Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3685 738587
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg tror det er lurt å tenke på bitcoin som en hvilken som helst annen valuta. La oss f.eks bytte ut bitcoin med amerikanske dollar (USD).

Si vi har disse 4 personene:
Deg: 6000 NOK | 0 USD
Per: 0 NOK | 1000 USD
Pål: 6010 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 0 USD

Dersom du har 6000 kroner og kjøper 1000 dollar i dag fra Per for 6000 kroner og selger 1000 dollar om 1 uke til Pål for 6010 kroner. Pål bruker 1000 dollar til å betale husleie til Lise som han leier av i USA.

Etter handelen:

Deg: 6010 NOK | 0 USD
Per: 6000 NOK | 0 USD
Pål: 0 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 1000 USD

Hvor er potten og hvem har tapt penger?
Vis hele sitatet...

Eksemplet ditt er helt fint men du tar ikke med verdistigning eller tap.
Dette er statiske transaksjoner uten vinnere og uten tapere. I RL vil det være alt fra transaksjonskostnader til evt. gevinst eller tap å ta hensyn til.
Og det er jo det cod forsøker få frem.
Har nesten lest gjennom hele posten. ser ikke helt poenget med å kjøpe bitcoins vs NOK, Greit at man kan kjøpe ting på nettet, men like så greit å bruke paypal. Med mindre man driver noen form for ulovlig virksomhet, som jeg har en følelse av at TS kan tjene godt på om nok folk melder seg på Bitcoin "bølgen".
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Har nesten lest gjennom hele posten. ser ikke helt poenget med å kjøpe bitcoins vs NOK, Greit at man kan kjøpe ting på nettet, men like så greit å bruke paypal.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lest godt nok.

- Ingen gebyrer. Du merker kanskje ikke noe som vanlig kjøper, men paypal sine gebyrer er betydelige når du mottar penger og ikke sender dem. Dette gjelder spesielt med såkalte micropayments, som jeg er overbevist om blir en stor del av fremtidens økonomi.
- Ingen mellommenn, du har 100% kontroll på dine egne penger.
- Kontoen din kan ikke fryses
- Overføringer kan ikke reverseres.
- Du kan lett sende penger til land og organisasjoner som er sperret av f.eks. politiske grunner, som wikileaks.
- Anonymt til en viss grad, ingen organisert overvåking av data som hos f.eks paypal og visa.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan ha både inntekter og utgifter i NOK. Det kan du i praksis ikkje med bitcoins i dag.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker hovedinntekt så er jeg selvfølgelig enig, men det er definitivt mulig å ha både inntekt og utgifter med bitcoin. Jeg tjener selv ca en tusenlapp i måneden på å selge ting for bitcoin på en nettside, og det er slett ikke all fortjenesten jeg må veksle om til NOK før jeg kan bruke det på noe.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg tror det er lurt å tenke på bitcoin som en hvilken som helst annen valuta. La oss f.eks bytte ut bitcoin med amerikanske dollar (USD).

Si vi har disse 4 personene:
Deg: 6000 NOK | 0 USD
Per: 0 NOK | 1000 USD
Pål: 6010 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 0 USD

Dersom du har 6000 kroner og kjøper 1000 dollar i dag fra Per for 6000 kroner og selger 1000 dollar om 1 uke til Pål for 6010 kroner. Pål bruker 1000 dollar til å betale husleie til Lise som han leier av i USA.

Etter handelen:

Deg: 6010 NOK | 0 USD
Per: 6000 NOK | 0 USD
Pål: 0 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 1000 USD

Hvor er potten og hvem har tapt penger?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke man kan sammenligne med ekte valuta på den måten. Greia er at med bitcoins så blir det ikke skapt noe ekstra verdi, og det er heller ikke noe verdi som forsvinner, det er bare en måte å sende penger på, eller vinne fra andre, om man investerer, men alle kan ikke bli rike på det. Kom forresten akkurat på at jeg har betalt ned mye av lånet mitt nå akkurat, så jeg har ikke råd til å investere i bitcoins enda.. Men kanskje etter neste lønning. Skal følge med på grafene hvertfall!
Sist endret av Cityofdreams; 23. august 2012 kl. 15:40.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg tror det er lurt å tenke på bitcoin som en hvilken som helst annen valuta. La oss f.eks bytte ut bitcoin med amerikanske dollar (USD).

