Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 12871
Håper det går greit at jeg oppretter denne. Savnet en litt mer generell tråd om dyrking og spørsmål rundt det, så slipper man å lete i gamle innlegg, eller spamme andres tråder

Har et par spørsmål:

- Er det greit at temperaturen faller 5-6 grader når lampene slås av om natten, eller burde jeg ordne slik at en varmeovn i rommet slås på i det lampene slås av? Jeg kjører smartoutlets og legger alt inn i rutiner i google home. Tenkte å skaffe et smarttermometer slik at det f.eks slås på en ovn om tempen kommer under 20 grader.

- Jeg kom til skade for å komme borti en 600w mh-pære med hodet. Ser ut som det kom litt hårvoks på pæra, som nå har blitt en svartsvidd flekk. Er det noe jeg burde bekymre meg for? Bor ikke der jeg grower, men er innom en gang om dagen ca.

Hadde forresten vært greit om man kunne poste anonymt i denne delen av forumet også
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva er temperaturen vanligvis? 5-6 grader fall kan være helt ok eller skadelig avhengig av den kommer under en 14-15 grader. Litt avhengig av strain, noen tåler mer enn andre.

Ja det er et problem, det er nesten et under at lampa ikke har eksplodert pga hårvoksen, da fett/smuss og slikt får en annen temperatur og disse temperaturforskjellene kan få glasset til å miste styrke, det er trykk inne i lampa og det er direkte farlig i en slik situasjon.

Skift ut pæra og aldri bruk en pære som du har tatt på/vært borti uten å vaske det av med ren teknisk sprit.

Jeg jobber daglig med lys og du har vært jævlig heldig, jeg kjenner folk som har vært ikke har vært så heldig når de har brukt pærer feil.

Jeg tror flere brukere misforstår dette med anonymitet.. Du ER allerede anonym, selv som crew kan ikke jeg se noe informasjon om deg som på noe måte kan avsløre hvem du er, med mindre du poster informasjon om deg selv som kan lede til identiteten din.
Sist endret av Dodecha; 9. desember 2020 kl. 13:59.
Okay takk for oppklaringen. Må bare bestille ny pære da... men er det helt idiot å la den som har en liten sort flekk stå på til jeg får ny?

Tempen er 24 grader når lys og vifter er på. I natt så fikk de 7 timer mørke (skulle være bare 4 men jeg kuket til rutinen i Home), og da sank tempen til 18 grader... bordviftene inni teltet sto på hele tiden.

Er på uke 3 vekst.
Sist endret av Purgatorio; 9. desember 2020 kl. 18:10.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Okay takk for oppklaringen. Må bare bestille ny pære da... men er det helt idiot å la den som har en liten sort flekk stå på til jeg får ny?

Tempen er 24 grader når lys og vifter er på. I natt så fikk de 7 timer mørke (skulle være bare 4 men jeg kuket til rutinen i Home), og da sank tempen til 18 grader... bordviftene inni teltet sto på hele tiden.

Er på uke 3 vekst.
Vis hele sitatet...
Du kan jo skru ut pæra å se om du får vasket det vekk? Fraskriver meg alt ansvar hær

Videre så ser jeg ingen grunn til å kjøre noe annet enn 24 timer lys i vekstfasen og 12/12 i blomst. Kanskje enda flere mørketimer helt mot slutten.
Ja tenkte på det samme. Vil det hjelpe noe å prøve å rengjøre den eller kan det i verste fall bli verre?

Sitat av Kloakk Vis innlegg
Videre så ser jeg ingen grunn til å kjøre noe annet enn 24 timer lys i vekstfasen og 12/12 i blomst. Kanskje enda flere mørketimer helt mot slutten.
Vis hele sitatet...
Okay, var bare en amerikaner som gav meg huden full for at plantene ikke fikk noen timers hvile hver natt.. mente at det ikke fins noe sted i verden der cannabis får sol 24 timer i døgnet og at det derfor ikke er optimalt.. vet ikke jeg. Jeg er 1st time botaniker.
Sist endret av Purgatorio; 9. desember 2020 kl. 18:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Ja tenkte på det samme. Vil det hjelpe noe å prøve å rengjøre den eller kan det i verste fall bli verre?



Okay, var bare en amerikaner som gav meg huden full for at plantene ikke fikk noen timers hvile hver natt.. mente at det ikke fins noe sted i verden der cannabis får sol 24 timer i døgnet og at det derfor ikke er optimalt.. vet ikke jeg. Jeg er 1st time botaniker.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at så lenge du bruker noe skånsomt for å prøve å fjerne det og ikke lager riper vil det bli for det bedre å prøve å fjerne det.

