men jeg konstaterer dog at jeg aldri, og da mener jeg ALDRI har vurdert heroin som en løsning på mine problemer!! Viten om hvordan det ville påvirket meg selv og mine nærmeste har jeg ikke samvittighet til å gjøre noe så egoistisk og jeg sliter med å forstå hvordan denne tvers igjennom forkastelige substansen kan appellere til en eneste sjel.'' kognitiv dissonans kanskje?
Sist endret av Imawesome; 15. november 2021 kl. 09:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Har du et problem med andre er det du som har problemer.
Vis hele sitatet...
Ingen hemmelighet at jeg har et problem. Har et problem med at heroin eksisterer og kynismen til folkene som holder markedet gående på bekostning av desperate forbrukere som ikke vet hva som er bra for dem. Har mistet folk som står meg nær som følger av dette. Unnskyld min aggressive tone men hadde du hatt et snev av innsikt her ville du forstått hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.
Sist endret av Gnarve; 15. november 2021 kl. 10:02.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ingen hemmelighet at jeg har et problem. Har et problem med at heroin eksisterer og kynismen til folkene som holder markedet gående på bekostning av desperate forbrukere som ikke vet hva som er bra for dem. Har mistet folk som står meg nær som følger av dette. Unnskyld min aggressive tone men hadde du hatt et snev av innsikt her ville du forstått hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor mener du ikke det samme om alkohol? Det ødelegger familier og tar liv, du er jo selv tett på det med en mor som drikker. Er det fordi du drikker som du sier en del selv? Isåfall har du jo svaret ditt der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men hvorfor mener du ikke det samme om alkohol? Det ødelegger familier og tar liv, du er jo selv tett på det med en mor som drikker. Er det fordi du drikker som du sier en del selv? Isåfall har du jo svaret ditt der.
Vis hele sitatet...
Det ligger i at alkohol har eksistert siden tidenes morgen. Det har blitt brukt og misbrukt siden før vikingtiden og det kan konsumeres av de fleste uten å forårsake videre skade. Det samme kan ikke sies om heroin, har du slengt deg på bølgen er det over og ut.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Unnskyld min aggressive tone men hadde du hatt et snev av innsikt her ville du forstått hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Du sier du har innsikt, men gjør det ganske klart at du ikke har det.

Har du hørt om Opium?

Du har et sterkt hat for Heroin fordi det har tatt noen som står nær deg og ikke kan brukes i moderasjon? Der tar du også feil, men med din logikk vil jeg si at du bare har menget deg med feil folk, altså svake og desperate mennesker uten nok viljestyrke.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Det ligger i at alkohol har eksistert siden tidenes morgen. Det har blitt brukt og misbrukt siden før vikingtiden og det kan konsumeres av de fleste uten å forårsake videre skade.
Vis hele sitatet...
Ta i betrakning at heroin er veldig stigmatisert og de som tyr til dette har kanskje oftere enn med alkohol omtrentlig et mål om å styre livet sitt i dass. Forøvrig så har opium har blitt konsumert lenge før vikingtiden det også.


Sitat av Gnarve Vis innlegg
Det samme kan ikke sies om heroin, har du slengt deg på bølgen er det over og ut.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde fulgt med på navn i tråden så hadde du sett at jeg har eksperimentert rimelig drøyt med heroin i fortiden uten at det ble over og ut som du sier.

Det er også slik at svært mange får heroin eller tilsvarende medikamenter på sykehus uten å bli avhengige.

Med alt dette lagt til side, så er det jo en ganske meningsløs debatt - såklart er heroin og alkohol avhengighetsskapende, og jeg tror også at heroin er mer avhengighetsskapende enn alkohol.

Problemet ved å vinkle det slik er at du ikke egentlig svarer på spørsmålet mitt - essensen er det samme, selv om du pirker på at heroin er mer avhengighetsskapende, så er begge to svært skadelige og destruktive rusmidler og prinsippet bak avhold bør demed gjelde begge to.
Nysgjerrigheten er vel det som får mange i gang tenker jeg, det er jo ytterst få mennesker som begynner med/prøver enkelte stoffer fordi de tenker at de skal bli avhengige av det.

Opioider som heroin gir en kraftig og nesten umiddelbar eufori, og du trenger ikke å bruke det særlig lenge før en begynner å kjenne på abstinenssymptomer. Etterhvert blir den euforiske effekten redusert og mange begynner derfor å øke forbruket sitt ikke bare for å få en sterkere rus, men veldig ofte også fordi en ønsker å redusere abstinenssymptomer. På grunn av det kan abstinensene spille en sentral rolle i utviklingen av opioid-avhengighet.

