Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 2660
Og isåfall hvor mange?

Leser stadig om unge som får både nyreproblemer og hjerteproblemer, men meg bekjent er det vel like mye koffein som kaffe/espresso. Folk gafler jo i seg Pepsi Max, er vel ikke bedre det.
konsumerer sånn 500 ml redbull i ny og ne. Litt billig kjerringknep å bskylde latente helseproblemer på energidrikk
Nei. Jeg drikker kun fun light saft eller vann. Kanskje en svart kaffe om muligheten byr seg.
En sjelden gang med sprit. Aldri alene eller i kombinasjon med andre rusmidler.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bruker Red Bull som tilbehør til vodka, og får koffeinen min fra kaffe eller te. Synes ikke de fleste andre energidrikker er spesielt gode, og enkelte er udrikkelige.
Nå er jo kaffe/espresso en naturlig stimulant kontra energidrikk som egentlig bare er en kjemisk suppe. Drikker begge deler, men den ene mye mer enn den andre.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Leser stadig om unge som får både nyreproblemer og hjerteproblemer,
men meg bekjent er det vel like mye koffein som kaffe/espresso.
Vis hele sitatet...
Unge og spreke også tåler de ikke litt koffein, det er for dårlig.

Sitat av Wolisf Vis innlegg
Folk gafler jo i seg Pepsi Max, er vel ikke bedre det.
Vis hele sitatet...
Hvis energidrikker inneholder 12g sukker per 100g = 60g i en boks, så jo.

Sitat av Wolisf Vis innlegg
Og isåfall hvor mange?
Vis hele sitatet...
0
Trådstarter
58 5
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Unge og spreke også tåler de ikke litt koffein, det er for dårlig.


Hvis energidrikker inneholder 12g sukker per 100g = 60g i en boks, så jo.


0
Vis hele sitatet...
Du må huske på at det finnes energidrikker uten sukker, som de fleste kjøper.

Hva mener du med at unge og spreker ikke tåler?
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Du må huske på at det finnes energidrikker uten sukker, som de fleste kjøper.
Vis hele sitatet...
Det har du rett i. Glemte de og viste ikke at det var det vanligste alternativet.

Sitat av Wolisf Vis innlegg
Hva mener du med at unge og spreker ikke tåler?
Vis hele sitatet...
Det var bare fjas. Sorry!
Nei faen.

Jeg har blitt litt kjedelig og drikker vann for det meste. Går litt i kaffe men mest te på jobb. ZerOh saft til mat.

Litt øl nå og da.

Jeg klarer faktisk ikke å drikke brus eller energidrikk særlig lengre, jeg kjenner sukkerlake i hele kjeften lenge etterpå og det er hæslig når du er vant til friskt crispy vann
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Konsumerer dere energidrikke?

Og isåfall hvor mange?
Vis hele sitatet...
Periodevis, ja.

Kan bli 1.33 liter energidrikk med sukker per dag på det meste.
Èn om dagen i perioder. Og de uten sukker.
Disse folkene som opplever hjerteproblemer ville gjort det om de drakk kaffe også, man burde skylde dette på koffein fremfor å skille mellom produkter med innhold av koffein som alle ville gitt samme utfall.

De fleste tilfellene du finner om du googler dette tilsier at nyresvikt er oppstått på grunn av dehydrering, koffeins vanndrivende effekt vil jo naturligvis bidra til dette, det fremstår som svartmaling å skylde det på energidrikke. Da er man bare ute etter noen å peke fingeren på, disse situasjonene kunne vært unngått ved tilstrekkelig inntak av veske.

Hvis man absolutt skal hakke på slike energidrikker så er sukkerinnholdet og tannskader fra syrligheten noe av det som skiller seg mest ut fra kaffe, men de fleste drikker jo lett-utgavene så da sitter man igjen med syrligheten som den mest unike synderen.
Trådstarter
58 5
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Disse folkene som opplever hjerteproblemer ville gjort det om de drakk kaffe også, man burde skylde dette på koffein fremfor å skille mellom produkter med innhold av koffein som alle ville gitt samme utfall.

De fleste tilfellene du finner om du googler dette tilsier at nyresvikt er oppstått på grunn av dehydrering, koffeins vanndrivende effekt vil jo naturligvis bidra til dette, det fremstår som svartmaling å skylde det på energidrikke. Da er man bare ute etter noen å peke fingeren på, disse situasjonene kunne vært unngått ved tilstrekkelig inntak av veske.

