Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 911
Hvilken CPU er egentlig best, AMD eller P4? Jeg synest AMD ATHLON XP er best fordi den er grei nok å billig
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hva mener du med det? Akkurat nå er vel Intel P4 3.06ghz best av de to.
AMD er prosessoren for allemannsen, og gir mest for pengene. P4 er ganske mye dyrere, noe som gir mindre ytelse pr.krone.
P4 har derimot en stor fordel:
Overklokking som AMD ligger ett stykke unna enda, og medfølgende kjøler som er relativt stillegående og kjøler bra.
AMD`s nye XP2800 tok rotta på P4s 2.8, men blir neppe å finne i butikken før langt over nyttår.
Nå viser det seg derimot at P4 ikke er mye bedre
Umulig å få tak i 3.06
Smak og behag, selv har jeg AMD fordi P4 blir for dyrt.
P4 er jo ikke så dyrt lengre heller da
AMD har hatt en del varmeproblemer med sine prosessorer. De tåler ofte ikke av viften stopper elle løsner heller, mens en p4 bare senker klokkehastigheten og fortsetter å jobbe. Jeg har også hørt at gamle prosessorer kan være vanskelig å få tak i hvis din eldre AMD prosessor skulle gå i stykker må man da enten skaffe en brukt eller kjøpe en ny ikke makan så man må bytte hovedkort, mens intel vil ha en ny på døra de med FedEXE i løpet av 48~72 timer.

Jeg mener at AMD er best til systemer hvor pris/ytelse er viktigere en oppetid. Så server=p4 hjemepc=AMD.
The Rhymenocerous
polle's Avatar
AMD Xp 2000+ er bra..
REAL HAXXORS DON'T USE PENTIUM 4'S!
vil anbefale en xp prosessor i det minste
Opprinnelig postet av webfoxen
Hvilken CPU er egentlig best, AMD eller P4? Jeg synest AMD ATHLON XP er best fordi den er grei nok å billig
Vis hele sitatet...
kvalitet koster vet du

Opprinnelig postet av Kongen
AMD har hatt en del varmeproblemer med sine prosessorer. De tåler ofte ikke av viften stopper elle løsner heller, mens en p4 bare senker klokkehastigheten og fortsetter å jobbe.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke helt raliteten. AMD hovedkort med nye chipsett har en alarm som går om cpu'n blir for varm eller vifte hastigheten blir for lav. Hvis problemet ikke blir fikset så tar hovedkortet et kald boot automatisk. Er vel verdt å nevne at du må stille dette inn selv i bios.

Siden CPU'ne er ca. like gode så man nesten se på faktorene som omgir dem. Og prisen er egentlig ikke noe å sette fingeren på nå siden de koster ca. like mye.

Et viktig poeng er at P4 hovedkort fra forskjellige fabrikanter ikke har så stor ytelse/kvalitets messig forskjell som hovedkort fra forskjellige fabrikanter til AMD.

Så min personelige konklusjon blir som dette;
En AMD cpu på et dårlig hovedkort er tillnærmet "ubrukelig". En AMD cpu på er bra hovedkort er ca. like bra som en P4.



[edit]
Glemte helt at P4 har en bedere L1/L2 enn XP. Men det har egentlig bare noe å si i meget tunge oppgaver. Videoredigering ol. og det er jo ikke noe alle folk driver med.
[/edit]
Sist endret av Psyc0re; 23. desember 2002 kl. 16:17.
original reprint
xaff's Avatar
Opprinnelig postet av Psyc0re
Dette er ikke helt raliteten. AMD hovedkort med nye chipsett har en alarm som går om cpu'n blir for varm eller vifte hastigheten blir for lav. Hvis problemet ikke blir fikset så tar hovedkortet et kald boot automatisk. Er vel verdt å nevne at du må stille dette inn selv i bios.
Vis hele sitatet...
Synes å huske at noen tok av kjøleren, og at det ikke hjalp stort. Den feilet og CPU'en brant opp, uten at den gjorde jobben sin.
Better than thou.
Hele den filmen til Toms Hardware er bare en bløff. De hadde visst tatt imot noen bestikkelser fra Intel eller noe slikt..
Xaff: De var sånn på de gamle hovedkortene som jeg sa, men på de nye er det standar. Men det er jo ingen hemmelighet at toms hardware er litt laimt asså tv2 hjelper deg har også blitt tatt for å "fuske" på tester.
kanskje vi burde ha fått hardware.no til å prøve noe sånnt.. (noen som vil prøve selv?) fjerne heatsink/vifte fra en amd xp prosessor på et hovedkort med og uten alarm.. og se om det går opp i røyk

