Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  219 67381
Må si jeg vart satt ut selv da jeg leste historien, men nå som jeg leser alle kommentarene, begynner jeg å bli skeptisk selv :/ Men hvis dette er sant, å fytti helvette! Har vært til psykolog selv før, og det skjedde det langt motsatte med meg;p psykologen min var drit grei og ingenting negativ skjedde. Og dette med "Hører du stemmer i hodet?" spørsmålene er normale spørsmål, jeg var til psykolog pga familie problemer, og jeg fikk disse spørsmålene selv, og hun sa til og med at disse var standard spørsmål de må spørre. Og her sitter jeg, ferdig med psykolog og ingenting skjedde med meg Men denne historien tar kaka!
Leser gjennom alle svarene jeg har fått, og vil først og fremst takke de som har gitt meg vennlige ord.

Jeg skjønner at en del av dere er skeptiske, da overgrepet som ble gjort mot meg var ganske ekstremt. Jeg orker ikke "forsvare min uskyld" i denne tråden, jeg har skrevet det slik det var, og selv om jeg forstår at dere ønsker å høre "den andre siden av saken" er mye av poenget at jeg ble fullstendig umyndiggjort, og ikke hadde noe som helst å si.

Som en av dere påpeker ble jeg først innlagt på paragraf 3.2, tvungen observasjon. En skrivefeil fra min side.

Ni 0,5l flasker brennevin på tre uker er ikke ekstremt mye- det er drøye 2dl daglig. Jeg kjenner mange mennesker i daglig jobb som drikker mer enn det.


Fikk den gledelige nyhet i postkassen om at jeg er innkalt til "kontroll" i dag kl 11:00. Får skikkelig nerver når jeg tenker på det, så vurderer å unnlate å møte opp. :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Jeg skjønner at en del av dere er skeptiske, da overgrepet som ble gjort mot meg var ganske ekstremt. Jeg orker ikke "forsvare min uskyld" i denne tråden, jeg har skrevet det slik det var, og selv om jeg forstår at dere ønsker å høre "den andre siden av saken" er mye av poenget at jeg ble fullstendig umyndiggjort, og ikke hadde noe som helst å si.
Vis hele sitatet...
Mi utheving. Eg tviler på ingen måte at du oppfatta det slik, men ein del av kritikken er her at vi har fått ei subjektiv oppfatning. Det er ditt inntrykk. Vi veit ikkje kva grunnlag helsevesenet hadde for sine avgjerder, vi veit ikkje kva inntrykk dei hadde. Difor er dette eit dårleg utgangspunkt for diskusjon.
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Som en av dere påpeker ble jeg først innlagt på paragraf 3.2, tvungen observasjon. En skrivefeil fra min side.
Vis hele sitatet...
Da er det rart at du skriver at du ble påtvunget medisiner umiddelbart etter ankomst, da det ikke er lov å tvangsmedisinere etter §3-2.

Det er i det hele tatt mye som skurrer i historien din.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Da er det rart at du skriver at du ble påtvunget medisiner umiddelbart etter ankomst, da det ikke er lov å tvangsmedisinere etter §3-2.

Det er i det hele tatt mye som skurrer i historien din.
Vis hele sitatet...
Trådstarter fikk med seg at nabo-dama fikk ei sprøyte i ræva når hun nektet, samt at personalet var svært pågående med medisinen.. Det er ikke rart at han oppfattet det som om han egentlig ikke hadde noe valg.

Min egen erfaring med psykotiske pasienter er at de aller fleste blir tvunget til å ta medisiner om de nekter over et tidsrom. Rett og slett fordi det ikke finnes noe alternativ til medikamentell behandling av psykoser i norsk psykiatri. Psykiateren kan tenke at psykose er omtrent som sukkersyke. Akkurat som den sukkersyke må ha insulin må den psykotiske ha anti-psykotika for å kunne fungere (dog imotsetning til den sukkersyke blir den psykotiske påtvunget medisinen sin). Denne tankegangen er et stort tankekors innen norsk psykiatri.
Bra skrevet. Absolutt! :-)
Og du (trådstarter) kan jo ikke skrive annet enn det du husker og mener at du opplevde.
"Umyndiggjøring" MÅ jo føles forjævlig. Det kan jeg forstå...

Så jeg vil bare gi deg en (digital) klapp på skulderen, og ønske lykke til videre.
Stå på...!

(Særlig nyttig lesning for MEG, dette, for jeg jobber i "hvit frakk" i "systemet". Men ikke mange som klarer å formulere seg SÅ godt som deg når de forteller om hvordan de opplever innleggelse mot egen vilje.)
Sitat av Princeultra Vis innlegg
Og du (trådstarter) kan jo ikke skrive annet enn det du husker og mener at du opplevde.
Vis hele sitatet...
Men fordi historien er tydelig vinklet, fulle av utelatelser og generelt full av skurr, så blir diskusjonsgrunnlaget lovlig tynt, som andre har påpekt her.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Trådstarter fikk med seg at nabo-dama fikk ei sprøyte i ræva når hun nektet, samt at personalet var svært pågående med medisinen.. Det er ikke rart at han oppfattet det som om han egentlig ikke hadde noe valg.
Vis hele sitatet...
Han fikk med seg tvangsbehandling på naborommet, men ikke vedtaket han selv ble underlagt og forklart før innskrivelse? Spørsmål om behandling og eventuell medisin blir også forelagt den innlagte. Og hvis du tar medisinen frivillig, da er det jo ikke tvang. Eneste måten du kan tvinges er å bli overført fra 3-2 til 3-3, og da kan du klage til fylkesmannen, samt ta det opp juridisk med gratis advokathjelp overfor kontrollkommisjonen.

Men igjen: for utenforstående på et forum blir det bare spekulasjon når trådstarters historie er så vinklet og full av skurr.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Min egen erfaring med psykotiske pasienter er at de aller fleste blir tvunget til å ta medisiner om de nekter over et tidsrom. Rett og slett fordi det ikke finnes noe alternativ til medikamentell behandling av psykoser i norsk psykiatri. Psykiateren kan tenke at psykose er omtrent som sukkersyke. Akkurat som den sukkersyke må ha insulin må den psykotiske ha anti-psykotika for å kunne fungere (dog imotsetning til den sukkersyke blir den psykotiske påtvunget medisinen sin). Denne tankegangen er et stort tankekors innen norsk psykiatri.
Vis hele sitatet...
At norsk psykiatri og institusjonell behandling langt fra er optimal er vel ingen hemmelighet. Selv de som mener at medikamentell behandling primært er det beste er vel enige i at rammene man arbeider innenfor kunne vært langt bedre.

Men ja, hvis du nekter medisiner på tross av at man mener du trenger det, da blir det selvsagt fattet vedtak om tvangsmedisinering. Men i motsetning til før, så har du visse rettigheter sikret i at du kan overklage til fylkesmann, du kan ta det opp med kontrollkommisjonen, du kan faktisk ta saken din videre til tingretten hvis du ikke når fram overfor kontrollkommisjonen - og helt til europadomstolen for den saks skyld.
Jeg personlig velger å tro på det TS skriver. Dere som ikke tror på ham, hvorfor? Jeg mener bortsett fra at historien er ekstrem osv.


Sitat av Bolverk Vis innlegg
Da er det rart at du skriver at du ble påtvunget medisiner umiddelbart etter ankomst, da det ikke er lov å tvangsmedisinere etter §3-2.

Det er i det hele tatt mye som skurrer i historien din.
Vis hele sitatet...
Det eneste jeg kan si er at myndighetene gjør ganske mye som ikke er lov. Jeg tviler ikke et sekund på at de kunne ha tvangsmedisinert TS, selv om det ikke er lov. Men da er det der vi har forskjellige meninger og oppfatninger. Ikke noe gale med det

Men se bort i fra dette. Hvorfor skal TS lyge til oss? For å få "fame"? KP? (LOL) Det er bokstavlig talt ikke noe han kunne ha tjent på det, i mine øyne hvert fall!



- Serenity
Sist endret av SeReNiiTy; 2. november 2011 kl. 11:36.
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Du har et poeng der.

Et av tegnene på psykose, er benektelse.
Dette er jo selvfølgelig også kun en side av saken.

Sånn OT, hva koster et par psykologtimer? Er 18.
Vis hele sitatet...
Hva gjør du viss du er frisk
Uansett...
Interessant og lese, høres jævlig ut. Men jeg er litt skeptisk, som noen andre er.
Sist endret av sneipen; 2. november 2011 kl. 11:37.
Sitat av sneipen Vis innlegg
Hva gjør du viss du er frisk
Uansett...
Interessant og lese, høres jævlig ut. Men jeg er litt skeptisk, som noen andre er.
Vis hele sitatet...
Lurer på det selv. hvis du blir fortalt at du har psykose av en i hvit frakk, men du føler deg 100% frisk så har du psykose alikevel da? Siden han har utdannelse og kan dette så mye bedre enn deg retten og sletten
Sitat av SeReNiiTy Vis innlegg
Jeg personlig velger å tro på det TS skriver. Dere som ikke tror på ham, hvorfor?
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å tro. Det handler om at man får lese én side av en sak, sterkt vinklet og fortalt av den ene parten. Historien er i tillegg full av utelatelser og hull. Spørsmålet er heller: hvorfor velger du å tro på ham, sånn uten videre? Tror du på alt alle forteller deg?