Hvorfor skjer ikke det her i like stor grad med for eksempel cannabis eller sentralstimulerende stoffer som amfetamin? Det kan være fordi at abstinenssymptomene differensierer veldig ut ifra hvilke stoffer det er som inntas. Hvor lenge symptomene vil vare er også noe som vil variere ut i fra person til person men også selvsagt ut ifra hvilke stoffer det er du inntar.

Det sies at abstinenssymptomer vanligvis kan forventes i alt fra 5 dager til over to uker ved langtidsbruk av de fleste rusmidlene eller legemidlene en får tak i. Noe som vil få dette til å variere er hvor lenge du har brukt stoffet, om du har kombinert det med andre stoffer, om du har drevet med langtidssbruk av stoffene før i tillegg til genetisk eller arvelig disposisjon som gjør deg sårbar for utvikling av for eksempel psykose- eller stemningslidelser.

Nå skal det jo også være sagt at en ''aldri'' oppnår samme effekt av heroin som man gjorde den første gangen. Noe som gjør det veldig lett for folk flest og ha lyst til å innta mer neste gang (det er her uttrykket ''Chasing the Dragon'' stammer fra).

Vanlige abstinenssymptomer ved bruk av opioider kan inndeles i:
Fysiske symptomer;
  • Muskelsmerter og kramper
  • Magekramper (kolikksmerter)
  • Kvalme og oppkast
  • Rask hjerterytme (takykardi)
  • Uvilkårlige muskelsammentrekninger (frostrier)
  • Svetting
  • Vekslende varme- og kuldefølelse
  • Diaré
  • Skjelvinger
  • Søvnløshet
  • Forhøyet blodtrykk (hypertensjon)
I og med at en kan kjenne på så mange fysiske symptomer så er det ikke så veldig rart at de fleste også vil kjenne på en del psykiske abstinenssymptomer. En kan jo sette det i sammenheng med at kroppslig ubehag veldig ofte fører til angst og generell uro. Angst får en jo fordi at kroppen oppfatter en eller annen form for fare, og ved bruk av tyngre stoffer, som for eksempel opioider, er det jo ofte gode grunner til at en vil bli bekymret.
Psykiske symptomer;
  • Angst og uro
  • Psykose (ved søvnløshet eller i kombinasjon med andre rusmidler)
  • Aggresjon og økt irritabilitet
  • Depresjoner
  • Økt trang til å ruse seg
For å se sammenhengen mellom trangen til å bruke rusmidler igjen så kan en se på abstinenssymptomene ved bruk eller misbruk av andre rusmidler. Det er noe som kan gi et slags bilde av hvorfor ''suget'' blir så mye sterkere ved bruk av opioider sammenlignet ved bruk av amfetaminer.
Abstinenssymptomer ved amfetaminbruk;
  • Nedstemthet (dysfori)
  • Irritabilitet
  • Tretthet
  • Intense drømmer
  • Økt spising
  • Aggresjon
  • Angst
  • Økt søvnbehov
Så til slutt da så vil jeg jo også legge til at det er vanskelig for folk flest å søke behandling for avhengighet av noen slags form. Det er mye stigmatisering rundt alle former for rusmidler og misbruk av de, og det vil jo ha en så kalt ''ringvirkning'' i form av at en ikke har tilgang på de hjelpemidlene som strengt tatt kan være nødvendige.

Det kan innebære medisinering, oppfølging og ikke minst informasjon om hva disse stoffene gjør med kroppen din. Med riktig informasjon vil du kunne sette kroppslige reaksjoner i sammenheng med abstinensene dine og det vil jo i seg selv kunne redusere følelser av angst og uro - noe som igjen vil kunne redusere sannsynligheten for at du skal ville innta mer. Helsepersonell vil også ta på seg oppgaven i å overvåke deg sånn at det i seg selv vil gjøre at du kanskje ''kjenner mindre'' på symptomene dine selv.

Rusmidlene står ansvarlige for dødsfallene, men en kan jo anta at mange flere ville overlevd eller redusert skadeomfanget hvis de hadde kommet i kontakt med helsevesenet i tide.
Anonym bruker
"Pensjonert Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg ser ned på heroinister, nekter ikke på det. Sliter med å ha noen form for empati med folk som er feig nok til å avskrive seg alt ansvar og bli en eneste stor byrde for samfunnet. Ingen skylder meg en forklaring, det har jeg aldri sagt. Er bare en god mix av nysgjerrighet, irritasjon og sinne som gjør at jeg spørr.

