Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2403
Hei!

Jeg tar ofte bussen hjem fra jobb, mitt stopp er bussens siste/første stopp. Ofte (ca 1 av 10 turer kanskje) så lukter det overdreven røyk i bussen. Dette skjer oftere på vinteren enn sommeren, men fortsatt.. Peronlig så irriterer det meg, ikke bare fordi jeg er røykfri og har aldri røyket, men også fordi det er i mot x antall lover.
Hva mener dere om dette?


Har forsøkt å klage, får standard svar om at de har sendt klagen videre til underselskap som kjører ruten..
Ta det opp med sjaføren.
Si at du ringer sjefen hans hvis han fortsetter
Trådstarter
Gjelder flere sjaffører, og jeg gidder ikke å være mer douche enn å sende inn en klage de ikke bryr seg om
Sitat av Chim Vis innlegg
Gjelder flere sjaffører, og jeg gidder ikke å være mer douche enn å sende inn en klage de ikke bryr seg om
Vis hele sitatet...
Du "gidder ikke" å si det direkte til han, men gidder å sende skriftlig klage?
Mann deg opp hvis det plager deg, men er nok fint lite du får gjort med det uansett.
Tror ikke det nytter å si ifra om det. Med mindre rett person leser klagen din, og/eller det er "feil" person som røyker i bussen.
Sist endret av AkerUE; 27. februar 2015 kl. 02:22.
Sitat av Chim Vis innlegg
Gjelder flere sjaffører, og jeg gidder ikke å være mer douche enn å sende inn en klage de ikke bryr seg om
Vis hele sitatet...
Men du gidder å være douche nok til å ta det opp på internett? Du får nok ikke noe bedre svar enn å ta det direkte med sjåføren det gjelder, eller alternativt får du begynne å sykle til og fra jobb.
Sitat av Chim Vis innlegg
Gjelder flere sjaffører, og jeg gidder ikke å være mer douche enn å sende inn en klage de ikke bryr seg om
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at han ikke klager direkte til sjåføren! Det er ikke alle som vil klage direkte for å ende opp i direkte konfrontasjon med sjåføren, som du må møte hver dag og vil kankje se på deg som både en dust og en drittsekk.
Det er ikke alle som tar til seg en klage eller klarer å oppføre seg, etter å ha fått en klage mot seg.
En buss sjåfør kan klare å lage det temmelig surt for deg, om han er av rette typen! Kankje han kan være av rette typen, siden han ikke har klaget TIL sjåføren men skriver det her i stedet.
Bare for at han skriver det her, behøver det ikke bli en "folkeaksjon" rettet mot han, og alle har en menig om hvorfor han ikke klager direkte til sjåføren.
Regn med at han har en rett vurdering av noe han velger å skrive om her,
dere :-)
Jeg liker best å si fra direkte til personen det gjelder selv, jeg!
Gjør jeg ikke det er det for at jeg har vurdert at å ikke klage direkte til han, men å skrive, er en mye bedre løsning 👍
Sist endret av Huttetutta; 27. februar 2015 kl. 16:18.
Klag på busselskapets offentlige Facebook profil, så skal du se at han slutter å stinke ned bussen rimelig kjapt.

- Lag deg gjerne en ny face-profil om du er redd for at bussmafiaen skal ta deg.
Sist endret av SkyMarshal; 27. februar 2015 kl. 18:36.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Jeg forstår at han ikke klager direkte til sjåføren! Det er ikke alle som vil klage direkte for å ende opp i direkte konfrontasjon med sjåføren, som du må møte hver dag og vil kankje se på deg som både en dust og en drittsekk.
Det er ikke alle som tar til seg en klage eller klarer å oppføre seg, etter å ha fått en klage mot seg.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår også at mange ikke ønsker å klage personlig - men jeg tror samtidig
at et fritt samfunn er tjent med at det er allment akseptert at man kan rette
muntlige klager til personale - både i situasjoner som det TS beskriver, og f.eks.
om kaffen du har betalt 35 kroner koppen for, ikke smaker godt.

