Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1146
Har min egen sippetråd her, men lager en ny siden dette handler egentlig om noe annet.

Hvis du har lest den andre tråden min, vet du at jeg er midt oppi oppi et veldig stygt samlivsbrudd. Vekta raser ned. Så meg selv i speilet i går og tenkte bare YIIIIKES. Ser ut som jeg kommer rett fra en konsentrasjonsleir.

Tenkte å begynne med styrketrening for å rett og slett bli større. Jeg er ganske høy, 193, og i hvert fall for øyeblikket veeldig tynn, veier sikkert rundt 70 kilo. Bein stikker ut overalt.
Jeg er drittlei av å være så tynn!

Begynner treningen neste uke. Får nok er et ferdig program av veileder. Men det største problemet mitt er å få i meg nok mat.

Akkurat nå spiser jeg nesten ingenting. Har en gainer liggende. Når jeg drikker en Shake blir jeg helt skutt. I kombinasjon med måltid blir helt nesten uvel.

Noen som har noen tips til f.eks. ting jeg jeg burde spise. Pro tips, hacks? Alt mottas med stor glede.

Og til slutt, hvis noen trener alene på 3T i Trondheim og trenger en partner in crime, hit me up. Vet hvor stusselig det er å finne motivasjon når man går alene.

Hvis du ikke trener men har lyst. Sleng deg gjerne på. Jeg starter på 0.

Hilsen nyskilt alenepappa i slutten av tyveåra.
Jeg sliter med mangel på appetitt i perioder selv. Spesielt under psykisk påkjenning. Jeg har lite å gå på i utgangspunktet, så hurtig vektnedgang er ikke ønskelig for min del; ikke fan av Skeletor-looken. Slapp og deprimert blir jeg av det, og. Dårlig utgangspunkt for å få utbytte av trening.

Når jeg har down-perioder setter jeg alarm tre-fire ganger dagen og passer på å trykke i meg måltider jeg har forberedt på forhånd. H-melk, egg, nøttebarer jeg lager og kutter opp i biter. Ofte synes jeg det er enklere å «drikke» kalorier og lager supper jeg kan ta med i thermos. Olje har sykt mye kalorier, kombiner det med noe høyverdig protein.

Når du er såpass tynn som det du er nå, må du bare sørge for å putte noe i munnen. Helst noe med litt substans, selvsagt, men du trenger ikke gainer for å legge på deg. Du må bare spise.
Når jeg mister appetitten må jeg liksom «lære» meg å like mat på nytt, men det kommer med tiden. Noen ganger må du tvinge det i gang.
Drikk sjokolademelk. Masse kcal og en den proteiner.
Støtter det han over her sier, er noe med å tvinge seg selv til å spise. Alt er bedre enn ingenting. I tillegg kan jeg nevne at Floradix hjelper litt på matlyst, det erstatter jo selvsagt ikke et variert kosthold i det hele tatt, men det er jo verdt et forsøk.
Om du sliter med å få i deg mat kan du drikke masse mengder med vann, for å utvide magesekken. Start med å spis deg oppover er ikke sånn at du får i deg 3000 calorier på et plukk. Her må magesekken bygge seg opp. Spis mer og mer for hver uke. Når du trener får du automatisk mer matlyst

Lag noe som du syns er digg. Egg, bacon og revet ost oppe på skiva f.eks. Mye calorier. Grøt med banan, blobbær, biff, potetbåter i ovnen.

Gainer er fin ting å ha når du sliter med å få i deg nok mengde mat, men vil anbefale sterkt å spise mat istede for gainer.

Lykke til og trenger du mattips kan du ta kontakt
Lykke til TS med å få i deg litt mere mat.
Jeg sliter litt med at vekten går nedover litt for mye i perioder.
Det som fungerer for meg er å ha litt nøtter, chips, krutongerog lignende stående i skåler her og der.
Da kan jeg plukke litt når jeg går forbi uten at det blir et måltid.
Klem fra Betty
Du trenger ikke å telle kalorier, men det hjelper. Øk litt og litt for hver uke, så slipper du å sprekke første dagen du Kommer til å være stappmett hele tiden, men etterhvert så venner du deg til det.

Hvis du skal øke i vekt, så kan du prøve en periode med GOMAD (gallon of milk a day). Da drikker du 4 liter H-melk om dagen. Start rolig og øk mengden etterhvert. Jeg gjorde dette back in the days når jeg måtte legge på meg. Bare sørg for å stoppe hvis du får diaré. Ikke kjør for lenge på Det, for du kan legge på deg unødvendig fett.

Jeg hadde en lunsj som jeg sikker på hjalp mye. En halv kopp havregryn, halv kopp 4 gryn (usikker på navnet), halv banan, halvt eple, halv yoghurt/kvarg, melk. Sliter du med smaken kan du legge til litt honning.
Tok noen dager før jeg klarte å drikke hele. Etter ett år med trening så måtte jeg spise resten av både banan og eple ved siden av.