Og jeg har aldri møtt folk i 60-70 åra som gir etter for heroin eller blir avhengig før de blir født. Tror du har sett for mye film og du er ikke riktig person til å argumentere her.
Vis hele sitatet...
Du høres ut som et jævla kjipt menneske. At du i det hele tatt gidder å være sint på folk du ikke har noe med la, la nå heroinistene være i fred.
At du ikke vet at folk blir avhengige av grunner utenfor sin kontroll sier mye om deg.. Faren min ble heroinist etter operasjon og overdådig morfinbehandling på sykehus på 70 og 80 tallet, sykehuset gjorde han avhengig, han møtte min mor og fikk hun avhengig, og jeg ble født med avhengighet til heroin og dødelige abstinenser som baby.
Om det er derfor eller pga traumer som overgrep og omsorgssvikt, eller om det er fordi man bare er nysgjerrig på noe digg rus er uansett ikke din business og du fortjener ikke å få en forklaring eller forsvar fra fremmede heller når du har den skitne holdninga di og spytter på folk som ligger nede. Jævla kødd
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv og noen av mine nærmeste så lenge jeg kan huske men har enda ikke fått et konkret svar.
Ja vi lever i en tøff verden, noen av oss har opplevd motgang som folk flest ikke en gang kunne forestilt seg og noen har kanskje en bedre unnskyldning enn andre til å gi etter for substansen men spørsmålet står fortsatt.
Vis hele sitatet...
Nå tenker jeg at det først og fremst må være noe som ligger til grunne for at du har stilt deg selv disse vanskelige spørsmålene så lenge du kan huske. Er det noen eller noe du kanskje assosierer med heroin-misbruk fra tidlig av som gjør at du har fordommer mot de som er avhengige av det?

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Med den kunnskapen vi har, viten om hvor farlig det er og viten om hvor man mest sannsynligvis vil ende opp ved å misbruke dette stoffet.. Jeg har en klar formening om at enhver forbruker vet fordømt godt hva de gjør når de sitter den første sprøyta. INGEN tvang deg, det var åpenbart et bevisst valg du gjorde og jeg er umåtelig nysgjerrig på hvorfor.
Vis hele sitatet...
Problemet er at mye av kunnskapen ikke er ''lett tilgjengelig'' sånn som en kanskje skulle likt å ha sett det. En kan google seg frem og lese, og en kan snakke med bekjente og til og med helsevesenet. Men det er noe som ytterst få gjør før de inntar noe som helst stoff. Hvor godt leste du deg inn i alkohol før du inntok det? Du beskriver jo problemer med alkohol i familien din, så det kan jo være sannsynlig at alkohol og misbruk av alkohol er ''normalisert'' i din familie? Det er noe som også veldig ofte gjelder mange av de som starter med heroin.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Mitt anstrengte forhold til heroin stammer fra at jeg vokste opp i Bergen sentrum, Nygårdsparken innen gå-avstand fra leiligheten hvor jeg bodde og jeg har streng talt hvert omringa av forbrukere hele livet. Jeg har blitt slått ned, forsøkt rana og blitt tilbudt tjenester jeg ikke vil snakke høyt om av heroinister som desperat prøver å råd til neste skudd.
Vis hele sitatet...
Du viser en god del selvinnsikt her synes jeg, du kan sette fordommene dine i sammenheng med egne opplevelser og kan derfor begrunne hvorfor du tenker sånn som du gjør. Det er et godt tegn, da har du jo noe du kan gripe fast i. Kan det tenkes at fordommene du beskriver her kan være med å bidra på at folk ikke ønsker å søke hjelp? I såfall så vil en jo kunne si at holdninger som det her kan være direkte skadelig for folk som er disponerte for avhengighet. Og ikke bare disponerte, men veldig mange opplever å ha blitt utsatt for avhengighet fra tidlig av.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Min bestevenn fra barndommen døde av overdose i februar etter å ha blitt funnet innelåst på toalettet med to sprøyter i armen. Han var en ambisiøs ung mann med en lovende fremtid foran seg før han ble introdusert for heroin. De siste tre årene var han ikke til å kjenne igjen. Selv moren klarte ikke nå frem til han, det eneste han var opptatt av var sitt neste skudd.
Vis hele sitatet...
Igjen så kan en jo forbinde denne traumatiske opplevelsen du har hatt med din negative holdning til stoffet og brukere av det. Det er jo ikke så veldig rart at du har et preget syn av heroinmisbruk når du har opplevd ikke bare ran og overfall, men også dødsfall i nære relasjoner. Du sier jo selv at dette var en ambisiøs ung mann med en lovende fremtid, men hva var det da som gjorde at han tydde til noe du ser på som forkastelig og nærmest motbydelig? Kan det være underliggende årsaker som aldri kom frem? Kanskje til og med det aldri kom frem fordi vedkommende hadde et klart inntrykk av at du ikke ville forstå?

