Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 29168
Nå skal jeg altså ikke drikke dette. Har nok av godsaker i vinskapet, men er uansett nysgjerrig.

Men kjøpte en slik : http://www.vitusapotek.no/Products/N...ID-914493.aspx

For å slippe infeksjoner og lignende.

Den inneholder altså 85 % etanol, den koster 59,- per 150 ml. Altså en liter pris på ca 430 korner for en liter med 85 %.

Den inneholder
- Glycerol : er eksempel på en treverdig alkohol og inneholder derfor tre OH grupper. Glyserol er seig og tyktflytende, den er ikke giftig, har en søtlig smak og er luktfri.
- Propanol, som såvidt jeg kan se heller ikke er giftig.

Det vil altså si at dette produktet er ren alkohol 85 % til 430 kroner literen. Polets 60 % koster langt mer.

Så til spørsmålet, hvorfor hamstrer ikke alkiser eller andre Antibac, istedetfor polets 60? Dette er jo nesten tannlegesprit?
Sist endret av frank_l; 24. mars 2012 kl. 21:19.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Fordi det har brekningsmiddel eller noe slikt i, og du spyr som bare faen hvis du får i deg litt av det.
just a speck of dust
Grunnet brekkningsmiddlet som er i den.

ops litt seint ute der.
Sist endret av DogheadPenguin; 24. mars 2012 kl. 21:22.
frank_l's Avatar
Trådstarter
Det er ikke brekningsmiddel i den. Det er de pliktig til å skrive på innholdsdeklarasjonen. Der står det kun, etanol, glycerol og propanol.
Vil tro at produsenten har tilsatt noe i den for at den ikke skal kunne misbrukes Mener å huske at noen sa det ivertfall
Jeg snakket med en skikkelige blodalkoholiker. Her snakker vi typen 55 år, jobbet som sjauer på kaia og vært på fylla så og si sammenhengene hele livet.
Han fortalte meg om alt mulig han hadde drukket. Fra skokrem til parfyme og aftershave. Parfyme var styggest sa han, ingenting i verden kunne fjerne den smaken, og koppen man brukte var bare å kaste. Siden ingenting i verden fikk vekk lukten heller.

Så skikkelige alkoholikere drikker garantert antibac.
Står at den er denaturert.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av frank_l Vis innlegg
Det er ikke brekningsmiddel i den. Det er de pliktig til å skrive på innholdsdeklarasjonen. Der står det kun, etanol, glycerol og propanol.
Vis hele sitatet...
På de jeg har tilgjengelig står det:
Neutral hånddesifektion, Ingridients: Ethanol, Aqua, Isopropyl Alcohol, Glycerin, t-Butanol, Carbomer, Tetrahydroxpropyl Ethylenediamine.
Sterilan ANTI BAKTERIELL Gel, ingredienser: Alcohol Denat, Aqua, Glycerin, Polyacrylic Acid, Triethanolamine.

Tror ikke din bare har de tre..
Sist endret av PerPerPerPer; 24. mars 2012 kl. 21:31.
Trodde alt innhold var pliktig å oppføre? Kjøpte selv kondensfjerner på biltema idag og den står kun at den inneholder etanol og isopropanol. Den er derimot merket med at det er ulovlig å drikke det...
frank_l's Avatar
Trådstarter
For meg ser det ut som det er 85 % ren sprit. Med noe glycerol og propanol.
Hvor mange alkoholikere ser du hamstrer 60% på polet?

Det går nok mer i 6-packs med Seidel hos den lokale Kiwi'n.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Trodde alt innhold var pliktig å oppføre? Kjøpte selv kondensfjerner på biltema idag og den står kun at den inneholder etanol og isopropanol. Den er derimot merket med at det er ulovlig å drikke det...
Vis hele sitatet...
Teoretisk kanskje, men ta foreksempel siggaretter. Er absolutt alt som de inneholder ført opp i innholdslisten?
frank_l's Avatar
Trådstarter
Står ingenting om at den er denataurert. Kun at det er straffbart å drikke den. Den kjøper jeg, alt over 60 % er vel ulovlig i Norge.