Altså - det går an å klage på en høflig måte. Sjåføren har heller ikke noen som
helst rett til å begrense sin service overfor passasjerene - i form av at
han utsetter dem for unødvendig røyklukt. Han representerer sin arbeidsgiver,
ikke seg selv.

Om han ser på TS som "en dust", er dette helt klart sjåførens problem, ikke TS'.
Hvis TS får problemer med sjåføren dersom han klager direkte (noe jeg tviler på)
kan han evt. deretter rette en klage til ledelsen i busselskapet.

Forøvrig er det jo slett ikke sikkert at han faktisk røyker inne i bussen, men at
han tar røykepausene "rett utforbi" og at røyken siver inn gjennom dør/vindu.
Sist endret av PVestlandia; 27. februar 2015 kl. 19:35.
Hei, PVestlandia, jeg er helt enig i det du skriver. Jeg opplever ofte at verden ikke fungerer sånn.
Et eksempel, jeg kjører bil og i et kryss kjører en bil ut rett forran nesen min så jeg må bremse kraftig!
Jeg tuter et par korte tut på han. Rett etter kjører bilen inn til høyre å parker, jeg kjører etter å tenker jeg vil klage å si fra direkte. Personen sveiper ned ruta, å jeg sier høflig; "du kan ikke kjøre ut sånn forran andre, hvet du" Nå ser jeg at han er er politimann, uniformerte i en sivil bil. Han svarer meg; "Du må ikke kjøre så fort" Jeg sier; "jeg kjørte ikke fort, jeg var ikke over fartsgrensen!" Da svarer han; "du må roe deg ned i trafikken" . Da sier jeg; "Eh, skal jeg roe meg ned? Jeg kjørte i en rundkjøring før jeg traff på deg som kjørte ut rett forran meg, jeg hadde ikke rukket å komme opp i fartsgrensen, jeg ville ikke lage noe ut av det, annet at jeg ville si fra at jeg måtte bremse kraftig ned". Jeg sier ha det å kjører.
Dette var bare et lite eksempel på hvordan utfallet kan bli å klage direkte, det ble MIN skyld.

Jeg har opplevd lignende også fra privatpersoner når jeg sier i fra.
Kjører bil og jeg står stille å blinker inn til venstre, mens jeg venter på parkeringsplassen som en bil er på vei ut i fra, derfor står jeg stille å venter så bilen skulle få kjørt ut før det var plass for meg å kjøre inn. I det bilen kjører ut, kommer en dame kjørende mot med å kjører rett inn på plassen jeg sto stille å ventet på. Jeg sier i fra at jeg sto å ventet på den plasse.n Hun svarer at hun ikke så det, jeg spørr henne om det er vanlig å parkere i veien? For om hun ikke trodde jeg ventet på plassen, var det det jeg måtte ha gjort?! Da hadde hun rekt å gå ut av bilen å leide på sin lille (5 år, kankje.) barn. Hun sier til meg "tenk å oppføre seg sånn a, også når det er barn til stede!"
Ja hva sier man til sånt?
Dette ble også min skyld.

Jeg er enig om å si fra på mest mulige ting, men man må vurdere litt :-)
Sist endret av Huttetutta; 27. februar 2015 kl. 20:08.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Dette var bare et lite eksempel på hvordan utfallet kan bli å klage direkte, det ble MIN skyld.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke bare bli din skyld fordi noen andre mener det. Det PVestlandia sier er at man kan klage først til den det gjelder, som i de fleste tilfeller vil føre til en løsning på problemet, og deretter klage til selskapet hvis det ikke gir ønsket resultat.
Sitat av kongamf Vis innlegg
Det kan ikke bare bli din skyld fordi noen andre mener det. Det PVestlandia sier er at man kan klage først til den det gjelder, som i de fleste tilfeller vil føre til en løsning på problemet, og deretter klage til selskapet hvis det ikke gir ønsket resultat.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er JEG klar over at det ikke ble min skyld for at andre mener noe annet!!!
Jeg illustrerte hvordan det KAN gå å klage, eller si i fra.