Si vi har disse 4 personene:
Deg: 6000 NOK | 0 USD
Per: 0 NOK | 1000 USD
Pål: 6010 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 0 USD

Dersom du har 6000 kroner og kjøper 1000 dollar i dag fra Per for 6000 kroner og selger 1000 dollar om 1 uke til Pål for 6010 kroner. Pål bruker 1000 dollar til å betale husleie til Lise som han leier av i USA.

Etter handelen:

Deg: 6010 NOK | 0 USD
Per: 6000 NOK | 0 USD
Pål: 0 NOK | 0 USD
Lise: 0 NOK | 1000 USD

Hvor er potten og hvem har tapt penger?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at når Pål kommer til Lise kan Lise si "nei, jeg vil ikke ha monopolpengene dine, kom med USD" og hvis Pål ikke hoster opp skikkelige penger blir han kasta ut.

Verdien i nasjonale valutaer ligger i at de er tvungne betalingsmiddel i hjemlandene sine. Hvis Lise nekter å ta imot USD i USA kan hun ikke kreve å få kravet sitt oppfylt med noe annet (dette forutsetter såklart at de har en avtale der ytelsen til Pål er fastsatt i USD).

Bitcoin og andre valutasubstitutt er bare verdifulle så lenge folk tar dem imot, men så lenge Norge eller USA finnes vil NOK eller USD ha en eller annen form for verdi. Bitcoin kan fort ende opp med å være som ølbonger etter julebordet en eller annen dag.
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Forskjellen er at når Pål kommer til Lise kan Lise si "nei, jeg vil ikke ha monopolpengene dine, kom med USD" og hvis Pål ikke hoster opp skikkelige penger blir han kasta ut.

Verdien i nasjonale valutaer ligger i at de er tvungne betalingsmiddel i hjemlandene sine. Hvis Lise nekter å ta imot USD i USA kan hun ikke kreve å få kravet sitt oppfylt med noe annet (dette forutsetter såklart at de har en avtale der ytelsen til Pål er fastsatt i USD).
Vis hele sitatet...
Går utifra at dette var en skrivefeil fra din side, i såfall nei, hvis Lise nekter å ta imot NOK så er det jo ikke verre enn at Pål dropper å veksle til USD først. Hvem som benytter USD og hvem som benytter NOK kommer jo helt ann på situasjonen.

Bitcoin og andre valutasubstitutt er bare verdifulle så lenge folk tar dem imot, men så lenge Norge eller USA finnes vil NOK eller USD ha en eller annen form for verdi.
Vis hele sitatet...
Historien har vist at hyperinflasjon kan inntreffe i statlige valutaer. Mark i weimarrepublikken, zimbabwe dollar osv. Dette er en ødelegging av verdien og kan sammenlignes med en total kollaps i bitcoin verdien mot andre valutaer. Dette er altså ikke et unikt fenomen og kan forekomme i statlig regulerte valutaer på lik linje med bitcoin.

Bitcoin kan fort ende opp med å være som ølbonger etter julebordet en eller annen dag.
Vis hele sitatet...
Riktig, på samme måte som jeg tørker meg i ræva med zimbabwe dollar.

Eksemplet ditt er helt fint men du tar ikke med verdistigning eller tap.
Dette er statiske transaksjoner uten vinnere og uten tapere. I RL vil det være alt fra transaksjonskostnader til evt. gevinst eller tap å ta hensyn til.
Og det er jo det cod forsøker få frem.
Vis hele sitatet...
Jeg tar jo med verdistigning og tap i regnestykket, vi har en vinner, det er "deg", med en profitt på 10 kroner. Denne har da blitt overført fra en eller flere av de andre deltagerene.

