Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1015
Hei,

Altså spilling på Linux... Er det mulig å kjøre vanlige spill f.eks WoW, CS, og andre kjente spill? Og kan man ha Directx på Linux? Eller finnes det patcher til fleste programmer som gjør at jeg kan kjøre spill og windows programmer på Linux?

Men hvis det ikke allerede er an tråd om det jeg skal spørre om nå, så må du gjerne gi meg link: Hva er fordeler med Linux? Er Linux er alternativ for programmere, hackere, osv..? Og kan Linux ha samme ytelsen som en XP/Vista?

Er ikke spesielt erfaren med andre OS en Windows... Har brukt SkoleLinux... Men det er alt... Takk for alle svar!
Fiffig guide for CS her
En fyr som fikk wow til open suse her
Sist endret av Turbolego; 31. oktober 2007 kl. 23:55.
Mitt forslag til deg er å søke litt på internet. Der finner du mer info enn du skulle ønske om Linux. wikipedia er et godt utgangspunkt.
Les om GNU, og Linux i første omgang. (Pass da på å lese om Operativsystemet GNU og ikke dyret gnu :P)
CS og WoW kan man spille, en del andre spill også, men det er og blir lettere å spille på Windows. Det er jo tross alt for den platformen de fleste spill blir utviklet. Dersom ikke spillene går via Wine, så er alltids Cedega en god mulighet for å få dette til. Nå skal det sies at det er lenge siden jeg har brukt sistnevnte og aner ikke hva den støtter. Spilte for en god tid tilbake WoW og brukte da Cedega og etter en stund Wine for å få dette til.
Cedega er fantastisk og lettforståelig. BF serien er litt kronglete etter min mening.

Kan finnes på nettet "gratis" med litt søking.
Om man er "avhengig" av spill, og mer eller mindre uinteressert å lære seg nye ting er det lite vits å installere linux. For å få programvarer som er laget for windows til å funke i et annet operativsystem krever det litt mellomprogrammer, konfigurering, prøving og feiling.
Omtrent som å få en bil til å kjøre på vannet. Høres ganske lett ut, sette på en propell og gjøre den vanntett, men så kommer mye andre ting man ikke har tenkt på før: Kjøling til motoren, hjul som henger i vannet og skaper motstand, balansepunkt når bilen kommer i vannet og mye mer.
Kort sagt, en bil er ikke laget for å kjøre på vann og linux er ikke laget for å kjøre programvare som er utviklet for windows (sjøl om begge deler lar seg gjøre).
Sitat av harryy
Om man er "avhengig" av spill, og mer eller mindre uinteressert å lære seg nye ting er det lite vits å installere linux. For å få programvarer som er laget for windows til å funke i et annet operativsystem krever det litt mellomprogrammer, konfigurering, prøving og feiling.
Omtrent som å få en bil til å kjøre på vannet. Høres ganske lett ut, sette på en propell og gjøre den vanntett, men så kommer mye andre ting man ikke har tenkt på før: Kjøling til motoren, hjul som henger i vannet og skaper motstand, balansepunkt når bilen kommer i vannet og mye mer.
Kort sagt, en bil er ikke laget for å kjøre på vann og linux er ikke laget for å kjøre programvare som er utviklet for windows (sjøl om begge deler lar seg gjøre).
Vis hele sitatet...
Om du ikke har prøvd linux etter 2.6 trenger du vel heller ikke uttale deg så mye heller?
Sitat av Dinithion
Om du ikke har prøvd linux etter 2.6 trenger du vel heller ikke uttale deg så mye heller?
Vis hele sitatet...
Hva du snakker om?
Du overdriver ikke en liten smule kanskje?
Nå skal det sies at jeg leste hardware og ikke programware, men jeg må også få sagt at om du sliter med wine, så sliter du. Det har jeg aldri hatt et problem med. Selv om ikke 100% av programmene funker, så har de få programmene jeg har prøvd fungert uten noe særlig mer enn å åpne de i wine.
Sist endret av Dinithion; 1. november 2007 kl. 18:02.
Det jeg mente var at når problemene kommer er de ikke altid like lett å fikse, selv om man har lest at wine funker utmerket.
Ikke testet på over et halvt år, men sist jeg prøvde å kjøre BF2 i wine/cedega gikk det ikke like smertefritt som det ville gått i windows.
Det går selvfølgelig ikke like smertefritt, men det er heller ingen umulig oppgave slik du framstiller nærmest framstiller det som. Mitt bildet er ihvertfall at enten så funker det, eller så funker det ikke. Men jeg har lite erfaring med wine, så jeg beveger meg ut på tynn is.
Framstiller det ikke som umulig da.
Sammenligner det bare med å få en bil til å kjøre på vannet, som er blitt gjort utallige ganger. Er bare at om du prøver å bygge om en bil for å kjøre på vann uten erfaring, kan du møte på problemer du ikke viste eksisterte og ikke vite hvordan du kommer rundt problemet.
Ja, men jeg vil påstå at å få en bil til å kjøre på vannet krever litt mer knowhow enn å høyreklikke på en fil og velge å kjøre den med wine for å se om den fungerer eller ikke. Fungerer det ikke kan man søke på google. Ofte finnes det ingen løsning, ja. Men allikevel mener jeg sammenligningen var drøy.
Nok om det, vi er nok sikkert ikke så uenig, men jeg orker ikke diskutere denne saken mer
Ministry of Love
sptz's Avatar
En gaymar ikke på linux. Det er derfor man har windows. Ja det går, men det er veldig mye dårligere en å spille i windows. Det er også mer pes og få spill til å fungere.


Skal du spille, ikke bruk linux. Windows funker mye bedre til det formålet..
Finnes jo spill som er portet til linux da, funker utmerket uten wine/cedega.
Enemy Territory Quake Wars har bare noen små problemer de må fikse, så funker det også utmerket i Linux.
Spill som ikke er så resurskrevende kjører også utmerket i wine/cedega, selv om man kan møte på problemer man ikke nødvendigvis klarer å løse erfaring eller mye lesing.

Men, om man bruker windows til vanlig og stortsett bruker PCen til å spille er det lite vits å teste ut linux og håpe alt funker like glatt som det gjør i Windows. Selv gidder jeg ikke installere Windows bare for å spille et spill en gang i blandt.
Ministry of Love
sptz's Avatar
harryy må du ha wine/cedega funker windows bedre. De genstående spillene er en forsvinnende liten mengde. Er du litt sær på spill fonten, slik som jeg og ikke krever de råeste spillene. Funker openttd meget bra i linux
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Noen som har noen erfaring med Gentoo og spill?
Sitat av Polar-
Noen som har noen erfaring med Gentoo og spill?
Vis hele sitatet...
Har ikke kommet bortig noen uventede problemer egentlig. De jeg har testet fra portage funker helt flott, med wine/cedega har jeg for det meste bare spillt CS og SC før i tiden, det funker ihvertfall flott.