Hvis man absolutt skal hakke på slike energidrikker så er sukkerinnholdet og tannskader fra syrligheten noe av det som skiller seg mest ut fra kaffe, men de fleste drikker jo lett-utgavene så da sitter man igjen med syrligheten som den mest unike synderen.
Vis hele sitatet...
Ja. Er mange unge som får i seg 2-3 Monster bokser om dagen, og det kan aldri vært sunt for en kid på 15 år. En boks har vel 180mg.
I følge denne siden https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/
Er det 40mg koffein i kaffe per dl, mens det er 32 i energidrikker. Så sånn sett så kan ma jo tenk at det er mer ufarlig å drikke energidrikk en kaffe.

Men en boks med energidrikk på 0.33 til 0.5 L er jo lettere å bøtte nedpå enn tilsvarende mengde svart kaffe.

Kjenner mange som kan bøtte nedpå en liter kaffe i løpet av en dag, men og de som bøtter to halvlitere med monster på morran. Så hva er mest sunt?

I tillegg så kommer toleranse, og de fleste ungdommer har ikke dette. Dermed så reagerer de voldsomt på energidrikker når de har bøtter det nedpå. De får rett og slett koffeinsjokk og forgiftning. Det har ikke noe med latente helseproblemer og gjøre. Men rett og slett at man får i seg for mye for fort. Kan sammenliknes med de første gangen man går på fylla
Trådstarter
58 5
Sitat av tearz83 Vis innlegg
I følge denne siden https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/
Er det 40mg koffein i kaffe per dl, mens det er 32 i energidrikker. Så sånn sett så kan ma jo tenk at det er mer ufarlig å drikke energidrikk en kaffe.

Men en boks med energidrikk på 0.33 til 0.5 L er jo lettere å bøtte nedpå enn tilsvarende mengde svart kaffe.

Kjenner mange som kan bøtte nedpå en liter kaffe i løpet av en dag, men og de som bøtter to halvlitere med monster på morran. Så hva er mest sunt?

I tillegg så kommer toleranse, og de fleste ungdommer har ikke dette. Dermed så reagerer de voldsomt på energidrikker når de har bøtter det nedpå. De får rett og slett koffeinsjokk og forgiftning. Det har ikke noe med latente helseproblemer og gjøre. Men rett og slett at man får i seg for mye for fort. Kan sammenliknes med de første gangen man går på fylla
Vis hele sitatet...
Husk at det ikke er bare koffein i energidrikke. Du har Taurin, BCAA, b-vitaminer osv. Også har mange av de mye sukker.
Når jeg tenker over det ser jeg ganske mange unge med kaffekopp, men da er det snakk om ungdom, ikke barn.
Kan jo selvsagt være kakao, men mange drikker nok kaffe.

Tilgjengelighet, mange søte kaffe varianter, trender og influenser-forbilder kan være mulige årsaker.
Drikker litervis med light brus hver dag ut en problemer, men kjøper kanskje to Burn i året. Angrer hver gang.
Det biter litt på tunga når man drikker det, men jeg kan ikke si jeg merker noen veldig energi boost. Bare mageplager som med alle sukkerholdige drikker.
Sist endret av Bothrops; 4. februar 2023 kl. 19:21.
Trådstarter
58 5
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Drikker litervis med light brus hver dag ut en problemer, men kjøper kanskje to Burn i året. Angrer hver gang.
Det biter litt på tunga når man drikker det, men jeg kan ikke si jeg merker noen veldig energi boost. Bare mageplager som med alle sukkerholdige drikker.
Vis hele sitatet...
Spm er hvor sunt kunsige søtstoffer er hver dag og, som det er i fun light.
Har ikke den frykten for kunstige søtstoff roet seg litt, eller har media bare sluttet å skrive om det?
Aspartam ble jo nærmeste fremstilt som livsfarlig en stund.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Ja. Er mange unge som får i seg 2-3 Monster bokser om dagen, og det kan aldri vært sunt for en kid på 15 år. En boks har vel 180mg.
Vis hele sitatet...
Her antyder du at alder har noe å si. Er 320-480 mg (32 mg/ml) mer skadelig for ei på 15, enn feks meg på 30?