Uansett, det er helt riktig at det ikke kan komme ut mer kroner enn det som går inn i bitcoin.
Sitat av Warz Vis innlegg
Nei, og det er strengt forbudt å drive en mtgox i norge så det finnes dessverre ingen slike sider.
Vis hele sitatet...
Hvilke lover er det brudd på?
Warz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
Hvilke lover er det brudd på?
Vis hele sitatet...
Hvis du kan koste opp 5 000 000 euro og sette av et år av livet ditt til å studere juss så er det vel lov.

"Hawalavirksomhet lovreguleres ulikt fra land til land. I Norge er virksomheten ikke i prinsippet kriminell, men vil i praksis bare være tillatt dersom den er basert på konsesjon i henhold til lov om finansieringsvirksomhet. Det kreves i utgangspunktet en grunnkapital på minimum Euro 5 000 000 for å få slik konsesjon, og virksomheten vil bl.a. være regulert av hvitvaskingsloven. I flere tilfeller er personer som har drevet hawalavirksomhet i Norge blitt straffedømt."
Sist endret av Warz; 25. august 2012 kl. 00:29.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Enda en hack, bitfloor har tapt 24 000 BTC noe som tilsvarer ca $249 600 eller 1,45 millioner kroner.

http://news.cnet.com/8301-1023_3-575...virtual-heist/
The heist occurred last night when an attacker accessed an unencrypted backup of wallet keys
Vis hele sitatet...
Hvorfor trodde de det var en god idé å ha så mye penger liggende på en åpen, ukryptert fil? Og til og med etter alle de andre hackingene som har skjedd i det siste.. De ber jo nesten om det.
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor trodde de det var en god idé å ha så mye penger liggende på en åpen, ukryptert fil? Og til og med etter alle de andre hackingene som har skjedd i det siste.. De ber jo nesten om det.
Vis hele sitatet...
sikkerhet er vanskelig, og for folk som gjerne er mer kjent med buisness og ikke teknologien så er ikke slike ting så lett å forstå - og egentlig å forvente. Teknologi er også så abstrakt at det å forstå hvilken sikkerhet man trenger er enda vanskeliggere å forstå for mannen i gata.
Om dette er en hoax eller ikke, en person krever 1 million dollar betalt i bitcoin hvis ikke vil han gi ut presidentkandidat Romneys selvangivelse.

Ser ut til at dette får mye oppmerksomhet i media. All PR god PR ?
Hackers demand $1 mln ransom to keep Romney's stolen tax returns secret
TruthDive - ‎1 hour ago‎
The hacker group claims that it has in its possession of 'all available 1040 tax forms for Romney', which they stole from PricewaterhouseCoopers' Nashville office on August 25, 2012. The group ... They have demanded a ransom of one million USD in Bitcoins.

Agents investigate claim of Romney tax files theft from Franklin office
The Tennessean - ‎2 hours ago‎
The letter says the tax returns would be released to the media later this month unless a payment of $1 million is received through an online payment system, Bitcoin. For the same price, someone interested in seeing the returns made public could guarantee ...

Hacker claims he stole Romney's tax returns, demands $1mln
PanARMENIAN.Net - ‎2 hours ago‎
Net - A hacker allegedly stole Mitt Romney's tax returns and is demanding $1 million in Bitcoins for silence. The hacker also sent a USB drive and letter to the Republican and Democratic party offices in Williamson County, Tenn. as proof, VentureBeat reports.

Hacker wants $1 million in Bitcoin or they'll release Mitt Romney's tax returns
TweakTown - ‎2 hours ago‎
Things are looking to heat up for Mitt Romney, with a hacker claiming to have in his (or her) possession, the presidential candidate's previous tax returns. Romney has been accused of hiding something, as he has only released the previous two years worth of ...

Romney Tax Returns Stolen, Letter Claims, And Demands $1M Ransom
International Business Times - ‎3 hours ago‎
Convert $1,000,000 USD to Bitcoins.... It does not matter if small amounts or one large amount is transferred, as long as the final value of the Bitcoins is equal to $1,000,000 USD at the time when it is finished. The keys to unlock the data will be purged and ...