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg er ikke fremmed for konseptet med å unnslippe virkeligheten, det er mye alkoholisme i familien og jeg drikker selv mer enn jeg vil innrømme. Min far døde i bilulykke da jeg var 5 år gammel og min mor er alkoholiker på fulltid. Ble mobba store deler av barndommen og jeg har hvert skremmende nærmt å begå selvmord flere ganger enn jeg kan telle. Mitt liv har ikke akkurat hvert noen dans på roser men jeg konstaterer dog at jeg aldri, og da mener jeg ALDRI har vurdert heroin som en løsning på mine problemer!!
Vis hele sitatet...
Blir ikke dette å kaste stein i glasshus? Du forteller om en mor som er alkoholiker, men likevel var det ikke nok til å holde deg unna selv? Det må jo være noe som gjør at du inntar alkohol i større mengder selv om du har førstehånds-erfaringer med hvordan alkoholisme påvirker deg og de rundt deg?

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Viten om hvordan det ville påvirket meg selv og mine nærmeste har jeg ikke samvittighet til å gjøre noe så egoistisk og jeg sliter med å forstå hvordan denne tvers igjennom forkastelige substansen kan appellere til en eneste sjel.
Vis hele sitatet...
Et eller annet sted i kroppen så tror jeg du har kjent på hvordan alkoholisme påvirker deg og har påvirket deg opp igjennom i og med at du har en mor som er alkoholiker. Og du vil kanskje ikke innrømme at det er egoistisk, men det er jo like egoistisk å være avhengig av et stoff som et annet?

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg ser ned på heroinister, nekter ikke på det. Sliter med å ha noen form for empati med folk som er feig nok til å avskrive seg alt ansvar og bli en eneste stor byrde for samfunnet. Ingen skylder meg en forklaring, det har jeg aldri sagt. Er bare en god mix av nysgjerrighet, irritasjon og sinne som gjør at jeg spørr.
Vis hele sitatet...
Det du sier her kan gi inntrykk av at du egentlig har lyst til å legge skylden for diverse opplevelser og erfaringer på noe som er ''utenfor deg''. Det du egentlig sier er at ''jeg er hvertfall ikke en heroinist'', men at noen er heroinister gjør det ikke mindre skadelig å være alkoholiker.

En kan jo stjele godteri fra butikken og trøste seg selv med at en har i allefall ikke tatt penger fra kassa. Men det gir jo ikke noen positiv virkning på et allerede eksisterende problem. Tvert imot.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Og jeg har aldri møtt folk i 60-70 åra som gir etter for heroin eller blir avhengig før de blir født. Tror du har sett for mye film og du er ikke riktig person til å argumentere her.
Vis hele sitatet...
Hvis det er snakk om å bli avhengig fra fødselen av så lar det seg ikke gjøre like lett når du er 60-70 år. Og fordi om du aldri har møtt noen med denne opplevelsen så betyr ikke det at det ikke eksisterer. Hvor mange drapsmenn har du møtt? Sannsynligvis ingen som du vet om, kan du da si at det blir feil å si at det eksisterer drapsmenn?

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ingen hemmelighet at jeg har et problem. Har et problem med at heroin eksisterer og kynismen til folkene som holder markedet gående på bekostning av desperate forbrukere som ikke vet hva som er bra for dem. Har mistet folk som står meg nær som følger av dette. Unnskyld min aggressive tone men hadde du hatt et snev av innsikt her ville du forstått hvorfor jeg reagerer som jeg gjør.
Vis hele sitatet...
Dette er selve definisjonen på det å være kynisk, du gir uttrykk for en krass oppfatning på en veldig hensynsløs måte når du uttaler deg om en stigmatisert gruppe mennesker. Og det virker heller ikke som du er særlig åpen for at det kan være varianter av et svar. En definitiv konklusjon finner du ikke, når det er snakk om mennesker og hvorfor de gjør som de gjør så er det nyanser av alt. Det må en nesten finne seg i.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Det ligger i at alkohol har eksistert siden tidenes morgen. Det har blitt brukt og misbrukt siden før vikingtiden og det kan konsumeres av de fleste uten å forårsake videre skade. Det samme kan ikke sies om heroin, har du slengt deg på bølgen er det over og ut.
Vis hele sitatet...
Opium-planten har blitt distribuert og kultivert siden før kristus i Mesopotamia. Hippocrates anerkjente Opium-plantes rusgivende verdi, også før kristus. Alexander Den Store introduserte også folk i Persia og India for planten, så denne planten strekker seg ganske langt tilbake den også. Det kan du lese mer om i denne tidslinjen fra ''Public Broadcasting Service (PBS.org)''. Skal man ta én kilde for god fisk? Nei, men dette er fakta som lett kan ettergås ved et par kjappe google-søk hvis du skulle være i tvil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker heroin, Gnarve. Jeg har eget firma, eget hus, alt på stell. Jeg er nok rikere enn deg og jeg ser ned på fattiglus som deg
Vis hele sitatet...
Du klarer ikke å svare på spørsmålet...
Hvorfor tyr du til Heroin?
Jokkerella svarer godt her så da slipper jeg å skrive så mye. Det er provoserende det du skriver. Ja hvorfor begynner folk med det når det er så ille? Hvor ille må ikke livene til disse menneskene være da.