Plantene skulle få hvile ja, vel jeg har den meningen at så lenge lufta blir byttet ut tilstrekkelig er det ingen bakside med å kjøre 24 timer i vekst. Da med forbehold om at alle behov er dekket

Jeg gjorde det på den måten i 10 år og så ingen negative sider ved det. Og han amerikaneren har tydeligvis ikke vært i Finnmark en sommer, jævla midnattsol, er glad jeg ikke bor der lengre ass
Sist endret av Kloakk; 9. desember 2020 kl. 20:02.
Optimal temperatur ligger visstnok mellom 22-26 grader har jeg lest. 18 grader er helt innafor. Om du har f.eks. 30 grader og så til 15 blir det veldig stor svinging. Tror det er lurt å prøve å holde det til maks ti graders forskjell på dag og natt
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Optimal temperatur ligger visstnok mellom 22-26 grader har jeg lest. 18 grader er helt innafor. Om du har f.eks. 30 grader og så til 15 blir det veldig stor svinging. Tror det er lurt å prøve å holde det til maks ti graders forskjell på dag og natt
Vis hele sitatet...
Snakker ikke direkte til deg, men relevant for det du sier, 20-24 i potta/jorda er good, om det er 30 i rommet betyr minimalt. Har jorda en god temp tar planten sjeldent skade av hva romtemperaturen er.

Jeg hadde alltid et ute/inne termoterer på den midterste planten hvor utedelen var ca midt i potta
Sist endret av Kloakk; 9. desember 2020 kl. 23:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vil lyset fra av/på knappen til en forgreiner forstyrre planter?
Det kan forstyrre ja. Ha ettpar gaffatape biter på
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spiller dere musikk til tomatplantene? Når mine var seedlings så gikk det i NRK Klassisk, men når de begynte å vokse opp byttet jeg til NRK Country

Skal også fikse noe automasjon nå slik at radioen slås av de 4 timene de har det mørkt.
Nice! Vennen min spiller også musikk...fra NRK klassisk. For det meste. Med innslag av rock. Det er ikke noe nytt dette med musikk og planter, men morsomt å se at flere bruker det

Ifølge studier var visst rap minst populære genre hos plantene.
Klassisk og heavy metal var på topp
Musikk er nok lurt...... Og hva med et bilde av den Norrøne fruktbarhetsgudinnen Idun?? Hun lager jo bra kætchup :P
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Nice! Vennen min spiller også musikk...fra NRK klassisk. For det meste. Med innslag av rock. Det er ikke noe nytt dette med musikk og planter, men morsomt å se at flere bruker det

Ifølge studier var visst rap minst populære genre hos plantene.
Klassisk og heavy metal var på topp
Vis hele sitatet...
Det er sikkert forskjellige studier på det, men leste en utfyllende her om dagen. Finner ikke igjen den eksakte artikkelen jeg leste, men her er noen av tingene som sto der - her tatt fra et par forskjellige kilder.

The same year that The Secret Life of Plants was published, researcher Dorothy Retallack of Colorado’s Women’s College amalgamated her research on plants and music into her book: The Sound of Music and Plants. She conducted experiments where she exposed plants to an extended F note and found that they were much healthier than the control group.

She then experimented with different types of music, including classical, jazz, and rock. Plants exposed to the more soothing classical and jazz music grew towards the speaker and even entwined themselves around it. Plants exposed to “discordant” rock music, on the other hand, grew away from the speakers and showed signs similar to overwatering.

So maybe plants are just really big fans of Bach and Louie Armstrong.
Vis hele sitatet...
When specific music, high tones or bird song cause the plant to vibrate, but not at the exact frequency for calcium resonance, the stomata will open after a lapse of time, even though the plant would keep them closed under normal circumstances. Tests have shown that a precise leaf fertiliser, tuned to the plant will have more effect on the development and growth of the plant if its stomata are wide open. Which is logical, because plants absorb leaf fertiliser via their stomata. Combinations of frequency and leaf fertiliser are available for many different crops.

But there are still some catches to this method. If the stomata are forced to remain open the plant will not be able to control the amount of water lost via transpiration and so it risks dehydration. So exposing your plant to music for more than 3 hours a day could endanger its health.
Vis hele sitatet...
Gode innspill du kommer med der, visste ikke om denne tre timers grensen men har tenkt tanken at allnighter konsert ikke er ideelt for planter generelt.