Hackers Claim to Have Mitt's Tax Returns
Newser - ‎4 hours ago‎
They have threatened to make the returns public unless they receive the payoff in the hard-to-trace BitCoin online currency by September 28. The hackers say they sent flash drives containing copies of the returns to Democratic and ... at both offices say they made no attempt to access the information on the flash drives. A spokesman for PricewaterhouseCoopers says the company is working closely with the Secret Service, and managers haven't discovered any evidence of unauthorized access to Romney's returns.

PWC: No evidence of breach in Romney tax return extortion case
ITworld.com - ‎6 hours ago‎
"When they were done, they kind of opened the envelope and scooped [the contents] back in." The group wants the money paid using the BitCoin digital currency, which is hard to trace, in order to prevent the decryption key from being released.

Hackers ransom Romney tax returns
SC Magazine Australia - ‎7 hours ago‎
Blackmail letters were sent to Romney's Republication Party offices, including one package containing a hand-written address and a USB drive. The hackers said the documents would be released to anyone who paid the ransom. Cryptographic Bitcoin ...

Bitcoin value spikes after hacker demands ransom in the currency
VentureBeat - ‎7 hours ago‎
Today, a hacker who claims to have obtained Mitt Romney's tax returns is demanding a ransom of $1 million in Bitcoins. The hacker probably didn't expect to improve the market for Bitcoins overall, but that's exactly what happened, as the value of Bitcoins ...

U.S. Probing Claim That Romney's Tax Returns Were Stolen
Bloomberg - ‎7 hours ago‎
The anonymous group sent a letter to Romney's accounting firm and political offices in Tennessee demanding $1 million in Bitcoins, a type of Internet currency, to prevent the disclosure of the candidate's tax returns. Romney's tax returns have become an ...

Romney receives a coup d'etax
Examiner.com - ‎8 hours ago‎
The group claims it will release the records on September 28th unless paid $1 million by an untraceable internet currency called Bitcoins. They also claim they will destroy the evidence if paid in time. The Secret Service is investigating the matter, and nothing ...

Secret Service Eyes Romney Tax Return Blackmail Attempt
TPM - ‎8 hours ago‎
... the beginning of the week also containing flash drives with copies of Romney's tax returns before 2010.” A second post says that encrypted copies of the tax documents will be sent to major media outlets, and demands the equivalent of $1 million in Bitcoins, ...

Mitt Romney's tax returns being held hostage for $1 million in...Bitcoin?!
89.3 KPCC (blog) - ‎8 hours ago‎
So if the theft turns out to be for real, how would Romney or PwC or some combination thereof get the Bitcoin? It's unclear. He would probably have to go on a Bitcoin exchange, like Mt. Gox, and trade or exchange $1 million for BTC. Not that that would ever ...

Secret Service Investigates Claim That Romney's Tax Returns Were Stolen
WBUR - ‎9 hours ago‎
Also included in the packages, according to the ransom letter, was an image of Romney's signature from the 1040 tax return documents. The letter's author states, "The deal is quite simple. Convert $1,000,000 USD to Bitcoins.... It does not matter if small ...

Reports: Mitt Romney's Tax Returns Stolen And Held Ransom
CRN - ‎9 hours ago‎
Mitt Romney's tax returns have reportedly been stolen from PricewaterhouseCooper's (PWC's) Franklin, Tenn., office and will be released to the public unless the GOP presidential nominee coughs up $1 million in ransom, according to a Pastebin blog posted by an anonymous hacker group. The initial post, which is dated Sept. 2, details ... The post then explains that $1 billion must be converted to Bitcoins, a form of digital currency, and transferred to a designated address. It then promises that the "keys to unlock the ...

US probe over possible theft of Romney tax data
Phys.Org - ‎41 minutes ago‎
The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by September 28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret. If the amount is not paid, the note ...

Hackers demand $1 mln ransom to keep Romney's stolen tax returns secret
TruthDive - ‎1 hour ago‎
The hacker group claims that it has in its possession of 'all available 1040 tax forms for Romney', which they stole from PricewaterhouseCoopers' Nashville office on August 25, 2012. The group ... They have demanded a ransom of one million USD in Bitcoins.