evt gjøre det samme med p4..

jeg lener mot amd xp heller enn p4.. litt ekstra viftelyd pga varmen må man jo tåle for å få litt ekstra ytelse \o/ hørte jeg noen si silent viking og et par voltmodda 80mm vifter??
P4 er så "gammeldags" synest jeg, det er kun DELL omtrent som selger skikkelige Intel P4 prosessorer. Intel og DELL har sånn super avtale med hverandre!! AMD ATHLON XP er varme prosessorer men alikavel rask for prisen, en AMD ATHLON XP2400+ 2.0 ghz er en kjempebra ifårhold til prisen!! En XP2000+ koster bare 800,- kr sånn ca. og er også en god CPU! P4 er dyrt
og "gammeldags" etter min mening. Jeg hadde en gang en gammel PC med AMD K-6 400mhz som var mye bedre en alle de andre PCene med P4 500mzh, den gikk mye raskere og var bedre på spill, programmer etc
Opprinnelig postet av vidder
AMD er prosessoren for allemannsen, og gir mest for pengene. P4 er ganske mye dyrere, noe som gir mindre ytelse pr.krone.
P4 har derimot en stor fordel:
Overklokking som AMD ligger ett stykke unna enda, og medfølgende kjøler som er relativt stillegående og kjøler bra.
AMD`s nye XP2800 tok rotta på P4s 2.8, men blir neppe å finne i butikken før langt over nyttår.
Nå viser det seg derimot at P4 ikke er mye bedre
Umulig å få tak i 3.06
Smak og behag, selv har jeg AMD fordi P4 blir for dyrt.
Vis hele sitatet...
word
original reprint
xaff's Avatar
webfoxen:
<sorath> faen for en dumbass
<sorath> haha hvilken mongo kom med det utsagnet på nff?

Alt er vel smak og behag og lommebok. AMD gir mest for pengene hvis du ser på ytelse pr krone. P4 er prosessorer som kan overklokkes mye, men er og en del dyrere. AMD avgir også en god del mer varme enn P4. Akkurat nå er det vel P4 som leder racet mellom de to og AMD sliter litt for tida. Kan ikke helt forstå hvorfor du mener P4 er "gammeldagse" webfoxen, og at det er bare dell som selger skikkelige P4 prosessorer har jeg vanskelig for å tro. Tror ikke forskjellen på enn Dell P4 2.5 GHz er noe forskjellig fra en P4 2,5 GHz kjøpt på komplett. Og vi er jo kommet litt lengre i tid enn 500 mhz nå webfoxen.

Selv har jeg en amd athlon xp 2000+ som jeg er meget fornøyd med og kan anbefale. Eneste minuset er at jeg synes den avgir litt for mye varme.
Joda sant nok! Har selv XP2000+ og den er bra! Jeg har en bra kjøler og får tempraturen helt nede i 20 grader, det er vel ikke så varmt? Når det gjelder P4 så er jeg vel bare litt "sær" jeg har aldri
likt P4, vet ikke hvorfor!
Better than thou.
Opprinnelig postet av webfoxen
P4 er så "gammeldags" synest jeg, det er kun DELL omtrent som selger skikkelige Intel P4 prosessorer. Intel og DELL har sånn super avtale med hverandre!!
Vis hele sitatet...
Dell selger pc'er de bygger sjæl med deler som du kan få tak i på enhver datasjappe.
KULI med superavtaler da!!