Jeg var en person som mente at angst og depresjon var for svake mennesker og forstod det ikke, til det rammet meg selv. Da forstod jeg hvorfor folk gjør som de gjør for å lindre plagene. De er rett og slett syke, og avhengighet er en sykdom. Når avhengigheten til og med er med et ulovlig stoff, så blir det enda verre for se på politikken vi har ført. Vi har trøkka avhengige/syke mennesker ned så lenge at de faen ikke klarer å komme seg opp.

Man leser om et par leger som faktisk kan vise til ordentlige resultater der tunge tunge avhengige kommer seg bort fra gata og til og med tilbake i jobb. Men nei, de ble fratatt lisensen til å skrive ut det man kan kalle livsviktige medisiner.

Du skjønner bare ikke og du vil ikke skjønne heller.
Typisk tråd laget for å fremme et synspunkt, maskert som et spørsmål slik at du kan slå ned på alle som ikke svarer med noe som samsvarer med ditt syn. Hadde det vært en ny bruker hadde jeg sagt dette var trolling.
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Du klarer ikke å svare på spørsmålet...
Hvorfor tyr du til Heroin?
Vis hele sitatet...
Sikkert av samme grunn som du tyr til alkohol,spliff, kola etc. Trenger det å være et jævla traume for at man skal bruke heroin?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker heroin, Gnarve. Jeg har eget firma, eget hus, alt på stell. Jeg er nok rikere enn deg og jeg ser ned på fattiglus som deg
Vis hele sitatet...
Er så lei av at heroinister blir sett på som stereotyper med engang. Er ikke en selvfølge at en heroinist går på gata å selger ræva si for ett skudd! Mange klarer fint å kombinere heroin og leve et normalt liv!
Sitat av syrebiten Vis innlegg
Mange klarer fint å kombinere heroin og leve et normalt liv!
Vis hele sitatet...
Ca. hvor mange?
  • Like mange som de det går til helvete for?
  • Færre?
  • Flere?
Spør ikke for være vanskelig eller fordi jeg ikke tror på deg. Er bare interessert.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ca. hvor mange?
  • Like mange som de det går til helvete for?
  • Færre?
  • Flere?
Spør ikke for være vanskelig eller fordi jeg ikke tror på deg. Er bare interessert.
Vis hele sitatet...

Det er tvilsomt ført noen statistikk på dette.
Men kan nevnes at jeg er en av dem som har kontrollen. Brukt i flere år, men kan gå flere mnd uten. Eller bare noen dager.
Min eneste regel er; aldri to dager på rad.

Bør også nevnes at det lett kunne gått til helvete med heroin for meg også. Jeg har er par andre stoffer jeg er avhengig av.
Men heroin var nok bare ikke "min greie" til daglig bruk.
Sist endret av SkammeligNykter; 15. november 2021 kl. 21:57.
Jokkerella: Du har noen gode poeng i det du skriver.

Vokste opp med alkoholikere rundt meg og jeg vet hvilken skam det innebærer. Alkoholikere flest er egoistiske mennesker som ikke er bevisst på hvor egoistisk de er, utvilsomt. Når det gjelder meg personlig anser jeg ikke meg selv som alkoholiker. Jeg drikker som sagt oftere enn jeg foretrekker å innrømme men lar det ikke påvirke folk rundt meg. Stjeler ikke penger av mine nærmeste for å handle på polet. Jeg drikker som oftest på fest eller alene i mørke når jeg har behov for å koble av. Uten og la det påvirke folk rundt meg på en negativ måte. Alkohol er dog lovlig, det kan kjøpes på Rema 1000 etter fylte 18. Nei jeg sier ikke at alkohol er bra på noen som helst måte men heroin er unektelig mye verre. Det er ulovlig stortsett over hele verden og det med god grunn.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Nå begynte jeg å tenkte på hvordan man måler hvor farlig et rusmiddel er. Gjør man det i dødsfall? pris? helseplager? etc etc.
Etter litt omtanke så sitter jeg igjen med tanken om at det faktisk er veldig subjektivt. Alkohol kan være døden for meg, men jeg kan takle heroin. Samtidig som det kan være det motsatte for deg. Så det blir litt derfor det er så viktig å ha åpenhet og forståelse rundt rus, når det oppleves så forskjellig fra person til person hva som er avhengig og hva som er skadelig.