Strengt tatt har ingen av oss grunnlag for vite nøyaktig hva som skjedde. Vi kan bare forholde oss til hva trådstarter selv forteller. Men selv familien hans mente jo i følge TS at han var psykotisk...

Sitat av SeReNiiTy Vis innlegg
Jeg tviler ikke et sekund på at de kunne ha tvangsmedisinert TS, selv om det ikke er lov.
Vis hele sitatet...
Praksis er at alt må fattes i vedtak og dokumenteres. Tro meg, tvangsbehandling uten hjemmel i vedtak hadde blitt plukket opp raskt av advokaten du får oppnevnt.

Det er heller ingen grunn til å tvangsmedisinere ulovlig når man kan gjøre det helt lovlig ved å fatte et vedtak.
Antipsykotika blir levert ut ut som sukkertøy disse dagene, quetiapine(seroquel) har tydeligvis blitt det valium var for 30 år siden! problemet er de enorme metaboliske bivirkirkningene & skadene om kan oppstå ved langvarig bruk, avhengighet er et annet problem! grunnen til at det medisineres mye er fordi at det blir en lettere jobb for personalet & håndtere pasienter som er dopa, en slags kjemisk lobotomi med ord! men dette er praksis i hele verden og man kan lure på hvorfor Sovjetiske sinnsykehus brukte stoffet Haldol som en avstraffelse av dissidenter!
Utrolig lesning, ga KP til deg Men er ikke helt sikker på at dette er sant! Som sagt så har vi mennesker en tendens til å vri litt på ting og det er det jeg tror du har gjort her, fortalt ting som er delvis sant og altså pyntet litt og utelatt en del detaljer.

Tittet litt på tidligere tråder og innlegg og fant dette:

Sitat av E=Fb Vis innlegg
Klokka 12 var jeg enda nogenlunde bevisst, dvs. at jeg var langt fra noe blackout, men jeg var jævlig full. Jeg hadde dobbeltsyn så kraftig at jeg ga opp å bruke venstre øye, og med ett øye åpent satt jeg i en gyngestol og fortalte totalt uinteresserte folk om veldig personlige ting. En fyr som hadde observert både mine uttalelser om rusbruk og min gradvis mer løsemiddelskadede hjerne tok meg med ut av stua og bydde meg på ei stripe speed. Jeg ble jævli glad over tilbudet, og snorta helt ukritisk ei stripe som var ca. dobbelt så stor som de jeg har tatt tidligere.
Vis hele sitatet...
Dette er bare ett eksempel, for de som er interessert er det mye mer der det kom fra.
Fra min side virker det som du TS har lite respekt for rusmidler, selvom du sier du har stor respekt for dem. Du er ikke forsiktig nok og sitter i klisteret, men tviler for all del ikke på at du er/var en oppegående person som var kreativ og flink med det meste

Har lite tro på at noen klarer å diktere opp alt dette så detaljert, så det er nok sant, men hva er det som ikke er helt sant, og hva er det du ikke har sagt?

Hvis TS klarer å være ydmyk, og fortelle om alle vinklingene han oppfattet underveis (altså feks hvorfor psykologen gjorde som han gjorde) så tror jeg vi hadde fått en litt annen historie. Men uansett så er det helt absurd og noe som dette burde ikke skje i Norge, ikke i Europa, faktisk ingen steder!


Ser at du skulle på kontroll klokka 11.00, nå er den 12.00, så satser på at du kommer med tilbakemelding om du ikke er innlagt igjen?

Føler med deg og ønsker deg lykke til videre.
Sitat av fth Vis innlegg
Lurer på det selv. hvis du blir fortalt at du har psykose av en i hvit frakk, men du føler deg 100% frisk så har du psykose alikevel da? Siden han har utdannelse og kan dette så mye bedre enn deg retten og sletten
Vis hele sitatet...
Anders Breivik mener nok at han er verdens friskeste mann.

Jeg er også sikker på at ihvertfall 5/10 du finner på lukket avdeling også mener de er friske.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men ja, hvis du nekter medisiner på tross av at man mener du trenger det, da blir det selvsagt fattet vedtak om tvangsmedisinering. Men i motsetning til før, så har du visse rettigheter sikret i at du kan overklage til fylkesmann, du kan ta det opp med kontrollkommisjonen, du kan faktisk ta saken din videre til tingretten hvis du ikke når fram overfor kontrollkommisjonen - og helt til europadomstolen for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Jeg har jobbet et halvt år på psykose-post innen psykatrien. Så og si alle pasienter som var på tvangsmedisinering der jeg jobbet klaget til kontrollkommisjonen. Dette er en fin ordning i og med at pasienten får følelsen av å bli hørt. I mitt halvår i full jobb opplevd jeg dog ikke en eneste gang at kontrollkommisjonen gav medhold til noen pasienter angående tvangsmedisinering (Selv om det skjer en sjelden gang). Denne ordningen er med andre ord ikke noen døråpner for dem som mener man blir feilaktig tvangsmedisinert (noe alle som blir tvangsmedisinert selvsagt mener (derav tvang)). Medisiner blir tvunget i den psykotiske okke som.

Det er interresante er at du hevder det er selvsagt at det blir fattet vedtak om tvangsmedisinering om man ikke vil ha antipsykotisk medisin. Hvorfor er dette selvsagt? Det er ikke selvsagt ved noen andre sykdommer - hvorfor så selvsagt for en med psykose? De antipsykotiske medisinene har også svært kjipe bivirkninger - man blir altså prakket på en pakke med kjipe bivirkninger. Hva er selvsagt med dette?

Burde det ikke være et alternativ?

I dagens psykatri er det ikke lov å la en psykose få spille seg ut av seg selv. Man er tvunget til å bruke antipsykotika.

Antipsykotiske medisiner helbreder ofte heller ikke - men undertrykker psykosen. Slutter man med antipsykotisk medisin blomstrer psykosen opp med lengre varighet og sterkere enn før.

Den som blir påtvunget medisin slutter som regel med denne umiddelbart etter at tvangsvedtaket blir opphevet (grunnet bivirkninger) - dette fører ofte og nærmest som regel til en ny psykose.. Også har man det gående. En ny svingdør pasient som aldri blir helbredet (noe mange norske psykiatere virker å ha slått seg greit til ro med)
Sist endret av Bearass; 2. november 2011 kl. 13:04.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Anders Breivik mener nok at han er verdens friskeste mann.

Jeg er også sikker på at ihvertfall 5/10 du finner på lukket avdeling også mener de er friske.
Vis hele sitatet...
Men han har de håndfaste bevis på at ikke er frisk.. Og hvis folk virkelig utgjør en stor fare for samfunnet generelt og rett og slett er mentalt syk så skjønner jeg det jo for all del.
Sitat av E=Fb Vis innlegg
Leser gjennom alle svarene jeg har fått, og vil først og fremst takke de som har gitt meg vennlige ord.

Jeg skjønner at en del av dere er skeptiske, da overgrepet som ble gjort mot meg var ganske ekstremt. Jeg orker ikke "forsvare min uskyld" i denne tråden, jeg har skrevet det slik det var, og selv om jeg forstår at dere ønsker å høre "den andre siden av saken" er mye av poenget at jeg ble fullstendig umyndiggjort, og ikke hadde noe som helst å si.

Som en av dere påpeker ble jeg først innlagt på paragraf 3.2, tvungen observasjon. En skrivefeil fra min side.

Ni 0,5l flasker brennevin på tre uker er ikke ekstremt mye- det er drøye 2dl daglig. Jeg kjenner mange mennesker i daglig jobb som drikker mer enn det.


Fikk den gledelige nyhet i postkassen om at jeg er innkalt til "kontroll" i dag kl 11:00. Får skikkelig nerver når jeg tenker på det, så vurderer å unnlate å møte opp. :/
Vis hele sitatet...
Hva sier de rundt deg om denne saken? Dine venner og familie? Har de samme oppfatning av saken som deg selv? Selv om du kanskje ikke har fortalt oss hele sannheten, så skjønner jeg godt at du opplevde det som ekstremt ubehagelig. Absolutt ingen vil oppleve tvang mot seg selv som noe hyggelig.

Håper for din egen del at du dro på møtet du hadde i dag. Er historien din så ekstrem som du påstår, skal du ikke se bort ifra at du blir tvangsinnlagt på nytt om du ikke møter opp.
Jeg tror mye av det som er skrevet av trådstarter er sant, selv om jeg også merker det noe subjektive imot systemet som naturlig kommer med når noen blir tvangsinnlagt.

Selv har jeg også vært tvangsinnlagt og ser på det som en positiv (faktisk!) opplevelse. Jeg slet med psykiske problemer, basicly depresjon i ett år før jeg ble manisk. Når en person blir manisk mister han/henne bakkekontakten med jorden på ett følelsesmessig plan. Mani er det motsatte av depresjon. Jeg ble overdrevet glad, mistet alle sosiale grenser, all økonomisk sans og var villig til å ta alle risker (som for meg var ikke-eksiterendes) for å ha det morro. Sov ikke på mange netter på rad osv.