Fra etiketten : inneholder 774g/kg Etanol og 40g/kg 2-propanol.
Sist endret av frank_l; 24. mars 2012 kl. 21:34.
Du kan drikke deg full på den, men vær forberedt på att endel kommer i retur. ikke noe å drikke i finere selskap
Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Du kan drikke deg full på den, men vær forberedt på att endel kommer i retur. ikke noe å drikke i finere selskap
Vis hele sitatet...
Tror nok han kommer til å spy før han i det hele tatt får noen virkning
''Glyserol er lite farlig ved svelging av noen slurker. Glyserol virker irriterende på slimhinnene og kan forårsake magesmerter, diaré, kvalme og brekninger. Ved sprut i øynene vil glyserol kunne gi mild irritasjon.''

Kilde
Nope, har prøvd både rødsprit og antibac i min ungdomstid.. var ikke alkoholiker heller, men drakk det av nyskjerighet. man blir full men kommer til å spy endel
frank_l's Avatar
Trådstarter
Aha, jeg så mer for meg en potensiell biintekt. Hamstre, for s¨å helle over på egnet flasker. "Nordens eget fjellvann, nå holder den 85 %!"

Løp å kjøp.

Er vel lett å spy av 2 desiliter 85 % rent uansett. "Strohrum" ouch....
Sitat av frank_l Vis innlegg
Aha, jeg så mer for meg en potensiell biintekt. Hamstre, for s¨å helle over på egnet flasker. "Nordens eget fjellvann, nå holder den 85 %!"

Løp å kjøp.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare lage hjemmebrent? Du bryter jo loven uansett, brenne selv er mere effektivt...
frank_l's Avatar
Trådstarter
Espen Unnvik:
Føler meg ganske sikker på at Antibac inneholder "diverse", man selger ikke 75% etanol uten brekningsmiddel eller liknende, selv ikke på polet og hvertfall ikke på apoteket.

Martin J:
Hørte et program på NRK P3 under svineinfluensaperioden hvor de shottet antibac, etter skriverier om noen som hadde "festet" i fengslene med nettop antibac, for så å ringe ringte gifttelefonen og fortelle at de hadde fått i seg antibac. De fikk beskjed om at de kunne ta det helt med ro. Det inneholder ikke noe mere skumle stoffer enn etanol og isopropanol. De sa samtidig at isopropanol ikke er farlig i seg selv, men gjorde att du merker efekten av alkohol fortere. Så det var vist ikke å anbefale å drikke det. Sikkert fint å desinfisere med, men synes å huske at det lukter parfymert, og det kan jo ikke være en fordel når det kommer til desinfisering av utstyr til brygging.

Når dette er sakt ville jeg ikke stolt på hverken husken min eller seriøsiteten i programet hvis du vurderer å ta med deg en flaske Antibac på neste fest!!!!!!!!!

Kilde : http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=5184.10;wap2
Sitat av frank_l Vis innlegg
Står ingenting om at den er denataurert. Kun at det er straffbart å drikke den. Den kjøper jeg, alt over 60 % er vel ulovlig i Norge.

Fra etiketten : inneholder 774g/kg Etanol og 40g/kg 2-propanol.
Vis hele sitatet...
Det står: "Ingredienser: Etanol IPA (denaturering) glyserol" under ingredienser på vitus apotek-linken du hadde.
Har selv smakt på dette, ettersom det bare er alkohol. Å drikke det vil jeg ikke anbefale noen å gjøre, mest pga. at det er en veldig ubehagelig smak. Jeg vet ikke hvor farlig det er, men nå er det veldig mange forskjellige typer av antibac.
Ring 22 59 13 00 og hør. De vil nok si at det kommer opp igjen til slutt.
PS, rus nyhet! Du får 1L flaske antibac til 100 kr på apoteket, bare spør de som er der. ))
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
På de jeg har tilgjengelig står det:
Neutral hånddesifektion, Ingridients: Ethanol, Aqua, Isopropyl Alcohol, Glycerin, t-Butanol, Carbomer, Tetrahydroxpropyl Ethylenediamine.
Sterilan ANTI BAKTERIELL Gel, ingredienser: Alcohol Denat, Aqua, Glycerin, Polyacrylic Acid, Triethanolamine.

