Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  63 6458
Jeg har brukt et keylogger-program som lagrer alle passord på datamaskinen min. På denne måten fikk jeg tak i passordet til facebooken og hotmailen til en person, og jeg endret passordet hans på disse sidene (gjorde ingenting utenom å endre passord). Dette gjorde jeg på skolen, og brukte skolens nett. Nå har han skaffet seg IP-adressen min men han vet ikke hvem det var, så han tenker på å anmelde det. Når jeg er hjemme får jeg jo en annen IP-adresse, så jeg lurte på om politiet klarer å spore seg fram til meg hvis han anmelder saken? Og er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å "skule" at det var meg?
Politiet kommer ikke til å bruke ressurser på en slik sak hvis det ikke er noe tap av verdi eller verdifull informasjon.
Parkettetterligning
De hadde nok kunne gjort det hvis det var en enkel sak. Men med en gang de finner ut at det var på skolen gir de nok opp. De bryr seg ihvertfall litt her med tanke på interaktiv mobbing og lignende.
Trådstarter
12 2
Men nå sier en venn av den personen at han kjenner til en nettside der han kan finne ut hvem det var via IP-adressen. Han går på media og kommunikasjon og er visst medlem i en lukket sie der han kan finne sånt ut? Trodde ikke det gikk an?
Det går ikke an.
De kan kun finne ut hvilken by ip adressen er registrert i - ikke den direkte adressen. Virker som han kun sier det for å prøve å skremme deg, kanskje han har mistanke at det er deg?
Bekrefter at det ikke går an.

BARE politiet kan spore noen ved hjelp av IP, men det er ikke synonymt med at politiet kan spore ALLE ved hjelp av IP.

På skolen din har alle PCer som deler nettverk samme IP, så alt de finner ut er at IPen tilhører skolen din.
Trådstarter
12 2
Tror nok ikke han har mistanke, han oppdaterer meg bare på situasjonen fordi vi går i samme klasse og har snakket litt hvem det kan være og hvordan... hehe
Snart kommer politiet fult utrustet med våpen og alt og du blir tatt, pass på!

Neida, ta det med ro, ingenting kommer til å skje :P
Trådstarter
12 2
Virker som alt er flott da! Men et siste spørsmål, kommer jeg til å ha samme IP-adresse i morgen på skolen som den jeg hadde da jeg endret passord på profilen hans? Er jo bare å sjekke i morgen, men greit å få svar på det nå egentlig!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av harma Vis innlegg
Virker som alt er flott da! Men et siste spørsmål, kommer jeg til å ha samme IP-adresse i morgen på skolen som den jeg hadde da jeg endret passord på profilen hans? Er jo bare å sjekke i morgen, men greit å få svar på det nå egentlig!
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis, men dette er en EKSTERN IP, delt av alle på skolenettet.
Trådstarter
12 2
Sitat av Choobe Vis innlegg
Sannsynligvis, men dette er en EKSTERN IP, delt av alle på skolenettet.
Vis hele sitatet...
Men jeg finn en annen på skolen til å se hva hans IP-adresse var, og den var ikke lik min....

Må også legge til at for å komme inn på skolenettet må vi logge på med egne brukernavn og passord.... ?
Som Choobe sa, så får alle lik ekstern ip adresse.
På skolenettet varierer ofte ip-adressene, da det kommer ann på hvem som blir assignet de forskjellige ip adressene.
Du har INGENTING å bekymre deg om.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Sannsynligvis, men dette er en EKSTERN IP, delt av alle på skolenettet.
Vis hele sitatet...
Det er nå ikke sikkert. Noen skoler bruker ikke NAT og gir alle klienter skikkelige IP-adresser.
Ip adressene blir fordelt ettersom hvem som kommer på nettet utover dagen.
Eksempel :
Den første dataen får ip 10.0.0.2
Den neste kan få 10.0.0.10
Osv osv.