Åpne stomata? Kan det bety åpne blomster tro? Må sjekke ordboka mi
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spalteåpninger (latin: stomata) er spalteformede åpninger i huden (epidermis) som finnes hos høyere planter. Hver åpning omkranses av to lukkeceller som regulerer åpningen ved hjelp av safttrykket i lukkecellene. Safttrykket reguleres av konsentrasjonen av glukose og kaliumioner i lukkecellene. Gjennom spalteåpningen tar plantene opp karbondioksid til bruk ved fotosyntesen, mens de skiller ut oksygen og vanndamp.

FUCK! I går kveld var det en panelovn på rommet som døde. Dette resulterte i at det bare har vært 11,5 grader i teltet i nesten 12 timer i natt. Har fikset det nå, men kan det ha fucket opp noe for plantene? De ser enda fine ut, men var ikke super-perky når jeg åpnet i morges. Tempen har vanligvis vært stabil på rundt 23 grader.
Sitat av Purgatorio Vis innlegg
Spalteåpninger (latin: stomata) er spalteformede åpninger i huden (epidermis) som finnes hos høyere planter. Hver åpning omkranses av to lukkeceller som regulerer åpningen ved hjelp av safttrykket i lukkecellene. Safttrykket reguleres av konsentrasjonen av glukose og kaliumioner i lukkecellene. Gjennom spalteåpningen tar plantene opp karbondioksid til bruk ved fotosyntesen, mens de skiller ut oksygen og vanndamp.

FUCK! I går kveld var det en panelovn på rommet som døde. Dette resulterte i at det bare har vært 11,5 grader i teltet i nesten 12 timer i natt. Har fikset det nå, men kan det ha fucket opp noe for plantene? De ser enda fine ut, men var ikke super-perky når jeg åpnet i morges. Tempen har vanligvis vært stabil på rundt 23 grader.
Vis hele sitatet...
For bare en dag har ikke det noe å si.
Heisann, jeg har et par spørsmål da jeg akkurat har startet opp for første gang. Har såvidt blitt ferdig med germinating prossesen og fått dem i jord.

Hvilken høyde bør jeg ha på lampa? En sålenge står den med ca 60cm avstand dimmet ned til laveste trinn (20%). Lampen jeg bruker er en lumatek attis 200W

Luftfuktighet ligger nå på ca 60RH, og temp på 24 grader, er det innafor? Planlegger å handle inn en luftfukter ettervært hvis det blir nødvendig, men det er jo ekstra tørr luft nå på vintern da.

Hvis noen kunne anbefalt meg noen sirkulasjonsvifter og en PH måler som ikke er alt for dyr hadde jeg satt stor pris på det også!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Heisann, jeg har et par spørsmål da jeg akkurat har startet opp for første gang. Har såvidt blitt ferdig med germinating prossesen og fått dem i jord.

Hvilken høyde bør jeg ha på lampa? En sålenge står den med ca 60cm avstand dimmet ned til laveste trinn (20%). Lampen jeg bruker er en lumatek attis 200W

Luftfuktighet ligger nå på ca 60RH, og temp på 24 grader, er det innafor? Planlegger å handle inn en luftfukter ettervært hvis det blir nødvendig, men det er jo ekstra tørr luft nå på vintern da.

Hvis noen kunne anbefalt meg noen sirkulasjonsvifter og en PH måler som ikke er alt for dyr hadde jeg satt stor pris på det også!
Vis hele sitatet...
I manualen finner man umol/s/m2 for diverse testoppsett. 60cm er helt greit for stiklinger.

Temperatur og fuktighet er grei, du trenger ikke noe luftfukter. Det viktigste er at ting er noenlunde stabilt og ikke alt for tørt. Variasjoner i temperatur og fuktighet er det plantene kan reagere på.

Sirkulasjonsvifte, hva skal du med PH måler når du bruker jord som medium? Bare hold deg til vanlig næringsdosering og la det alltid renne av en liten bit vann fra potta slik det ikke kan bygge seg opp salter.
Jeg skjønner ikke helt.. Er ikke optimal PH best for at plantene skal bli best mulig?

Mulig jeg overkompliserer litt, men siden det er første gang prøver jeg å gjøre ting så "riktig" som mulig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt.. Er ikke optimal PH best for at plantene skal bli best mulig?