Jeg ble innlagt etter å nesten druknet etter å lagt ut på en svømmetur mens jeg var ruset på alkohol og psykiatriske medisiner (en dårlig kombinasjon). Etter ett par rømningsforsøk (som jeg gjorde for morro skyld) ble jeg tvangsinnlagt.

Uten dette hadde jeg (med fare for å virke veldig dramatisk) enten mistet livet mitt eller blitt totalt konkurs.

I dag er jeg diagnostisert med bipolar lidelse, går daglig på medisiner (bla. seroquel) og lever ett vanlig (!) liv som student.

Norges psykiatriske system reddet meg fra å enten leve eller dø tidlig som en totalt ustabil skrulling og fikk livet mitt tilbake på normalt kjør.



Så det er absolutt to sider av saken. Men med erfaring når det gjelder psykiatriske medisiner kan jeg forstå at man kan bli kanske fucka up av det hvis man er frisk. Om trådstarter var frisk eller ikke kan ikke jeg si noe om.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er interresante er at du hevder det er selvsagt at det blir fattet vedtak om tvangsmedisinering om man ikke vil ha antipsykotisk medisin. Hvorfor er dette selvsagt? Det er ikke selvsagt ved noen andre sykdommer - hvorfor så selvsagt for en med psykose? De antipsykotiske medisinene har også svært kjipe bivirkninger - man blir altså prakket på en pakke med kjipe bivirkninger. Hva er selvsagt med dette?

Burde det ikke være et alternativ?

I dagens psykatri er det ikke lov å la en psykose få spille seg ut av seg selv. Man er tvunget til å bruke antipsykotika.

Antipsykotiske medisiner helbreder ofte heller ikke - men undertrykker psykosen. Slutter man med antipsykotisk medisin blomstrer psykosen opp med lengre varighet og sterkere enn før.
Vis hele sitatet...
Problemet er at vi i realiteten ikke har noe fullgodt alternativ til medikamentell behandling.

Det eksisterer f.eks terapeutiske metoder basert på kognitiv adferdsterapi som har vist seg å ha god effekt i å avverge psykose i tidlig stadium. Det finnes også en rekke nevropsykologiske og kognitive metoder man kunne tatt i bruk isteden for eller som et supplement til medikamenter. Men skulle vi implementert dette i stor skala på institusjoner så måtte vi utdannet mange flere tusen psykologer enn det vi gjør i dag. Vi måtte økt budsjettene og omstrukturert behandlingen tilsvarende.

Det du sier om å la psykosen utspille seg, er for det første ikke et prinsipp man kan implementere for alle. Du har vel noen kasus hvor dette har virket, men også mange hvor en slik tilnærming ville gjort vondt verre. For det andre så krever den typen observasjon helt andre ressurser og en helt annen tilnærming enn det vi har faktisk kapasitet til.

Vi har ikke engang kapasitet til å opprettholde retningslinjene for hvordan medikamentell behandling egentlig skal gjennomføres innenfor den deskriptive psykiatrien (dvs den retningen hvor psykiske lidelser forstås rent biologisk og i teorien kan behandles presist med medikamenter på molekylnivå den dagen vi forstår sammenhengen fullt ut.) Medikamentell behandling skal i teorien følges opp av en fullstendig dag til dag psykologisk behandling. Men så mange psykologer har vi ikke.

Dog - nå skal vi heller ikke stikke under en stol at det også er mange som faktisk hjelpes av psykiatrien - og at tvangsbehandling og medikamenter både redder liv og forbedrer livskvaliteten til mange. Man må arbeide med det systemet man har.
Sist endret av Bolverk; 2. november 2011 kl. 15:30.
Som andre har nevnt, er jeg svært skeptisk til det du skriver. Det er rett å slett... For sykt.
Det høres ut som et plot i en syyyyk film.

Hvis det du skriver viser seg å være korrekt, har jeg ikke noe annet å si enn...


Når det gjelder:
Leser gjennom alle svarene jeg har fått, og vil først og fremst takke de som har gitt meg vennlige ord.

Jeg skjønner at en del av dere er skeptiske, da overgrepet som ble gjort mot meg var ganske ekstremt. Jeg orker ikke "forsvare min uskyld" i denne tråden, jeg har skrevet det slik det var, og selv om jeg forstår at dere ønsker å høre "den andre siden av saken" er mye av poenget at jeg ble fullstendig umyndiggjort, og ikke hadde noe som helst å si.

Som en av dere påpeker ble jeg først innlagt på paragraf 3.2, tvungen observasjon. En skrivefeil fra min side.

Ni 0,5l flasker brennevin på tre uker er ikke ekstremt mye- det er drøye 2dl daglig. Jeg kjenner mange mennesker i daglig jobb som drikker mer enn det.


Fikk den gledelige nyhet i postkassen om at jeg er innkalt til "kontroll" i dag kl 11:00. Får skikkelig nerver når jeg tenker på det, så vurderer å unnlate å møte opp. :/
Vis hele sitatet...
Forstår at du får nerver, men møter du ikke opp kan det vel få svært negative konsekvenser for deg?
Sist endret av Spelly; 2. november 2011 kl. 15:31.
Rimelig syk historie! Som alle andre har sagt, så tror jeg ikke dette er hele siden av saken til TS.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Problemet er at vi i realiteten ikke har noe fullgodt alternativ til medikamentell behandling.

Det eksisterer f.eks terapeutiske metoder basert på kognitiv adferdsterapi som har vist seg å ha god effekt i å avverge psykose i tidlig stadium. Det finnes også en rekke nevropsykologiske og kognitive metoder man kunne tatt i bruk isteden for eller som et supplement til medikamenter. Men skulle vi implementert dette i stor skala på institusjoner så måtte vi utdannet mange flere tusen psykologer enn det vi gjør i dag. Vi måtte økt budsjettene og omstrukturert behandlingen tilsvarende.

Det du sier om å la psykosen utspille seg, er for det første ikke et prinsipp man kan implementere for alle. Du har vel noen kasus hvor dette har virket, men også mange hvor en slik tilnærming ville gjort vondt verre. For det andre så krever den typen observasjon helt andre ressurser og en helt annen tilnærming enn det vi har faktisk kapasitet til.

Vi har ikke engang kapasitet til å opprettholde retningslinjene for hvordan medikamentell behandling egentlig skal gjennomføres innenfor den deskriptive psykiatrien (dvs den retningen hvor psykiske lidelser forstås rent biologisk og i teorien kan behandles presist med medikamenter på molekylnivå den dagen vi forstår sammenhengen fullt ut.) Medikamentell behandling skal i teorien følges opp av en fullstendig dag til dag psykologisk behandling. Men så mange psykologer har vi ikke.

Dog - nå skal vi heller ikke stikke under en stol at det også er mange som faktisk hjelpes av psykiatrien - og at tvangsbehandling og medikamenter både redder liv og forbedrer livskvaliteten til mange. Man må arbeide med det systemet man har.
Vis hele sitatet...
Som diabetiker maa du ta insulin. Det er den eneste behandling som viser seg aa virke. Men du har rett til aa nekte aa ta insulin. Det er ikke noe selvsagt at insulin skal paatvinges deg. Slettes ikke.

Paa alle normale sykehus har pasienten rett til aa nekte aa ta medisin - men er man psykotisk saa taes denne retten fra en. Man umyndiggjoeres fordi man regnes som utilregnelig. Det er selvsagt at man er utilregnelig naar man er psykotisk - men det er ikke selvsagt at medikamentell behandling er noe man ville ha takket ja til om en u-psykotiske selv hadde fatt bestemme - de fleste som har faatt tvangsmedisinering er like mye imot medisineringen etter psykosen (det er derfor saa mange slutter naar tvangsvedtaket opphoeres).

Om man er til fare for en selv og andre saa maa man nok plent innfinne seg med aa skjermes fra samfunnet. Men hvor kommer retten til aa paatvinge medisiner inn i bildet?

Det finnes massevis av eksempler opp i gjennom historien paa mennesker som har gjennomlevd en psykose uten medikamentell behandling (antipsykotika har bare vaert i sving i ca 50 aar). Som har landet av seg selv, og kommet tilbake til normale liv. Svaert mange kunstnersjeler har f.eks hatt en psykotisk episode. Psykose er heller ikke i alle tilfeller negativt om den faar utspille seg og integreres inn i personens psyke. Mange kan se tilbake paa psykosen og mene den var verdifull. Det finnes mange eksempler paa prominente mennesker med dette synet.

Ogsaa har man spoersmaalet om medikamentell behandling virkelig kurerer. Spesiellt om det innfoeres under tvang. Man har det store etiske spoersmaalet ved at man ikke bare paatvinger pasienten behandling for psykosen - men ogsaa svaert kjipe bivirkninger.