Sitat av ymgve Vis innlegg
Det er nå ikke sikkert. Noen skoler bruker ikke NAT og gir alle klienter skikkelige IP-adresser.
Vis hele sitatet...
Det kan jo selvsagt sjekkes ved bruk av 2 datamaskiner og whatsmyip.com
Sitat av ymgve Vis innlegg
Det er nå ikke sikkert. Noen skoler bruker ikke NAT og gir alle klienter skikkelige IP-adresser.
Vis hele sitatet...
Han blir ikke tatt uansett, som er poenget.
Trådstarter
12 2
Sitat av Sinken Vis innlegg
Han blir ikke tatt uansett, som er poenget.
Vis hele sitatet...
Jeg faktisk ei jente
Sitat av harma Vis innlegg
Jeg faktisk ei jente
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg. Med mindre drnne personen har "kontakter", skal alt gå fint. Selv da er det vanskeli å innebærer gjetting.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Politiet henlegger saken før de har lest anmeldelsen, og det er sikkert opp til de på skolen om de vil gjøre noe mer ut av det, men noe sier meg at de er for inkompetente til å gjøre noe, det er iallefall slik det pleier å være.
Trådstarter
12 2
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da beklager jeg. Med mindre drnne personen har "kontakter", skal alt gå fint. Selv da er det vanskeli å innebærer gjetting.
Vis hele sitatet...
Går helt fint vet du! Trodde jo ikke personen skulle ta det så seriøst, for han er fast bestemt på å finne ut hvem det var. Han sier også at det har skjedd mange ganger før, men da har det altså ikke vært meg. Er bare litt redd hvis han anmelder det og de finner ut at det var meg.... mister nok tilliten til mange folk da.
For å si det sånn: Personen har funnet ut hva ipv4 addressen til nettverket du brukte er.... Hadde offeret funnet ut selve ip-addressen til pc'n, kunne politiet funnet ut hvem du er. Du blir altså ikke tatt

Vist personen i det hele tatt har funnet ut av ip-addressen?... Tviler! prøver sikkert bare skremme deg
Sitat av harma Vis innlegg
Men jeg finn en annen på skolen til å se hva hans IP-adresse var, og den var ikke lik min....

Må også legge til at for å komme inn på skolenettet må vi logge på med egne brukernavn og passord.... ?
Vis hele sitatet...
du kan lett finne folk med å bare ha en ip-adresse. men den ip'en du har på skolen går jo via lan'et der, og er 99% sikker på at dere har fast ip der, og da er det ikke noe problem for admin på skolen og se hvem det er.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
du kan lett finne folk med å bare ha en ip-adresse. men den ip'en du har på skolen går jo via lan'et der, og er 99% sikker på at dere har fast ip der, og da er det ikke noe problem for admin på skolen og se hvem det er.
Vis hele sitatet...
Dette blir et problem...
Er jo 300pc'r som bruker samme nettverk
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Dette blir et problem...
Er jo 300pc'r som bruker samme nettverk
Vis hele sitatet...
ja men hver eneste av dem har en ip adresse
Ja, men han kan ikke se hvilken ip-addressen (selve ip addressen til pc'n) som har vert inne på den linken
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Se her folkens;

Ekstern IP som fb har er feks. 80.88.90.66
IP lokalt er 10.0.0.x eller 192.168.1.x, som betyr at det kan MAKS spores tilbake til skolen.

Og det er ikke vanlig for elevene sine maskiner å ha statiske adresser, ettersom de skiftes mye ut. Ansatte har derimot som regel faste IP adresser.

Spørsmål?
Sitat av harma Vis innlegg
Men jeg finn en annen på skolen til å se hva hans IP-adresse var, og den var ikke lik min....

Må også legge til at for å komme inn på skolenettet må vi logge på med egne brukernavn og passord.... ?
Vis hele sitatet...
Dersom du logget på med ditt eget brukernavn og passord og deretter skiftet passord på din venns facebook, så kan politiet finne ut at det var deg hvis de gidder å legge litt tid i det.

Men du har nok ingenting å bekymre deg over.
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
Ja, men han kan ikke se hvilken ip-addressen (selve ip addressen til pc'n) som har vert inne på den linken
Vis hele sitatet...
jo det kan du det er jo bare og følge ip'en hele veien. hadde man ikke kunne spore den, så hadde den ikke hatt nett :P uansett hvor mye du gjemmer det bak div ting så ender alltid adressen opp et sted. og så lenge det er data kan alt spores. og har du ip'en har du også mac-adressen(som er unik) som er datan din sin id, og er like lett og spore.
Du får nok fengselsstraff. Muligens bare mange timer med samfunnstjeneste.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nemo90 Vis innlegg
jo det kan du det er jo bare og følge ip'en hele veien. hadde man ikke kunne spore den, så hadde den ikke hatt nett :P uansett hvor mye du gjemmer det bak div ting så ender alltid adressen opp et sted. og så lenge det er data kan alt spores. og har du ip'en har du også mac-adressen(som er unik) som er datan din sin id, og er like lett og spore.
Vis hele sitatet...
Hør, hvordan skal folket finne deg, når den eksterne adressen som ble brukt, er den eneste FB har, og de fleste rutene lagrer kun loggen for de siste 24t. Si meg nå hvordan man skal komme seg videre og finne den INTERNE adressen til maskina, samt finne ut HVILKEN maskin som hadde den adressen når.

