Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3119
Anonym bruker
"Svak Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry for lang post, men dette er veldig viktig for meg og min helse, så jeg ber dere om å vær så snill å lese i gjennom alt og gi deres ærlige meninger.

I Januar fikk jeg min første utskrivelse på sobril, og har tatt 1-2x 15mg Sobril ved akkutt angst. Jeg har ikke følt noen bivirkinger eller noe avhengighetsskapende tegn på bruken av dette. Et par måneder senere fikk jeg enda en pakke, og i dag fikk jeg min tredje.

Jeg har vært veldig forsiktig å ikke ta sobrilen for å bare slappe av eller rett og slett ruse meg på det. Jeg har lest veldig mye både på dette forumet og andre steder på nettet om hvor fucked du blir hvis du blir avhengig, så jeg er veldig forsiktig

Men...

Dette er min tredje pakke med Sobril. Hvor lang tid vil det ta hvis jeg bruker 25stk sobril på 2 måneder. Jeg tar de bare ved akutt angst, og ikke noe annet.

Legen min har ikke sagt noe spesielt, selv om hun var kjempe i tvil når jeg først tok det opp med henne for første gang. Hun skrev det ut, og jeg var veldig forsiktig med å ikke ta for mye.

Jeg føler meg helt ærlig ikke avhengig, men det er vel egentlig helt umulig å vite siden alle som faktisk blir avhengige vil si det samme.

Uansett,

Kan jeg fortsette med denne påfyllingen etter et par måneder eller vil jeg sakte men sikkert bygge en toleranse? Hvis jeg bygger en toleranse og så forklarer dette til fastlege er jeg redd for at fastlege med engang kutter ut å skrive ut. Igjen, det høres ut som at jeg er avhengig fordi jeg bruker setningen "redd for at fastlege ikke skriver ut lengre", men jeg ber om seriøse råd her.

Sobrilen hjelper med med akutt angst, og ingenting ellers. Jeg har ingen planer om å bli avhengig, og det er derfor jeg er så veldig forsiktig

Jeg kan bare anta at fastlege stoler på meg, siden forrige gang jeg var hos henne og spurte om sobril, så sa hun ikke så mye om det. Noe av det første jeg sa til henne var at det var nesten 2 1/2 måned siden jeg sist fikk det.

Hilsen bekrymet 18åring
Du er kun 18 år gammel.

Har dere ikke snakket om muligheten for behandling? Begynne støtte seg på Sobril i så lav alder uten at det blir tatt tak i, er en smule skummelt.

Virker som om du har blitt litt for glad i Sobril allerde.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er ofte nok til å være avhengighetsskapende og til at det bygger toleranse. Jeg vil si fastlegen din fortjener kritikk for å så løssleppent skrive ut disse medisinene til en 18 åring, og så ofte.
Jeg får max en pakke på 25 stk i året og legen min liker det ikke tilfelle jeg blir hekta av bare det.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg får diazepam 5mg fra min lege, Jeg får 40 stk pr resept og skal bruke dem ved behov.
Jeg bruker det kun ved behov, den ene måneden var det mye som skjedde så jeg brukte foreskrevet dose hver dag og da fikk jeg "varsel" fra legen om at jeg måtte passe på forbruket når jeg røvde å fornnye den.

Jeg henter nå ut 40stk ca. hver tredje måned og har gjort det i ett år uten at de har reagert. Jeg merker heller ikke noe særlig sug etter tablettene.

Dersom du har en ansvarlig lege vil du ikke få utskrevet resepten ofte nok til å bli avhengig.
25 tabletter som du sier er sikkert nok til å få litt abstinenser om du bruker de fast en periode men ikke nok til å pillemissbruker tenker jeg hvertfall. Men det er jo litt forskjell på folk hvor fort de blir hekta.