Det store flertallet av tvangsmedisinerte mennesker stopper paa medisiner den dagen tvangsvedtaket opphoerer. Ingen kurering foelger. Man faar en svingdoerpasient som man klarer aa faa til aa lande saann noenlunde naar hun tvangsmedisineres - men som aldri blir kurert. Rent oekonomisk koster det samfunnet like mye aa gi en slik pasient tvangsmedisinering som aa ikke gi tvangsmedisinering. Men naa synes jeg i utgangspunktet at oekonomi er et svaert u-etisk argument for aa legitimere tvangsmedisinering.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det handler ikke om å tro. Det handler om at man får lese én side av en sak, sterkt vinklet og fortalt av den ene parten. Historien er i tillegg full av utelatelser og hull. Spørsmålet er heller: hvorfor velger du å tro på ham, sånn uten videre? Tror du på alt alle forteller deg?

Strengt tatt har ingen av oss grunnlag for vite nøyaktig hva som skjedde. Vi kan bare forholde oss til hva trådstarter selv forteller. Men selv familien hans mente jo i følge TS at han var psykotisk...



Praksis er at alt må fattes i vedtak og dokumenteres. Tro meg, tvangsbehandling uten hjemmel i vedtak hadde blitt plukket opp raskt av advokaten du får oppnevnt.

Det er heller ingen grunn til å tvangsmedisinere ulovlig når man kan gjøre det helt lovlig ved å fatte et vedtak.
Vis hele sitatet...
Det du sier, gir mening. Og ja, jeg har intet annet grunnlag til å tro på TS enn at jeg ser ingen annen mulig grunn til å lyve til oss. Han får jo bokstaveligtalt ingenting for det. Verdiløs KP og "Status"? Glede av å se hvordan folk kan bli lurt trill rundt? Kanskje det. Men uansett var det veldig interessant for meg å lese. Dette for meg er bare en tråd, på et forum. Sant eller ikke, glede fikk jeg av å lese det. Håper da at det var sant, siden det gjør det hele så mye med interessant. Men forstår du hva jeg mener? Prøver bare å si at denne tråden var interessant da jeg leste den. Nå er den ikke det lenger. Jeg bryr meg ikke så veldig. Du svarer kanskje, du bryr deg nok til å svare... Ja, det gjør jeg, men så kjeder jeg meg noe enormt akkurat nå da

Men som sagt, du stiller med noen gode argumenter. Uheldigvis er det ikke det jeg er ute etter

- Serenity
Sitat av Bearass Vis innlegg
Som diabetiker maa du ta insulin. Det er den eneste behandling som viser seg aa virke. Men du har rett til aa nekte aa ta insulin. Det er ikke noe selvsagt at insulin skal paatvinges deg. Slettes ikke.
Vis hele sitatet...
Men psykose er ikke det samme som sukkersyke. Og rent empirisk har antipsykotika god effekt i å fjerne symptomer på psykose. Alternativet til å gi medisiner er at man ender opp med andre tvangsmidler, ikke at man kurerer psykoser.

Husk også at dagens antipsykotika gjør at mange som før ville vært skjermet og adskilt fra samfunnet (enten som psykisk syke eller psykisk utvikligshemmede o.l) i dag kan leve normale liv utenfor institusjonene.

Du kan ønske deg en annen verden, men vi lever i virkelighetens verden. Og i virkelighetens verden må man operere innenfor de rammene som økonomi og ressurser setter. Vi har ikke nok psykologer til å tilby avansert integral transpersonlig dybdepsykologi og kognitiv adferdsterapi tilpasset individuelt og optimalt hver eneste pasient.

Du snakker om å la psykoser gå sin gang og integreres - men for hver person som makter det er det et flertall ikke gjør det. Du kan jo forsøke å få den selvskadende psykotisk paranoide autisten til å se på tilstanden sin som en verdifull erfaring - men alternativet til medisinering er i praksis å bli reimet fast og innesperret.

Ogsaa har man spoersmaalet om medikamentell behandling virkelig kurerer. Spesiellt om det innfoeres under tvang. Man har det store etiske spoersmaalet ved at man ikke bare paatvinger pasienten behandling for psykosen - men ogsaa svaert kjipe bivirkninger.
Vis hele sitatet...
Jeg mener selv at medikamentell behandling brukes for mye, for ofte og altfor unøyaktig. Et annet problem er at selv om medikamenter demper symptomer så vanskeliggjør de også ofte en effektiv psykologisk behandling, da de kan påvirke pasientens kognitive funksjoner på en måte som er negativ mtp terapi. Da ender man lett med svingdørpasienter hvor de verste akutte episodene dempes, men hvor det underliggende problemet forblir - og hvor medikamentelle bivirkninger blir en tilleggsproblematikk.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Rent oekonomisk koster det samfunnet like mye aa gi en slik pasient tvangsmedisinering som aa ikke gi tvangsmedisinering. Men naa synes jeg i utgangspunktet at oekonomi er et svaert u-etisk argument for aa legitimere tvangsmedisinering.
Vis hele sitatet...
Nei, det koster mye mer å ansette og lønne personale og psykologer som må tre inn som erstatning for medikamentell behandling. Du kan kalle det uetisk, men det er nå en gang sånn at vi lever i et samfunn hvor økonomiske hensyn må tas.
Sist endret av Bolverk; 2. november 2011 kl. 21:16.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men psykose er ikke det samme som sukkersyke. Og rent empirisk har antipsykotika god effekt i å fjerne symptomer på psykose. Alternativet til å gi medisiner er at man ender opp med andre tvangsmidler, ikke at man kurerer psykoser.

Husk også at dagens antipsykotika gjør at mange som før ville vært skjermet og adskilt fra samfunnet (enten som psykisk syke eller psykisk utvikligshemmede o.l) i dag kan leve normale liv utenfor institusjonene.
Vis hele sitatet...
Antipsykotika kurerer heller ikke psykoser.

Men for dem som er godt fornøyd med antipsykotika og dems virkninger. Flott! Go for it! Antipsykotika har vært til stor hjelp for mange psykisk syke. Det er ikke hva jeg snakker om. Det jeg snakker om her er tvang og umyndiggjøring - ofte gjennom et helt liv (med svært kjipe bivirkninger).

Av egen erfaring fra psykosepost får ca. alle som vurderes å ha psykose tvangsmedisinering om dem nekter medisiner. Dette uavhengig av om dem går løs på seg selv eller personal.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Du kan ønske deg en annen verden, men vi lever i virkelighetens verden. Og i virkelighetens verden må man operere innenfor de rammene som økonomi og ressurser setter. Vi har ikke nok psykologer til å tilby avansert integral transpersonlig dybdepsykologi og kognitiv adferdsterapi tilpasset individuelt og optimalt hver eneste pasient.

Du snakker om å la psykoser gå sin gang og integreres - men for hver person som makter det er det et flertall ikke gjør det. Du kan jo forsøke å få den selvskadende psykotisk paranoide autisten til å se på tilstanden sin som en verdifull erfaring - men alternativet til medisinering er i praksis å bli reimet fast og innesperret.
Vis hele sitatet...
Her blander du korta. Jeg snakker om vanlige mennesker som får en psykotisk episode. Det har skjedd en hel haug av mennesker opp igjennom historien. Og mange hadde et eneste tilfelle med psykose som fikk lov å utspille seg uten medikamentell innblanding.

Jeg snakker ikke om mennesker med medfødt hjerneskade e.l. Man finner ikke autister eller psykisk utviklingshemmede på psykose-poster innen psykiatrien.

Det jeg etterlyser er et alternativ til tvangsmedisinering. Ikke nødvendigvis dybdepsykologi og kognitiv adferdsterapi tilpasset optimalt hver eneste pasient som du foreslår (selv om dette sikker hadde vært flott og gitt gode resultater)

Den absolutt dårligste løsningen er å bare skjerme pasienten til psykosen går over. Men la oss ta dette eksempelet som alternativ. Om pasienten ønsker dette fremfor medisiner, ser jeg ikke hvordan man etisk sett kan forsvare å prakke medisiner med kjipe bivirkninger på et medmenneske. Når pasienten likevel er fullt uføretrygdet, får betalt leilighet og trygd og er svingdørpasient trenger det ikke være de store økonomiske tap å snakke om heller.

Drar vi inn økonomiske perspektiv for å legitimere tvangsmedisinering - burde vi egentlig tvinge alle mennesker til å trene og til å spise sunt, samt innføre tvangsrøyke-avslutnings-konsentronsleire
Har alltid visst at leger på psykiske innstutisjoner ikke er i vater men dette var jo helt drøyt!
Har ei venninne som også var på psykisk innstutisjon, for anoreksi. Legene var lite til hjelp og antidepressive medisiner gjorde bare vondt verre.. Ho klarer seg nå, og det var nesten bare familie og venner som hjalp ho å komme seg igjen.
Sist endret av turin; 2. november 2011 kl. 22:20.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Av egen erfaring fra psykosepost får ca. alle som vurderes å ha psykose tvangsmedisinering om dem nekter medisiner. Dette uavhengig av om dem går løs på seg selv eller personal.
Vis hele sitatet...
Det er fordi antipsykotika demper symptomer på psykose.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Her blander du korta. Jeg snakker om vanlige mennesker som får en psykotisk episode.
Vis hele sitatet...
Det gjelder også ’vanlige’ mennesker.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Den absolutt dårligste løsningen er å bare skjerme pasienten til psykosen går over.
Vis hele sitatet...
Du snakker som om psykoser går over sånn uten videre, som om det var en forbigående forkjølelse. Dette gjelder kan hende mtp såkalt stressindusert psykose (det man før kalte hysterisk psykose) og i noen andre tilfeller, men for de aller fleste vil det å la en alvorlig psykose forbli ubehandlet føre til at personen blir verre, ikke bedre.