Selv så tror jeg bare at jeg er for feig til å prøve det, vet selv at jeg ikke har kontroll og en veldig avhengighetspersonlighet og flere jeg kjenner døde når jeg var i ung alder. kjenner heller ikke til en spesifikk grunn til at folk har startet.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Nå begynte jeg å tenkte på hvordan man måler hvor farlig et rusmiddel er.
Gjør man det i dødsfall? pris? helseplager? etc etc.
Vis hele sitatet...
Interessant innspill.
Tror man må skille mellom individ nivå og samfunnet som helhet i hvert fall.
Heroin er et alvorlig problem for de fleste som bruker det, men ikke ett så stort samfunnsproblem siden få i Norge bruker heroin.
Alkohol relaterte helseplager eller for den saksskyld fedme vil være ett større problem for samfunnet som helhet
Anonym bruker
"Farlig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
"Det er ulovlig stortsett over hele verden og det med god grunn."

Den gode grunnen vil jeg gjerne at du utdyper Gnarve.
De stedene hvor heroin er "lovlig" feks: sprøyterom og heroinassistert behandling(Sveits) så ser man ingen overdoser.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Nå begynte jeg å tenkte på hvordan man måler hvor farlig et rusmiddel er. Gjør man det i dødsfall? pris? helseplager? etc etc.
Etter litt omtanke så sitter jeg igjen med tanken om at det faktisk er veldig subjektivt. Alkohol kan være døden for meg, men jeg kan takle heroin. Samtidig som det kan være det motsatte for deg. Så det blir litt derfor det er så viktig å ha åpenhet og forståelse rundt rus, når det oppleves så forskjellig fra person til person hva som er avhengig og hva som er skadelig.

Selv så tror jeg bare at jeg er for feig til å prøve det, vet selv at jeg ikke har kontroll og en veldig avhengighetspersonlighet og flere jeg kjenner døde når jeg var i ung alder. kjenner heller ikke til en spesifikk grunn til at folk har startet.
Vis hele sitatet...
Etter tilbakemeldingene jeg har fått fra brukere på forumet har jeg endret litt syn på det. Jeg har alltid sett på heroin som djevelens verk og jeg var lukket for ideen med at det kan brukes forsvarlig. Kanskje jeg tok feil. Kanskje det faktisk er subjektivt og det avhenger fra person til person men statistikkene taler fortsatt for seg selv.
9/10 drikker forsvarlig, 1/10 bruker heroin forsvarlig. Ikke bare farlighetsgrad som avgjør her, begge er helseskadelig men heroin er så til de grader mer avhengighetsskapende.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
"Det er ulovlig stortsett over hele verden og det med god grunn."

Den gode grunnen vil jeg gjerne at du utdyper Gnarve.
De stedene hvor heroin er "lovlig" feks: sprøyterom og heroinassistert behandling(Sveits) så ser man ingen overdoser.
Vis hele sitatet...
Se for deg følgende scenario: I en alternativ verden hvor alkohol ikke eksisterer og heroin er lovlig og bruker det som erstatning for lørdagsfylle. Hvordan tror du dette ville utspilt seg? En haug med zombier på pub..
Trenger jeg virkelig å gå i detaljer på hvorfor dette er en JÆVLIG dårlig ide?
Sist endret av Gnarve; 16. november 2021 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men hadde folk vært zombier? De man ser på gaten er jo nettopp de tunge misbrukerne, akkurat som de synlige alkisene som sitter langs veien og banner. Heroin i mindre doseringer er faktisk noe stimulerende og man får gjerne energi og blir sosial og pratsom av det.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men for all del, det hadde jo blitt et avhengighetsproblem over hele landet om det skal skje, heroin er faktisk mye mer avhengighetsskapende. Det er dessuten ikke et like sosialt stoff som alkohol, og det å sette inn et rusmiddel med helt andre effekter i et system tilpasset alkohol blir fjernt uansett. Hadde det vært tilpasset heroin så ville det nok ikke vært like populært å drive å samles i store gjenger å ta det, men heller kose seg alene eller med nære hjemme foran tv'n og sånn.
Dette er bare anektdotisk, da jeg har lite kjennskap til heroin som stoff, men en ørliten kjennskap til det åpne gatesalget av rusmidler i Oslo.

Jeg personlig tror at de fleste som bruker heroin ikke kjøper det på det åpne gatesalg, og lever den stereotypiske gatenarkomane livsstilen.

De fleste som bruker kokain i Norge er folk som går på jobb og betaler skatt. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være annerledes med heroin. Men dette er jo anektdotisk. Jeg vet jo ikke.