Ofte er vekt er større faktor enn alder i seg selv, FYI

Sitat av tearz83 Vis innlegg
I tillegg så kommer toleranse, og de fleste ungdommer har ikke dette. Dermed så reagerer de voldsomt på energidrikker når de har bøtter det nedpå. De får rett og slett koffeinsjokk og forgiftning.
Vis hele sitatet...
Ehm.. tror du ikke de som bøtter ned 2-3 om dagen gjør det hver dag? Med andre ord, de har toleranse(?). Eller får man bare toleranse for et stoff etter fylte 18? Gjerne forklar hvorfor ungdommer ikke har toleranse da det er DE som er de største forbrukerne av energidrikke.
Sist endret av Superspurv; 4. februar 2023 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Testet faktisk RedBull selv for første gang i går. Det kicket inn nesten med en gang. Følte jeg havnet litt utenfor eget hode, og leviterte litt i lokalet jeg var i. Ville saker, skjønner ikke at det er lovlig. Kunne ikke kjørt bil på de sakene der tror jeg.
Joda men det er jo som regel i begynnelsen man få de reaksjonene eller forgiftninger. Det er de uerfarne som får reaksjonen. Og litt som med alkohol, kroppsmasse, generell helse og dagsform kan ha mye og si. Spesielt jo yngre du er.

Det jeg prøvde og få frem er at man egentlig ikke kan sammenligne kaffe og energidrikk direkte da kaffe er bittert og varmt, vanskelig og drikke masse av gangen, men energidrikk er søtet, avkjølt og lett å bøtte nedpå.

Har faktisk sagt til sønnen min at jeg heller kjøper en halvliter øl til han enn energidrikk.
Aldri.

Kun koffein i form av kaffe. 200-400mg om dagen.
Trådstarter
58 5
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har ikke den frykten for kunstige søtstoff roet seg litt, eller har media bare sluttet å skrive om det?
Aspartam ble jo nærmeste fremstilt som livsfarlig en stund.
Vis hele sitatet...
Det har det. Men kan vel aldri se for meg at kunstige søtningstoffer er helt uskyldige og.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Aldri.

Kun koffein i form av kaffe. 200-400mg om dagen.
Vis hele sitatet...
Liker du ikke smaken? Eller er det fordi du liker kaffe/brus mer?
Sist endret av Wolisf; 5. februar 2023 kl. 13:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En gang i blåmånen
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Liker du ikke smaken? Eller er det fordi du liker kaffe/brus mer?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg unngår brus/leskedrikker så langt det lar seg gjøre

Synes også koffeinen gir en ubehagelig følelse i energidrikker kontra kaffe.
Sist endret av krystallkongen; 5. februar 2023 kl. 15:09.
Hender jeg kjøper en kald boks med red bull, eller den originale monster, men det er sjeldent. Går vel kanskje en boks eller to i måneden.
Synes de kan være forfriskende en sjelden gang, men noen spesiell energiboost har jeg aldri merket noe til. Har smakt noen av de andre typene, men synes egentlig ingen av de er spesielt gode, det er kun de originale variantene av battery, burn etc som er drikkende.

Husker for en del år siden så ble det solgt en type som, hvis jeg ikke husker feil het "bomba", den var formet som en håndgranat og hadde engangskork, den var god, men har ikke sett den på mange år, vet ikke om den selges lengre.

Ellers så går det en del cola (den originale med sukker), og sikkert bortimot en liter kaffe daglig. Kan godt drikke en kopp kaffe rett før jeg legger meg, forsåvidt en boks red bull også, aldri merket noen problemer med dette, sovner like lett uansett.
Sist endret av JohnnyNonsens; 5. februar 2023 kl. 15:39.
Trådstarter
58 5
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Hender jeg kjøper en kald boks med red bull, eller den originale monster, men det er sjeldent. Går vel kanskje en boks eller to i måneden.
Synes de kan være forfriskende en sjelden gang, men noen spesiell energiboost har jeg aldri merket noe til. Har smakt noen av de andre typene, men synes egentlig ingen av de er spesielt gode, det er kun de originale variantene av battery, burn etc som er drikkende.

Husker for en del år siden så ble det solgt en type som, hvis jeg ikke husker feil het "bomba", den var formet som en håndgranat og hadde engangskork, den var god, men har ikke sett den på mange år, vet ikke om den selges lengre.

Ellers så går det en del cola (den originale med sukker), og sikkert bortimot en liter kaffe daglig. Kan godt drikke en kopp kaffe rett før jeg legger meg, forsåvidt en boks red bull også, aldri merket noen problemer med dette, sovner like lett uansett.
Vis hele sitatet...
Hvorfor cola med sukker? Er ganske unødvendige kalorier
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Hvorfor cola med sukker? Er ganske unødvendige kalorier
Vis hele sitatet...
Fordi brus uten sukker smaker jævlig.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Hvorfor cola med sukker? Er ganske unødvendige kalorier
Vis hele sitatet...
Fordi den er best, liker ikke den zero varianten, den smaker ikke det samme i det hele tatt spør du meg.
Er definitivt avhengig av energidrikk i hverdagen. Drikker 2-5 halvlitere hver dag, alt etter behov og formen. Liker (dessverre) best å innta søte energidrikker for å få inn koffein i kroppen.