Hackers demand $1 mln ransom to keep Romney's stolen tax returns secret
Newstrack India - ‎1 hour ago‎
They have demanded a ransom of one million USD in Bitcoins. The Bitcoin is a peer-to-peer electronic currency with no central banking authority-thus, it's very difficult to track. If PricewaterhouseCoopers pays the ransom by September 28, the information the ...

US probe over possible theft of Romney tax data
Yahoo!7 News - ‎2 hours ago‎
The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by September 28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret. If the amount is not paid, the note ...

Secret service opens investigation into 'theft' of Mitt Romney's tax returns
Telegraph.co.uk - ‎2 hours ago‎
The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by September 28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret. If the amount is not paid, the note ...

The Sunday Times Sri Lanka - ‎3 hours ago‎
CHARLOTTE, North Carolina, Sept 5, 2012 (AFP) - The US Secret Service said Wednesday it had opened a probe into the possible theft of copies of Republican White House hopeful Mitt Romney's tax returns. “I can confirm that we are investigating the incident,” Secret Service spokesman George ... The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by Sept.28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret.

US probe over possible theft of Romney tax data
Radio Netherlands - ‎3 hours ago‎
The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by September 28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret. If the amount is not paid, the note ...

US probe over possible theft of Romney tax data
AFP - ‎3 hours ago‎
The message asks for a ransom of $1 million to be converted into Bitcoins, a virtual currency, and sent to a specific address by September 28. In exchange, the tax returns of Romney and his wife Ann would be kept secret. If the amount is not paid, the note ...
Vis hele sitatet...
Sitat av Warz Vis innlegg
Om dette er en hoax eller ikke, en person krever 1 million dollar betalt i bitcoin hvis ikke vil han gi ut presidentkandidat Romneys selvangivelse.

Ser ut til at dette får mye oppmerksomhet i media. All PR god PR ?
Vis hele sitatet...
Ja, all PR er god PR.
Bitcoin ser ut til å ha fått mye mer utbredelse i de siste månedene, mange flere butikker som aksepterer det nå enn ved nyttår, spesielt i finland ser det ut til å ta av! Her er en reportasje fra finsk TV: https://www.youtube.com/watch?v=7vYH1JH73pw (Trykk "CC" for undertekster)
Hvordan har prisene på bitcoins gått de siste månedene? Vurderer fortsatt å investere i de, er bare ikke helt sikker enda..
Har ikke skjedd så mye:
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Warz's Avatar
Trådstarter
Dette er gode nyheter, wordpress, som er på topp 23 websider i verden, har nå begynt å akseptere bitcoin:
http://en.blog.wordpress.com/2012/11...r-way-bitcoin/

You can now buy WordPress.com upgrades with bitcoins.

PayPal alone blocks access from over 60 countries, and many credit card companies have similar restrictions. Some are blocked for political reasons, some because of higher fraud rates, and some for other financial reasons. Whatever the reason, we don’t think an individual blogger from Haiti, Ethiopia, or Kenya should have diminished access to the blogosphere because of payment issues they can’t control. Our goal is to enable people, not block them.

Bitcoin is a digital currency that enables instant payments over the internet. Unlike credit cards and PayPal, Bitcoin has no central authority and no way to lock entire countries out of the network. Merchants who accept Bitcoin payments can do business with anyone.
Vis hele sitatet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Warz's Avatar
Trådstarter
Gledelig halveringsdag alle sammen! For de neste ~4 årene vil block reward være 25 BTC istedet for tidligere 50 BTC. Det blir spennende å se om dette vil ha noen effekt på pris ved at det kanskje blir mindre bitcoin tilgjengelig i markedet enn tidligere.