Mulig jeg overkompliserer litt, men siden det er første gang prøver jeg å gjøre ting så "riktig" som mulig.
Vis hele sitatet...
PH'en er optimal fra før, det som ødelegger PH er overdosering av næringsstoffer og da er det bedre å flushe ting og så la det ordne seg selv kontra å legge i flere kjemikalier for å justere ph opp.
Så de beste tipsene er å kjøpe skikkelig jord, f.eks Atami All-mix og følge næringsplanen til den næringa du bruker.
Skjønner, da dropper jeg PH meter..

Har du noe formening om hvor store potter jeg trenger?

Jorden jeg har er denne

https://www.mikrogartneriet.no/produ...d-mperlitt-10l

Men jeg har bare 10L noe som blir litt snaut på 3 planter vil jeg tro Får se om jeg finner et sted de har mer på lager
Det er vel første gang i historien jeg er uenig med Dodecha når det kommer til dette emnet.

Selvfølgelig skal du justere PH på næring og vanning i jord. Om springvannet ditt har feil pH, kan du fort få lockout og massivt trøbbel.

Når du tilsetter næring i springvannet, så endrer det pH balansen. Noen gjør den veldig lav, mens andre slik som PK 13/14 kan forhøye den.

Mener du skal justere til mellom 6.2-6.5 om jeg ikke husker helt feil. Treffer du helt korrekt så klarer plantene som du sier å ta til seg næringen på best mulig måte.

Du kan jo teste selv på en plante å gi den 5.0 eller 8.0 i pH. Det liker de ikke særlig godt.
Sist endret av BeardedFreak; 19. januar 2021 kl. 18:20. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Det er vel første gang i historien jeg er uenig med Dodecha når det kommer til dette emnet.

Selvfølgelig skal du justere PH på næring og vanning i jord. Om springvannet ditt har feil pH, kan du fort få lockout og massivt trøbbel.

Når du tilsetter næring i springvannet, så endrer det pH balansen. Noen gjør den veldig lav, mens andre slik som PK 13/14 kan forhøye den.

Mener du skal justere til mellom 6.2-6.5 om jeg ikke husker helt feil. Treffer du helt korrekt så klarer plantene som du sier å ta til seg næringen på best mulig måte.

Du kan jo teste selv på en plante å gi den 5.0 eller 8.0 i pH. Det liker de ikke særlig godt.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg tar feil, men slik jeg har forstått det om man skal måle ph i jord så er det ikke det vannet du vanner med som er kritisk, men selve jorda og ph'n der. Altså får å sjekke om planten/jorda har rett ph så må du ta måling av selve jorda å ikke bare sjekke ph på vannet du vanner med.
Kanskje ikke så nøye i jord men i hydro er det noe annet iallfall.
Ikke sikkert det jeg sa er rett her heller.
Jorden skal være i riktig range, det samme skal vann og næring du tilfører. Så sjekker man run-off som du sier for å se at pH i jorda ikke endrer seg som følge av salt opphopninger etc.

Slik jeg har forstått det er det kritisk å ha riktig pH på alt du heller i jorden. Men skal du spraye det på bladene, så har det ikke så mye å si slik jeg har forstått det. Såkalt foliar feeding.
Sist endret av BeardedFreak; 19. januar 2021 kl. 19:18.
Det er ikke direkte run-off jeg tenker på. Run off er vell vannet som renner av FRA potta, mens det jeg tenker på så tar du en "jordbit" fra potta som du legger i et glass å hiver oppi vann elns (ikke sikker på framgangsmåte, kanskje noen andre?) og så måler ph.
Men må legge til at jeg har kun dyrka i hydro å coco som er ganske likt mtp ph.

Men har tenkt på en ting helt urelevant ift tråden, men noen som har tanker rundt det å blande næring i luftfuktern?
Sist endret av NokErNok; 19. januar 2021 kl. 19:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av BeardedFreak Vis innlegg
Jorden skal være i riktig range, det samme skal vann og næring du tilfører. Så sjekker man run-off som du sier for å se at pH i jorda ikke endrer seg som følge av salt opphopninger etc.

Slik jeg har forstått det er det kritisk å ha riktig pH på alt du heller i jorden. Men skal du spraye det på bladene, så har det ikke så mye å si slik jeg har forstått det. Såkalt foliar feeding.
Vis hele sitatet...
Hva er riktig range da? Du har ikke lyst til å anbefale meg noe som finnes på lager?
Sist endret av Lykkeleeten; 19. januar 2021 kl. 20:11.
6.2 - 6.7 skal pH være på i jord.

https://www.mikrogartneriet.no/products/ph-test-kit

Der har du en rimelig pH tester lagerført.
Personlig ville jeg nok heller kjøpt vanlig grønnsaksjord på Felleskjøpet eller lignende. Samt et sett med skikkelig næring, som Canna eller biobizz.

