Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2047
Hei

Jeg fikk plutselig et varsel opp på pc om at et program som heter McAfee Security center hadde oppdaget et potensielt uønsket program som heter KeyboardSpectator. Hva er dette for noe egentlig? Jeg har skrevet på en del sensitive mailer de siste dagene og hadde ikke likt om jeg hadde en som sjekket hva jeg skrev etc. Er det mulig å få slettet den og eventuelle data som den har sendt.. Kan jeg finne ut hvor den har sendt noe i så fall?

Takker for hjelp og er dårlig på data...
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Les denne:
http://forums.spybot.info/showthread.php?t=39939

Samtidig er det nok stor sjanse for at noen har mulighet til å lese det du har skrevet, men sjansen for at noen har gjort det er nok liten.
De er nok mere ute etter bank pålogginger og mailpålogginger.
Trådstarter
8 0
Hei Takk for informasjonen selv om det er litt Gresk for meg... Bør jeg ta kontakt med en som er litt mer IT kyndig eller bør jeg skjønne dette selv med litt fin lesning? jeg ble nesten litt redd for at noen i hustanden voktet på meg.. Som en samboer på reise eller noe... Men det er vel helt umulig å vite hvor det kom fra etc? Hvor lang tid tar det fra et program som McAfee å oppdage noe sån? Det står det i hvert fall nå at det er blitt fjernet.. Ville du stolt på det?
Last ned SuperAntiSpyware og kjør en full scan.
(http://www.superantispyware.com/)

Imens den pågår, bør du prøve å unngå å logge inn på diverse sider..
Trådstarter
8 0
Sitat av kjodiz Vis innlegg
Last ned SuperAntiSpyware og kjør en full scan.
(http://www.superantispyware.com/)

Imens den pågår, bør du prøve å unngå å logge inn på diverse sider..
Vis hele sitatet...
Takk for info. Jeg tok en test ved hjelp av et AVG program den fant to bla annet noe som heter adware toolbare Jh.. Er det noe kjent i pc kretser samt noe som lå på start meny til windows. Er det mulig at noen hjemme her kan ha lagt det inn tror du?

Hei jeg var inne og sjekket min mail. Det er jo mulig å se hvilken IP adresser som har vært inne og det var den samme. Hvordan kan jeg se hvem som eier en adresse (ip adresse)? Hvis du befinner deg i utlandet vil du legge igjen samme IP adresse da eller vil det være en annen enn den du har hjemme fordi du logger deg på fra et hotell? Takker for alle svar
Er det mulig at noen hjemme her kan ha lagt det inn tror du?
Vis hele sitatet...
Hvis dere bruker en felles maskin i familien, er det godt mulig at noen har trykket på noen linker de ikke burde..


Hvordan kan jeg se hvem som eier en adresse (ip adresse)?
Vis hele sitatet...
Er ikke stort du kan gjøre med en IP adresse.
Og hvis noen skal begynne å infisere maskinen din med keyloggere, har nok vedkommende mest sannsynlig VPN.

Men nå har ikke jeg mye peiling om det å spore opp IP-adresser..
Om det er en helt ordinær keylogger så vil jeg tro at det nok er størst sjanse for at noen i din hustand/krets er synderen. Om du deler maskin med dama di og hu skal på reise..........en keylogger sladrer om alt......

Tviler på at noen vil klare å finne ut hvordan du ble infisert og hvem som er synderen - så kanskje på tide å begynne å tenke på hva du skal si til dama når hu kommer hjem?
Trådstarter
8 0
Må bli mannen min det da :-)) Men jeg vet ikke om dett er en ordinær Keylogger eller en som kommer uten fra eller innen fra .. Håpet jo at keylogger navnet var så kjent at noen tenker ahhaa he he. Men vi deler ikke samme maskin men det er ikke utelukket at vi har tilgang til hverandres. Mitt passord har ikke vært sånn kjempe hemmelig for å si det sånn.

Hva er en VPN forresten? :-)
Litt off-topic, men du burde gjøre deg kvitt med enten AVG eller McAfee. Det er ikke helt anbefalt å ha to antiviruser installert samtidig
Sitat av Learning Vis innlegg
Må bli mannen min det da :-)) Men jeg vet ikke om dett er en ordinær Keylogger eller en som kommer uten fra eller innen fra .. Håpet jo at keylogger navnet var så kjent at noen tenker ahhaa he he. Men vi deler ikke samme maskin men det er ikke utelukket at vi har tilgang til hverandres. Mitt passord har ikke vært sånn kjempe hemmelig for å si det sånn.

Hva er en VPN forresten? :-)
Vis hele sitatet...
VPN er en kryptert forbindelse mellom 2 eller flere maskiner.