Ideen din om at psykoser helbredes ved å gå sin gang ble for øvrig empirisk testet ut ved Kingsley Hall på 60-tallet. Erfaringene derfra viser vel også at bortsett fra noen få unntak, så stemmer ikke denne teorien i praksis.

Og om ikke medikamentell behandling er ideell, så er den statistisk bedre enn ingen behandling.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Drar vi inn økonomiske perspektiv for å legitimere tvangsmedisinering - burde vi egentlig tvinge alle mennesker til å trene og til å spise sunt, samt innføre tvangsrøyke-avslutnings-konsentronsleire
Vis hele sitatet...
Alternativet er enten å bruke andre tvangsmidler, å la pasienten forverres, eller å utdanne tusenvis av psykologer vi ikke har. Altså: i teorien kan man forholde seg til hva som helst, men i praksis er man begrenset av økonomi og ressurser.
For en del år siden ble jeg medisinert med blant annet zyprexa, grunnet en psykose.
psykosen ble utløst av at jeg på det tidspungtet hadde det veldig tungt. Når jeg tok pillene jeg var blitt foreskrevet, oppfattet de som var rundt meg, meg som mer rolig. Selv følte jeg bare ubehag av pillene og inni meg herjet det like mye som uten piller. Så jeg bestemte meg ganske raskt for å droppe allle piller og ta en dag av gangen, for jeg viste at om jeg fikk lov til å ta en dag av gangen, i mitt eget tempo, så ville jeg gradvis bli bedre. Og etter at jeg sluttet på piller, følte jeg meg bedre og mine nermeste merket bedring. Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg var helt "frisk", men for meg var det viktig og komme tilbake i arbeid for å komme meg helt.

At piller kan være løsningen for noen, ja helt siikkert, men at det liksom skal være løsningen for alle man mener ikke passer inn i A4 formatet samfunnet har satt, mener jeg er riv ruskende galt. Piller burde være det siste alternativet man prøver, men i dag virker det som at majoriteten tror at det finnes en pille for alt. Samtidig tror jeg det er mye rimligere og medisinere noen, enn at en fagperson skal bruke store ressurser på et individ. Når de heller kan bruke minst mulig tid på hver enkelt, og heller dytte dem fulle av piller, slik at de blir lettere å håndtere.

Jeg synes psykiatrien i Norge er til å skamme seg over, om du går til legen og sier at du sliter og trenger hjelp, blir du som regel bare satt på piller og glemt, men om du er en fare for deg selv eller andre, ja da blir du sperret inne og gjemt bort fra omverden fullstappet av piller.

Jeg håper du ikke har fått varige mèn, men om så skulle være tilfelle, ville jeg vurdert og gått til sak mot helsevesenet og kreve erstatning for tapt livskvalitet og fremtidige inntekter som musiker.

Ønsker deg lykke til og god bedring, i håp om at du ikke har fått varige mèn som følge av medisineringen.
dette var helt fantastisk skrivning,du burde seriøst gått til avisen med dette så vi får økt fokus på slik jævelskap

jeg er seriøst SERIØST skremt av helsevesenet i norge,det r faen så skremmende greier hvis du snakker med systemet for "mye"
har selv sagt jeg hadde angst til en utredning uten å få noen diagnose,en liten stund etter fikk jeg muskelkramper,øresus og masse andre liderlser i nervesystemet og ikke en jævla spesialist lege gadd å ta meg seriøst eller høre på symptomene mine fordi jeg var regga hos psykiatrien,selv om fastlegen min gav meg diagnosen psykdom i nervesystemet

har forresten lest om folk med nervesykdommer som blir tvangsinnlagt,feilsendt

rett og forbanna slett grusom ass,jeg gremmes

hadde du ingen foreldre som kunne hjulpet deg med dette overgrepet når det stod på?
jeg trodde seriøst ingen kunne tvinge deg til å ta piller,det beste er nok å ikke svelge dem istenden for å nekte ja

Sitat av Alden Vis innlegg
jeg har ikke ord. Har selv vært borti de "kalde legene" og opplevd hvor jævlig de kan oppføre seg mot mennesker.
Vis hele sitatet...
er faen så trist at disse menneskene skal være dem som tar seg av de som er svakest

finnes bedre folk som ikke er leger vet du..
Sist endret av ferrys; 3. november 2011 kl. 13:15.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Noe jeg derimot synes er litt merkelig er at bivirkiningene dine er permanent. Ifølge bekjenningen min som er psykiatrisk sykepleier, så varer bivirkningene kun når du går på disse medisineringene, og ikke etter.
Vis hele sitatet...
Bekjenningen din tar ganske enkelt feil her. Bivirkninger av antipsykotisk medisin kan være permanente. Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Tardive_dyskinesia

Dette er en bivirkning som er synlig på utsiden. Bivirkninger som er usynlige blir gjerne benektet av helsepersonell.

Det er sjokkerende hvor lite kunnskap helsepersonell har om psykiatriske medisiner. Som for eksempel din kjenning som benekter velkjente, permanente og alvorlige bivirkninger. Dette er jo ikke noe som er hemmelig. Det står faktisk i pakningsvedlegget.
Sitat av E=Fb Vis innlegg

Jeg skjønner at en del av dere er skeptiske, da overgrepet som ble gjort mot meg var ganske ekstremt. Jeg orker ikke "forsvare min uskyld" i denne tråden, jeg har skrevet det slik det var, og selv om jeg forstår at dere ønsker å høre "den andre siden av saken"
Vis hele sitatet...
Jeg håper inderlig at du er et troll, selv om jeg hadde håpet på at troll som spiller på andre menneskers sypatiske og empatiske evner var en utdøende rase.

Dette er et overgrep av så motbydelig karakter at jeg har store problemer med å tro på at det kan være sant i et land hvor vi ellers har det så godt.
Til og med de aller verste jeg har sett i fengsel har blitt behandlet LANGT bedre enn dette, og da snakker jeg om personer som virkelig oppfattes som det vi ufaglærte vil karakterisere som sinnsyke.

Fikk den gledelige nyhet i postkassen om at jeg er innkalt til "kontroll" i dag kl 11:00. Får skikkelig nerver når jeg tenker på det, så vurderer å unnlate å møte opp. :/
Vis hele sitatet...
Du av alle burde vel skjønne at det er lurt å vise seg fra sin beste side ved slike anledninger?
Å unnlate å møte opp vil kunne føre til at eventuelt eksisterende helsepersonell vil oppfatte det som om du ikke er i stand til å fungere ordentlig i samfunnet.

Jeg håper virkelig ikke at dette bare er en måte å gli under radaren på slik at vi her inne skal tro at du har blitt tvangsinnlagt igjen.


Og til slutt vil jeg komme med en oppfordring dersom du er et såkalt troll:


Det er mange her på nFF som opprettet tråder vedrørende psykisk helse og denslags.
Her snakker vi om personer som virkelig kan ha godt av å snakke med helsepersonell for å komme seg på rett kjøl igjen.

Slike skrekkhistorier kan være medvirkende årsaker til at sårt trengende personer vil vegre seg for å oppsøke helsepersonell i frykt for å bli tvangsinnlagt.

I denne sammenheng hadde det derfor vært lurt av deg om du hadde avslørt spøken, dersom det faktisk er en spøk da.


Dersom du ennå velger å kjøre på med høye kneløft pga. dette faktisk er sannheten og du er 100% sikker på dette så kunne det kanskje ha vært en idè å få seg en kontaktperson eller to her på nFF?

Dersom du plutselig "forsvinner" kan kontaktpersonene poste i denne tråden slik at personer som er interessert i å hjelpe kunne ha tatt kontakt slik at det kunne blitt planlagt en eller annen form for aksjon.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg håper inderlig at du er et troll, selv om jeg hadde håpet på at troll som spiller på andre menneskers sypatiske og empatiske evner var en utdøende rase.