Så kan du selv tilsette det som trengs når det trengs.
Prøvde premium plantejord fra plantasjen. Den koster like mye som pro mix jord hos mikrogartneriet.

Den trekker seg mye mer sammen når den tørker ut, fordi det er en del torv i jorda.
Det syns jeg var en uting. Jeg anbefaler pro mix jord som de har på mikrogartneriet.

Den trekker seg ikke sammen som plantasjen sin premiumjord. Ikke får man insekter med på kjøpet heller. Som var i plantasjen sin.

Just sayin

Den kilomix du linka til er gjødsla. Forskjellen vil være at du ikke trenger å tilføre næring de 2 første ukene.
Jeg foretrekker å gjødsle jorda selv så vet jeg det ikke blir for mye gjødsel
Sist endret av Hjelm1; 19. januar 2021 kl. 22:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan ikke si så mye om jord da jeg vet mer om kokos, men ville gått for noe skikkelig som f.eks BioBizz. Har en kompis som kjøpte jord på plantasjen, og han fikk med seg hjem masse utøy og ugress i jorda.

PH-måler er veldig lurt. Finn ut hvor mediumet ditt burde ligge og hold deg rundt det. Det er nevnt flere gode grunner over, men det er også fordi at forskjellige næringsstoffer brytes ned ved forskjellige PH'er, så du burde ikke kjøre nøyaktig samme PH hele tiden, men ligge og bevege deg rundt slik at gjennomsnittet blir ca. hva du vil det skal være. Slik blir det lettere å unngå mangelsykdommer. Men gjør ikke større hopp enn 0.2-0.3 opp eller ned.
Sist endret av Purgatorio; 20. januar 2021 kl. 00:36.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg sier ikke at å måle PH er dumt, men jeg sier det er lite nødvendig her til lands.
Vi har ganske jevn og konsistent PH og hardhet på vannet her i Norge, vi har god kvalitet.
Erfaringsmessig kan man kjøre hele grows i jord: Og da mener jeg selvfølgelig skikkelig jord, med perlitt som er luftig og god. Helst noe All-Mix/Bio-Mix fra produsenter som f.eks Atami. Jord fra plantasjen o.l. er som flere sier her ikke ideell og ofte har denne jorden skadedyr i seg.
Kort og godt får man mer problemer med "vanlig blomsterjord" fra plantasjen enn det er verdt.

Man kan kjøre hele grows i jord uten å måle PH en eneste gang om man bare følger næringsplanen til produsenten, f.eks Plant magic "Old Timer" eller BioBizz serien: Grow næring og CalMag supplement (ofte er kalsium og magnesium noe som utelates fra grow næring og man må kjøpe "top max" eller et annet fancy navn produsenten har valgt).

Så, jeg sier ikke at å måle PH er unødvendig, men jeg har ikke trengt å måle noe som helst med jord, og nybegynnere har ofte nok av andre ting å stresse over uten at man trenger å slenge på PH justering og vedlikehold/kalibrering av probene på PH/EC måler.
Med ordentlig jord så er PH allerede korrekt, og som sagt er vannet ganske bra og vi har jevn kvalitet her i landet.
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2021 kl. 10:44.
Godt skrevet dod.

Enkelte steder i landet har ganske hardt vann. Men da vil det vel merkes ellers i form av kalk i kaffetrakter, oppvaskmaskin osv. Ikke noe å tenke på generelt for de fleste.

Er vel viktigere om du bor en plass som usa. Som har mye klor osv
Jeg endte opp med denne jorden her https://www.gartnerbutikken.no/produ...-light-mix-45l

Til næring bruker jeg old timer serien

Gikk også for smartpots da jeg leste at det ga bedre tilgang til oksygen til røttene.

Idag spirte den første! Gøy

Kommer sikkert litt bilder ettervært! Har dere noen vanningstips? Tenkte bare dusje littegrann med en sprayflaske nå istarten
Sist endret av Lykkeleeten; 20. januar 2021 kl. 12:32.
Overvanning er den største nybegynner tabben. Du vil lære deg å se an vanningbehov. I starten kan du vanne oftere enn med større potter senere.

Når du vanner, stikk fingern i jorda og kjenn om det er fuktig lenger ned, er det det så ikke vann. Gjør du det risikerer du at røttene ikke får puste. Dette fører til råtne røtter og ødelagt plante.