Det ekstremt lett å infisere noen med keylogger. Det er nok at du måtte løpe på badet 1 lite minutt å glemte å låse maskinen - da kan din bedre halvdel ha vært inne på maskinen din og infisert den. Så ja er nok på tide å få klar en historie nå
Trådstarter
8 0
Uff .. Men er det HELT sikkert at en keylogger kommer utenifra? Blir farlig å anklage han høylytt om det ikke er han da... Så om man har VPN så kan han og min maskin henge sammen... hmmm

Sitat av McLovin Vis innlegg
Litt off-topic, men du burde gjøre deg kvitt med enten AVG eller McAfee. Det er ikke helt anbefalt å ha to antiviruser installert samtidig
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort det. Har AVG og noe som heter spybot...
Nei det er jo det som er kjipt med slikt - man ikke være sikker på hvor den kommer fra.
Den kan komme fra lumske nettsteder som har skadelig kode skjult i et script, eller fra en tilsynelatende ufarlig reklame.
Det kan være at noen har hacket deg eller noen av dine kontoer også fått kontroll over din maskin.

Et stort problem med keyloggers er at de ofte er stealth - dvs udekterbare når de først er installert.
Trådstarter
8 0
Takk for masse god info. Vil det si at jeg egentlig ikke kan være sikker på om det er der eller ikke.. Og heller ikke ha en mulighet til å få det vekk? Det føles jo veldig ekkelt.
Sitat av Learning Vis innlegg
Uff .. Men er det HELT sikkert at en keylogger kommer utenifra? Blir farlig å anklage han høylytt om det ikke er han da... Så om man har VPN så kan han og min maskin henge sammen... hmmm



Jeg har gjort det. Har AVG og noe som heter spybot...
Vis hele sitatet...
Nei, keylogger kan innstaleres både lokalt og "utenifra". Det enkleste er å innstalere den lokalt..

VPN betyr "virtual private network" og brukes ofte av "data kriminelle" for å skjule sin egentlige identitet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vpn

Edit: Ser du allerede har fått svar, pc`n min må ha hengt seg opp..
Sist endret av Amatøren; 22. april 2012 kl. 22:00.
Trådstarter
8 0
Likevel Tusen takk for svar. Det er greit å vite at det kan komme både innen i fra og utenifra. Hadde den vært garantert installert lokalt hadde det vært virkelig ille.. At det finnes fremmede som kan finne på slikt er ikke så ille som om det hadde vært en som sto deg nær synes jeg. Er det vanlig at et virus program kan gjøre slike funn?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Det er liksom funksjonen til AVer, så nei, det er ikke uvanlig.
Når du har fått bekreftet at du har fått en keylogger installert så anbefaler jeg deg å få operativsystemet installert på nytt. Formater disken i maskinen din og installer alt fra bunnen av.

Kanskje bruke linux fremover? Om du har litt shady greier gående som mannen ikke må vite om er det tryggere med linux. Langt vanskeligere å bli infisert av slikt med Linux.

Om du spør om hjelp her på forumet så vil du garantert få masse gode tips om hvordan du går frem for å få en så sikker maskin som overhodet mulig.

Det første du kan gjøre når du sitter på en REN maskin er å legge til deg gode rutiner. Går du fra maskinen så lås alltid maskinen (hurtigtast ctrl-L), skal andre bruke den samme maskinen så ha en annen konto i tillegg til din egen - og la dem ikke kjøre med adminrettigheter slik at de ikke kan installere dritt på maskinen.

Lykke til.
Sist endret av random67489; 22. april 2012 kl. 23:09.
Trådstarter
8 0
Hei jeg kan sikkert få installert alt på nytt men da bør jeg gjerne ta kontakte en som kan dette? Det finnes vel en del pålitelige data firma eller data personer? Hmm sikkert et helt teit spørsmål og noe jeg burde vite om men hva er LINUX? Jeg har ikke så mange lysskye aktiviteter gående, mer at jeg synes det er utrolig ekkelt at noen kan snik titte på ting som kan være sensitivt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Linux er en basis for operativsystem, anbefaler deg om å prøve noe som heter Ubuntu siden du er ny. Dette er ett operativsystem basert på Linux. Denne distribusjonen er lett å lære, men vanskelig å infecte med bajs som keyloggers. Husk også ett langt og sterkt passord for sikring av maskinen. Hvis du noensinne har noen spørsmål angående linux er det bare å spørre.
Kjør --> ''Command prompt'' ---> så skriver du netstat a-

Så finner du IP'en til synderen!
Sitat av jugax Vis innlegg
Kjør --> ''Command prompt'' ---> så skriver du netstat a-

Så finner du IP'en til synderen!
Vis hele sitatet...
Blant mange andre fine IP'er
Jada, men er ikke vanskelig å finne ut hvilken IP som tilhører personen som keylogger deg .