Sitat av Dimergon Vis innlegg
Dersom du logget på med ditt eget brukernavn og passord og deretter skiftet passord på din venns facebook, så kan politiet finne ut at det var deg hvis de gidder å legge litt tid i det.

Men du har nok ingenting å bekymre deg over.
Vis hele sitatet...
De kan nok bare finne ut;
At personen har enten vært på facebook.
Eller at personen har brukt nettet, ikke noe stort. Selvom man logger inn logger de ikke alle packetsene og alt du gjør. De logger MAKS når du var logga inn, det er heller ingen måte å spore ekstern adresse->intern adresse vedmindre det er nåtid.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Hør, hvordan skal folket finne deg, når den eksterne adressen som ble brukt, er den eneste FB har, og de fleste rutene lagrer kun loggen for de siste 24t. Si meg nå hvordan man skal komme seg videre og finne den INTERNE adressen til maskina, samt finne ut HVILKEN maskin som hadde den adressen når.



De kan nok bare finne ut;
At personen har enten vært på facebook.
Eller at personen har brukt nettet, ikke noe stort. Selvom man logger inn logger de ikke alle packetsene og alt du gjør. De logger MAKS når du var logga inn, det er heller ingen måte å spore ekstern adresse->intern adresse vedmindre det er nåtid.
Vis hele sitatet...
ved å spore mac adressen kanskje ??? den legger du igjen uansett det er ikke vits i å motargumenter :P du legger igjen spor uansett og folk som kan jobben sin finner deg uten problem
Du blir ikke tatt!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nemo90 Vis innlegg
ved å spore mac adressen kanskje ??? den legger du igjen uansett det er ikke vits i å motargumenter :P du legger igjen spor uansett og folk som kan jobben sin finner deg uten problem
Vis hele sitatet...
Mac adresse? Når fanken sendte du ut mac adressen din til nettsider?

Og ja, man legger igjen spor, spor som det tar to sek å fjerne, og som 90% av rævsikkerhet til skoler ikke lagrer.

Og vennligst henvend til noen kilder på at man sender ut mac adressa si, dette var rimelig nytt for meg. Kan såklart finne det lokalt, men ekstern er det nope.avi
Trådstarter
12 2
Jeg henger ikke helt med. Men personen har IP-adressen til MIN data, altså hvis jeg sitter på skolen og søker på whatsmyip, så kommer den opp, og det er den samme IP-adressen personen har fått tak i. Altså min. Søker noen andre på deres egen IP-adresse kommer det en annerledes IP opp....
Sitat av harma Vis innlegg
Jeg henger ikke helt med. Men personen har IP-adressen til MIN data, altså hvis jeg sitter på skolen og søker på whatsmyip, så kommer den opp, og det er den samme IP-adressen personen har fått tak i. Altså min. Søker noen andre på deres egen IP-adresse kommer det en annerledes IP opp....
Vis hele sitatet...
er det bare de siste tallene som er forskjellige? eks (192.168.10.xxx)
Hvilken Keylogger brukte du ? (A)
hvis skolen faktisk deler ut en unik ip som går direkte til nettet er det nok nullstress for itcrewet å finne ut hvem du er, men det betyr ikke at de kommer til å gjøre det.
Trådstarter
12 2
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
er det bare de siste tallene som er forskjellige? eks (192.168.10.xxx)
Vis hele sitatet...
skal sjekke dette i morgen
Sitat av harma Vis innlegg
Jeg henger ikke helt med. Men personen har IP-adressen til MIN data, altså hvis jeg sitter på skolen og søker på whatsmyip, så kommer den opp, og det er den samme IP-adressen personen har fått tak i. Altså min. Søker noen andre på deres egen IP-adresse kommer det en annerledes IP opp....
Vis hele sitatet...
hey hey hey. vent litt.

du e perfekty safe han har ikkje din IP, han har kansje sin egen eksterne ip adresse eller skulen sin. Einaste måten han busta deg på, er denne tråden her på freak.
Trådstarter
12 2
Sitat av SvampebobFTW Vis innlegg
Hvilken Keylogger brukte du ? (A)
Vis hele sitatet...
Gumshoe1.0.1
Lightweight & locally-hosted, this extension allows you to discreetly log all input submitted through Chrome.