Finner mye go informasjon på engelsk om emnet
Gode poenger jeg må si meg enig i der Dodecha

Problemet oppstår når man skal blande næring i vannet. Da gjør næringen plutselig at vannet måler 5.0 eller 8+ , da burde man som et minimum justere pH tilbake i range med et dråpesett eller lignende.

En bekjent jeg var på besøk hos, hadde vannet med springvann på 8.0 pH, det endte i fullstendig lockout og vedvarende problemer de siste 4 ukene i blomst.

Om ikke kranvannet og næringen lander mellom 6.2 - 6.7ph, så mener jeg at man skal korrigere. Alt annet vil svekke opptaket og hemme fremgangen.
Har nå såvidt fått 1 til å spire, ser bra ut sålangt. Jeg germinerte 2 frø til som ble litt vel tørre mens jeg var på jobb, plantet de i jord uansett for å se hva som skjer, men er litt skeptisk.. Vil det påvirke planten såpass mye i senere tid at det er like greit å starte på nytt?

Den ene som har spiret har jeg satt i en liten plastkopp da jeg ikke hadde fått fikset potter enda. Nå har jeg fått gjort det, men litt skeptisk på å potte den om når den bare er en dag gammel?

Også lurer jeg på en ting, hvor sensitivt er dette med lys i starten? Kjører 18/6 nå, men bør jeg holde meg unna teltet helt når det er mørkt eller er det ufarlig og åpne teltet for å inspisere (og slippe inn litt lys).

Morro detta!
Å utsette plantene for lys i mørkeperioden stresser dem og øker faren for å utvikle hermafroditter.
Men i germination og veg fasen har det ikke så mye å si med mørke.

Men etter du har satt de i blomst med 12/12 blir det veldig viktig med 12 timer totalt uforstyrret mørke.

Så sant du ikke har autoflower strains, de bryr seg ikke.
https://imgur.com/a/c5HgNyF

Hvorfor bøyer den seg? Det ene bilde er tatt igår, det andre idag. Er det lyset som er for langt unna?
Du sier ikke noe om hvor lyset er i forhold til seedlingen, men det kan fort se sånn ut ja.
60cm avstand og dimmet ned til laveste styrke (20%) Senket den 10 cm rett etter jeg tok bilde så får se om det hjelper

Avstanden er nå ca 50cm og økte også lysstyrken 20% til 80W. Får se hvordan den responderer på det.
Sist endret av Lykkeleeten; 22. januar 2021 kl. 10:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes 50cm enda virker som langt unna, men ikke ta det for god fisk. Jeg er ganske noob selv og har null erfaring med Lumatek Attis.
Syns ikke den så altfor utstrakt ut. Nå som du har flytta lyset nærmere så får du se i overmorra ellernoe. Hvilken temp og fukt e det?
Temperatur 25C
Luftfuktighet 50RH

Skrudde også opp effekten til 80w fra 40w... Burde kanskje venta med det når jeg senka den da?
At den bøyer seg er helt naturlig. Planten strekker seg etter lyset. Prøv å snu den motsatt vei så skal du se den strekker seg andre veien.
Du er ganske spot on med temp og fukt ja.

Hvis bladene blir stressa av lyset så bøyer de seg oppover. Curler litt innover også oppover.

En generell "regel" jeg leste på nett som var logisk for meg var at du kjenner med hånda i samme høyde som planten(e) er. Blir det fovarmt på overdelen av hånda blir det for varmt for planten(e)
Har bestilt inn en lumatek attis 200w til slik at jeg får 2stk i et telt på 90x150, sitter nå å vurderer om jeg skal gå for 300w istedet 🤔 eller blir det overkill? Altså en 200w og en 300w evt bytte ut begge om det går når jeg ikke har embalasje.. Er fortsatt innenfor angreretten..

Hva tror dere? Penga driter jeg i
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
Har bestilt inn en lumatek attis 200w til slik at jeg får 2stk i et telt på 90x150, sitter nå å vurderer om jeg skal gå for 300w istedet 🤔 eller blir det overkill? Altså en 200w og en 300w evt bytte ut begge om det går når jeg ikke har embalasje.. Er fortsatt innenfor angreretten..

Hva tror dere? Penga driter jeg i
Vis hele sitatet...
Om penger ikke er noe problem så kjør på med 300w versjonen.
Regner med målene på teltet er bredde og dybde? Om det er bredde og høyde er det selvfølgelig litt overkill med 300w på 90x90x150