Om jeg drar på kontoret så er det som regel kun en boks som blir konsumert ila de åtte timene, så går det i kaffe resten. Føles liksom litt dumt og barnslig å skulle sitte der med stygge boksen mens «alle de andre voksne» drikker kaffe og vann.
Drukket monster så og si daglig de siste 15 årene, ingen problemer med nyrer eller noe slikt.
Eneste er lavt nivå D-vitaminer som kommer av ellers dårlig kosthold.
Trådstarter
58 5
Sitat av JatterMed Vis innlegg
Drukket monster så og si daglig de siste 15 årene, ingen problemer med nyrer eller noe slikt.
Eneste er lavt nivå D-vitaminer som kommer av ellers dårlig kosthold.
Vis hele sitatet...
Drikker du kaffe eller brus oppå det igjen?
1-2 sukkerfri Red Bull hver dag i over 10 år vil jeg anta.

Kroppen er grei enda, men tror det øker angsten litt.

Drikker Pepsi max i tillegg som også har mye koffein.
Trådstarter
58 5
Sitat av Source Vis innlegg
1-2 sukkerfri Red Bull hver dag i over 10 år vil jeg anta.

Kroppen er grei enda, men tror det øker angsten litt.

Drikker Pepsi max i tillegg som også har mye koffein.
Vis hele sitatet...
Ikke fan av kaffe?
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Spm er hvor sunt kunsige søtstoffer er hver dag og, som det er i fun light.
Vis hele sitatet...
Har ikke merka noe bortsett fra koffein abstinenser hvis jeg ikke drikker det.
Bruker mengder med sukketter i teen også.

Drakk en stund en sukkerfri energi drikk som het Bacchus, men måtte stoppe for det var så vanvittig surt at jeg trodde det kunne gi magesår. Hvis du helte det i et glass med is så så det ut som radioaktivt Hulk piss.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Hvorfor cola med sukker? Er ganske unødvendige kalorier
Vis hele sitatet...
Fordi aspartam og de andre vanlige søtningsstoffene har forskjellige typer sødme og styrkegrad, og også har en egen smak som sukker ikke har - og omvendt. Det er ikke nødvendigvis en usmak, men smaksforskjellen mellom to hvilke som helst av Coke, Coke Zero, Pepsi, Pepsi Max ol. er ganske drastisk. Hvis man vil ha Coke, får man ikke smaken fra noe annet, særlig ikke hvis det er sukkerfritt.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Drikker du kaffe eller brus oppå det igjen?
Vis hele sitatet...
Ja, det går stort sett med noen liter væske hver dag.
Melk, brus, kakao, te, juice, saft, egentlig ALT utenom helt vanlig vann.
Men så skal det også nevnes at jeg holder meg LANGT unna alt av sukkerfrie varianter som "er så mye sunnere" ifølge mange, noe jeg selv ikke klarer å tro på utifra hva jeg selv opplever og ser rundt meg på de som bare drikker sukkerfritt.
Sist endret av JatterMed; 6. februar 2023 kl. 22:20.
Lå på 2-3 bokser en periode om ikke vær dag så var det ikke langt ifra..
Kuttet ut på dagen da jeg begynte å få speedblikket og en merkelig ubehagelig puls...

Sleit en periode i etterkant med at pupillene var konstant stive,jævla lite gunstig i enkelte sammenkomster
Sist endret av Bjørneboe; 6. februar 2023 kl. 23:54.
Jeg skjønner ikke hva folk stresser over, 2 halvlitere red bull tilsvarer 3 vanlige kopper kaffe.
Drikker det kanskje et par ganger i mnd ellers går det stort sett i koffeinpiller og PWO før trening mtp å få i meg koffein.
Av og til kjøper jeg det for å våkne skikkelig, syns det hjelper bedre/fortere enn kaffe, i tillegg til alt det sukkeret som kjeften min tydeligvis elsker.

Drikker jeg mer enn 1 liter så får jeg hjertebank/ekstra slag. Altså altfor stimulert og overdosert. Er ikke rart folk vil øke aldersgrensa