Om du er veldig bekymret så kan du også gi beskjed til legen din at du er redd for avhengighet slik at de også passer på forbruket ditt som en ekstra trygghet.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil legge til at min dosering er 3-4 stk pr dag ved behov.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
25 tabletter som du sier er sikkert nok til å få litt abstinenser om du bruker de fast en periode men ikke nok til å pillemissbruker tenker jeg hvertfall. Men det er jo litt forskjell på folk hvor fort de blir hekta.
Vis hele sitatet...
Det er stor forskjell på hvordan folk reagerer når de får abstinenser, ja.
Sobril-abstinenser var de første abstinensene jeg kjente. Jeg ble helt fjæra. Helt som et løv i vinden. Jeg visste ikke at det var abstinenser, så det kan hende jeg ikke hadde reagert riktig så ille hadde jeg visst det.
Prøv å bruk sobril når du absolutt ikke klarer å holde ut uten.
Noen ganger må man bare leve med å ha angst.
Tidligere i år begynte jeg å spise litt benzo av og til, etter flere år uten å spise piller. (Spiste en eneste mogadon i fjor eller for-fjor, og det var 3 eller 4 år siden sist, før det.)
Selv om jeg har spist kun en håndfull ganger, med minst en uke mellom hver gang merker jeg hvor fort innspist man blir. Skummelt fort.
Prøv å begrens bruken, er mitt forslag.
Tenk hvilken seier det blir for deg jo mer du klarer å ri av angsten uten å ta sobril.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil legge til at min dosering er 3-4 stk pr dag ved behov.
Vis hele sitatet...
Sobril synes iallfall jeg er ganske mildt og tror du skal spise over ganske bra periode for å kjenne noe på avhengighet, men det er individuelt. kommer an på hva du definerer som abstinenser/avhengighet.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Sobril synes iallfall jeg er ganske mildt og tror du skal spise over ganske bra periode for å kjenne noe på avhengighet, men det er individuelt. kommer an på hva du definerer som abstinenser/avhengighet.
Vis hele sitatet...
Som du sier er sobril mildt så man vil ikke ha de samme kroppslige abstinensene som fra f eks sterke smertestillende opiater. Det som er med sobril er at man raskt får en psykisk avhengighet der man ikke vil kjenne på noe angst fordi man slipper det med sobril, og derfor tyr til sobril mere og mere fordi man vil sikre seg mot å føle på angst, også helt normal angst som er menneskelig og noe alle føler på fra tid til annen. Man får lavere terskel for å ta dem ved ubehag eller frykt for ubehag og glemmer at angst er en vanlig følelse som man må lære seg å komme seg gjennom og utsettes for. Det er det psykiske aspektet her med at man føler seg mer urolig om man ikke tar sobril, avler mere angst eller passivitet osv som kan regnes som de vanligste abstinensene av sobril og som er tegn på avhengighet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som du sier er sobril mildt så man vil ikke ha de samme kroppslige abstinensene som fra f eks sterke smertestillende opiater. Det som er med sobril er at man raskt får en psykisk avhengighet der man ikke vil kjenne på noe angst fordi man slipper det med sobril, og derfor tyr til sobril mere og mere fordi man vil sikre seg mot å føle på angst, også helt normal angst som er menneskelig og noe alle føler på fra tid til annen. Man får lavere terskel for å ta dem ved ubehag eller frykt for ubehag og glemmer at angst er en vanlig følelse som man må lære seg å komme seg gjennom og utsettes for. Det er det psykiske aspektet her med at man føler seg mer urolig om man ikke tar sobril, avler mere angst eller passivitet osv som kan regnes som de vanligste abstinensene av sobril og som er tegn på avhengighet.
Vis hele sitatet...
For meg er det nok å ha tabletter liggende, da er terskelen høy for å ta dem da jeg vet at om ting blir for ille kan jeg bare ty til dem. Ofte når jeg har fått piller av legen så har jeg plutselig ikke trengt de mer. At jeg i heletatt har det tilgjengelig gir meg nok trygghet, men det er meg.
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
For meg er det nok å ha tabletter liggende, da er terskelen høy for å ta dem da jeg vet at om ting blir for ille kan jeg bare ty til dem. Ofte når jeg har fått piller av legen så har jeg plutselig ikke trengt de mer. At jeg i heletatt har det tilgjengelig gir meg nok trygghet, men det er meg.
Vis hele sitatet...
For mange holder det Men trådstarter forteller hun tar 1-2 sobril hver 2-3 dag og da er man kjapt over i den kategorien hvor det brukes oftere enn man bør og terskelen sannsynligvis er lavere for å ta det så fort man kjenner angst.