Ikke noe stort, lagrer bare brukernavn og passord. Fant den på chrome nettmarked men den har blitt fjernet nå...

Sitat av oksefar Vis innlegg
hey hey hey. vent litt.

du e perfekty safe han har ikkje din IP, han har kansje sin egen eksterne ip adresse eller skulen sin. Einaste måten han busta deg på, er denne tråden her på freak.
Vis hele sitatet...
men hva mener du med at han ikke har min IP? Det kommer jo opp i hotmailen og på facebook fra hvilken IP-adresse passordene ble endret på...
har du dynamisk ip?
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Mac adresse? Når fanken sendte du ut mac adressen din til nettsider?

Og ja, man legger igjen spor, spor som det tar to sek å fjerne, og som 90% av rævsikkerhet til skoler ikke lagrer.

Og vennligst henvend til noen kilder på at man sender ut mac adressa si, dette var rimelig nytt for meg. Kan såklart finne det lokalt, men ekstern er det nope.avi
Vis hele sitatet...

Mac adresse ligger i header på omtrent alle tcp/ip pakker og kan spores opp lett. noe jeg lærte fort på jobben. les litt her så skjønner du litt mer. kjører du backtrack kommer du tilbake til den som startet alt uansett.
Trådstarter
12 2
Sitat av oksefar Vis innlegg
har du dynamisk ip?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke anelse.. kan ikke med sånn her egentlig Men hvis det er dynamisk som er vanlig så er det vel det... fordi IP-en min endrer seg jo fra skolenettet til nettet hjemme
Sitat av harma Vis innlegg
Gumshoe1.0.1
Lightweight & locally-hosted, this extension allows you to discreetly log all input submitted through Chrome.

Ikke noe stort, lagrer bare brukernavn og passord. Fant den på chrome nettmarked men den har blitt fjernet nå...



men hva mener du med at han ikke har min IP? Det kommer jo opp i hotmailen og på facebook fra hvilken IP-adresse passordene ble endret på...
Vis hele sitatet...

du sa du hadde endra passordet på SKULEN, ikkje heime. Så korleis han/ho kan ha fott tak i nokre av addressene dine heime lure eg på o.O
Trådstarter
12 2
Sitat av oksefar Vis innlegg
du sa du hadde endra passordet på SKULEN, ikkje heime. Så korleis han/ho kan ha fott tak i nokre av addressene dine heime lure eg på o.O
Vis hele sitatet...
Han har ikke det... han har IP-adressen som jeg hadde på skolen. Når jeg er hjemme får jeg en annen IP-adresse, og den har han ikke. Dette var litt dårlig forklart...
Sitat av harma Vis innlegg
Han har ikke det... han har IP-adressen som jeg hadde på skolen. Når jeg er hjemme får jeg en annen IP-adresse, og den har han ikke. Dette var litt dårlig forklart...
Vis hele sitatet...
Da har han IP-adressen til skolen din. Det er alt. Om han hadde hatt dette magiske programmet så ville han sporet opp alle PCene som er koblet til skolenettet, noe som sikkert er rundt 300-1200 PCer avhengig av hvor stor skole du har.

Nå synes jeg virkelig at denne tråden bør stenges, da du har fått svar på det du lurer på.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av nemo90 Vis innlegg
Mac adresse ligger i header på omtrent alle tcp/ip pakker og kan spores opp lett. noe jeg lærte fort på jobben. les litt her så skjønner du litt mer. kjører du backtrack kommer du tilbake til den som startet alt uansett.
Vis hele sitatet...
Og igjen, hvor står det her at mac adressen videresendes?

Etter personlig lærdom;

Packet (Med IPV4 og MAC adressen) sendes til ruter->Ruter videresender med SIN EGEN MAC adresse og EKSTERN IP.

Her er en quote fra ett annet forum;

The Ethernet MAC address is used for local addressing between your computer's network interface and the other computers and routers on the LAN. As soon as a router accepts a packet and forwards it to the next router upstream, your MAC address is removed and the router's upstream MAC address is used instead. When traffic passes from one type of network to another, e.g. Ethernet LAN to ATM or frame relay, it is not even meaningful to talk about MAC addresses being exchanged.

So, MAC addresses are never used outside the LAN with Internet protocols, though some switched LANs can be rather large, e.g. I've seen entire companies with up to thousands of staff on one switched LAN.