Carl Hart har forsket mye på rus, og er kjent i fagfeltet. Han er åpen om at han bruker heroin rekreasjonelt, og at han har gjort det mange ganger med andre ressurssterke mennesker.

https://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Hart
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men for all del, det hadde jo blitt et avhengighetsproblem over hele landet om det skal skje, heroin er faktisk mye mer avhengighetsskapende. Det er dessuten ikke et like sosialt stoff som alkohol, og det å sette inn et rusmiddel med helt andre effekter i et system tilpasset alkohol blir fjernt uansett. Hadde det vært tilpasset heroin så ville det nok ikke vært like populært å drive å samles i store gjenger å ta det, men heller kose seg alene eller med nære hjemme foran tv'n og sånn.
Vis hele sitatet...
Hvis heroin var like utbredt som alkohol ville vi hatt et alvorlig problem, samfunnet ville kollapset og rusomsorg ville blitt landets mest lukrative bransje. Som sagt er det ulovlig med god, god grunn.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Blir litt vanskelig og sammenligne alkohol og heroin og hvordan det hadde vært utbredt i samfunnet om det var lovlig med heroin ja! akkurat nå så har vi jo bare en type lovlig rusmiddel, og det bidrar nok til et litt snevert syn på rus i helhet. Det at noe er lov og ta endrer jo heller ikke forståelsen folk har om det, eller hvor farlig det er. I mitt hue så er det rimelig å anta at åpenhet og forståelse vil påvirke de som er spesielt utsatt positivt, og ikke de som ikke er påvirket i det hele tatt negativt da på en måte.
Heroin kunne jo godt vært like utbredt som alkohol for min del, men om det blir brukt på samme måte og med samme omfang som alkohol ofte blir brukt i så hadde jo det vært et problem!

Men dette er et viktig tema du tar opp altså! Jeg tror ærlig talt det er mange som ikke begriper hvordan noen kan gi seg ut på den stien og at uvitenhet kan føre til mer stigmatisering. så dialog er jo bra!
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Dette spørsmålet har jeg stilt meg selv og noen av mine nærmeste så lenge jeg kan huske men har enda ikke fått et konkret svar.
Ja vi lever i en tøff verden, noen av oss har opplevd motgang som folk flest ikke en gang kunne forestilt seg og noen har kanskje en bedre unnskyldning enn andre til å gi etter for substansen men spørsmålet står fortsatt. Med den kunnskapen vi har, viten om hvor farlig det er og viten om hvor man mest sannsynligvis vil ende opp ved å misbruke dette stoffet.. Jeg har en klar formening om at enhver forbruker vet fordømt godt hva de gjør når de sitter den første sprøyta. INGEN tvang deg, det var åpenbart et bevisst valg du gjorde og jeg er umåtelig nysgjerrig på hvorfor.

Mitt anstrengte forhold til heroin stammer fra at jeg vokste opp i Bergen sentrum, Nygårdsparken innen gå-avstand fra leiligheten hvor jeg bodde og jeg har streng talt hvert omringa av forbrukere hele livet. Jeg har blitt slått ned, forsøkt rana og blitt tilbudt tjenester jeg ikke vil snakke høyt om av heroinister som desperat prøver å råd til neste skudd. Min bestevenn fra barndommen døde av overdose i februar etter å ha blitt funnet innelåst på toalettet med to sprøyter i armen. Han var en ambisiøs ung mann med en lovende fremtid foran seg før han ble introdusert for heroin. De siste tre årene var han ikke til å kjenne igjen. Selv moren klarte ikke nå frem til han, det eneste han var opptatt av var sitt neste skudd.

Jeg er ikke fremmed for konseptet med å unnslippe virkeligheten, det er mye alkoholisme i familien og jeg drikker selv mer enn jeg vil innrømme. Min far døde i bilulykke da jeg var 5 år gammel og min mor er alkoholiker på fulltid. Ble mobba store deler av barndommen og jeg har hvert skremmende nærmt å begå selvmord flere ganger enn jeg kan telle. Mitt liv har ikke akkurat hvert noen dans på roser men jeg konstaterer dog at jeg aldri, og da mener jeg ALDRI har vurdert heroin som en løsning på mine problemer!! Viten om hvordan det ville påvirket meg selv og mine nærmeste har jeg ikke samvittighet til å gjøre noe så egoistisk og jeg sliter med å forstå hvordan denne tvers igjennom forkastelige substansen kan appellere til en eneste sjel.

Forklar, vil gjerne vite.
Vis hele sitatet...
Selvskading, spiseforstyrrelser, selvdestruktiv adferd som råkjøring, det er mange ting folk gjør selv om de vet at det vil gå veldig dårlig før eller senere. Inkludert heroin.

Hvorfor gjør de da? Indre kaos, adhd, oppvekst, miljø,psykiske utfordringer, behovet for å få fred i knoppen, spenningen, samholdet, eller kanskje selvfølelsen er så lav at de føler det er det eneste de fortjener?