Tror ikke din bare har de tre..
Vis hele sitatet...
Den du har er vel sånn antbac gel, og det er noe annet enn fytende antibac.
Flytende antibac kan "fint" drikkes, dvs. at man blir full på det, men er ikke å anbefale som med alle typer cellegift. Bare lukten av det burde jo få folk til å droppe en smaksprøve, for det lukter jo ikke akkurat god sprit..

Jeg har ikke smakt på det selv, men en gang i tiden da en viss 3ndgame tilbrakte noen måneder bak murene, så var det veldig mange av de insatte som drakk seg i form på antibac. Alle som drakk det klaget på smaken, og hvis ikke det inneholdt brekningsmiddel, så var i hvertfall smaken nok til å gjøre folk dårlige. Jeg så aldrig noen drikke noe serlig mer enn 2dl, og det er heller ingen som har opprettholdt forbruket sitt etter endt soning, så jeg tviler på at dette vil fungere som en slags erstatning for polvarer, alkis eller ei.
Det finnes alkiser som drikker det, der jeg jobber har vi en person som går rundt å stjeler dette. Dette er da den flytende og ikke gel greiene
Jeg skrev lenger opp at jeg hadde smakt på dette, da siktet jeg til antibac gel.
Man spyr ikke nødvendigvis som en gris om man får i seg litt av det, var lur å skulle smake det på fylla engang, langt i fra noe jeg hadde klart og drikke en flaske med, for godt var det ikke! men spydde da aldri av det.

Gel utgaven er heller ikke noe og anbefale :P
Jeg er overrasket over at ingen har foreslått antibac-servietter i armhulen foreløpig, noe sånt à la tampongfest...!
Hvis du tenker en evt biintekt med sprit så er det mye bedre å koke selv du kan koke ufattelig god sprit bare du gjør det bra og riktig, og det koster minimalt så lenge ikke onkel politi kommer på besøk
Sitat av Fluke Vis innlegg
Jeg er overrasket over at ingen har foreslått antibac-servietter i armhulen foreløpig, noe sånt à la tampongfest...!
Vis hele sitatet...
Sprit i tamponger under armen gir jo null funksjon da :P
Var det ironi eller funker antibac servietter i armhulen? Hadde vært en episk spøk på skolen.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Var det ironi eller funker antibac servietter i armhulen? Hadde vært en episk spøk på skolen.
Vis hele sitatet...
Tviler, men du dør nok ikke om du er nyskjerrig å prøver :P
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Var det ironi eller funker antibac servietter i armhulen? Hadde vært en episk spøk på skolen.
Vis hele sitatet...
Prøv heller i rassen, men jeg innbiller meg at det kan være lettere problematisk å stappe en våt tampong opp der, he he.
Men det funker garantert. Det skal i teorien funke under armen også, siden huden er tynn der.

Evt. finn en måte å få helt litt sprit opp i toern, bruk fantasien.

Bare vær OBS, da dette kan være livsfarlig!! Bare ta et googlesøk på "booze enema", ikke noe å leke med.
Da jeg satt inne var det plassert dispensere med antibac diverse steder og visse personer likte svært godt å stå i nærheten av disse med en kaffekopp uten kaffe i.