Some application or web applet could conceivably find the local MAC address(es) and embed them into content that is sent over the Internet to a server... I do not know what security protections there are for this in contemporary browsers. What was said above about creating an IPv6 address with your MAC built into it would be an example of this, exposing local MAC addressing more globally than is necessary for Internet communication. There is a convention called "privacy extensions" to actually generate new, unique IPv6 addresses periodically to prevent correlation attacks; this is a luxury now possible with the greatly enlarged IPv6 address space (addresses are no longer a scarcity). However, I am not aware of IPv6 ISPs in Thailand so this all might be a bit academic...

Most likely, a web site tracking you between sessions would be using cookies, storing a unique value in your PC that was provided by the server on the first occasion you accessed the website.
Vis hele sitatet...
Så MAC adressen forlater aldri LAN, men det gjør heller ikke intern IP.

Så konklusjonen min er slik;

FB har ekstern IP, ikke MAC adresse. 90% av skoler i norge lagrer ikke DHCP i mer enn 24t, dvs. at det ikke lengre er bevis for at personen har logget inn på skolenettet.

NB; Svar på PM gidder du? Orker ikke spamme ned tråden lengre.
Sist endret av Freddy_fred5; 16. april 2012 kl. 22:14.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
Mac adresse ligger i header på omtrent alle tcp/ip pakker og kan spores opp lett. noe jeg lærte fort på jobben. les litt her så skjønner du litt mer. kjører du backtrack kommer du tilbake til den som startet alt uansett.
Vis hele sitatet...
MAC-adressen brukes bare på LAN-nivå. Om du undersøker MAC-adressene på IP-pakkene du får fra internett, vil du finne ut at enhver av de har MAC-en til routeren din som source. Med mindre du er på samme lokalnettverk som personen du skal spore er MAC totalt unyttig.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Og siste for nå;

Jeg har personlig erfaring med logg av;

Packetmottak på intern/ekstern IP
Internt oppsett med tildeling av faste IP adresser samt DHCP (Fast=192.168.2.x DHCP table fra 192.168.1.1 til 225.)
Sporing av packets gjennom lokalt nettverk
oppsett av 24t packetlagring
Oppsett av 24t DHCP table
Oppsett av falsk MAC adresse

EDIT; Oh yeah, sorry TS, kanskje litt teknisk.

Lett forklart;
FaceBook har en adresse, dette er den EKSTERNE adressen. Som er noe slikt som "88.90.12.12", mens adressen DU har er intern (192.168.1.x elns.), dvs at det går bare ann å spore til skolen din, ikke til deg.

Så du er trygg TS.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Lett forklart;
FaceBook har en adresse, dette er den EKSTERNE adressen. Som er noe slikt som "88.90.12.12", mens adressen DU har er intern (192.168.1.x elns.), dvs at det går bare ann å spore til skolen din, ikke til deg.

Så du er trygg TS.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at TS omtrent er relativt trygg, men vil påpeke at Facebook ikke bare sitter med IP-adressen. De logger nemlig også hvilken browser du brukte, cookies du hadde satt, og sannsynligvis også hvilke 'features' browseren din hadde i øyeblikket (versjon av flash, java, etc.) for å ha en intern statistikk på dette. Hvis TS dermed logger inn på FB hjemme, og så på skolen for å skifte passord for denne personen, så vil de nok kunne finne ut at det var samme PC hvis de bare vil.

På samme tid vil nok TS ha logget inn som seg selv med den samme eksterne IP-adressen som passordendringen ble utført fra, og med tanke på at de tydeligvis har unike, men dynamiske eksterne adresser så vil Facebook kunne vite dette.

Derimot skal det litt til før personen faktisk anmelder det, og gitt at det skjer skal det enda mer til før politiet gidder å bry seg. Gitt at politiet blir involvert, så er sjansen for at Facebook orker å kryss-referere og utlevere data nesten minimal, da jeg ikke helt stoler på at politiet vet hva de skal spørre etter - og sannsynligvis ikke kommer noen vei med dataene de får.

Det største problemet er derimot at TS lager en tråd på forumet her hvor hun sier at passordet ble snappet opp ved at offeret logget inn på PCen sin, før hun videre sier at hun er en jente OG at hun brukte Chrome. I tillegg har hun spurt andre i klassen om de kan gå på whatismyip, og da har hun egentlig gitt ut nok identifikatorer til at hun kan finnes. Så på en måte virket trusselen om anmeldelse strålende, gitt at offeret finner denne tråden og at det ikke er altfor lenge siden det skjedde.
Sist endret av Dyret; 19. april 2012 kl. 18:16.