De har det neppe bra med seg selv de fleste som tar heroin, selv de som vokser opp i møblerte hjem og ellers lever et stabilt liv kan bli fristet til å gi seg i kast med opiater. Og for noen så blir det livslang forelskelse etter første forsøk. Noen få kan røyke heroin noen helger hvert år i årevis uten å bli hektet, andre blir fast første gangen.

Kanskje det er summen av all dritt og motstand i livet eller genet for avhengighet? Noen gir kanskje opp, kanskje har de forsøkt å ta eget liv slik du har gjort uten å lykkes, men nåla fikser de? Det er nok ikke et fasitsvar, men det er helt sikkert endel likheter.
Sitat av urunderarrest Vis innlegg
Har du et problem med andre er det du som har problemer.
Vis hele sitatet...

Strong
Nå er jeg hverken heroin ekspert eller gidder lese hele tråden, men har hørt i andre poster at man kan fint bruke heroin rekreasjonelt, så lenge du røyker, og ikke skyter. Det er da det krever umenneskelig styrke og holde avstand., Og jeg har lest flere historier her inne med folk som røyker heroin og kan ha et fungerende jobb og sosial liv. Noen gikk i dass pga den ene gangen de prøvde og skyte, på tross av lang tid med røyking.
Anonym bruker
"Farlig Fåvne"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror de fleste hadde holdt seg unna heroin selv om det var fullt lovlig. Noen vil alltids ty til det og de må vi faktisk hjelpe. Det er mye enklere for folk å motta hjelp når de ser at den hjelpende hånden ikke har en pisk.
▼ ... over et år senere ... ▼
[quote]
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg ser ned på heroinister, nekter ikke på det. Sliter med å ha noen form for empati med folk som er feig nok til å avskrive seg alt ansvar og bli en eneste stor byrde for samfunnet. Ingen skylder meg en forklaring, det har jeg aldri sagt. Er bare en god mix av nysgjerrighet, irritasjon og sinne som gjør at jeg spørr.

Og jeg har aldri møtt folk i 60-70 åra som gir etter for heroin eller blir avhengig før de blir født. Tror du har sett for mye film og du er ikke riktig person til å argumentere.
Vis hele sitatet...
Innlegget ditt bærer preg av selvhevdelse og behov for å å sparke nedover, men jeg kommer med et lite bidrag likevel.

Heroinavhengighet er en svært alvorlig sykdom som gjør tilværelsen for brukeren til et levende helvette. Pasienter som lider av sykdommen lever ofte i dyp ensomhet med enorme psykiske og kroppslige påkjenninger. I tillegg er det offentlige helsetilbudet begrenset, og svært få har penger til privat behndling.

Hvorfor starter enkelte med heroin? I noen tilfeller ligger det alvorlige psykologiske og følelsesmessige problemer i bunnen. Hvis personen ikke har ressurser rundt seg, kan det være veldig vanskelig å få hjelp. Til slutt velger den syke lettvinte, dårlige løsninger i desperasjon.

Men det finnes naturligvis ikke noe fasitsvar. Du ville finne et bredt spekter av bakgrunnshistorier.

Hvis du faktisk er så nysgjerrig som du påstår, foreslår jeg at du tar en tur til Nygårdsparken og snakker med folk der. Det høres ut som du kan trenge å utvikle mer forsåtåelse for mennesker i desperasjon og utvikle mer empati. Du vil i tillegg lære at heroinmisbrukere flest er helt normale mennesker med gode kvaliteter.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror det korte svaret er menneske i oss er glad i følesen dette gir. Jeg kan slite om dop og bruker det ikke, men har vært skadet og fått sterkere smertestillende som kroppen venner seg fort tid og den tonen dette gir liker kroppen. dette skremte meg siden man måtte øke fort med dose, men kutta ut før det ble for sent. så har aldri hatt noen avhengighet selv.

Tror de fleste av oss har det slik, alle har en avhengighet. Ta snus, tobakk. pepsi max/cola ( koffein) sukker. Listen er lang der kroppen jager etter det behagelige. Hvem er det ikke som liker det mest behagelige man kan få ?
[quote=Ketminister;3843869]

Hvis du faktisk er så nysgjerrig som du påstår, foreslår jeg at du tar en tur til Nygårdsparken og snakker med folk der. Det høres ut som du kan trenge å utvikle mer forsåtåelse for mennesker i desperasjon og utvikle mer empati. Du vil i tillegg lære at heroinmisbrukere flest er helt normale mennesker med gode kvaliteter.
Vis hele sitatet...
Er slutt på den åpne scenen som fantes i Nygårdsparken, så om du absolutt vil dra på narko-sightseeing så er parken bare 5 minutter unna strakshuset. Undergangen for å komme seg dit rommer elendighet så langt øye kan se.