Dette er et overgrep av så motbydelig karakter at jeg har store problemer med å tro på at det kan være sant i et land hvor vi ellers har det så godt.
Til og med de aller verste jeg har sett i fengsel har blitt behandlet LANGT bedre enn dette, .
Vis hele sitatet...

jeg forstår ikke hvem som hadde hatt glede av å skrive ned en slik lang historie,vedkommende er anonym her

det er vell ingen hemmelighet at helsevesenet vårt er bedritent,og spesielt psykiatrien,dette har vært tema i flere år nå

5 stk dør hver eneste dag og tusenvis blir feilbehandlet i året,er ikke lenge siden vg skrev om 40 utvalgte skjebner som hadde gått til helvete i helsevesenet,alle vet dette så det er ingenting å betvile,jeg har selv opplevd å ikke bli trodd for mine lidelser av spesialiter fordi ejg har tatt en adhd utredning,og jeg nevte at jeg hadde angst,dette etter en bilulykke

bare det er sykt nok i seg selv for meg,jeg fikk beskjed om å gå til en psykolog av en nevrolog overlege etter at fastlegen min sendte meg dit...hva FAEN er det for noe a!!idioten gadd ikke se på symptomene før han sendte meg vekk engang,skremmer meg hvertfall så jeg har lyst til å dra til et annet land

jeg kjenner flere som har sitti inne,jeg tror helt ærlig fengselsvesenet vårt er drit bra,noe vi er godt kjent for å være

kriminelle er som kjent relativt favorisert i samfunnet vårt,så de tror eg faktisk har det drit bra

nå går jeg rundt å er drit redd for å bli alvorlig syk fordi jeg vet at sykehusene ikke tror meg alikevell selv om fastlegen sender meg dit,får du er usynlig sykdom etter du har vært i innom psykiatrien,selv om du ikke har fått noen diagnose er du ganske fucked mao

jeg tror mange kan bli gale,bare av slike crazy behandlinger du får,det hjelper ikke akkuratt på psyken til folk,vi er jo bare mennesker

Sitat av spelley Vis innlegg
Som andre har nevnt, er jeg svært skeptisk til det du skriver. Det er rett å slett... For sykt.
Det høres ut som et plot i en syyyyk film..
Vis hele sitatet...
alle barn født av tysker-jenter ble etter krigen låst inn på sinnsykehus alle sammen fordi de var tyske,klart ting er annerledes idag men det kan være jævlig her også

husker det gikk et program om dette på tvn hvor de krevde erstatning

- Vi har samlet dokumentasjon i 13 år om hva som foregikk på 82 institusjoner der det bodde såkalte «tyskerbarn». Ved minst ti av disse hjemmene foregikk det den verste form for tortur, sadisme, perversiteter og pedofili, sier leder i foreningen Tor Brandacher til NTB.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8591482
Sist endret av ferrys; 3. november 2011 kl. 14:27.
dette er en veldig interessant tråd og jeg vil så gjerne uttrykke støtte og medfølelse til han som ble innesperra og tvangsdopa..

hvaslags samfunn er det vi har der man må leve opp til udefinerte forventninger om følelsesmessig flathet og 'normalitet' (hva er normalt?) i frykt for å bli fanget i et livsødeleggende nett og miste all troverdighet attpåtil?
det påvirker jo alle andre også, selv de som ikke er berørt av det. vi mister så mye farge og mangfold i livene våre fordi de mest eksentriske av oss ikke kan være deltagende, og heller må sitte stuet bort og skamme seg.
diskusjonen er kjempeviktig, men det er noen uttalelser her og der jeg stusser på..

Du kan jo forsøke å få den selvskadende psykotisk paranoide autisten til å se på tilstanden sin som en verdifull erfaring
Vis hele sitatet...
hvorfor er det så opplagt at det ikke går? på tross av alle de ordene ville jo dette uansett vært et menneske. alle mennesker vil ha det bra og har det i seg å få det bra...
helsevesenet legger ikke opp til at mennesker skal klare å bli friske, fordi de har en forestilling om at omtrent alle er 'lost cases'.
hvis man hadde blitt flinkere til å se alle individuelt... og ikke behandlet folk etter samlebåndsprinsipp... så hadde hordene av 'sinnsyke' gått en lysere fremtid i møte.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du skriv du var stein - men samtidig at det ikkje var noia. Du kjem med fullstendig ville antagelser om at personer i psykiatrien jobber i politiet. I heile teke verkar ikkje historia di spesielt truverdig, og helsevesenet har taushetsplikt, så vi får mildt sagt einsidig framstilling.

Beklager, men eg kjøper ikkje utan viare din versjon av saka. Du har og rimeleg einsidig kritikk av medisinen; vel, den har bivirkninger og det er eit diskutabelt tema, men det er langt frå så svart-kvitt som du vil ha det til. Andre eg kjenner har heilt andre erfaringer i møte med psykisk helsevern og medisinering.

Så eg vel faktisk å ikkje tru på at det er heilt slik du framstilte ting. Du opplevde det nok slik, men det vil ikkje sei at det nødvendigvis var så fordømt einsidig som du vil ha det til, eller at det var eit så ekstremt overgrep som du prøver å framstille det som.
Vis hele sitatet...
Jeg tror han. Jeg har kreft og for et par år siden fikk jeg vite på kontrolltimen min at jeg hadde spredning. Dette var en fredag, og da jeg reiste hjem fra legen som holder til i Oslo og til byen jeg bor i på Østlandet var jeg mildt sagt nedfor. Jeg hadde ikke noe som kunne roe nervene og hodet mitt.

Jeg dro på legevakta her i byen, forklarte situasjonen og ba om noe å roe hue på. Negativt svar, ble bedt om å dra til DPS i nabobyen og spørre der. Dro dit, men de hadde ikke noe annet en mildt kløestillende (jeg klør når jeg stresser) som jeg takket nei til. Ble ganske forbanna og sa rett ut at jeg så dem som inkompetente. De henviste meg til legevakt i samme by. Dro dit, da var det midt på natta og jeg var trøtt. Gjespet meg gjennom samtalen med legen som heller ikke ville gi meg noe og slang ut av meg at "om jeg hopper ut foran en bil hadde jeg kanskje fått noe?". DA reagerte de, ambulansepersonell ble tilkalt, jeg ble bryskt dytta inn i ambulansen selv om jeg stritta imot og ble sendt på DPS. Der ble jeg tvangsinnlagt siden jeg var "suicidal" og dytta full av sovedop. Jeg sov resten av natta og var grisetrøtt utover dagen.

Det ble forventet ble jeg fortalt at jeg deltok sosialt, så da satt jeg da der i dagligstua sammen med noen neddopa mennesker og tørrpratet med et par ansatte til stede. En helt surrealistisk situasjon. Samme kveld kom psykologen for evaluering, jeg preika henne etter munnen og da etter et døgn ble jeg sluppet fri. Fikk IKKE med meg noe hjem typ Sobril for å roe nervene. Frihetsberøvelse er IKKE moro og hællan dussen så glad jeg var da jeg gikk ut av døra der. Sånn blir kreftpasienter som roper om hjelp behandlet.
Sitat av mexico Vis innlegg
Jeg tror han..
Vis hele sitatet...
helvete altså,jeg blir forbanna over å lese dette
det er trist ass,hadde jeg vært rik ville jeg reist til et annet land asap,pokker så fucked opp her,med mindre du har livet dans på roser så kan du fort få en seriøst smell og ti ganger verre av systemet

ikke noe kult i det hele tatt,jeg er ikke overasket når helsevesenet er slik det er

du må holde kjeft,du må skjønne ting selv,du må fikse deg medisin på gata selv,du må gi deg selv en diagnose ellers risikerer du å få feil og store konsekvenser ved å få det på papiret,skjønte ikke hvor jævlig det var før jeg opplevde det selv,skjønner at folk ikke klarer å tro på slike historier fordi det er så sinnsykt

har folk slike nevro/psy problemer anbefaler jeg dem,med mindre du er helt lost og det ikke er noe alternativ,å prøve å ta vare på deg selv...det mener jeg
Sist endret av ferrys; 3. november 2011 kl. 16:24.
Sitat av ferrys Vis innlegg
har folk slike nevro/psy problemer anbefaler jeg dem,med mindre du er helt lost og det ikke er noe alternativ,å prøve å ta vare på deg selv...det mener jeg
Vis hele sitatet...
Så du mener at alle folk som har tatt en lang utdanning for å klare å stille slike diagnoser ikke er verdt å høre på, og at du heller burde prøve å fikse det sjøl? Høres ut som du trenger hjelp, siden du tror folk i helsevesenet er ute etter å ta deg..
Sitat av Bluish Vis innlegg
Så du mener at alle folk som har tatt en lang utdanning for å klare å stille slike diagnoser ikke er verdt å høre på, og at du heller burde prøve å fikse det sjøl? Høres ut som du trenger hjelp, siden du tror folk i helsevesenet er ute etter å ta deg..
Vis hele sitatet...
Mange er sikkert bra..men mange er også elendige..totalt uten kunnskaper om visse ting..spørs hvem du treffer..min erfaring er at de som er flinke ofte går til privat..både for penga men også fordi de ikke orker å se alle dårlige skjebner

Jeg hadde en lege som rett ut sa at det ikke var penger..derfor jeg fikk avslag på time..han har begynt i privat nå

Det er også en kjennsgjerning at folk får lite/ikkenoe av medisiner her samme hvor fælt noen har det..også de fysiske

Noen bør du høre på..gjerne eldre erfarne..men mange av dem er ikke verdt noen ting..det hjelper ikke å ha lært en masse hvis du ikke er flink til å bruke lærdommen i hue riktig og forstå/forutse ting..da er oftere folk som ikke har utdanningen men er smarte og oppsøkende mer verdt

Faktisk bedre å ikke ha vært hos lege enn å ha vært hos en ubrukelig..for da har du blitt "sjekka" allerede av en lege på papiret og mister litt troverdighet på en måte ved neste lege fordi du har blitt sjekket allerede
Sist endret av MerPenger; 3. november 2011 kl. 17:25.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det er fordi antipsykotika demper symptomer på psykose.
Vis hele sitatet...
Antipsykotika demper symptomer paa psykose, samt paafoerer en rekke bivirkninger som er saapass ulevelelige for svaert mange at dem ved klar viten og vilje og upsykotisk sinn velger aa stoppe med dem rimelig raskt etter at tvangsvedtaket opphoerer. Jeg ser ikke at det automatisk foelger at tvangsmedisinering er det eneste alternativ.



