Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 578
Jeg leier en kommunal bolig og egentlig alltid fått bostøtte, men husker at det var mye greier å søke om og at jeg fikk avslag først og måtte inn i møte og levere klage med budsjett osv. (Tl;dr scroll ned for spørsmålene)

Etter nyttår mista jeg bostøtten med grunn "forhold mellom inntekt og boutgifter gir ikke grunnlag for støtte", og siden jeg har hatt noen overføringer fra privat lån i 2018 så turte jeg ikke å klage først men ser jo nå at det går ikke rundt for meg økonomisk. Husleia har itillegg økt med over tusen kr fra nyttår så jeg skjønner ikke hva de prater om.

Jeg har så telefonangst så spør her for å vite hva jeg skal forholde meg til! Må jeg ringe Nav å inn i møte på nytt som jeg gjorde for mange år siden eller holder det å sende inn søknadspapirene?

Hva er summen etter husleie og strømutgifter man minimum skal ha, og er det bostøtte fra husbanken som skal dekke resten, eller både bostøtte og sosialstøtte?

--Har prøvd bostøttekalkulatoren og når jeg skriver månedtlig inntekt+husleie så står det jeg har krav på flere tusen, men når jeg skriver årsinntekt for ufør så kommer det 0,-
--Ser at livsoppholdsatsen er på 8658,- , betyr det at man skal ha det til overs etter betalt husleie og at man får det manglende i sosialstøtte? Får man evn etterbetalt det man egentlig har hatt krav på hele tida?
--Måtte låne penger for å betale siste husleie, fakturaen er betalt av en kompis, er dette noe jeg kan søke om å få igjen fra Nav så jeg ikke står i gjeld?
Sist endret av cowstore; 13. mars 2019 kl. 09:20.
Du får ikke etterbetalt noe fra husbanken (bostøtte), ved første søknad må du må søke innen en viss dato hver mnd (rundt den 20.) og får svar innen en mnd. Derretter går det en søknad pr mnd automatisk og blir innvilget/avslått automatisk.

Søknadsprossesen er heldigital (hvertfall i min kommune) og husbanken henter det meste av dokumentasjon elektronisk.
Dette er faktisk den saksbehandlingsprosessen som er blant de beste som jeg har vært borte i.

Det er forskjellig fra kommune til kommune hvor mye du får dekket, de ser bla på prisnivået lokalt.
Du kan bare sende inn en søknad med en gang, så lenge informasjonen du oppgir stemmer så er det ikke ulovlig å prøve.
Sist endret av random105675; 13. mars 2019 kl. 09:29.