Jeg har nå oppdatert grafen for tredje gang med dagens kurs og aktuelle quotes fra topic (beklager rotet, ble kanskje litt for mange quotes den her gangen):
http://i.imgur.com/U8zlol.png
(klikk på bildet eller her for å se full størrelse)
Sist endret av Warz; 28. november 2012 kl. 20:12.
hvor mye koster 1 BTC iforhold til norske kroner? akuratt nå
Sitat av ajniN Vis innlegg
hvor mye koster 1 BTC iforhold til norske kroner? akuratt nå
Vis hele sitatet...
69.77 kr per BTC.

Kilde: http://no.coinmill.com/BTC_calculator.html#BTC=1
Sitat av ajniN Vis innlegg
hvor mye koster 1 BTC iforhold til norske kroner? akuratt nå
Vis hele sitatet...
www.mtgox.com så får du prisen i dollar, så bruk bare den prisen og skrive inn her : http://www.valutakalkulator.net/ så får du norske kr.

Akuratt nå er prisen : 12.34498$ pr coin. som gir 70kr pr coins.
Én bitcoin er nå verdt 70 norske kroner.

Edit: Ninjaed ...
Trodde en stund BTC muligens kunne stabilisere seg på 10$, men vet ikke om det ser sånn ut lenger.
Sist endret av fustercluck; 29. november 2012 kl. 02:35.
er det mulig å motta btc mens bitcoin klienten er under nedlasting? er på 93% de siste prosentene tar evigheter :S
Sitat av ajniN Vis innlegg
er det mulig å motta btc mens bitcoin klienten er under nedlasting? er på 93% de siste prosentene tar evigheter :S
Vis hele sitatet...
JA hvis du har fått en addresse. Pengen blir ikke oppdater i clienten før du er på 100%
Sitat av ontheroad Vis innlegg
JA hvis du har fått en addresse. Pengen blir ikke oppdater i clienten før du er på 100%
Vis hele sitatet...

Tusen takk for alle raske svar!! Når det gjelder NOK i BTC og Klientell spørsmål setter stor pris
Ettersom fler og fler bruker bitcoins, vil det resultere i enda dyrere kr per btc.
Altså, vil den mest sannsynlig stige i verdi?
Sikkert blitt spurt om alt for mangen ganger, men orker ikke lete igjennom 40 sider, så;
Hvor kan jeg få kjøpt bitcoins om det i hele tatt er mulig? Tenkte og kjøpe 200-230stk.
For dem som bitminer, så gikk fra 50coins ned til 25coins. http://bitcoinclock.com/
Som gjør at det er mye mindre lønnsomt nå.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Ettersom fler og fler bruker bitcoins, vil det resultere i enda dyrere kr per btc.
Altså, vil den mest sannsynlig stige i verdi?
Vis hele sitatet...
Regner med det, derfor jeg vil kjøpe nå!
Først hiver ett stort selskap seg på, så kommer resten antagligvis rimelig kjapt!

Sitat av ontheroad Vis innlegg
For dem som bitminer, så gikk fra 50coins ned til 25coins. http://bitcoinclock.com/
Som gjør at det er mye mindre lønnsomt nå.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si? Skjønte det ikke helt..
Warz's Avatar
Trådstarter
Mozilla: Du kan kjøpe på mtgox.com og sende penger via nettbank.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Ettersom fler og fler bruker bitcoins, vil det resultere i enda dyrere kr per btc.
Altså, vil den mest sannsynlig stige i verdi?
Vis hele sitatet...
I det store bildet har de bare steget og steget ja, spørsmål er jo bare når boblen sprekker. Hvis man hadde investert en vanlig månedslønn i bitcoins da de kom, kunne du levd fett på renter resten av livet nå, men de kommer ikke til å stige så mye igjen...
Ville det vært dumt og kjøpt bitcoins nå?
Vurdere og kjøpe for 20k, altså alt jeg har av spare penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Ville det vært dumt og kjøpt bitcoins nå?
Vurdere og kjøpe for 20k, altså alt jeg har av spare penger.
Vis hele sitatet...
Det er idioti. Rein og skjær idioti. Ja, du kan ha flaks og femdoble, eller du kan ha uflaks og tape alt.