Sitat av Bolverk Vis innlegg
Det gjelder også ’vanlige’ mennesker.
Vis hele sitatet...
Saa du mener det er greit at et harmloest menneske som vurderes aa ha psykose skal tvangsmedisineres og paaprakkes en pakke med kjipe bivirkninger mot sitt u-psykotiske sinns vilje?

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Du snakker som om psykoser går over sånn uten videre, som om det var en forbigående forkjølelse. Dette gjelder kan hende mtp såkalt stressindusert psykose (det man før kalte hysterisk psykose) og i noen andre tilfeller, men for de aller fleste vil det å la en alvorlig psykose forbli ubehandlet føre til at personen blir verre, ikke bedre.

Ideen din om at psykoser helbredes ved å gå sin gang ble for øvrig empirisk testet ut ved Kingsley Hall på 60-tallet. Erfaringene derfra viser vel også at bortsett fra noen få unntak, så stemmer ikke denne teorien i praksis.

Og om ikke medikamentell behandling er ideell, så er den statistisk bedre enn ingen behandling.
Vis hele sitatet...
Selv om medikamentell tvangs-behandling faar en person til aa lande fra en psykose rimelig fort - er det ikke gitt at en person oensker aa lande fra sin psykose i bytte mot bivirkningene fra antipsykotika. Dette driter du en lang marsj i ved aa forsvare tvangsmedisinering mot alle som faar psykose (som igrunnen er norsk psykiatris praksis).

Alle andre lidelser har muligheten til aa ikke ta imot medikamentell behandling, selv om dette vil medfoere at symptomene eventuellt forverres. Dette er en menneskerett naar det gjelder hele helsespekteret.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Alternativet er enten å bruke andre tvangsmidler, å la pasienten forverres, eller å utdanne tusenvis av psykologer vi ikke har. Altså: i teorien kan man forholde seg til hva som helst, men i praksis er man begrenset av økonomi og ressurser.
Vis hele sitatet...
Naar det gjelder alle andre menneskelige lidelser saa annsees det som en menneskerett aa la vaere aa ta imot behandling. Det kan innebaere at man "blir vaerre" ( i hvems oeyne?) - dog er det pasiententens valg hva anngaar egen kropp og helse (pasienten har rett til aa bestemme over egen helse).

Om en pasient foretrekker en form for tvang og foeler det mindre innvanderende enn en annen form for tvang. Hvorfor ikke?

Slik norsk psykiatri er idag er det ikke lov aa ha psykose. Det finnes ingen alternativ til aa bli tvangsmedisinert.

Man maa ta inn over seg hva slags overgrep tvangsmedisinering med sterke medisiner virkelig er. Man maa snakke med mennesker som blir tvangsmedisinert aa forstaa hvordan det oppleves.

-

Foer i tida var lobotomi akseptert bruk mot vanskelige pasienter. lobotomi hadde straalende resultater om man skal se paa "demping av symptomer". Oekonomisk er det ogsaa straalende. Likevel ser vi paa tvangs-lobotomering idag som en barbarisk behandling.

At tvangsmedisinering med antipsykotika - for svaert mange foeles som kjemisk lobotomering, er for meg, som har jobbet noen aar i norsk psykatri, og et halvaar med kun psykotiske pasienter - ikke vanskelig aa forstaa. Mange ender opp som sloeve foelelseskalde versjoner av seg selv, ikke ulikt fysisk lobotomering.

Psykiatri er et vanskelig felt. Absolutt. Spesiellt om en psykotisk pasient er til fare for seg selv og andre. Da maa en eller annen form for tvang brukes.

Problemet i norsk psykiatri er at mennesker overkjoeres igjen og igjen og igjen. En psykose-pasient har ingen rettigheter hva anngaaer egen sykdom. Ingen rett til aa nekte den "kjemiske lobotomeringen". Det er ikke noe jeg mener kan forsvares.
Må bare si at hele helsevesenet ikke er så svart/hvit som det males her i denne tråden. Det finnes helsepersonell som faktisk bryr seg om jobben sin og pasientene de er lovpålagt å hjelpe. Og ikke alle av dem er født "firkanta" heller. Noen av dem kan være ganske runde i kantene. Bare så det er sagt..
Spørsmål om behandling og eventuell medisin blir også forelagt den innlagte.
Vis hele sitatet...
Dette er det reneste sludder. Jeg har vært frivillig innlagt. Jeg brukte endel medisiner fra før, og nederst i "koppen" med medisiner oppdaget jeg plutselig en dag en ny medisin. Som jeg da uforvarende hadde fått i meg jeg vet ikke hvor lenge fordi jeg ikke så den blant de andre. Så plutselig en dag var den bort. Og plutselig en annen dag var en annen borte.

Jeg ble hverken spurt eller informert. De sjonglerte med medisiner uten at jeg i det hele tatt snakket med legen. Jeg ante ikke engang hvem legen var. Dette var visst helt normalt.

Diagnosen var moderat depressiv episode, så det er ingen som bestrider at jeg var med mine fulle fem.
Jeg jobber i helsevesenet, og har vært innlagt 2 ganger selv siden Nov 2010, begger ganger frivillig.

Det skal MYE til for å legges inn på 3.3, da skal du ha utvist en fare for deg selv og dine omgivelser.
Hvorfor ringte du deg ikke syk når du var stein å hadde time f.eks?
Dette blir en litt for ensidig sak og side til å dømme helsevesenet i Norge.

Jeg har sagt og gjort mye sykt når jeg har vært langt nede som har kun endt med "tvangskjøring" til legevakta av enten politi eller ambulanse(flere ganger), har blitt sendt hjem vær gang på mitt eget ønske om bare få noe å "roe" seg ned på intill videre (var uten fastlege en periode), de har vært greie å hørt meg hver gang, alltid fått en 10pack Diazepam/valium, èn gang 25pack.
Legene er veldig samarbeidsvillige hvis du er det selv, å komme kraftig synlig stein til en psykolog uten å opplyse at du faktisk har tatt deg en joint vil få psykologen til å tenke at du er vertfall ikke er normal der du sitter.
Ingen er ute etter å ta deg i systemet, de vil kun ditt eget beste, hvordan du i det heletatt har blitt tvangsmedisinert det fatter jeg ikke, nektet du på noen vis i det heletatt?
Det tar mange dager for å få lov til å tvangsmedisinere en pasient, enda vanskeligere det enn å tvangsinnlegge noen, man skal først ha prøvd å tilbydt og rådført pasient FLERE dager og ganger før man i det heletatt fatter vedtak om det, på den tiden så kan du ha oppført deg som en gullunge, og dermed sluppet unna.

Der jeg jobbet tidligere hadde vi en pasient i godt over 2 månder før vi måtte ty til tvangsmedisinering pga. stadig utagering med fysisk vold mot ansatte.

Deler av historien din kan sikkert være sann, men det ligger nok mere bak enn det du beskriver.
Du er veldig flink til å skrive, det skal du ha, håper du har det bra nå
Sist endret av Skyfx; 3. november 2011 kl. 18:54.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Selv om medikamentell tvangs-behandling faar en person til aa lande fra en psykose rimelig fort - er det ikke gitt at en person oensker aa lande fra sin psykose i bytte mot bivirkningene fra antipsykotika. Dette driter du en lang marsj i ved aa forsvare tvangsmedisinering mot alle som faar psykose (som igrunnen er norsk psykiatris praksis).
Vis hele sitatet...
Alternativet til å bryte psykosen med medisiner er gjerne å forverre/forsterke pasientens problemer ved å la symptomene gå ubehandlet. Psykoser kan da opptre hyppigere og av alvorligere art, sykdomsbildet sementeres og problemene blir vanskeligere å behandle.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Naar det gjelder alle andre menneskelige lidelser saa annsees det som en menneskerett aa la vaere aa ta imot behandling. Det kan innebaere at man "blir vaerre" ( i hvems oeyne?) - dog er det pasiententens valg hva anngaar egen kropp og helse (pasienten har rett til aa bestemme over egen helse).
Vis hele sitatet...
Tvang og i hvilken grad man skal bruke det er et vanskelig spørsmål hvor det ikke finnes noen enkle svar. Forskjellen på psykoser og det å nekte å ta medisin mot AIDS er at når du er psykotisk så reknes du ikke som ansvarlig for dine egne handlinger, og du kan derfor ikke avgjøre hva som er ditt eget beste. Er du utilreknelig, kan du ikke straffes for forbrytelser, du kan ikke inngå bindende kontrakter, og du anses som uegnet til å foreta beslutninger du ellers ville hatt rett til å ta.