Det er ikke bra å ta hver gang man kjenner ubehaget til angsten komme, selvom angst er jævlig. Panikkangst går over og det er det man må prøve å huske, og lære seg terapeutiske hjelpemåter å håndtere på.
Begynner man med sobril så ofte når man er 18, og over så lang tid som 6 mnd det snart har gått nå så kan man fort være pillemisbruker av sterkere saker før man er 20 litt satt på spissen men ikke uvanlig mønster det.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Som du sier er sobril mildt så man vil ikke ha de samme kroppslige abstinensene som fra f eks sterke smertestillende opiater. Det som er med sobril er at man raskt får en psykisk avhengighet der man ikke vil kjenne på noe angst fordi man slipper det med sobril, og derfor tyr til sobril mere og mere fordi man vil sikre seg mot å føle på angst, også helt normal angst som er menneskelig og noe alle føler på fra tid til annen. Man får lavere terskel for å ta dem ved ubehag eller frykt for ubehag og glemmer at angst er en vanlig følelse som man må lære seg å komme seg gjennom og utsettes for. Det er det psykiske aspektet her med at man føler seg mer urolig om man ikke tar sobril, avler mere angst eller passivitet osv som kan regnes som de vanligste abstinensene av sobril og som er tegn på avhengighet.
Vis hele sitatet...
Nå tar jo du høyde for at TS ikke følger legens anvisning og bruker tablettene ved behov. Ved behov betyr ikke at du skal ta de fordi du er bekymret for at det skal regne i morgen men ved reell angst som må dempes for å kunne fungere skikkelig.
Det du snakker om, å bruke de forebyggende er jo et tegn på missbruk.
Anonym bruker
"Svak Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bhg
Anonym bruker
"Svak Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bhg
Vis hele sitatet...
(Postet det med uhell)

Ville bare oppklare noen ting i denne tråden:

Jeg har gått på BUP i mange år tidligere og går nå på DPS, så at en 18åring plutselig for resept på Sobril er ikke helt riktig. Det tok mange år før medisinering på benzo ble et tema.

Fastlegen min har også vært veldig, veldig, veldig streng med å skrive ut. Hun vet absolutt hva hun driver på med. Jeg stoler på henne, men jeg skrev denne tråden fordi jeg trengte noen råd.
Hvis du bruker 25 tabletter på to mnder så er det nesten en tablett annenhver dag i snitt. Oxazepam har halveringstid på 10-15 timer, og man regner ca 5 halveringer før stoffet er ute av kroppen. Det vil si at det må gå minst 50 timer fra du har tatt en pille, til den er ute. Og hvis du da tar ca en pille annenhver dag, så går du konstant med virkestoffet i kroppen.
Sist endret av Bored; 28. mai 2020 kl. 07:42. Grunn: Skrivefeil
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bored Vis innlegg
Hvis du bruker 25 tabletter på to mnder så er det nesten en tablett annenhver dag i snitt. Oxazepam har halveringstid på 10-15 timer, og man regner ca 5 halveringer før stoffet er ute av kroppen. Det vil si at det må gå minst 50 timer fra du har tatt en pille, til den er ute. Og hvis du da tar ca en pille annenhver dag, så går du konstant med virkestoffet i kroppen.
Vis hele sitatet...
Halveringstid ja, men du kan kjøre bil etter 8 timer. Samme med vival/valium.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Halveringstid ja, men du kan kjøre bil etter 8 timer. Samme med vival/valium.
Vis hele sitatet...
Naturligvis, men han spurte ikke om bilkjøring, men om avhengighet.
15mg Sobril tilsvarer 8mg Valium. 7,5mg Sobril tilsvarer 4mg Valium.

Du får 25 Sobril annenhver måned. Omtrent én annenhver dag.
Altså får du det som tilsvarer 8mg Valium annenhver dag, eller 4mg Valium om dagen. Dette er en meget lav dose, men Benzo er Benzo og det er avhengighetsskapende.

Jeg har lang erfaring med stoffet, i både massive doser illegalt, små doser illegalt og små doser regelmessig legalt (i regi av DPS).

Du vil neppe få store problemer med avhengighet i dosene du jobber med og om du i tillegg trapper ned når du skal slutte kommer dette til å bli en tur i parken.
Men du må regne med å bli mildt avhengig og om du seponerer uten å trappe ned vil du oppleve ubehag.

Lykke til
Sist endret av krystallkongen; 28. mai 2020 kl. 12:24.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
15mg Sobril tilsvarer 8mg Valium. 7,5mg Sobril tilsvarer 4mg Valium.

Du får 25 Sobril annenhver måned. Omtrent én annenhver dag.
Altså får du det som tilsvarer 8mg Valium annenhver dag, eller 4mg Valium om dagen. Dette er en meget lav dose, men Benzo er Benzo og det er avhengighetsskapende.

Jeg har lang erfaring med stoffet, i både massive doser illegalt, små doser illegalt og små doser regelmessig legalt (i regi av DPS).

Du vil neppe få store problemer med avhengighet i dosene du jobber med og om du i tillegg trapper ned når du skal slutte kommer dette til å bli en tur i parken.
Men du må regne med å bli mildt avhengig og om du seponerer uten å trappe ned vil du oppleve ubehag.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Av ren interesse; hvor har du det fra at 15 mg oxazepam er ekvivalent med 8 mg diazepam?