Tror nok du kan drikke den uten noe betraktelig større fare en pol sprit, men hvorfor ikke heller bruke litt ekstra og få ordentlige varer når man først skal kose seg. Er det økonomien som ikke strekker til ville jeg heller fokusert på andre ting en festing om det skulle være tilfelle.
▼ ... flere år senere ... ▼
Jeg har tenkt på det samme som det spørres om i Topic lenge, og har sjekket det idag, som han har gjort. Naturfaglig og vanlig allmennkunskap er ikke uenige, det skal ikke være noe skadelig i dette. Så jeg tok akkurat et halvt standard melkeglass, fyllte opp med 75% Antibac (Samme merking 2-propanol/ etanol) slang så oppi resterende dl. med Fanta -og helte det ned, fulgt av coca cola fra flaske. Merker fort virkning, ikke noen tvil om det. men det romler noe i magen. Kommer tilbake til dere om en times tid.. Skal man gjore noe skikkelig må man gjøre det selv. fortsatt topp stemning.
Sitat av SteyrXL Vis innlegg
Jeg har tenkt på det samme som det spørres om i Topic lenge, og har sjekket det idag, som han har gjort. Naturfaglig og vanlig allmennkunskap er ikke uenige, det skal ikke være noe skadelig i dette. Så jeg tok akkurat et halvt standard melkeglass, fyllte opp med 75% Antibac (Samme merking 2-propanol/ etanol) slang så oppi resterende dl. med Fanta -og helte det ned, fulgt av coca cola fra flaske. Merker fort virkning, ikke noen tvil om det. men det romler noe i magen. Kommer tilbake til dere om en times tid.. Skal man gjore noe skikkelig må man gjøre det selv. fortsatt topp stemning.
Vis hele sitatet...
Du er jo en flink og smart kar, som iallfall begynner pent og forsiktig!..
Prøvd antibac 80-90% ala Topic.
Smakte dritt, og det var blanda ut med 50% vann og 50/50 brus :P
Man blir fort full av noen litere
og kosta ikke mye for 45% sprit!!
Sitat av Hatred Vis innlegg
Står at den er denaturert.
Vis hele sitatet...
"Denaturert sprit, etanol gjort udrikkelig ved tilsetning av stoffer som gir en ubehagelig smak eller en giftvirkning."

Sprit i seg selv har jo en ubehagelig smak... men men.

Sitat av SteyrXL Vis innlegg
Kommer tilbake til dere om en times tid..
Vis hele sitatet...
Auda, dette lover ikke godt...
Sist endret av hemmeligegreier; 17. februar 2015 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror Steyr blækka...
Sende bekymringsmelding, anyone?
Brekningsmiddelgreiene er i stor grad en myte. Har hørt om flere alkoholikere der jeg var innlagt som skal ha drukket seg full på både rødsprit og antibac fra sykehusdispensere. Pisset ditt og svetten din skal visst lukte ganske jævlig etter en runde på rødsprit-fylla.
Sist endret av TrippyKing; 17. februar 2015 kl. 06:42.
▼ ... over et år senere ... ▼
Har vært borti den antibac gel greia. Den gjør susen og det skal visstnok ikke fære farlig, bortsett fra den ''farlige smaken'' Bland en tynn ''dram og bland den ut i brus så glir det ned. men du kan risikere en helvetes fyllesyke hvis du drikker for mye av dette, men sån er det jo med all sterk sprit.. anbelaler uansett ingen til å gå på fylla på dette greiene..
Jesus... Drikk så mye dere orker..

Ut ifra det jeg kan se så er ikke det giftig i det heletatt med mindre du drikker så mye at vi snakker om alkoholforgiftning..

Her har dere produktdatablad for AB 85% og 95%

http://antibac.no/wp-content/uploads...feksjon-85.pdf

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...ESFuh8r2F72RRQ

AB85% (ikke gel):

Seksjon 3: Sammensetning / opplysning om innholdsstoffer
3.2. Blandinger
Komponentnavn
Identifikasjon
Klassifisering
Innhold
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Indeksnr.: 603-002-00-5
Synonymer: Etylalkohol
F; R11
Flam. Liq. 2; H225
60 - 85 %
Propan-2-ol
CAS-nr.: 67-63-0
EC-nr.: 200-661-7
Indeksnr.: 603-117-00-0
Synonymer: 2-Propanol
F; R11
Xi; R36
R67
Flam. Liq. 2; H225
Eye Irrit. 2; H319
STOT SE 3; H336
1 - 5 %
Glyserin
CAS-nr.: 56-81-5
EC-nr.: 200-289-5
1 - 5 %
2-Metyl-2-propanol
CAS-nr.: 75-65-0
EC-nr.: 200-889-7
Indeksnr.: 603-005-00-1
F; R11
Xn; R20
Xi; R36/37
Flam. Liq. 2; H225
Acute tox. 4; H332
Eye Irrit. 2; H319
STOT SE 3; H335
< 1 %
Komponentkommentarer
Se seksjon 16 for forklaring av risikosetninger (R) og faresetninger (H).
Sitat av c4m3l Vis innlegg
Ut ifra det jeg kan se så er ikke det giftig i det heletatt med mindre du drikker så mye at vi snakker om alkoholforgiftning..