På samme måte særbehandler vi en rekke mennesker, enten det er barn, psykisk utviklingshemmede, folk med ekstremt lav IQ eller andre som antas å ikke være fullt myndige til å foreta valg og stilles ansvarlige for sine valg.

Det du ber om, er at man som psykotisk skal regnes som fullt ansvarlig for sine handlinger. Men har du egentlig tenkt gjennom hvilke konsekvenser dette ville hatt for den psykotiske selv?

Hardcore frihet for enkeltindividet uavhengig tilreknelighet er kan hende en fin prinsipiell tanke, men i praksis er det en pris som må betales av samfunnet, av pårørende og ikke minst av pasienten selv.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Man maa ta inn over seg hva slags overgrep tvangsmedisinering med sterke medisiner virkelig er.
Vis hele sitatet...
Alle tvangsmidler vil være omstridte. Det du kaller overgrep vil andre omtale som det som reddet dem.

Og dessverre har vi ikke ressurser eller økonomi til å tilby et fullgodt alternativ til medikamentell behandling.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Psykiatri er et vanskelig felt. Absolutt. Spesiellt om en psykotisk pasient er til fare for seg selv og andre. Da maa en eller annen form for tvang brukes.
Vis hele sitatet...
Å la noen bli dårligere og dårligere av en ubehandlet psykose er fra et helseperspektiv det samme som å la noen skade seg selv.

Medikamentell behandling er ikke ideell, og jeg er enig i at den er problematisk slik den brukes i dagens psykiatri – men statistisk er den bedre en ingen behandling og antipsykotiske medisiner hjelper også mange til å leve normalt i samfunnet der de ellers ville vært fortsatt innesperret på institusjon.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Jeg har sagt og gjort mye sykt når jeg har vært langt nede som har kun endt med "tvangskjøring" til legevakta av enten politi eller ambulanse(flere ganger),

Der jeg jobbet tidligere hadde vi en pasient i godt over 2 månder før vi måtte ty til tvangsmedisinering pga. stadig utagering med fysisk vold mot ansatte.
Vis hele sitatet...
du ser vell at vekommende ikke er alene om disse opplevelsene,bare på denne siden er det jo kreft typen som også ble innlagt fordi han bare ville ha noe å roe seg ned på etter han ble fortalt at han adde spredning

jeg finner det du sier VELDIG rart og mer merkelig enn ts hvertfall...at du gjør syke ting,blir tvangskjørt til legevakten på psykisk grunnlag,samtidig som du jobber på psykiatriske??det er mildt sagt rart

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Medikamentell behandling er ikke ideell, og jeg er enig i at den er problematisk slik den brukes i dagens psykiatri – men statistisk er den bedre en ingen behandling og antipsykotiske medisiner hjelper også mange til å leve normalt i samfunnet der de ellers ville vært fortsatt innesperret på institusjon.
Vis hele sitatet...
det som er ille her er selvsagt tvangsmedisinering av friske folk,som vi ser flere eks på her
tror ingen her er uenig med deg i tvangsmedisinering av folk som ikke vet hvor de er henn eller hva de gjør
Sist endret av ferrys; 3. november 2011 kl. 19:09.
Det finnes mange former for psykose. Noen er forbigående , mens andre er mer kroniske. Enkelte har en sårbarhet i seg til å utvikle psykose ved påkjenninger i livet, el ved rusbruk. Gjentatte psykoser er dessuten svært belastende for hjernen på lang sikt.
Når det gjelder alvorlige sinnslidelser som schizofreni el. bipolar lidelse, så er disse kroniske. Dvs psykiatrien forsøker å behandle symptomene.

I tidligere tider ble folk sendt på asyl, ofte for resten av livet dersom det var snakk om alvorlig sinnslidelse. Etter neuroleptika kom kan menneskene med disse alvorlige sykdommene fungere og bidra i samfunnet. Der er mange negative aspekt ved neuroleptika, men alternativet er vel verre?

Jeg synes mange her har et litt paranoid syn på psykiatrien, man blir ikke tvangsinnlagt uten det er åpenbart at personen er sinnslidende. Evt at personen truer med å ta sitt eget liv. Psykiske problemer er en økende folkesykdom, psykiatrien har ikke kapasitet til å herse med friske mennesker....
Sitat av ferrys Vis innlegg
jeg finner det du sier VELDIG rart og mer merkelig enn ts hvertfall...at du gjør syke ting,blir tvangskjørt til legevakten på psykisk grunnlag,samtidig som du jobber på psykiatriske??det er mildt sagt rart
Vis hele sitatet...
Så du mener de som jobber i det psykeriatriske ikke kan bli syk selv?
Blir som å si at lastebilsjåfører ikke kan få kreft...

Jeg jobber ikke i det psykeriatriske lenger, jobbet.
Jeg vurderer å søke meg tilbake nå som jeg er på bedringens vei, å ingenting teller mer på CV'n enn egne erfaringer innen yrket, du lærer ikke alt fra boka.

Tror du hadde heller satt pris på en behandler som har opplevd sitt selv, enn en som har vokst opp med pappas penger og en problemfri hverdag.
hvis man studerer det ts har skrevet så er det ganske åpenbart at han var/er syk...
mange hull.. rare, diffuse og ufullstendige avfeielser som forklaring på hvorfor andre mente han var syk.
men ga poeng jeg, godt skrevet.
Sist endret av rubob; 4. november 2011 kl. 02:46.
Historien høres ut som om den skulle vært tatt fra Lier mentalsykehus før det ble lagt ned.

Hvor mange pasienter er det ikke som opplever tvang som en ekkel opplevelse? Denne historien er litt for vinklet fra ts sin side. Paranoid til tider virker det også slik som han skriver
Helt sykt, men er ikke overrasket hvis dette er sant. At det tas fram at dette innlegget er subjektivt og vinklet, er for meg litt irrelevant, da alt man opplever er subjektivt.
Hadde en eks som kom opp i en lignende situasjon. Skulle bare prate med psykolog og fikk innleggelsedato et par dager seinere. Var bare inne 3-4 uker da.
Psykisk Helse Norge er på ingen måte bra. Har ei venninne som ikke husker noe fra livet sitt over en toårsperiode, grunnet tung medisinering. Det er ikke å stikke under en stol at hun har både det ene og det andre, men å ha et to års hull i hukommelsen er jo ikke kult.
Mora til en kamerat av meg var overlege på akuttpsykriatisk, menta helt og ble selv lagt inn på samme avdeling. (grunnet drapstrusler, ideer om konspirasjon i psykose osv.)
Har også "mista" en far til kjemisk lobotomi, pga feildiagnose. Så hvis det er noe Norge kan er det er det å skape pasienter til psykiatrien.
Sitat av Grim_Gardener Vis innlegg
Psykisk Helse Norge er på ingen måte bra. Har ei venninne som ikke husker noe fra livet sitt over en toårsperiode, grunnet tung medisinering. Det er ikke å stikke under en stol at hun har både det ene og det andre, men å ha et to års hull i hukommelsen er jo ikke kult.
Mora til en kamerat av meg var overlege på akuttpsykriatisk, menta helt og ble selv lagt inn på samme avdeling. (grunnet drapstrusler, ideer om konspirasjon i psykose osv.)
Har også "mista" en far til kjemisk lobotomi, pga feildiagnose. Så hvis det er noe Norge kan er det er det å skape pasienter til psykiatrien.
Vis hele sitatet...
lurer på hvor mange at tilfellene som må fortelles her før visse erkjenner at psykisk helse norge er på ræva..

visse støtter staten betingelsesløst bare fordi de er "myndigheter"noe jeg ikke klarer å forstå

er sikker på jeg var nære ved å bli lagt inn selv når jeg sleit med benzoabstinenser etter å ha fått dette mot søvnproblemer av legen og kun brukt i god tro,ikke en jævel skjønte at det var abstinenser,det måtte jeg finne ut av selv,og jeg var til spesialister,nevrologoverlege,endokrinolog (sps på indremedisin)alle avviste meg som sinnsyk fordi jeg hadde selv insistert på å gå til utredening for mulig add i forkant

bare den opplevelsen der fikk meg i underetasjen
Sist endret av ferrys; 4. november 2011 kl. 08:00.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ferrys Vis innlegg
lurer på hvor mange at tilfellene som må fortelles her før visse erkjenner at psykisk helse norge er på ræva..
Vis hele sitatet...
OP kunne opplyst diskusjonen ekstremt mykje ved å be om å få utlevert journalen sin, og publisert den her.

Eg er for eit sterkare helsetilsyn, men eg ser ikkje poeng i å diskutere helsevesenet ut frå anekdotiske, ekstremt subjektive fortellinger. Det er ikkje matnyttig.