AMD ATHLON XP er varme prosessorer men alikavel rask for prisen, en AMD ATHLON XP2400+ 2.0 ghz er en kjempebra ifårhold til prisen!! En XP2000+ koster bare 800,- kr sånn ca. og er også en god CPU!
Vis hele sitatet...
Vel, XP er forholdsvis varme ja, men de er gode for prisen, klart det.

P4 er dyrt og "gammeldags" etter min mening. Jeg hadde en gang en gammel PC med AMD K-6 400mhz som var mye bedre en alle de andre PCene med P4 500mzh, den gikk mye raskere og var bedre på spill, programmer etc
Vis hele sitatet...
Gammeldags? Skytt meg om jeg tar feil, men er ikke kjernen i en P4 Northwood "bedre" enn en XP Thoroughbreed?

Når det gjelder det at K-6 400'en din knuste maskiner med P2 (evt. 3, finnes ingen P4 på 500Mhz) så må det ha vært av andre grunner enn cpu'en. Vanlig K-6 er en shitcpu, og selv en tidlig P2 ville ha knust den med lik hardware ellers.
webfoxen; hva slags kjøling har du siden den blir kjølt helt ned til luft temperatur som er ekstremt vanskelig med bare vifte og kjøleribbe
Hehe, liker ikke P4....men jeg vet at P4 CPUene er gode på alt, Northwood ja....vet det er bare litt sånn ANTI-P4 men men,

Thror: Jeg har dobbelt vifte på CPUen min, de kjøler ekstremt bra!! Jeg husker ikke merket hehe, kjenner en som prøvde å
starte maskinen uten CPU vifte, hoho.....det ble bra mye røyk
jeg vet at en k-6 cpu er noe drit, men når den var det store så var
den bedre en P4 prosessorer.

Jeg har et gammelt PC blad hjemme, hehe....der står det om den
nyeste PCen, "kraftPC men masse muligheter" hoho, P4 133mhz
24mb ram og et skjermkort med 4mb....deven, den skulle jeg ha
hatt, følger med 14" crt skjerm å!!!
P4 har jo mistet sin rett til riksdekkende kringkasting.. go 4 AMD
Opprinnelig postet av Thror
webfoxen; hva slags kjøling har du siden den blir kjølt helt ned til luft temperatur som er ekstremt vanskelig med bare vifte og kjøleribbe
Vis hele sitatet...
Går fett å få den ned på rundt 20 grader med luft kjøling. Måten jeg gjorde det på var med en SLK600 kjøleribbe og den verste black delta vifeten. ( kjører på 56 db ) Ellers så hadde jeg 7stk 80X80 vifter i kabbinettet og mange mange 40X40 vifter. btwså er artic silver et must.

Men etter temmelig lang overklokkings erfaring så fant jeg ut at cpu temperatur er oppskrytt. Er så dritt lei av fjortisser som får panikk fordi cpu'n har en temp på 55 grader. Det er toppers temp for en cpu. Det er først når man når rundt 80 grader man begynner å merke forskjell på ytelsen. Men det er jo forskjellig fra cpu til cpu siden ingen er helt 100% like. Akkurat det samme som at to helt like cpu'r har alltid litt forskjellig ytelse.

Men ser ikke ut til at jeg rekker å bli ferdig med denne ... må løpe å spise jule middag ... bay bay
Jeg har selv bygd PC med XP2000+, 256 mb DDR og et GeForce4MX440 kort + en litt gammel harddisk, denne maskinen er kjempe god til vanlig bruk av litt jobbing, og spill....med en nok
så stor prosessor...jeg lurer på om noen av dere virkelig har en
P4 3.06ghz eller XP2700+, har lyst på begge deler men det blir nok littegran for dyrt
Better than thou.
Altså; Intel er selskapet som står bak Pentium serien. Forkortelsen for Pentium er P og tallet etter sier hvilken av cpu'ene i rekken det er, altså P4 f.eks. Når du snakker om P4 på 133Mhz så har du tydeligvis blandet noe, det var kun P1 som hadde en så lav klokkefrekvens.