Når du har såpass begrensa sparepenger bør du satse på ei relativt trygg spareform, ettersom det er greit å ha litt cash i bakhånd i tilfelle det skjer uforutsette ting.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er idioti. Rein og skjær idioti. Ja, du kan ha flaks og femdoble, eller du kan ha uflaks og tape alt.

Når du har såpass begrensa sparepenger bør du satse på ei relativt trygg spareform, ettersom det er greit å ha litt cash i bakhånd i tilfelle det skjer uforutsette ting.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke penger jeg kan ha i bakhånd til noe som helst
Får ikke tatt de ut før jeg er 18, og de står i fond i skrivende stund, noe jeg ikke er helt fornøyd med.
Kanskje BSU er tingen? Kommer sikkert til og la de stå i fred og ro i 4-5år til.
20k er akkurat nok til å fylle årets BSU-kvote det! Så får du 4k skattefradrag også
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Ville det vært dumt og kjøpt bitcoins nå?
Vurdere og kjøpe for 20k, altså alt jeg har av spare penger.
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor lang tidshorisont man har. 20k er jo egentlig ingenting, så i stedet for å vente til du får deg jobb med norsk gjennomsnittslønn på 450k i året (noe som innebærer at BTC har x antall år på seg til å stige i verdi) kan det være mer lønnsomt å investere de 20k i dag enn om x antall år. Hvis f.eks bitcoin har steget til $100 innen du har fått deg normal jobb betyr jo dette at du må investere tja, grovt sagt 200k i stedet for 20k, for den samme mengden bitcoin.

Slik jeg ser det er det godt mulig at bitcoin kan falle under $10 igjen i løpet av neste år, men den kan like gjerne gå opp til $20. Hvis du har 20k som du vet du kommer til å trenge i løpet av de neste 3 årene vil det være stor risiko å investere. Men kan du sitte 5-10 år, go for it.

Bitcoin blir mer utbredt, større aktører begynner å aksepterer dem, færre bitcoins blir generert og bitcoin som alternativ til dagens stadig mer regulerte atmosfære fører til økende etterspørsel. Det er etter min mening bare et spørsmål om tid før bitcoin prisen vil toppe alle gamle rekorder og bevege seg opp mot $100. Dette kan ta mange år, men ved mindre et bedre alternativ tar over for bitcoin vil dette skje.
Sist endret av Warz; 3. desember 2012 kl. 15:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Warz Vis innlegg
Det spørs hvor lang tidshorisont man har. 20k er jo egentlig ingenting,
Vis hele sitatet...
Tja, 20k er mykje den dagen (og den er nær for mange 18-åringer) ein skal leige bustad, og treng penger til depositum og seng. Så lenge en ikkje er etablert vil eg påstå at å ha cash lett tilgjengelig har stor verdi.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Tja, 20k er mykje den dagen (og den er nær for mange 18-åringer) ein skal leige bustad, og treng penger til depositum og seng. Så lenge en ikkje er etablert vil eg påstå at å ha cash lett tilgjengelig har stor verdi.
Vis hele sitatet...
Jeg siterer:
"Hvis du har 20k som du vet du kommer til å trenge i løpet av de neste 3 årene vil det være stor risiko å investere. Men kan du sitte 5-10 år, go for it."
Å investere i Bitcoin er veldig høy risiko! Mer gambling enn investering, for det har vært ekstreme opp- og nedturer.
BSU eller et bra lavrisiko aksjefond er nok en bedre plass for sparepengene.

Og den som vet om det er dumt å kjøpe bitcoins nå eller om de vil stige i pris, ja han han holder kjeft og blir rik.
Sånn bortsett fra at ingen kan spå framtiden.
Men i og med flere aktører velger og bruke bitcoins med tiden, noe det allerede har visst (uten å kunne vise kilder på det annet enn personlig erfaringer med sider hvor du kan betale med btc) vil det si at BTC må stige i verdi, så har man med andre ord 20-30k til overs, kan man fort doble eller tredoble dette innskuddet, om ikke mer om man venter et år eller noe sånt.