Du burde få i deg kcal via mat, men i starten så kan GOMAD hjelpe deg.
Med den høyden din og at du begynner å trene noen ganger i uka vil matlysten din øke. Du er en stor mann. Du kommer lett til å være 20 kg tyngre om ett år halvannen. Jeg gikk opp 17kg med gainer på bare 4 måneder så det funker i høyeste grad. Nå var dog mange av kiloene jeg la på meg fett, men jeg gikk rett opp fra 70kg opp til 87kg før jeg stoppet med gainer og la inn flere høy intensitet kardio økter og gikk ned til 80kg. Sitter nå på 91kg. Jeg har alltid vært en høy, tynn stilk. Veldig uvant, men jeg elsker følelsen av å ha endret kroppen min. Jeg er på høyde med deg, noen cm lavere.
Jeg veide også 70 kg for 1 år siden, ca like høy som deg. Nå veier jeg 83 kilo, ser mye bedre ut.

Jeg begynte å trene styrke 3 dager i uken. Spiste 3-4 måltider om dagen pluss
En halv gainer shake om dagen.

Første ukene ble jeg veldig kvalm og dårlig av shakes etter mat, det var totalt uvant å få i meg så mye. Etter hvert så gikk kvalmen vekk etter shakes, så da begynte jeg med 1 hel shake om dagen.

Du må rett og slett bare tvinge det i deg i begynnelsen, så mye du klarer hver dag. Til slutt så vil det gå smertefritt.

Det er utrolig hvor fort man legger på seg med trening og nok næring.

Lykke til!
Kunt
WellHello's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for alle tips! Det varmer. Veldig motiverende å lese lignende historier, Drugsarebadmkey og ronny23

Akkurat spist et solid måltid med egg og bacon. Kjøpte også en stor boks med nøtter jeg kan småspise på mellom måltid. Likte ideen med å sette på alarm når man burde spise. Skal definitivt prøve det. Lett for meg å «glemme» å spise når jeg nesten aldri føler meg sulten.
Par tips jeg ønsker og dele.
Ikke ta fullstendig av med en gang, mange kjører seg for hardt. Resultatet er unødvendig ubehag. Gansperre, også fare for skader viss du er uheldig. Det kan være greit og vite hva din maks er sånn ca, men det er igrunnen ikke ett must. Viktigste er at du greier og trene regelmessig. Finn ut hva du må løfte for 5-8 reptitisjoner, plus du har 1-2 rep til gode.
Etter hvert kan du kjøre på hardere. Lest ner enn en gang om folk sim begynner ig trene etter nyttår, tar helt av og ender opp med nyresvikt.

Tren baseøvelser. Armhevinger er en super øvelse med lite skaderisiko, markløft er min nr 1. Har fikset ryggproblemer med denne øvelsen, samt du trener ca hele kroppen. Vær forsiktig, det er en øvelse som kan gi skader viss du løfter feil og for tungt. Men vil du bli sterkere, få mer muskler osv så tørr jeg og påstå markløft er kongen.
Jeg føler knebøy, også en super øvelse. Men jeg føler den er mer teknisk enn mark. Og det skal mindre til før du får kink eller noe. Eneste øvelsen jeg har skadet meg på. Var trøtt og sliten, varmte opp da jeg plutselig fikk jævlig vondt i ryggen. Resultatet var vond korsrygg i noen måneder... Prioriter baseøvelser.

Greier du og trene regelmessig i ca 3veker så blir det en rutine. Etter den perioden vil du etter hvert komme til ett punkt du vil merke noe er feil viss du dropper ei økt. Så til alle som vil begynne og trene, greier dere 3 veker vil dere være godt på vei og få en ny rutine. Og det vil være mye lettere og trene regelmessig, til ett punkt du kanskje føler det er snodig og droppe ei økt.

Dette ble en lengre post enn planlagt, så avslutter her. Gudd løkk, og husk første 2-3 ukene er værst. Ut ifra min egen erfaring ihvertfall.
Sist endret av sneipen; 23. januar 2019 kl. 11:33. Grunn: Sikkert noen skriveleifer her og der, skriver på tlf med en skjerm som har hatt bedre dager...
Hold oss oppdatert da. Vekt, styrke, matinntak, og mål

Ta gjerne bilde av deg selv før du starter å trene. Ta bilde etter en måned ish. Forandring gir motivasjon
Sist endret av GodMorgenJuice; 23. januar 2019 kl. 11:45. Grunn: ???
▼ ... over en måned senere ... ▼
Samme som Sneipen, så anbefaler jeg baseøvelser (når det kommer til treningen ihvertfall. skal innrømme jeg ikke er så god på kosthold selv...)
Det behøver ikke være mega avansert, du kan for eksempel starte med kroppsvektøvelser. Bare pushups med egen kroppsvekt kan være hardt nok når du kommer opp i antall reps. Legg en vektplate på ryggen når det blir for lett.

Pass også på å ikke belaste for mye, med tanke på skader. Fyrer du løs alt for fort med tunge vekter og ender opp med skader kommer du ihvertfall ingen vei! Så tren noe skadeforebyggende også, for å gjøre kroppen din klar for belatningen.

https://www.sportmember.no/nb/ovelser-til-trening
Start med et program som vektlegger mye baseøvelser. Skal du bli stor raskt, bør du først fokusere styrke i feks 6 måneder for så å gå over til en split med mer intensitet, flere reps, men mindre vekter.

For mat spiser du det du har lyst på, og mye av det.