Her har dere produktdatablad for AB 85% og 95%

http://antibac.no/wp-content/uploads...feksjon-85.pdf

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j...ESFuh8r2F72RRQ
AB85% (ikke gel):

Innhold
Propan-2-ol
Synonymer: 2-Propanol

2-Metyl-2-propanol
Vis hele sitatet...
Iso-Propanol og Butanol er ikke spesielt sunt for kroppen, men du kommer nok til å kaste opp før du får noen rus av dette.
Sist endret av Paradigm; 27. september 2016 kl. 16:20.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Iso-Propanol og Butanol er ikke spesielt sunt for kroppen, men du kommer nok til å kaste opp før du får noen rus av dette.
Vis hele sitatet...
Men igjen er det kun 1-5% Isopropanol, og under 1% butanol. Du vil bli syk eller dø langt før av etanolen enn isopropanolen, du trenger 1 desiliter med 60-85% etanol for å bli utvilsomt ruset, og da har du kun inntatt 1-5ml isopropanol, dette går helt fint. Alvorlig forgiftning skjer hvis du på 70kg nærmer deg 7-35 ganger denne mengden. Sammenlikner du med etanol ligger dette på 3-5 ganger den mengden.

Når det gjelder butanol vil ikke det ha noe særlig å si heller:

Sitat av Arbeidstilsynet.no
Studier på dyr
4.2.1 Organtoksisitet
Akutt toksisitet
Isobutanol har lav akutt toksisitet ved oral administrasjon og ved inhalasjon. LD50 oral for
rotte er 2460 [14] og 3100 [1] mg/kg kroppsvekt, mens 4 timers LCLo for rotte er 8000 mg/m3
(2640 ppm) [15]. Tegn på akutt toksisitet ved ulike typer administrasjon er apati, narkose og
irritasjonseffekter på slimhinnene. Effekter på lever og nyrer er også observert i dyreforsøk.
Andre studier [16] viste ingen tegn på toksisitet hos rotter (Wistar) ved konsentrasjoner opp
t.o.m. 16 000 ppm i drikkevann (ca. 1450 mg/kg/dag).
Vis hele sitatet...
http://www.arbeidstilsynet.no/binfil....php?tid=92528

Du finner sitatet under ''4.2 Toksikodynamikk''
Sitat av mumlemannen Vis innlegg
Har vært borti den antibac gel greia. Den gjør susen og det skal visstnok ikke fære farlig, bortsett fra den ''farlige smaken'' Bland en tynn ''dram og bland den ut i brus så glir det ned. men du kan risikere en helvetes fyllesyke hvis du drikker for mye av dette, men sån er det jo med all sterk sprit.. anbelaler uansett ingen til å gå på fylla på dette greiene..
Vis hele sitatet...
Nå må jeg få understreke at dette ikke er en oppfordring.
Men sånn antibac gel må jo fungere å smøre inn bak?
Altså "plugging" som det heter på "fagspråket"...

Kjenner en kar som har inntatt diverse rusmidler analt, både
sentralstimulerende og psykedelika.

Nå er jeg mest glad i øl da, så dette er for ordens skyld noe
jeg aldri kunne prøvd selv.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Fordi det har brekningsmiddel eller noe slikt i, og du spyr som bare faen hvis du får i deg litt av det.
Vis hele sitatet...
Nei.. Det har ikke brekningsmiddel i seg.

Men isoalkohol omdannes til aceton i kroppen din, så etter flere dagers kontinuerlig tilførsel av antibac får du forgiftning som gir utslag i sinnsykt dårlig mage, fyllesjuk utav en annen verden, hjerteurytme, hallusinasjoner, angst og en forferdelig smak i munnen. Og det tar gjerne 1-2 uker å bli stabil igjen. Så... Skygg unna
Alt slikt inneholder brekningsmiddel slik at man ikke kan misbruke det.