Bare vent! - Har nå kjøpt btc for 35 tusen kr - de skal stå på konto til de er dobbelt så¨mye verdt.
Jess, har 35k til overs så kjør på!
Hadde jeg investert 35k istedet for en femtilapp første gangen jeg kjøpte bitcoins hadde jeg vært rik.

Ville bare unngå at noen mista alle sparepengene sine pga denne tråden.
Hvor er det egentlig folk får all infoen om Bitcoins fra? er det noen store utenom wikien og egenehjemmesider som oppdaterer med info og fremtidige planer? Tenker på at "alle" vet at vanskelighetsgraden ved mining vil gå opp og likende ting
Nissen, vet ikke om du har vært der, men du finner mye god info på forumet: https://bitcointalk.org/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Warz Vis innlegg
Nissen, vet ikke om du har vært der, men du finner mye god info på forumet: https://bitcointalk.org/
Vis hele sitatet...
Sitat av Nissen1995 Vis innlegg
Hvor er det egentlig folk får all infoen om Bitcoins fra? er det noen store utenom wikien og egenehjemmesider som oppdaterer med info og fremtidige planer? Tenker på at "alle" vet at vanskelighetsgraden ved mining vil gå opp og likende ting
Vis hele sitatet...

reddit.com/r/bitcoin
du kan også søke på bitcoin på twitter.com/search
http://bitcoin.stackexchange.com/
og som tidligere nevnt, bitcointalk.org
bitcointrading.com
codinginmysleep.com

Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er idioti. Rein og skjær idioti. Ja, du kan ha flaks og femdoble, eller du kan ha uflaks og tape alt.

Når du har såpass begrensa sparepenger bør du satse på ei relativt trygg spareform, ettersom det er greit å ha litt cash i bakhånd i tilfelle det skjer uforutsette ting.
Vis hele sitatet...
Så lenge man er bevisst risikoen ser jeg ikke idiotien i det. Selvsagt kan man tape alt, akkurat som man kan tape alt om man investerer i Apple aksjer.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Så lenge man er bevisst risikoen ser jeg ikke idiotien i det. Selvsagt kan man tape alt, akkurat som man kan tape alt om man investerer i Apple aksjer.
Vis hele sitatet...
Hvis man setter alle pengene man har inn i en høyrisikoinvestering er man pr definisjon ikke bevisst risikoen.
Nå aksepterer også 4chan bitcoin, og reddit sier det er planlagt hos dem og. Utrolig mye spennende som skjer i bitcoin-verdenen nå for tiden!
Finnes det noen statistikker på hvor mye bitcoins som blir overført/brukt over visse tidsrom? Virker jo som veldig mange ser på det som en investering og forventer at verdien skal øke, noe som jo ikke nødvendigvis er så veldig positivt.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis man setter alle pengene man har inn i en høyrisikoinvestering er man pr definisjon ikke bevisst risikoen.
Vis hele sitatet...
Hvis man er villig til å ta høg risiko, og er villig til å ta konsekvensene dersom alt skulle gå til helvete, så ser jeg ikke problemet.

F.eks. dersom en ung mann på 19 bor hjemme hos mor, og har 50.000 i banken. Om han setter alt i bitcoin, kanskje han har 100.000 om ett år, eller kanskje alt går til helvete, og han sitter igjen med 0, så overlever han fortsatt.

Ser ikke problemet.

Vil minne om at Røkke satset en million (lån) på en uforsikret fiskebåt da han var ung. Sikter man ikke høgt, så vil man heller aldri tjene mye. Det handler om å ha guts. Fallhøgden kan også være stor, det er en annen sak.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Finnes det noen statistikker på hvor mye bitcoins som blir overført/brukt over visse tidsrom? Virker jo som veldig mange ser på det som en investering og forventer at verdien skal øke, noe som jo ikke nødvendigvis er så veldig positivt.
Vis hele sitatet...
Her kan du se informasjon om hvilke transaksjoner som finnes i hvilke blokker: http://blockexplorer.com/

Her kan du se live-feed av transaksjoner, blokkgenerasjoner og valutahandel de siste minuttene: http://bitcoinmonitor.com/