Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1137
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har tatt maaaange blodprøver opp gjennom årene, men det er første gang jeg er litt bekymret.

Jeg røyker kun grønt.

Snakket med en lege i dag ang. noen litt høye leververdier jeg har. Hun spurte meg forskjellige medisiner jeg tar, om jeg drikker alkohol og tar rusmidler. Svarte selvfølgelig nei på det siste. Spurte om andre vaner også.

Så ville hun at jeg skulle ta en blodprøve i dag, hun nevnte en utvidet prøve for "HIV og sånt, full pakke".

Tror dere de også tester for rusmidler?
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vet det er vanskelig for dere å si uansett. Hva vet dere om hva legen har tenkt å teste... Men jeg tenkte bare å høre om erfaringer.
Skal legen din ta blodprøven eller har hun henvist deg til en blodprøve lab
som f.eks. Fürst ? Hvis sistnevnte så får man med seg ett eller flere ark
hvor det er huket av hva det skal testes for.
Sist endret av vindaloo; 8. april 2021 kl. 16:09.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skal legen din ta blodprøven eller har hun henvist deg til en blodprøve lab
som f.eks. Fürst ? Hvis sistnevnte så får man med seg ett eller flere ark
hvor det er huket av hva det skal testes for.
Vis hele sitatet...
Først hadde fastlegen min henvist meg til sykehuset for en sjekk. Dit dro jeg i dag og snakket med en lege først. Deretter gav hun meg to ark som jeg måtte gi i resepsjonen og så gå ned til området der man tar blodprøver. Sa bare navnet mitt og de gav meg en kølapp.
Det er antagelig de arkene jeg snakker om.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er antagelig de arkene jeg snakker om.
Vis hele sitatet...
Jeg så på de arkene, men jeg kunne ikke se noe der. Legen var den som bestilte blodprøvene direkte fra kontoret sitt, ikke resepsjonen.
Hei, rusprøver tas kun på spesifikk indikasjon, altså ved spørsmål om førerkort og slikt. Ingen leger bestiller det utenom
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Nether Vis innlegg
Hei, rusprøver tas kun på spesifikk indikasjon, altså ved spørsmål om førerkort og slikt. Ingen leger bestiller det utenom
Vis hele sitatet...
Hei, håper det
Rusprøver krever ekstra, her unødvendig brukte ressurser og tas neppe uten grunn som Nether sier.

Tror heller ikke legen har lov å lure deg til å ta en helle. Merk: tror.

Føler du deg fremdeles usikker er det ikke noe unormalt i å spørre legen om å få se hva som er fylt ut i rekvisisjonen. Å være nysgjerrig og engasjert i egen helse sees på som en god ting.
Sitat av Nether Vis innlegg
Hei, rusprøver tas kun på spesifikk indikasjon, altså ved spørsmål om førerkort og slikt. Ingen leger bestiller det utenom
Vis hele sitatet...
Er også ganske sikker på at legene på opplyse deg om hva det er de skal ta prøver for. Du kan forresten logge inn på Fürst og følge statusen på prøvene dine, samtidig som du får se hva det er de måler.